Sida 73 av 77

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 16 okt 2019 18:41
av fth
samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:Ingen app => tack & hej...

Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.


Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.

Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 10:06
av mykie
mykie skrev:
krivik skrev:Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.


Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.

Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre


Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.

Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 10:14
av Teslaspolen
Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 11:02
av Mickep
Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 11:28
av Walker
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 11:30
av Jerker
Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:


Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 11:31
av Walker
Jerker skrev:
Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:


Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?

...tänkte? :?

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 11:32
av LarsL
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 15:03
av Bjelke
Jerker skrev:
Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:


Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?

Pengar? :evil:

Re: Kia Niro EV

InläggPostat: 15 mar 2020 16:11
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:


Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?

Pengar? :evil:


Visst ja! Tänkte inte på det...