Svenssons skrev:Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
Det beror nog på biltyp och pris-vikt/kWh. Med lite högre energidensitet och 1000 :-/kWh ut till kund så tror jag de flesta S/X köpare skulle välja ett större batteri istället för marginellt bättre kurvtagning, kortare bromssträcka och några % lägre förbrukning. Med dagens 10 000 :-/kWh så ser det av naturliga skäl lite annorlunda ut, men det är gissningsvis 99% prisrelaterat.
Det är dock en avgrundsstor skillnad mellan Model X + husvagnsägaren och Golf köparen som ska pendla 4-5 mil från hem till arbete så att mindre batteripack ska försvinna är nog inte så troligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd