Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Kia Niro EV

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 28 jun 2020 15:36

BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:Hur intressant är det för dig att kunna ladda snabbt?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?

Jovisst, nån gång i framtiden när IONITY har mer konkurrens, men inte i höst.

Men Kia är ju med i Ionity.
Har inte Kia några rabatter som VW har hos Ionity?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist mati » 30 jun 2020 06:19

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..

Jag hade köpt en om den hade fått en vettig dragkrok. Den hade dugt åt mig.

Samma här. Det fanns visserligen några nackdelar med 19-modellen, men de är ju i stort sett borta nu. Det som fortfarande fattas är dragkroken. Sen är den lite för klen i bagaget med tanke på våra hundar, men det skulle eventuellt gå att lösa genom att fälla ner baksätet om båda jyckarna ska med. Har aldrig provat detta eftersom bilen ändå inte kom i fråga pga dragkroken.
Annars gillar jag den, man får extremt mycket bil för pengarna tycker jag. Som jag ser det gör den jobbet minst lika bra som e-tron, men för inte mycket mer än en tredjedel av priset. Visst har den en massa knappar. Men jag ogillar inte knappar. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 30 jun 2020 06:58

mati skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..

Samma här. Det fanns visserligen några nackdelar med 19-modellen, men de är ju i stort sett borta nu. Det som fortfarande fattas är dragkroken. Sen är den lite för klen i bagaget med tanke på våra hundar, men det skulle eventuellt gå att lösa genom att fälla ner baksätet om båda jyckarna ska med. Har aldrig provat detta eftersom bilen ändå inte kom i fråga pga dragkroken.
Annars gillar jag den, man får extremt mycket bil för pengarna tycker jag. Som jag ser det gör den jobbet minst lika bra som e-tron, men för inte mycket mer än en tredjedel av priset. Visst har den en massa knappar. Men jag ogillar inte knappar. :)

Väldigt märkligt att e-Niro inte får ha drag.
Karossen kan inte vara problemet eftersom andra versioner av Kia Niro får ha drag.

Drivlinan kan inte vara problemet, eftersom Hyundai Kona har samma drivlina och får ha drag!!

Varför är ni så fega Kia, fixa drag till e-Niro nu!!!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 30 jun 2020 10:03

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:

Väldigt märkligt att e-Niro inte får ha drag.
Karossen kan inte vara problemet eftersom andra versioner av Kia Niro får ha drag.

Drivlinan kan inte vara problemet, eftersom Hyundai Kona har samma drivlina och får ha drag!!

Varför är ni så fega Kia, fixa drag till e-Niro nu!!!

samma frågeställning som varför Model S inte får krok, men X har det trots att de i princip är samma bil under skalet.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 30 jun 2020 10:21

Zalman3 skrev:Drivlinan kan inte vara problemet, eftersom Hyundai Kona har samma drivlina och får ha drag!!

Men har inte Kona en dragvikt på typ 150kg eller nåt? Det är ingenting.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Mickep » 30 jun 2020 15:06

De har 300 kg som man får dra. Jag kan inte se något hinder för att de inte skulle kunna dra betydligt mer. En dragkorok är iallafall något.

Jag skulle vilja se ett rebell test där man laddar på tonvis med skrot tills anordningen går sönder.
Senast redigerad av Mickep 30 jun 2020 15:08, redigerad totalt 1 gång.
Mickep

Inläggav elbilist PapaD » 30 jun 2020 15:07

Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 30 jun 2020 15:22

Mickep skrev:De har 300 kg som man får dra. Jag kan inte se något hinder för att de inte skulle kunna dra betydligt mer. En dragkorok är iallafall något.

Jag skulle vilja se ett rebell test där man laddar på tonvis med skrot tills anordningen går sönder.

Bilen håller för normal drift.

Det man är rädd för är om den får dra 1500 kg finns det ju alltid nån som Björn Nyland som kör +20.000 mil med släp.
Och som därmed nöter på drivlinan väldigt mycket.
Värme, långvarigt högt effektuttag, antal snabbladdningar påverkar livslängden.

Hur mår batteri och elmotorer av att dra en 1500kg husvagn över Alperna i +40 grader?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 30 jun 2020 17:20

PapaD skrev:Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?

Näe dom har rättat till det nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Tellus » 30 jun 2020 17:49

Bjelke skrev:
PapaD skrev:Hur blev det med kylarvätska till Niro ev? Kostar det fortfarande nästan en tia milen i service?

Näe dom har rättat till det nu :)

5kr milen nu?
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon