Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Med tanke på de långa leveranstiderna när Ionic släpptes så anade jag att det skulle bli stor stor brist på bilar och bra andrahandsvärde när jag var tidigt ute med att boka Kia:n, men inte såhär bra. Nästan så man blir sugen på att sälja, skulle antagligen bli min bästa bilaffär i livet.

Å andra sidan finns det idag inte några likvärdiga (helelektriska) alternativ på marknaden att ersätta den med. Kommande elbilar i samma segment och prisläge verkar egentligen inte heller ha något mer att erbjuda, iallfall vad det gäller räckvidd kontra pris. Tänker framförallt på ID3 och Skoda vision, Peugot 2008 och kanske Volvo XC40, som väl alla får kortare räckvidd, liknande prestanda, och likvärdiga eller sämre utrymmen i de versioner som kommer konkurrera med e-Niron prismässigt. Det enda man kan önska är att Kia inte varit så konservativa med laddhastigheten.

Jag måste säga att jag är imponerad av Kia som 2018 släppte en elbil lite i det tysta, som fortfarande kommer konkurrera väl med de bilar andra tillverkare basunerar ut att de kommer med i perioden 2020-2022. De olyckskorpar här på forumet som inte fattat att någon kan beställa en e-Niro när Tesla 3SR+ finns, och hävdat att Teslan skulle bli billigare på sikt på grund av bättre andrahandsvärde, kanske äntligen kan förstå att det finns en stor efterfrågan på elbilar i det segment e-Niron befinner sig i, och att många har andra behov än de toppen-egenskaper Model 3 erbjuder i ett helt annat segment.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Galet!
Klart sugen på att sälja min och beställa en Model 3 istället - men frun vill hellre behålla e-Niron så den får nog stanna lite till? :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Albin »

TechNerd skrev:
Galet!
Klart sugen på att sälja min och beställa en Model 3 istället - men frun vill hellre behålla e-Niron så den får nog stanna lite till? :D
Sälj E-Niron och köp en ny, så sparar du 100k! :D
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Den fullt utrustade toppversionen av e-Niron kostade 470 000 kr när den lanserades. Dra av 60 000 kr och sälj den 6 månader/2000 mil senare så har du en vinst på 90 000 kr. Tror inte någon har gjort motsvarande vinst på en e-Golf i Sverige. Vad det gäller Model 3 så finns det väl ingen anledning att köpa en begagnad för samma pris som en ny, eftersom Tesla faktiskt kan leverera i takt med efterfrågan?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tellus »

Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kia, Ferrari F40 och Porsche 917 är de bilar jag känner till som stiger i pris med lite mil på mätaren.

100k över nypris efter nästan ett år och 2300mil. Vinnande budet plus premien, kvd avgift och nya däck vinter/sommar och vi hamnar bra högt i pris! Då är vi heller inte säkra på garantierna eftersom bilen är sent servad.



Bild

Satan... Helt galet. Någon som verkligen ville köta en e-Niro. En ny Model 3 Sr+ kostar ju 480.000 efter bonus.. Förvisso lite mindre batteri, och lite sämre utrustning, men ändå..
Sämre utrustning håller jag inte med om, tycker sr+ har mer vettig utrustning än Kian

- onlineuppdateringar
- app för värme/kyla och många andra funtioner
- snabbare och kvickare
- glastak bak och fram
- överlägsen autopilot
- modern kupé instället för retro
- bilspel
- med mera
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Den fullt utrustade toppversionen av e-Niron kostade 470 000 kr när den lanserades. Dra av 60 000 kr och sälj den 6 månader/2000 mil senare så har du en vinst på 90 000 kr. Tror inte någon har gjort motsvarande vinst på en e-Golf i Sverige. Vad det gäller Model 3 så finns det väl ingen anledning att köpa en begagnad för samma pris som en ny, eftersom Tesla faktiskt kan leverera i takt med efterfrågan?
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Har sett flera egolf gå för uppåt 400k, vilket väl var ~nypris på dom.
Många verkar tro att det är lång levtid på Model 3, vanlig fråga jag får.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Låter som ett vettigt alternativ.(att sälja kia och köpa model3)
Men vi får vara ärliga. Detta är ett undantagsfall. Den som är naiv att tro att man kommer få liknande kommer troligtvis att bli besviken. Men det är inget som säger att man måste sälja om man inte får någon köp*** på kroken som budar emot någon annan. (det kanske man måste men det finns en gräns för pris man kan sätta, sedan vill kvd ha ersättning). Blir det flera kia samtidigt blir priset betydligt mindre. dessutom finns esoul för direkt leverans.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

taliz skrev:
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tellus »

