Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Moelito skrev:
dfa skrev:
Moelito skrev:
Nu har Audi Göteborg till sist haft tid att titta på min bil.
"Den främre elmotorn har klappat ihop"

Får kolla upp det. Vet som sagt inte, men skulle förvåna mig väldigt mycket om det inte var förenat med någon kostnad alls.
Har behövt hantera återköp privat tidigare (inte audi) med allt vad det innebär av kalkyler för nyttoavdrag osv och det är inte kul alls. Sämsta bilaffär jag gjort (på allvar, loggar allt i excel) och den var inte ens frivillig.

De har beställt en helt ny elmotor. Var visst leveranstid på bara 4-5 dagar. Sen lika lång tid för att byta. De behöver ju riva hela framvagnen.

Frågan är vad som hänt med motorm. Bilen fungerade precis som vanligt. Körde väl en 20 mil satte in bilen i garaget och morgonen efter vägrade den helt utan förvaring.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Moelito skrev:
martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Alla bilmodeller kan få problem, och är bara frågan hur man blir bemött som kund. Låter som du fick väldigt bra bemötande! Många plus för det! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En e-Golf som lånebil är ju ändå inte fy skam. Mer än en Golf GTE har jag aldrig fått, och den fick jag faktiskt senast när vår e-Golf var på service. Så det är ju bra, även om jag tyckte att GTEn var ett missfoster. Men en gratis lånebil för en 3 år gammal e-Golf är ändå rätt okej tycker jag.
För min e-tron har jag oftast fått Q2, Q3 och nån gång även en Q5 som lånebil. Fick en SQ7 också en gång, men det var i samband med att min e-tron inte hade fått någon dragkrok och säljaren hade extremt dåligt samvete. Servicen hos VW/Audi kan jag verkligen inte säga nåt dåligt om. Jag tycker att de sköter sig bra. Så sett är det lite synd att jag ska byta märke nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Moelito skrev:
martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En e-Golf som lånebil är ju ändå inte fy skam. Mer än en Golf GTE har jag aldrig fått, och den fick jag faktiskt senast när vår e-Golf var på service. Så det är ju bra, även om jag tyckte att GTEn var ett missfoster. Men en gratis lånebil för en 3 år gammal e-Golf är ändå rätt okej tycker jag.
För min e-tron har jag oftast fått Q2, Q3 och nån gång även en Q5 som lånebil. Fick en SQ7 också en gång, men det var i samband med att min e-tron inte hade fått någon dragkrok och säljaren hade extremt dåligt samvete. Servicen hos VW/Audi kan jag verkligen inte säga nåt dåligt om. Jag tycker att de sköter sig bra. Så sett är det lite synd att jag ska byta märke nu.
Ska lämna in bilen på måndag för byte av laddluckan och räknar med en e-tron som lånebil. Så var det förra gången och vill minnas att policyn är att elbilsägare ska få elbil som lånebil. Kanske blir en GT istället för vanliga e-tron 50. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

macky skrev:
mati skrev:
Moelito skrev:
martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En e-Golf som lånebil är ju ändå inte fy skam. Mer än en Golf GTE har jag aldrig fått, och den fick jag faktiskt senast när vår e-Golf var på service. Så det är ju bra, även om jag tyckte att GTEn var ett missfoster. Men en gratis lånebil för en 3 år gammal e-Golf är ändå rätt okej tycker jag.
För min e-tron har jag oftast fått Q2, Q3 och nån gång även en Q5 som lånebil. Fick en SQ7 också en gång, men det var i samband med att min e-tron inte hade fått någon dragkrok och säljaren hade extremt dåligt samvete. Servicen hos VW/Audi kan jag verkligen inte säga nåt dåligt om. Jag tycker att de sköter sig bra. Så sett är det lite synd att jag ska byta märke nu.
Ska lämna in bilen på måndag för byte av laddluckan och räknar med en e-tron som lånebil. Så var det förra gången och vill minnas att policyn är att elbilsägare ska få elbil som lånebil. Kanske blir en GT istället för vanliga e-tron 50. :)
Jo, alltid trevligt att få en elbil som lånebil när man lämnar in en elbil (en sak som jag stört mig på med vid lackverkstäder att de inte kan alltid ordna elbilar, om de är slut).

