Sida 67 av 73

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 15:31
av nek0
Zalman3 skrev:Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.

Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.
Bra kanske blir den, vem vet? Billig lir den inte det vet alla.

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 15:36
av Hok
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.

Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 15:40
av Zalman3
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 15:55
av Walker
Zalman3 skrev:Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA

Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 16:34
av Mickep
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 16:38
av HelectriC
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.

Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth


Samma anledning som Model S med andra ord.

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 16:52
av Bjelke
Walker skrev:
Zalman3 skrev:Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA

Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:

Njae.... Isf kommer det att stå SMART på dom...

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 16:56
av Leo
Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 17:23
av Henrik Torphammar
Leo skrev:Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)


Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.

Det förefaller väl dock ganska konstigt att man inte kan begränsa effektuttaget på en elbil när man kan ha släpvagn på en bensinbil. Finns ju mikroskopiska bensinbilar med dragkrok. Kia skulle ju kunna tända sköldpaddan om det gick för tungt. Men dom väljer bort detta av någon anledning.

Mickep skrev:Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)


Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 13 aug 2019 20:44
av Tellus
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035