TechNerd skrev:
taliz skrev:
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1752
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kia Niro EV

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev:
TechNerd skrev:
taliz skrev:
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
15.000 och 20.000 gäller privatbilar. Företagsbilar är billigare av någon anledning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Såg att det var dags igen...
Uppe i 410500 nu - men inte nått reservationspris. :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Hörde fake-lågfartsljudet idag hos en Niro PHEV i ett parkeringshus.
FYFAN säger jag bara. Det blir INTE roligt när alla bilar kommer låta liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LillNicke
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2019 08:58

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LillNicke »

taliz skrev:
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Det finns ju ganska många e-niro och e-golf utan fantasipriser på finn.no. Varför köper dom bilar i sverige tror ni?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av vibrationsfri »

Mickep skrev:
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?
Närtid kanske inte men om 1,5 år kommer Model Y
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Den gångna veckan har jag kört två resor fram och tillbaka mellan Skåne och Uppland med e-Niron, totalt nästan 300 mil. Kan bara konstatera att den nya generationens elbilar innebär att långresor fungerar hur bra som helst, även för oss som inte vill ha en Tesla av olika anledningar. Faktum är att det är de bästa bilresor jag haft på dessa sträckor, och jag var både bättre utvilad och fick mer jobb gjort på plats än vanligt. Dåligt utbyggt laddnätverk är inte heller en ursäkt för att vänta med att skaffa elbil. Tvärt om finns det hur många CCS laddare som helst längs med de sträckor jag körde. Många gånger med 2-3 mils mellanrum och det är inte ovanligt med mer är en laddare vid samma ställe (om än med olika operatörer). Trots det gör Ionity skillad även på en bil som laddar så pass långsamt som e-Niron. Ett laddstopp på 30 minuter går snabbt men 45 minuter blir lite segt om man inte planerar in stoppet i samband med lunch eller något annat. Så jag ser fram mot att stationen i Värnamo öppnar.

Till sist, det här var första gången jag upplevde det som en nackdel att inte ha trefasladdning. Kom fram vid midnatt en av dagarna och gav mig iväg igen kl. 9 dagen efter. Inte tillräckligt med tid för att fylla batteriet med andra ord, så jag fick lägga 20-25 minuter extra på snabbladdning. Det kan jag leva med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Jo, det är en riktigt trevlig bil! Med Ionity ser världen utanför tesla mycket ljusare ut.
Men ändå känns det som att "köra en cykel" i jämförelse när jag byter mellan bilarna. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Pontus »

Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Den kommer ju från Japan...

Edit: Är du i Kina kan du ta en titt på Buick GL8 Avenir men den finns nog inte för försäljning ännu. Skiljer sig en del från Evalia kan man säga...

http://gmauthority.com/blog/2019/05/the ... s-history/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Kia Niro EV

Inlägg av olza »

Plus "Förmedlingsavgift" 3 125 kr... :o
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Kia Niro EV

Inlägg av dhogborg »

iAkita skrev:
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
Men jisses. En model 3SR+ kostar 489 900 efter bonus btw.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 421
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Kia Niro EV

Inlägg av kikat »

Helt galet. Vem köper en bil som är 90.000kr dyrare än en ny kan man fråga sig...
Gick själv och sneglade på en E-Niro när den kom i december men valde att vänta till M3. Visste jag att jag skulle få 90.000kr vinst för den skulle jag köpt båda utan att blinka.
M3 SR+ i grundutförande kostar för övrigt 499.080kr numera. Priset höjdes för några veckor sedan.
Skriv svar