Hoppas att du får en GT, även om det kanske inte är så sannolikt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Ska lämna in bilen på måndag för byte av laddluckan och räknar med en e-tron som lånebil. Så var det förra gången och vill minnas att policyn är att elbilsägare ska få elbil som lånebil. Kanske blir en GT istället för vanliga e-tron 50. :)
Vems policy är det i så fall? Är det bilhandlarens? Jag har aldrig fått en elbil som lånebil, och absolut inte en e-tron. Som sagt, Q2 eller Q3 är vanligast för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

martinot skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Moelito skrev:
martinot skrev:

Gott att det löser sig iaf. och att de tar helt ansvar för det. Kan ju vara bonus att du nu får en helt ny oanvänd motor.
Ja, jag måste säga att Audi Göteborg verkligen har tagit tag i kundservicen på verkstadssidan på sista tiden. Trevliga, tillmötesgående och service minded. Som tex när jag hade bilen inne för en annan garantiåtgärd förra året och samtidigt bad dem att polera bort en repa på baksärmen. Då bjöd de på det för att de behövde ha inne bilen lite lämgre. En annan gång missade de att uppdatera mig på status och då bjöd de på byte till sommardäck och däckhotelskostnaden (krängning av gummit, kör på samma fälgar).
Och nu fick jag en egolf via Europecar via mobilitetsgsrantin, då klagade jag lite på att nog var det trevligt att det iaf var en elbil men att den var för liten. Då körde de ut en A6 kombi lånebil 3,5 mil utanför stan åt mig och bytte den mot golfen.

Visst, köper man en eTron för det priset så förväntar man sig ju att den ska fungera, den är ju inte direkt gratis men känner att de verkligen har steppat upp.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En e-Golf som lånebil är ju ändå inte fy skam. Mer än en Golf GTE har jag aldrig fått, och den fick jag faktiskt senast när vår e-Golf var på service. Så det är ju bra, även om jag tyckte att GTEn var ett missfoster. Men en gratis lånebil för en 3 år gammal e-Golf är ändå rätt okej tycker jag.
För min e-tron har jag oftast fått Q2, Q3 och nån gång även en Q5 som lånebil. Fick en SQ7 också en gång, men det var i samband med att min e-tron inte hade fått någon dragkrok och säljaren hade extremt dåligt samvete. Servicen hos VW/Audi kan jag verkligen inte säga nåt dåligt om. Jag tycker att de sköter sig bra. Så sett är det lite synd att jag ska byta märke nu.
Ska lämna in bilen på måndag för byte av laddluckan och räknar med en e-tron som lånebil. Så var det förra gången och vill minnas att policyn är att elbilsägare ska få elbil som lånebil. Kanske blir en GT istället för vanliga e-tron 50. :)
Jo, alltid trevligt att få en elbil som lånebil när man lämnar in en elbil (en sak som jag stört mig på med vid lackverkstäder att de inte kan alltid ordna elbilar, om de är slut).

Hoppas att du får en GT, även om det kanske inte är så sannolikt! :D
Näe, tror faktiskt inte att de fått hem ngn ännu för provkörning än mindre som lånebil så inte ens om jag hade bett om det hade det nog gått. Ska kolla om det kan finnas en till låns längre fram när jag är där iaf.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Ska lämna in bilen på måndag för byte av laddluckan och räknar med en e-tron som lånebil. Så var det förra gången och vill minnas att policyn är att elbilsägare ska få elbil som lånebil. Kanske blir en GT istället för vanliga e-tron 50. :)
Vems policy är det i så fall? Är det bilhandlarens? Jag har aldrig fått en elbil som lånebil, och absolut inte en e-tron. Som sagt, Q2 eller Q3 är vanligast för mig.
Denna handlare (Norrbil i Norrtälje) har iaf sett till att säkerställa, och nämnt det för mig, att det finns en e-tron hemma till lånebil när de tagit emot min bil tidigare. De sa inget när jag bokade nu så vi får se om det fortsatt gäller. Säkert inte ngt som Audi kör på centralt. Tidigare audis jag haft av lite bättre sort sort har ju inte renderat motsvarande lånebilar men då har det varit Audi Sthlm. Har varit Q2 istället för A6 och ngn A3 istället för A5 SB men även en och annan A4 och A6. Om man påpekat att man behöver få in barnen osv så har det fixat större bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Denna handlare (Norrbil i Norrtälje) har iaf sett till att säkerställa, och nämnt det för mig, att det finns en e-tron hemma till lånebil när de tagit emot min bil tidigare. De sa inget när jag bokade nu så vi får se om det fortsatt gäller. Säkert inte ngt som Audi kör på centralt. Tidigare audis jag haft av lite bättre sort sort har ju inte renderat motsvarande lånebilar men då har det varit Audi Sthlm. Har varit Q2 istället för A6 och ngn A3 istället för A5 SB men även en och annan A4 och A6. Om man påpekat att man behöver få in barnen osv så har det fixat större bil.
Jag tror ärligt talat inte att min åf har någon e-tron som lånebil. Även om de hade velat ge mig en så hade de nog inte kunnat. De har säkert nån demo e-tron nånstans, men dessa brukar ju inte kunna användas som lånebilar för kunder som har sin bil inne på verkstan. Demobilar disponeras ju av säljarna och lånebilar hanteras av servicepersonalen.
Jag har dessutom aldrig ställt några krav på typ av lånebil. De brukar fråga om jag behöver en lånebil. Och så brukar jag svara att jag måste ju komma hem på något sätt. Och då får jag nånting med fyra hjul. Typ. Det duger gott eftersom det är bara 3 mil hem. Hade de kunnat erbjuda mig en elmoppe eller liknande så hade jag nog tagit den också. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Denna handlare (Norrbil i Norrtälje) har iaf sett till att säkerställa, och nämnt det för mig, att det finns en e-tron hemma till lånebil när de tagit emot min bil tidigare. De sa inget när jag bokade nu så vi får se om det fortsatt gäller. Säkert inte ngt som Audi kör på centralt. Tidigare audis jag haft av lite bättre sort sort har ju inte renderat motsvarande lånebilar men då har det varit Audi Sthlm. Har varit Q2 istället för A6 och ngn A3 istället för A5 SB men även en och annan A4 och A6. Om man påpekat att man behöver få in barnen osv så har det fixat större bil.
Jag tror ärligt talat inte att min åf har någon e-tron som lånebil. Även om de hade velat ge mig en så hade de nog inte kunnat. De har säkert nån demo e-tron nånstans, men dessa brukar ju inte kunna användas som lånebilar för kunder som har sin bil inne på verkstan. Demobilar disponeras ju av säljarna och lånebilar hanteras av servicepersonalen.
Jag har dessutom aldrig ställt några krav på typ av lånebil. De brukar fråga om jag behöver en lånebil. Och så brukar jag svara att jag måste ju komma hem på något sätt. Och då får jag nånting med fyra hjul. Typ. Det duger gott eftersom det är bara 3 mil hem. Hade de kunnat erbjuda mig en elmoppe eller liknande så hade jag nog tagit den också. :)
Jag skulle nog faktiskt hellre testa ngn ny modell än samma som man har när man ändå har chansen oavsett el eller inte. Är ju inte ngn hardcore elbilist så ställde de fram en RS6 skulle jag heller inte klaga. Elmoppe kunde vara ngt men jag har en bit att åka till ÅF nu för tiden. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Jag skulle nog faktiskt hellre testa ngn ny modell än samma som man har när man ändå har chansen oavsett el eller inte. Är ju inte ngn hardcore elbilist så ställde de fram en RS6 skulle jag heller inte klaga. Elmoppe kunde vara ngt men jag har en bit att åka till ÅF nu för tiden. :D
Jag har ju varit ganska hardcore elbilist en gång i tiden. Men det släppte ungefär samtidigt som jag gjorde mig av med min Model S. Fram tills dess hade jag varken kört eller åkt fossilbil på över två år och trodde då att jag aldrig skulle behöva göra det mer. Men verkligheten kom ikapp när jag skaffade e-tron. Jag har kört massor med bensin- och diesel(låne)bilar sedan dess. Och man överlever det faktiskt. Även om jag fortfarande tycker att elbilar är trevligare så har jag numera ingenting emot längre att sätta mig i en fossilbil.
Det är väl ungefär som med internetuppkopplingen här hemma. När vi grävde fiber för 12 år sedan tyckte jag att allt under 100Mbit var typ oanvändbart. Idag har jag sedan flera år tillbaka sagt upp fibern och kör med mobilt bredband istället. Ingen skillnad i upplevd hastighet men priset är betydligt lägre. Jag kanske börjar bli vuxen eller nåt. :shock: :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Blev en e-tron som lånebil och en ny laddlucka med en liten ful stiliserad kontaktsymbol som sticker ut på öppningsknappen. Hade nog hellre haft kvar min gamla knapp som var platt och fin. ;)

Hann även med att klämma på GT och Q4 e-tron. GT fantastiskt ha-begär för mig, skulle varit som halvkombi bara. Q4 fin men det känns att det är en enklare produkt längre ned i hierarkin än vanliga e-tron. Dryga 800k för demobilen (quattro 300hk) är väl saftigt jmf vanliga e-tron IMO.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

