Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.
Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.
Bra kanske blir den, vem vet? Billig lir den inte det vet alla.
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Samma anledning som Model S med andra ord.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.
Det förefaller väl dock ganska konstigt att man inte kan begränsa effektuttaget på en elbil när man kan ha släpvagn på en bensinbil. Finns ju mikroskopiska bensinbilar med dragkrok. Kia skulle ju kunna tända sköldpaddan om det gick för tungt. Men dom väljer bort detta av någon anledning.
Mickep skrev:
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!
Skall vi ta det som en trend Jerker?
Ursäkta mitt inhopp här, jag har hållit mig borta ett halvår då jag anser gränssnittet i detta forum som lite i bökigaste laget att hantera.
Har aldrig fått en vettig överblick, över kommenterna, men det är min personliga uppfattning.
Tittar vi på grannlandet Norge. Så har mååånga elbilar sålts dyrare begagnat än nybilspriset. Delvis dopat av dollarkursen emellanåt också.
Oh yes! Jag sålde min 3år gamla Model S för 96% av nypriset. Sen ipacen som jag körde i två månader för 30 000 över inköpspriset. Sen Hyundai Kona efter 2 veckors körning och tjänade 35000 på den
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14