Sida 2 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 maj 2018 09:27
av Svenssons
Ja, laddarna är ju inte ett problem idag. Utbudet av olika elbilsmodeller är också mycket större men det är fortfarande prat om modeller som kommer inom 1-2 år. Det som skiljer nu är dock att det inte är prototyper med vaga lanseringsår utan det är fasta lanseringsår med pre-produktionsbilar som rullar på vägarna och ofta går det att reservera bilarna.

Om 1-2 år så kommer nog proppen att släppa gällande nya modeller som presenteras så vill man vara tjurig så skulle man väl fortfarande då kunna gnälla om att det "bara" pratas om bilar som kommer att komma.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 maj 2018 10:23
av Teslaspolen
Det är väl gatuladdning för dom som måste parkera på just gatan. Men det är ingen omöjlighet, i Norge jobbas det på för fullt med den biten.

Blir ganska trött på dom som pekar på problem och kallar dom omöjliga (eller nära på) att lösa, men väljer att helr blunda för att vårt grannland redan har gjort den trippen och antingen redan löst, eller jobbar för fullt med en/flera lösningar på problemen.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 maj 2018 10:34
av Laban
Svenssons skrev:
Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
Det beror nog på biltyp och pris-vikt/kWh. Med lite högre energidensitet och 1000 :-/kWh ut till kund så tror jag de flesta S/X köpare skulle välja ett större batteri istället för marginellt bättre kurvtagning, kortare bromssträcka och några % lägre förbrukning. Med dagens 10 000 :-/kWh så ser det av naturliga skäl lite annorlunda ut, men det är gissningsvis 99% prisrelaterat.

Det är dock en avgrundsstor skillnad mellan Model X + husvagnsägaren och Golf köparen som ska pendla 4-5 mil från hem till arbete så att mindre batteripack ska försvinna är nog inte så troligt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 maj 2018 11:41
av LarsL
Teslaspolen skrev:
Det är väl gatuladdning för dom som måste parkera på just gatan. Men det är ingen omöjlighet, i Norge jobbas det på för fullt med den biten.

Blir ganska trött på dom som pekar på problem och kallar dom omöjliga (eller nära på) att lösa, men väljer att helr blunda för att vårt grannland redan har gjort den trippen och antingen redan löst, eller jobbar för fullt med en/flera lösningar på problemen.
Absolut vi har löst betydligt svårare problem de senaste åren. Att skaffa laddningsuttag till att parkeringar i stan är närmast att betrakta som en bagis i jämförelse med bredbandsutbyggnaden tex.

Re: Kia Niro EV

Postat: 03 maj 2018 22:09
av FredrikR
https://insideevs.com/kia-niro-ev-makes-world-debut/

Inte mycket nytt, men 5000 reservationer i Korea och snart mer uppgifter om Europa och USA släppen.

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 01:10
av joel80
PoloPrinsen skrev:
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Och då har du inte ens räknat bort fossilmotorns pris och växellådan...

:/

Men snart borde vi faktiskt börja se lite elbilar som kryper neråt i pris! Inom några år tror jag konkurrensen mellan dem börjar hårdna!

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 07:07
av Walker
joel80 skrev:
PoloPrinsen skrev:
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Och då har du inte ens räknat bort fossilmotorns pris och växellådan...

:/

Men snart borde vi faktiskt börja se lite elbilar som kryper neråt i pris! Inom några år tror jag konkurrensen mellan dem börjar hårdna!
...inte så länge efterfrågan är så mycket större än tillgången. Kolla bara på VW’s AvtiveInfo-display. Den kostar 4600.- extra på min eGolf, men är mycket billigare att tillverka än de vanliga mätarna. Men eftersom folk (däribland jag) är villiga att betala extra för den och de inte har tillräckligt många från underleverantören så tar de en duktig slant för den.
Så länge det inte finns bilar att tiilgå inom 12 månader till ett vettigt pris lär vi se fortsatt överprissatta elbilar. Allt annat är önsketänkande.

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 07:11
av Remuz
Normalt vill man ju ha betalt för RnD. Se tex hela den medicinska industrin. Elvanse (hyfsat ny medicin för adhd-behandling) kostar 1400kr i runda slängar, per månad. Den lär kosta max 50kr att få ut till apoteket och då är nog burk och distribution det dyraste. Men man lär ha lagt kopiösa mängder miljarder på att ta fram den fantastiska medicin och därför har man via sitt patent ensamrätt på den för att få täckningsbidrag för RnD.

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 07:16
av LarsL
Marknadsekonomi innebär att man tar så mycket betalt som kunden är redo att betala. Finns det tillräckligt många som vill betala man inte kan leverera fler med lägre pris så kommer kostnaden fortsätta att vara hög. Det är nog först när Kineserna kommer in på Europamarknaden som vi kommer se ett prisfall. I kina går det redan nu att köpa en elbil med hyfsad räckvidd för normalt fossilbilspris här i EU.

