Leo skrev:Har nog att göra med
1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.
Det förefaller väl dock ganska konstigt att man inte kan begränsa effektuttaget på en elbil när man kan ha släpvagn på en bensinbil. Finns ju mikroskopiska bensinbilar med dragkrok. Kia skulle ju kunna tända sköldpaddan om det gick för tungt. Men dom väljer bort detta av någon anledning.
Mickep skrev:Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!