600km? Med samma batteristorlek? Det skulle innebära att den får en förbrukning runt 1,4kWh/mil om man räknar med en nettokapacitet på 85kWh. Knappast.
Jag gissar att de måste knöla in minst 120kWh netto för det ska fungera.
Jag är skeptisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14480
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
600km? Med samma batteristorlek? Det skulle innebära att den får en förbrukning runt 1,4kWh/mil om man räknar med en nettokapacitet på 85kWh. Knappast.
Jag gissar att de måste knöla in minst 120kWh netto för det ska fungera.
Jag är skeptisk.
Man byter till en ny generation av NCM helt enkelt. Så man gjort i många andra bilar.
Se tex Zoe och i3 här:
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/

Med samma antal celler och så gott som samma vikt etc så fick dom uppåt 30% mer kapacitet när de gick från NCM622 till NCM712.
Etron nyttjar just NCM622 nu, så det finns alltså potential för uppåt 30% mer kapacitet bara genom att byta till NCM712.
MEN, kan vara så att de går direkt till NCMA istället. Det skulle göra det möjligt att inte bara få betydligt mer kapacitet, utan också göra packet mindre och lättare - vilket borde öka effektiviteten. LG, som levererar cellerna till Audi(och väldigt många andra), håller på och ställer om produktionen till NCMA nu i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
Tror även att de ska byta ut hela drivlinan med.
Ökar de räckvidden och byter ut drivlinan med bibehållen laddkurva så snackar vi om en ypperlig långfärdsbil!

Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Ja, sommarräckvidden är inget fel på. Men på vintern är det tyvärr lite klent om man vill köra hyfsat normalt. Man klarar ju kanske 30 mil även på vintern, men då behöver man starka nerver och en högerfot lätt som en fjäder. 25 mil är ju egentligen mer realistiskt med tanke på att vägförhållandena kan ändras snabbt på vintern.
Hade e-tron haft en vinterräckvidd så som nu på sommarn, dvs runt 35 mil, så hade det varit super.
Visst laddar den snabbt, men det förutsätter ju att den finns en 150kW-laddare på rätt ställe.
Lyckas Audi med att klämma ur några extra mil ur e-tron så är det bara gratulera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
Tror även att de ska byta ut hela drivlinan med.
Ökar de räckvidden och byter ut drivlinan med bibehållen laddkurva så snackar vi om en ypperlig långfärdsbil!

Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Ännu bättre om de, förutom ny batterikemi, även får till en mer optimerad drivlina. Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.

Kommer nog till bra nytta speciellt på vintern, som både du och mati är inne på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14480
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Den har bra lastutrymmen, hög dragvikt, och till skillnad från den vanliga (el) MEB så är laddeffekten inte handikappad. Den är något törstig, men det är ju ofta gemensamt för alla stora och tunga SUV:ar. Men tack vare den effektiva laddningen så väger det upp mycket. Så totalt sätt så blir det ändå en hyfsat effektiv kombo om man har tillgång på snabbladdare längs vägen.

Jo, PPE ser jag fram emot! Verkar bli klart bättre än MEB (som jag tycker var en stor besvikelse). Tror den kommer ersätta denna e-tron-plattformen även i nya kommande e-tron-SUV:ar. Men fram tills att PPE e-tron är ute, så är det ju utmärkt att VAG uppdaterar batterikemi och drivlina på sina existerande modeller.

Ser det som potentiellt väldigt positivt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Precis. Märklig åsikt att det inte finns en enda egenskap som duger bara för att en bil drivs med fossila bränslen. Lika dumt som att elbilens samtliga egenskaper skulle vara överlägsna tack vare bränslet.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

I övrigt håller jag dock med om att en Q6 med modernare grundteknik och kanske liknande räckvidd (som uppgraderad e-tron) fast med ett mindre batteri som dessutom har lika stora eller större utrymmen låter som en mer lockande produkt. Ska den positioneras under e-tron behöver den ju också vara lite billigare.

Hade gärna haft den nya drivlinan idag i min e-tron men skulle inte byta till det om ett år när Macan/Q6 väntar runt hörnet. Audi/Porsche produkterna verkar lyfta audis kvalitetskänsla tillbaka till vad den var innan dieselgate medan VW varianterna går åt andra håller med skrapig hårdplast överallt, Q4 tyvärr inräknad.
Skriv svar