Tittar vi på grannlandet Norge. Så har mååånga elbilar sålts dyrare begagnat än nybilspriset. Delvis dopat av dollarkursen emellanåt också.
Oh yes! Jag sålde min 3år gamla Model S för 96% av nypriset. Sen ipacen som jag körde i två månader för 30 000 över inköpspriset. Sen Hyundai Kona efter 2 veckors körning och tjänade 35000 på den
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kia, Ferrari F40 och Porsche 917 är de bilar jag känner till som stiger i pris med lite mil på mätaren.
100k över nypris efter nästan ett år och 2300mil. Vinnande budet plus premien, kvd avgift och nya däck vinter/sommar och vi hamnar bra högt i pris! Då är vi heller inte säkra på garantierna eftersom bilen är sent servad.
Kia, Ferrari F40 och Porsche 917 är de bilar jag känner till som stiger i pris med lite mil på mätaren.
100k över nypris efter nästan ett år och 2300mil. Vinnande budet plus premien, kvd avgift och nya däck vinter/sommar och vi hamnar bra högt i pris! Då är vi heller inte säkra på garantierna eftersom bilen är sent servad.
Satan... Helt galet. Någon som verkligen ville köta en e-Niro. En ny Model 3 Sr+ kostar ju 480.000 efter bonus.. Förvisso lite mindre batteri, och lite sämre utrustning, men ändå..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Med tanke på de långa leveranstiderna när Ionic släpptes så anade jag att det skulle bli stor stor brist på bilar och bra andrahandsvärde när jag var tidigt ute med att boka Kia:n, men inte såhär bra. Nästan så man blir sugen på att sälja, skulle antagligen bli min bästa bilaffär i livet.
Å andra sidan finns det idag inte några likvärdiga (helelektriska) alternativ på marknaden att ersätta den med. Kommande elbilar i samma segment och prisläge verkar egentligen inte heller ha något mer att erbjuda, iallfall vad det gäller räckvidd kontra pris. Tänker framförallt på ID3 och Skoda vision, Peugot 2008 och kanske Volvo XC40, som väl alla får kortare räckvidd, liknande prestanda, och likvärdiga eller sämre utrymmen i de versioner som kommer konkurrera med e-Niron prismässigt. Det enda man kan önska är att Kia inte varit så konservativa med laddhastigheten.
Jag måste säga att jag är imponerad av Kia som 2018 släppte en elbil lite i det tysta, som fortfarande kommer konkurrera väl med de bilar andra tillverkare basunerar ut att de kommer med i perioden 2020-2022. De olyckskorpar här på forumet som inte fattat att någon kan beställa en e-Niro när Tesla 3SR+ finns, och hävdat att Teslan skulle bli billigare på sikt på grund av bättre andrahandsvärde, kanske äntligen kan förstå att det finns en stor efterfrågan på elbilar i det segment e-Niron befinner sig i, och att många har andra behov än de toppen-egenskaper Model 3 erbjuder i ett helt annat segment.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Den fullt utrustade toppversionen av e-Niron kostade 470 000 kr när den lanserades. Dra av 60 000 kr och sälj den 6 månader/2000 mil senare så har du en vinst på 90 000 kr. Tror inte någon har gjort motsvarande vinst på en e-Golf i Sverige. Vad det gäller Model 3 så finns det väl ingen anledning att köpa en begagnad för samma pris som en ny, eftersom Tesla faktiskt kan leverera i takt med efterfrågan?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kia, Ferrari F40 och Porsche 917 är de bilar jag känner till som stiger i pris med lite mil på mätaren.
100k över nypris efter nästan ett år och 2300mil. Vinnande budet plus premien, kvd avgift och nya däck vinter/sommar och vi hamnar bra högt i pris! Då är vi heller inte säkra på garantierna eftersom bilen är sent servad.
Satan... Helt galet. Någon som verkligen ville köta en e-Niro. En ny Model 3 Sr+ kostar ju 480.000 efter bonus.. Förvisso lite mindre batteri, och lite sämre utrustning, men ändå..
Sämre utrustning håller jag inte med om, tycker sr+ har mer vettig utrustning än Kian
- onlineuppdateringar
- app för värme/kyla och många andra funtioner
- snabbare och kvickare
- glastak bak och fram
- överlägsen autopilot
- modern kupé instället för retro
- bilspel
- med mera
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Den fullt utrustade toppversionen av e-Niron kostade 470 000 kr när den lanserades. Dra av 60 000 kr och sälj den 6 månader/2000 mil senare så har du en vinst på 90 000 kr. Tror inte någon har gjort motsvarande vinst på en e-Golf i Sverige. Vad det gäller Model 3 så finns det väl ingen anledning att köpa en begagnad för samma pris som en ny, eftersom Tesla faktiskt kan leverera i takt med efterfrågan?
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Har sett flera egolf gå för uppåt 400k, vilket väl var ~nypris på dom.
Många verkar tro att det är lång levtid på Model 3, vanlig fråga jag får.
Låter som ett vettigt alternativ.(att sälja kia och köpa model3)
Men vi får vara ärliga. Detta är ett undantagsfall. Den som är naiv att tro att man kommer få liknande kommer troligtvis att bli besviken. Men det är inget som säger att man måste sälja om man inte får någon köp*** på kroken som budar emot någon annan. (det kanske man måste men det finns en gräns för pris man kan sätta, sedan vill kvd ha ersättning). Blir det flera kia samtidigt blir priset betydligt mindre. dessutom finns esoul för direkt leverans.
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
15.000 och 20.000 gäller privatbilar. Företagsbilar är billigare av någon anledning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Det finns ju ganska många e-niro och e-golf utan fantasipriser på finn.no. Varför köper dom bilar i sverige tror ni?