Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Här en svensk artikel om den tyska rapporten (för de som vill ha en sammanfattning och inte orkar läsa på engelska):

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Tack för bra läsning!

Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!

Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är inte alltid man har dessa förutsättningar:

Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”

Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är inte alltid man har dessa förutsättningar:

Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”

Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Sant, men så länge bilarna testas med samma förutsättningar så blir åtminstone resultaten sinsemellan jämförbara. Sen kan man nog inte utgå för att uppnå det i verkliga livet. Typ samma som WLTP. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Här en svensk artikel om den tyska rapporten (för de som vill ha en sammanfattning och inte orkar läsa på engelska):

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Tack för bra läsning!

Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!

Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Jo, tycker de verkar ha ungefär samma storlek, men tydligen så drar ID3 mycket mindre (kompenserar för att den laddar långsammare).

Så faktiskt imponerande effektiv och snål verkar ID3 vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Sådär då är bilen äntligen hemma!

Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet :)

En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
D83016FD-295C-4BDC-80B8-BA7FE6B64514.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Sådär då är bilen äntligen hemma!

Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet :)

En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Fan va kul, då ska vi spana efter en grå Etron här nu då! :)
Du får väl vinka annars, en av mina är ju ”ganska” lätt att känna igen :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Sådär då är bilen äntligen hemma!

Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet :)

En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:
Jag har försökt detta för ett tag sedan, fast inte för hastighetskameror utan för laddstolpar. I e-Golf har jag gjort samma sak, och det var lätt som en plätt. Men e-tron verkar inte ha stöd för detta, åtminstone inte då när jag testade. Det kanske fungerar nu med en nyare MMI.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Fan va kul, då ska vi spana efter en grå Etron här nu då! :)
Du får väl vinka annars, en av mina är ju ”ganska” lätt att känna igen :lol:
Jag lovar, men P100DL brukar vara svåra att se. De går ju så fort! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nect skrev:
Sådär då är bilen äntligen hemma!

Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet :)

En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:
Tack! Synd med fartkamerorna något jag uppskattat i mina tidigare Volvo bilar. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Bästa lösningen såklart. Hjälper dessutom att hålla förbrukningen nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.

E-Tron kanske beter sig bättre än en Tesla och har koll på gällande hastighet? Däremot är det väl ingen bil som saktar in före skyltar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
Åh fan. Jag har kört Tesla så länge att jag glömt bort hur andra bilar uppträder.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Det som är skönt med farthållaren är att den även saktar ner vid rondeller så man slipper aktivera den hela tiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Och även vid kökörning funkar farthållaren mycket bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Farthållaren i e-tron fungerar faktiskt så bra att man i de flesta fallen kan strunta i att gasa och bromsa själv. När jag är riktigt lat sätter jag på farthållaren även på vår lilla krokiga 70-väg här hemma. Bilen håller i stort sett alltid rätt hastighet, även i snäva svängar och på mycket smala vägavsnitt. Även rondeller och korsningar fungerar bra. Det enda den inte klarar av är att stanna vid en stoppskylt. Den bromsar ju visserligen in, men den stannar inte. Det får man göra själv. Det där konstiga med spökinbromsningar eller att den tvekar, som som Teslas farthållare gör, har jag faktiskt aldrig upplevt med e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Instämmer om farthållaren. Det som kan vara lite irriterande i storstadstrafik utan navigationen på är att den verkar ta de säkra före det osäkra. Dvs passera över motorvägskorsning och den kan få för sig att du är på avfarten och ändrar till 50. Är ju ngn kombo om karta och skyltavläsning. Ibland filmar den ju fel hastighetsskylt av de dynamiska som hänger över essingeleden också. Men nu är jag gnällig. Kör man på en landsväg och kommer till ett samhälle så funkar det felfritt tycker jag.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Tror jag har att göra med larmet, dvs sensorer/kameror som känner av rörelse inne i kupén när det är låst och larmat.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
8BDC56CD-6033-4802-91E9-87E5D44A8DF5.png
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Ja temp och väglag gör stor skillnad. Runt 25 plus verkar vara optimalt, iaf då jag har nått lägst förbrukning. När du kör så kort går ju mycket annars åt till att värma upp kupé och batteri. Ska villigt erkänna att jag inte har många körningar under 20 i förbrukning. Men väl flera långkörningar runt 20-21 från förra sommaren och då har jag 21”.
Skriv svar