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 07:28
av Limbster
Räknar man bort subventioner på kina priser så kostar en liten låtsas tuktuk bil jättemycket så kinesrna har en lång väg att vandra för att kunna sälja till Eu utan statligt stöd.

Re: Kia Niro EV

Postat: 04 maj 2018 18:55
av LarsL
Limbster skrev:
Räknar man bort subventioner på kina priser så kostar en liten låtsas tuktuk bil jättemycket så kinesrna har en lång väg att vandra för att kunna sälja till Eu utan statligt stöd.
Just en Tuk-Tuk är billigare med el än bensin drift, i Thailand i alla fall.


Re: Kia Niro EV

Postat: 07 maj 2018 12:30
av samuelsu
"Den öppnas för beställning under hösten, leverans prel dec-Jan." säger återförsäljaren idag.
De postade bilden från mässan och skrev "Snart hos din Kia-handlare i Skellefteå. Kia Niro EV", så jag frågade - Hur snart?

Re: Kia Niro EV

Postat: 08 maj 2018 11:12
av Sabbe
Blir nog svårt att få tag i elbilar från Kia/Hyundai framöver.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... tric-sales

Re: Kia Niro EV

Postat: 08 maj 2018 11:56
av samuelsu
Ojdå! Det var ju ..otur.

Re: Kia Niro EV

Postat: 08 maj 2018 12:04
av Laban
Sabbe skrev:
Blir nog svårt att få tag i elbilar från Kia/Hyundai framöver.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... tric-sales
Blir intressant att följa detta måste jag säga, de som tillverkar batterierna själva vs de som väljer externa lösningar. Visst kan man köpa batterier som VW nu gör (för $48 miljarder) men det bygger på en fast mängd batterier/kWh. Vilket in sin tur betyder att man måste kontrollera marknaden för att matcha den mängd batterier man har tillgång till. Tror man att detta blir en platt-tv vs tjock-tv typ av övergång så kan det bli svårt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 07 jun 2018 19:01
av FredrikR
https://www.express.co.uk/life-style/ca ... ange-specs

Lite nyheter har kommit idag då den tydligen haft en officiel visning i Korea.
De har ju tidigare sagt leveranser till Europa sent 2018. Hoppas det fortfarande gäller.

Re: Kia Niro EV

Postat: 08 jun 2018 01:58
av joel80
Tror att på samma sätt som vissa tillverkare nu satsar på att bygga egna batterifabriker för att få igång mer produktion arbetar batteritillverkare med att öka produktionen hos sig för att möta efterfrågan från många andra fordonstillverkare.
Det är nog många som ser möjligheter i att tjäna pengar här och de närmare 30-40 åren tror jag inte vi kommer att se en mättad marknad för batterier! Innan vi är "klara" kommer flyget och båttrafik också ha behövt stora mängder batterier.
Samt att det troligen blir rätt vanligt med lokala områden som har batterier för att stabilisera eltillförseln.

Re: Kia Niro EV

Postat: 08 jul 2018 11:46
av joel80
LRF-rabatten kan ju bara fås om man är LRF-medlem. Och som jag förstår det måste man då ha ett företag inom skog, trädgård eller något form av lantbruk. Eller menar ni att vem som helst med företag skulle kunna gå med och ta del av deras förmåner?

Re: Kia Niro EV

Postat: 05 aug 2018 00:23
av samuelsu
joel80 skrev:
LRF-rabatten kan ju bara fås om man är LRF-medlem. Och som jag förstår det måste man då ha ett företag inom skog, trädgård eller något form av lantbruk. Eller menar ni att vem som helst med företag skulle kunna gå med och ta del av deras förmåner?
Man behöver varken äga skog eller driva företag för att bli medlem. Se https://www.lrf.se/om-lrf/bli-medlem/bli-medlem2/

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 aug 2018 07:39
av FredrikR
Vet inte hur många här som även är inne på elbil-forum-24. Men ett gruppköp av Niro är på gång, så ifall det finns någon intresserad här gå in och läs i länkad tråd.

http://www.elbil.forum24.se/elbil-forum-46.html

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 aug 2018 15:20
av LarsL
Brøn Nyland berättar om Model 3 konkurrenter och säger att KIA Niro kommer med dragkrok (7:40).


Re: Kia Niro EV

Postat: 05 sep 2018 21:09
av Zalman3
Tesla Björn testar Kia Niro

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 sep 2018 19:19
av Jerker
Nu hävdar Teknikens värld att det blir dragkrok på Niro, men inte på de första produktionsbilarna.

https://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-k ... i-sverige/

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 sep 2018 19:37
av samuelsu
Jerker skrev:
Nu hävdar Teknikens värld att det blir dragkrok på Niro, men inte på de första produktionsbilarna.

https://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-k ... i-sverige/
Vad kan ”men inte på de första produktionsbilarna” betyda? Drag måste väl alltid gå eftermontera om bilen är typad för det och det måste väl ändå vara samma typning på första-produktions- och därefter-produktionsbilarna?

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 sep 2018 19:40
av LarsL
De kanske inte hunnit typa den än?