Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 14 okt 2021 07:04

mati skrev:Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.


Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara. ;)
macky
 
Inlägg: 528
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 14 okt 2021 08:39

macky skrev:
mati skrev:Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km. :o
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.


Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara. ;)

Jag tror också det numera. Troligen är det så att bufferten minskar i samma förhållande som den totala kapaciteten minskar. Alltså att bufferten alltid utgör samma procentuella del av den totala kapaciteten. Makes sense. Jag trodde och hoppades bara att Audi har gjort bufferten så onödigt stor just för att kunna ta från bufferten när batteriet blir sämre. Men tydligen är det inte så. Det är ju en balansgång. Jag hade till exempel troligen inte märkt om laddhastigheten hade minskat något vid riktigt hög SOC. Man laddar ju oftast ändå inte fullt när man snabbladdar. Däremot så märker jag ju att kapaciteten och räckvidden har minskat. E-tron är ju inget räckviddsmonster direkt. Det är klart att man märker när räckvidden minskar med 1,5-2 mil.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13930
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav M i c k e » 15 okt 2021 22:15

Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke
M i c k e
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2021 21:50

Re: Audi e-tron

Inläggav Dastysk » 16 okt 2021 08:04

Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Dastysk
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 okt 2019 16:37

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare TobbeTesla » 16 okt 2021 08:07

Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).
Då syftar jag på sommar, torrt väglag och inte motorvägshastighet, isf är du nog nere runt 25 mil.
Senast redigerad av TobbeTesla 16 okt 2021 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Referralkod: tobias53362

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 16 okt 2021 08:10

Nån mer som har problem med Tibbers laddstyrning och e-tron? Inatt stoppade den och startade laddning vid varje jämn timme...
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Brilliantsvart Audi e-tron Proline 55 quattro 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Nect » 16 okt 2021 08:12

TobbeTesla skrev:
Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).


Nu vet jag inte hur mycket effektivare SB är mot vanliga e-tron som jag har. Men på min är snittet runt 2,5 kWh/per mil under de senaste 900 milen.
Edit: Jag kör dagligen väldigt korta sträckor som säkert driver upp snittet.
Senast redigerad av Nect 16 okt 2021 08:16, redigerad totalt 1 gång.
Audi E-tron 55 -21
Nect
elbilist
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 16 okt 2021 08:15

Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??

347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13930
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Nect » 16 okt 2021 08:19

mati skrev:
Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??

347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.


Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.
Audi E-tron 55 -21
Nect
elbilist
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 16 okt 2021 08:20

M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…

Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan

Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.

eller

Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.

Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.

Hur ska man resonera här?

Med vänlig hälsning,
Micke


Tror båda är bra. För mig skulle det vara en ren räkneövning, medan det för andra kan finnas värde i att äga bilen eller i minskad risk med att leasa osv, det svarar du väl bäst på själv.

Men grovt så betalar du då 234.000:- vid privatleasing. Lånar du så får du en kapitalkostnad på ca 16.000:- efter skatt.

Återstår då frågan om du skulle få mer än 697.000-218.000 = 478.000:- efter tre år och 3600 mil. Personligen skulle jag gissa att du får något mer, men att skillnaden blir nog ganska marginell.

Utöver då eventuell skillnad för försäkring, service mm beroende på hur leasingen är upplagd.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Brilliantsvart Audi e-tron Proline 55 quattro 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pertan, Skabb1 och 43 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.