Re: Kia Niro EV
Postat: 28 jun 2020 07:39
Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
Jo jag förväntar mig mer på detta tesla forum eftersom detta också är Sverige ledande elbils forum där tesla självklart har en stor roll men där de flesta är mer allmänna förespråkare av elbilar.taliz skrev:Försök framhäva fördelen med Kia på BMWs eller Mercedes forum och se hur det går.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro..
Det blir bara konstigt.
De som gillar BMW och Mercedes är sällan intresserade av en Kia helt enkelt. Så jag förstår inte riktigt varför du tror det skulle vara annorlunda på ett Tesla-forum.
Här är det hög prestanda och senaste tekniken från silicon valley som intresserar, då smäller inte plastig, tråkig, långsam budget-korean med gamla spakar och vred så högt.
Är alla negativa? Om du lyssnar på de som faktiskt ägt en så skulle jag nog säga att (alla?) de flesta är positiva - inkl jag.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Vad kostar en tesla att försäkra jämfört med en e-niro tex?
Hur ofta är e-niro på verkstaden för garanti reparationer?
Hur lätt är de att få tag på en verkstad som kan hjälpa en på lagom avstånd..
2? Har du börjat samla på Kia också?Tars skrev:Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
Tesla hade ju lite problem med leveranserna några veckor pgav Corona.....Walker skrev:2? Har du börjat samla på Kia också?Tars skrev:Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
https://thedriven.io/2020/03/18/hyundai ... in-europe/
The Kona Electric is the first new-generation electric car to be produced for European markets in the Czech Republic and Hyundai hope that additional production in Europe will “significantly” reduce delivery times of the Kona Electric for its European customers.
https://electrek.co/2020/05/13/kia-to-o ... ry-system/Lahoz suggested that state-of-the-art technology doesn’t need to come with premium prices and exclusive brands.
The key will be the migration of the 800-volt system to more affordable models. Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.
Jovisst, nån gång i framtiden när IONITY har mer konkurrens, men inte i höst.Zalman3 skrev:Hur intressant är det för dig att kunna ladda snabbt?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?
Mig veterligen är det bara Tesla som ger mer än 175kW på 400V.Laban skrev:Det måste kanske upprepas, 800V säger i sig inte speciellt mycket. Jag skulle vara extremt nöjd med Model 3’s 250 kW max med e-Trons laddkurva. Det kräver inte 800V.
Men Kia är ju med i Ionity.BEV[e-Rage] skrev:Jovisst, nån gång i framtiden när IONITY har mer konkurrens, men inte i höst.Zalman3 skrev:Hur intressant är det för dig att kunna ladda snabbt?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?
Samma här. Det fanns visserligen några nackdelar med 19-modellen, men de är ju i stort sett borta nu. Det som fortfarande fattas är dragkroken. Sen är den lite för klen i bagaget med tanke på våra hundar, men det skulle eventuellt gå att lösa genom att fälla ner baksätet om båda jyckarna ska med. Har aldrig provat detta eftersom bilen ändå inte kom i fråga pga dragkroken.Jerker skrev:Jag hade köpt en om den hade fått en vettig dragkrok. Den hade dugt åt mig.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Väldigt märkligt att e-Niro inte får ha drag.mati skrev:Samma här. Det fanns visserligen några nackdelar med 19-modellen, men de är ju i stort sett borta nu. Det som fortfarande fattas är dragkroken. Sen är den lite för klen i bagaget med tanke på våra hundar, men det skulle eventuellt gå att lösa genom att fälla ner baksätet om båda jyckarna ska med. Har aldrig provat detta eftersom bilen ändå inte kom i fråga pga dragkroken.Jerker skrev:Jag hade köpt en om den hade fått en vettig dragkrok. Den hade dugt åt mig.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Annars gillar jag den, man får extremt mycket bil för pengarna tycker jag. Som jag ser det gör den jobbet minst lika bra som e-tron, men för inte mycket mer än en tredjedel av priset. Visst har den en massa knappar. Men jag ogillar inte knappar.
samma frågeställning som varför Model S inte får krok, men X har det trots att de i princip är samma bil under skalet.Zalman3 skrev:Väldigt märkligt att e-Niro inte får ha drag.mati skrev:Samma här. Det fanns visserligen några nackdelar med 19-modellen, men de är ju i stort sett borta nu. Det som fortfarande fattas är dragkroken. Sen är den lite för klen i bagaget med tanke på våra hundar, men det skulle eventuellt gå att lösa genom att fälla ner baksätet om båda jyckarna ska med. Har aldrig provat detta eftersom bilen ändå inte kom i fråga pga dragkroken.Jerker skrev:Jag hade köpt en om den hade fått en vettig dragkrok. Den hade dugt åt mig.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Annars gillar jag den, man får extremt mycket bil för pengarna tycker jag. Som jag ser det gör den jobbet minst lika bra som e-tron, men för inte mycket mer än en tredjedel av priset. Visst har den en massa knappar. Men jag ogillar inte knappar.
Karossen kan inte vara problemet eftersom andra versioner av Kia Niro får ha drag.
Drivlinan kan inte vara problemet, eftersom Hyundai Kona har samma drivlina och får ha drag!!
Varför är ni så fega Kia, fixa drag till e-Niro nu!!!
Men har inte Kona en dragvikt på typ 150kg eller nåt? Det är ingenting.Zalman3 skrev:Drivlinan kan inte vara problemet, eftersom Hyundai Kona har samma drivlina och får ha drag!!
Bilen håller för normal drift.Mickep skrev:De har 300 kg som man får dra. Jag kan inte se något hinder för att de inte skulle kunna dra betydligt mer. En dragkorok är iallafall något.
Jag skulle vilja se ett rebell test där man laddar på tonvis med skrot tills anordningen går sönder.
Näe dom har rättat till det nuPapaD skrev:Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?
5kr milen nu?Bjelke skrev:Näe dom har rättat till det nuPapaD skrev:Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?
Så här skrev ViBilägare om service.PapaD skrev:Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?