Sida 27 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:31
av nek0
Zalman3 skrev:
Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.
Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.
Bra kanske blir den, vem vet? Billig lir den inte det vet alla.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:36
av Hok
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:40
av Zalman3
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:55
av Walker
Zalman3 skrev:
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:34
av Mickep
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:38
av HelectriC
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Samma anledning som Model S med andra ord.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:52
av Bjelke
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:
Njae.... Isf kommer det att stå SMART på dom...

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:56
av Leo
Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 18:23
av Henrik Torphammar
Leo skrev:
Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.

Det förefaller väl dock ganska konstigt att man inte kan begränsa effektuttaget på en elbil när man kan ha släpvagn på en bensinbil. Finns ju mikroskopiska bensinbilar med dragkrok. Kia skulle ju kunna tända sköldpaddan om det gick för tungt. Men dom väljer bort detta av någon anledning.
Mickep skrev:
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:44
av Tellus
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:57
av Tars
Jag har en Kia e-Niro som jag tar leverans v. 48.
Enda tillvalet är svart metallic.

Om det är någon som är sugen att ta över min reservation, skicka PM till mig.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:58
av Tars
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:04
av xp2002
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jösses, budet är ju högre än nypris. Någon har bråttom :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:05
av Jerker
Tars skrev:
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:26
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Tars skrev:
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!
Skall vi ta det som en trend Jerker?

Ursäkta mitt inhopp här, jag har hållit mig borta ett halvår då jag anser gränssnittet i detta forum som lite i bökigaste laget att hantera.
Har aldrig fått en vettig överblick, över kommenterna, men det är min personliga uppfattning.
:)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:57
av Leo
Tittar vi på grannlandet Norge. Så har mååånga elbilar sålts dyrare begagnat än nybilspriset. Delvis dopat av dollarkursen emellanåt också.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 23:09
av TechNerd
Hrm, med de priserna är jag ju sugen på att sälja Kian och beställa en model 3 istället. :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 08:17
av Mickep
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 08:26
av Tars
Mickep skrev:
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?
Audi kommer väl med en mindre variant av etron?

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 08:28
av Zalman3
Mickep skrev:
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?
Elbilar med drag
Tesla X, 2250kg
Tesla 3, 910kg
Audi e-tron 55 och 50 Quattro, 1800kg
BMW iX3 ?
Mercedes EQC, 1800kg
Jaguar I-pace, 750kg
Polestar 2, 1400kg
Volvo XC40 EV, 1400kg?
Nissan EV 200 ?
Renault Kangoo EV ?
Skoda Vision EV, 1600kg?
Sion, 750kg

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 08:32
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Tars skrev:
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!

Å med tanke på miljöbonusen så lär ju ägaren gå plus på denna. Bilen var ju i trafik den 15:e jan, så bonusen är nyss utbetald.

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 09:08
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Å med tanke på miljöbonusen så lär ju ägaren gå plus på denna. Bilen var ju i trafik den 15:e jan, så bonusen är nyss utbetald.
Exakt!

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 aug 2019 22:05
av HelectriC
Leo skrev:
Tittar vi på grannlandet Norge. Så har mååånga elbilar sålts dyrare begagnat än nybilspriset. Delvis dopat av dollarkursen emellanåt också.
Oh yes! Jag sålde min 3år gamla Model S för 96% av nypriset. Sen ipacen som jag körde i två månader för 30 000 över inköpspriset. Sen Hyundai Kona efter 2 veckors körning och tjänade 35000 på den :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 aug 2019 00:27
av Mickep
Ja så blir det på en dysfunktionell marknad.

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 aug 2019 06:06
av Henrik Torphammar
Nu en bra bit över nypriset med 2300mil på mätaren, dock som behöver bytas nästa säsong och garantier som ev inte gäller pga sen service.