Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Re: Audi e-tron
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.Robertrimmevik skrev:Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100kmmati skrev:Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.Robertrimmevik skrev:Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.Nect skrev:Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det kan du behöva så du hamnar närmare oss i snittmati skrev:Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.Nect skrev:Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
Jag har under mina två veckor upptäckt att det är svårt att hålla sig från att trycka ner accpedalen lite väl mycket... Blir förundrad hur en så stor och speciellt tungbil kan vara så rapp!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Audi e-tron
Det ligger nåt i det. E-tron är stor, men framförallt på utsidan. Den är ju byggd som en fossilbil, dvs mycket plats går till spillo. Jag hade samma problem när det gäller hundbur. Jag var säker på att det inte skulle vara nåt bekymmer att få plats med både hundbur och en del annat i bilen. Men jag gav till sist upp. Jag köpte istället ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden. En hundbur för vovvar modell större hade inte en chans att få plats. Då hade jag behövt köra med öppen baklucka, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kriper skrev:Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)MWall skrev:Kriper skrev:Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Re: Audi e-tron
Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.Robertrimmevik skrev:Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)MWall skrev:Kriper skrev:Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Re: Audi e-tron
Bra tips! Ska jag göra omgåendemacky skrev:Ja, utrymmet under är ju riktigt stort. Tips är att ta bort frigolitgrejen i mitten för nödhjulet som ändå inte finns på svenska bilar. Om man inte har hundbur så är det rätt bra med ett sådant separerat utrymme. Körde en del förodlade plantor förra helgen till landet. Passade bra därunder och ovanför fick familjens packning bra plats. Barnens skidgrejer ink hjälmar kan man också trycka in där.Robertrimmevik skrev:Jag märker ingen skillnad i bagageutrymmet mellan A6 allroad och e-tron. E-tron är något kortare men bakluckan sluttar mer på A6. Så jag har samma inställning på hundburen. Luckan under i bagageutrymmet rymmer också en hel del så jag tycker det jämnar ut sig. (Jobbigt dock att ta ut buren de ggr man ska packa mycket)MWall skrev:Kriper skrev:Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.
Spontant när man ser lastutrymmet så känns det mindre än min gamla XC60 2018 som inte direkt var stor. Men lastar man ovan bakre stolsraden (med lastgaller) så går det lasta ganska mycket. Sen blev jag positiv överraskad av utrymmet under lastgolvet, där kan man stuva undan ganska mycket. Våra bjäxor ser ut att få plats där i alla fall
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag tror att det stora utrymmet under golvet kan bero på att plattformen även togs fram för vätgasdrift med H-tron.
Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
Re: Audi e-tron
Ahh. Intressant. Det kan ju förklara en hel del varför vissa saker inte känns 100% optimerat för BEV (även om det ändå är en mycket bra och fin BEV på många sätt och vis).Off Grid Byggaren skrev:Jag tror att det stora utrymmet under golvet kan bero på att plattformen även togs fram för vätgasdrift med H-tron.
Då skulle vätgas tankarna få plats därunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Re: Audi e-tron
40 km/h?johanfh skrev:Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
johanfh skrev:Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Runt 70 kmh är nog allra lägst.
Men vid långresa så brukar max 95 kmh ge bra räckvidd.
När jag kör 72 mils resa går det nästan lika fort att komma fram i 95 kmh än 125 kmh, då jag med lägre hastigheten klarar mig på två laddstopp.
Annars blir det tre laddstopp, det skiljer endast 10 minuter och spar många kWh.
Går förstås att optimera i ABRP
Max 125 kmh:
Max 95 kmh:
Re: Audi e-tron
Skulle vilja säga samma sak. Över 100km/h drar förbrukningen iväg och räckvidden minskar kraftigt. Svensk landsvägshastighet, dvs 80-90, är ganska optimal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Re: Audi e-tron
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.Gargamel skrev:Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Vad är förbrukningen i jämn fart 110 eller 120 km/h en normal sommardag (+20° och vindstilla)?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Min 2019 etron med 21” drog ca 2,6-2,8 kWh per mil i ca 120 km/h. Helt klart en ”hastighetskänslig” bil, med lite motvind blev det lätt 3 kWh/mil
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Re: Audi e-tron
Min 2021 drog 36,5 i snitt igår på en 20 mil sträcka... mest 110 och även ett par mil 120.
Dock rejäl motvind och spöregn så man knappt såg något.
Men väldigt komfortabel att åka i, enda man hör är lite svagt däckljud. Första gången jag kan prata i normal samtalsnivå när man pratar i telefonen/via bilens mikrofon.
Dock rejäl motvind och spöregn så man knappt såg något.
Men väldigt komfortabel att åka i, enda man hör är lite svagt däckljud. Första gången jag kan prata i normal samtalsnivå när man pratar i telefonen/via bilens mikrofon.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig