Sida 29 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 aug 2019 21:45
av tor-ake
Tellus skrev:
TechNerd skrev:
taliz skrev:
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
15.000 och 20.000 gäller privatbilar. Företagsbilar är billigare av någon anledning.

Re: Kia Niro EV

Postat: 17 sep 2019 15:57
av TechNerd
Såg att det var dags igen...
Uppe i 410500 nu - men inte nått reservationspris. :D

Re: Kia Niro EV

Postat: 17 sep 2019 17:55
av taliz
Hörde fake-lågfartsljudet idag hos en Niro PHEV i ett parkeringshus.
FYFAN säger jag bara. Det blir INTE roligt när alla bilar kommer låta liknande.

Re: Kia Niro EV

Postat: 18 sep 2019 18:04
av LillNicke
taliz skrev:
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Det finns ju ganska många e-niro och e-golf utan fantasipriser på finn.no. Varför köper dom bilar i sverige tror ni?

Re: Kia Niro EV

Postat: 18 sep 2019 19:28
av vibrationsfri
Mickep skrev:
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?
Närtid kanske inte men om 1,5 år kommer Model Y

Re: Kia Niro EV

Postat: 21 sep 2019 21:53
av iAkita
Den gångna veckan har jag kört två resor fram och tillbaka mellan Skåne och Uppland med e-Niron, totalt nästan 300 mil. Kan bara konstatera att den nya generationens elbilar innebär att långresor fungerar hur bra som helst, även för oss som inte vill ha en Tesla av olika anledningar. Faktum är att det är de bästa bilresor jag haft på dessa sträckor, och jag var både bättre utvilad och fick mer jobb gjort på plats än vanligt. Dåligt utbyggt laddnätverk är inte heller en ursäkt för att vänta med att skaffa elbil. Tvärt om finns det hur många CCS laddare som helst längs med de sträckor jag körde. Många gånger med 2-3 mils mellanrum och det är inte ovanligt med mer är en laddare vid samma ställe (om än med olika operatörer). Trots det gör Ionity skillad även på en bil som laddar så pass långsamt som e-Niron. Ett laddstopp på 30 minuter går snabbt men 45 minuter blir lite segt om man inte planerar in stoppet i samband med lunch eller något annat. Så jag ser fram mot att stationen i Värnamo öppnar.

Till sist, det här var första gången jag upplevde det som en nackdel att inte ha trefasladdning. Kom fram vid midnatt en av dagarna och gav mig iväg igen kl. 9 dagen efter. Inte tillräckligt med tid för att fylla batteriet med andra ord, så jag fick lägga 20-25 minuter extra på snabbladdning. Det kan jag leva med.

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 09:53
av TechNerd
Jo, det är en riktigt trevlig bil! Med Ionity ser världen utanför tesla mycket ljusare ut.
Men ändå känns det som att "köra en cykel" i jämförelse när jag byter mellan bilarna. :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 15:22
av Pontus
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 15:39
av Svenssons
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 15:47
av Pontus
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 15:52
av Svenssons
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Den kommer ju från Japan...

Edit: Är du i Kina kan du ta en titt på Buick GL8 Avenir men den finns nog inte för försäljning ännu. Skiljer sig en del från Evalia kan man säga...

http://gmauthority.com/blog/2019/05/the ... s-history/

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 12:37
av iAkita
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:05
av olza
Plus "Förmedlingsavgift" 3 125 kr... :o

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:34
av dhogborg
iAkita skrev:
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
Men jisses. En model 3SR+ kostar 489 900 efter bonus btw.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:54
av kikat
Helt galet. Vem köper en bil som är 90.000kr dyrare än en ny kan man fråga sig...
Gick själv och sneglade på en E-Niro när den kom i december men valde att vänta till M3. Visste jag att jag skulle få 90.000kr vinst för den skulle jag köpt båda utan att blinka.
M3 SR+ i grundutförande kostar för övrigt 499.080kr numera. Priset höjdes för några veckor sedan.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 16:27
av Mickep
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 16:43
av Stevvee
Mickep skrev:
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Företag från antingen Sverige,Österrike eller Norge.

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 okt 2019 12:34
av samuelsu
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 10:54
av Jerker
Läst på Facebook idag:
Vi närmar oss övergången till modellår 20 av e-Niro. Produktionskvoten av modellår 19 är nu slutsåld och dessa versioner stängs därför i Dealer Portalen idag. Enligt nuvarande produktionsplan förväntas modellår 20 kunna levereras som tidigast under april 2020 till slutkund.
Modellår 20 kommer innehålla avsevärt mer utrustning i förhållande till dagens e-Niro och priset förväntas därför bli högre. Vi jobbar på att få fram nya beställningskoder och priser så fort som möjligt så modellår 20 kan öppnas i Dealer Portalen för beställning. Vi kommer återkomma med mer detaljerad information på DID inom kort.
Med vänliga hälsningar, Logistikavdelningen

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 19:32
av Leo
Får lägga in min egen synpunkt efter 7 elbilar med app och nu ägare av två utan app. Funkar bra utan också ;)

Valde dock att montera vanlig Defa kupevärmare på Kian. Kan många gånger funka som hyfsat smidigt ”tokstabilt” :lol: alternativ till app även om man (någon) fysiskt måste gå ut och stoppa i sladden.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 19:41
av fth
samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 10:06
av mykie
mykie skrev:
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre
Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.
Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 10:14
av Teslaspolen
Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:02
av Mickep
Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:28
av Walker
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll: