Med tanke på de långa leveranstiderna när Ionic släpptes så anade jag att det skulle bli stor stor brist på bilar och bra andrahandsvärde när jag var tidigt ute med att boka Kia:n, men inte såhär bra. Nästan så man blir sugen på att sälja, skulle antagligen bli min bästa bilaffär i livet.
Å andra sidan finns det idag inte några likvärdiga (helelektriska) alternativ på marknaden att ersätta den med. Kommande elbilar i samma segment och prisläge verkar egentligen inte heller ha något mer att erbjuda, iallfall vad det gäller räckvidd kontra pris. Tänker framförallt på ID3 och Skoda vision, Peugot 2008 och kanske Volvo XC40, som väl alla får kortare räckvidd, liknande prestanda, och likvärdiga eller sämre utrymmen i de versioner som kommer konkurrera med e-Niron prismässigt. Det enda man kan önska är att Kia inte varit så konservativa med laddhastigheten.
Jag måste säga att jag är imponerad av Kia som 2018 släppte en elbil lite i det tysta, som fortfarande kommer konkurrera väl med de bilar andra tillverkare basunerar ut att de kommer med i perioden 2020-2022. De olyckskorpar här på forumet som inte fattat att någon kan beställa en e-Niro när Tesla 3SR+ finns, och hävdat att Teslan skulle bli billigare på sikt på grund av bättre andrahandsvärde, kanske äntligen kan förstå att det finns en stor efterfrågan på elbilar i det segment e-Niron befinner sig i, och att många har andra behov än de toppen-egenskaper Model 3 erbjuder i ett helt annat segment.