Sida 29 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 22 sep 2019 15:52
av Svenssons
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Den kommer ju från Japan...

Edit: Är du i Kina kan du ta en titt på Buick GL8 Avenir men den finns nog inte för försäljning ännu. Skiljer sig en del från Evalia kan man säga...

http://gmauthority.com/blog/2019/05/the ... s-history/

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 12:37
av iAkita
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:05
av olza
Plus "Förmedlingsavgift" 3 125 kr... :o

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:34
av dhogborg
iAkita skrev:
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
Men jisses. En model 3SR+ kostar 489 900 efter bonus btw.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 13:54
av kikat
Helt galet. Vem köper en bil som är 90.000kr dyrare än en ny kan man fråga sig...
Gick själv och sneglade på en E-Niro när den kom i december men valde att vänta till M3. Visste jag att jag skulle få 90.000kr vinst för den skulle jag köpt båda utan att blinka.
M3 SR+ i grundutförande kostar för övrigt 499.080kr numera. Priset höjdes för några veckor sedan.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 16:27
av Mickep
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.

Re: Kia Niro EV

Postat: 26 sep 2019 16:43
av Stevvee
Mickep skrev:
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Företag från antingen Sverige,Österrike eller Norge.

Re: Kia Niro EV

Postat: 14 okt 2019 12:34
av samuelsu
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 10:54
av Jerker
Läst på Facebook idag:
Vi närmar oss övergången till modellår 20 av e-Niro. Produktionskvoten av modellår 19 är nu slutsåld och dessa versioner stängs därför i Dealer Portalen idag. Enligt nuvarande produktionsplan förväntas modellår 20 kunna levereras som tidigast under april 2020 till slutkund.
Modellår 20 kommer innehålla avsevärt mer utrustning i förhållande till dagens e-Niro och priset förväntas därför bli högre. Vi jobbar på att få fram nya beställningskoder och priser så fort som möjligt så modellår 20 kan öppnas i Dealer Portalen för beställning. Vi kommer återkomma med mer detaljerad information på DID inom kort.
Med vänliga hälsningar, Logistikavdelningen

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 19:32
av Leo
Får lägga in min egen synpunkt efter 7 elbilar med app och nu ägare av två utan app. Funkar bra utan också ;)

Valde dock att montera vanlig Defa kupevärmare på Kian. Kan många gånger funka som hyfsat smidigt ”tokstabilt” :lol: alternativ till app även om man (någon) fysiskt måste gå ut och stoppa i sladden.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 okt 2019 19:41
av fth
samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 10:06
av mykie
mykie skrev:
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre
Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.
Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 10:14
av Teslaspolen
Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:02
av Mickep
Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:28
av Walker
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:30
av Jerker
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:31
av Walker
Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
...tänkte? :?

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 11:32
av LarsL
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 15:03
av Bjelke
Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 16:11
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:
Visst ja! Tänkte inte på det...

Re: Kia Niro EV

Postat: 15 mar 2020 17:54
av mykie
LarsL skrev:
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
Inte sant, varför inte? Den har redan 97% laddning. Dom sista 3% går segt vad du än laddar med.
Och det är bara en uppskattad tid om man nu skulle ladda vid 97%, bilen är inte inkopplad.
3% av 64kWh är 1,92kWh

Quick (DC 50-100 kW) = sista 3% laddas med 6kW

Normal portable d.v.s. shuko = sista 3% laddas med 8A/1,8kW

Normal station d.v.s. laddbox 3-fas = sista 3% laddas med 3,84kW

Antar att dom tiderna visar vad man bör förvänta sig i verkligheten med dom sista procenten.
Det är ju också därför det tog 1h40min att ladda fullt från 82% med 10,4kW. Dom sista procenten går plågsamt långsamt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 27 jun 2020 11:31
av BEV[e-Rage]
Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?

Re: Kia Niro EV

Postat: 27 jun 2020 11:52
av Walker
BEV[e-Rage] skrev:
Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Ett tips: kolla servicekostnader på 3000 mil....

Re: Kia Niro EV

Postat: 27 jun 2020 11:55
av Leo
Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.

Re: Kia Niro EV

Postat: 27 jun 2020 12:03
av Walker
Leo skrev:
Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Jo, men kolla en my2020...