Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kia Niro EV

Inlägg av fth »

samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

mykie skrev:
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre
Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.
Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
...tänkte? :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
437213E3-2D16-4FF8-AC2F-71976D6D0132.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:
Visst ja! Tänkte inte på det...
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

LarsL skrev:
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
Inte sant, varför inte? Den har redan 97% laddning. Dom sista 3% går segt vad du än laddar med.
Och det är bara en uppskattad tid om man nu skulle ladda vid 97%, bilen är inte inkopplad.
3% av 64kWh är 1,92kWh

Quick (DC 50-100 kW) = sista 3% laddas med 6kW

Normal portable d.v.s. shuko = sista 3% laddas med 8A/1,8kW

Normal station d.v.s. laddbox 3-fas = sista 3% laddas med 3,84kW

Antar att dom tiderna visar vad man bör förvänta sig i verkligheten med dom sista procenten.
Det är ju också därför det tog 1h40min att ladda fullt från 82% med 10,4kW. Dom sista procenten går plågsamt långsamt.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

BEV[e-Rage] skrev:
Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Ett tips: kolla servicekostnader på 3000 mil....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Leo skrev:
Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Jo, men kolla en my2020...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Leo skrev:
Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av nek0 »

Leo skrev:
Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Leo skrev:
Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.
I Frankrike kan man i bästa fall köpa en Kia e-Niro 64kWh för
28.000 euro.


NIRO ACTIVE 
204 ch, 455 km d’autonomie
(cycle mixte WLTP) 

À PARTIR DE 28 000€ (1) 
Avantages client de 15 000 € déduits
dont 7000 € de bonus écologique et 5000 € de Prime à la conversion
https://www.kia.com/fr/acheter-une-kia/ ... lectrique/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Leo skrev:
Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.
I Frankrike kan man i bästa fall köpa en Kia e-Niro 64kWh för
28.000 euro.


NIRO ACTIVE 
204 ch, 455 km d’autonomie
(cycle mixte WLTP) 

À PARTIR DE 28 000€ (1) 
Avantages client de 15 000 € déduits
dont 7000 € de bonus écologique et 5000 € de Prime à la conversion
https://www.kia.com/fr/acheter-une-kia/ ... lectrique/
Orkar inte flytta till Frankrike.
Från teknikens värld
Kia e-Niro
Service 1 år: 749 kr
Service 2 år: 2 205 kr
Service 3 år: 749 kr
Batterigaranti: 7 år/15 000 mil
Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.
Priserna kommer från generalagenten.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tars »

Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Då tråkigt negativa alla är här till e-niro..
Försök framhäva fördelen med Kia på BMWs eller Mercedes forum och se hur det går.
Det blir bara konstigt.
De som gillar BMW och Mercedes är sällan intresserade av en Kia helt enkelt. Så jag förstår inte riktigt varför du tror det skulle vara annorlunda på ett Tesla-forum.
Här är det hög prestanda och senaste tekniken från silicon valley som intresserar, då smäller inte plastig, tråkig, långsam budget-korean med gamla spakar och vred så högt.
Jo jag förväntar mig mer på detta tesla forum eftersom detta också är Sverige ledande elbils forum där tesla självklart har en stor roll men där de flesta är mer allmänna förespråkare av elbilar.
Sedan finns de undantag i denna gruppen vilket tyvärr ofta mest gör att de blir tråkig stämning.

Trevligt med alla inlägg där man framhäver de bra sidorna av e-niro.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

chaffis75 skrev:
Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Vad kostar en tesla att försäkra jämfört med en e-niro tex?
Hur ofta är e-niro på verkstaden för garanti reparationer?
Hur lätt är de att få tag på en verkstad som kan hjälpa en på lagom avstånd..
Är alla negativa? Om du lyssnar på de som faktiskt ägt en så skulle jag nog säga att (alla?) de flesta är positiva - inkl jag.

Det är en väldigt bra klassisk bil, men klart tråkigare leksak om man jämför med Tesla.
Avsaknaden av bra laddningsnät(när ionity försvann) var droppen för mig.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
2? Har du börjat samla på Kia också? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Tars skrev:
Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
2? Har du börjat samla på Kia också? :lol:
Tesla hade ju lite problem med leveranserna några veckor pgav Corona..... ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar