Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara.mati skrev:Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km.
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Jag tror också det numera. Troligen är det så att bufferten minskar i samma förhållande som den totala kapaciteten minskar. Alltså att bufferten alltid utgör samma procentuella del av den totala kapaciteten. Makes sense. Jag trodde och hoppades bara att Audi har gjort bufferten så onödigt stor just för att kunna ta från bufferten när batteriet blir sämre. Men tydligen är det inte så. Det är ju en balansgång. Jag hade till exempel troligen inte märkt om laddhastigheten hade minskat något vid riktigt hög SOC. Man laddar ju oftast ändå inte fullt när man snabbladdar. Däremot så märker jag ju att kapaciteten och räckvidden har minskat. E-tron är ju inget räckviddsmonster direkt. Det är klart att man märker när räckvidden minskar med 1,5-2 mil.macky skrev:Bufferten på topp kommer alltid att vara kvar så att man fortsatt kan ladda snabbt även på slutet. De tänker att fler kommer gnälla om hastigheten avtar än om räckvidden minskar ngt. Det senare är ju mycket svårare att märka. Jag gissar förstås bara.mati skrev:Ja, nu är förbrukningen inte rolig. Körde 2 mil igår på 70-väg, snitthastigheten låg under 50km/h. Förbrukningen hamnade strax under 30kWh/100km.
Min e-tron har tappat ca 5% av sin ursprungliga kapacitet. Den är drygt 2,5 år och har gått 3200mil. Det är iofs ingen katastrofalt hög degradering, snarare ganska förväntat. Det som förvånar mig dock är att Audi inte använder den stora bufferten för att dölja en del av degraderingen. Eller så gör de det. Och i så fall är det illa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Re: Audi e-tron
Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Då syftar jag på sommar, torrt väglag och inte motorvägshastighet, isf är du nog nere runt 25 mil.
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Nån mer som har problem med Tibbers laddstyrning och e-tron? Inatt stoppade den och startade laddning vid varje jämn timme...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nu vet jag inte hur mycket effektivare SB är mot vanliga e-tron som jag har. Men på min är snittet runt 2,5 kWh/per mil under de senaste 900 milen.TobbeTesla skrev:Om jag ser rätt så har e-tron 50 64,7 kWh tillgängligt. Med en snittförbrukning på strax över 2 kWh / mil kommer man nog närmare 29 mil än 35 mil i verkligheten (om det är verklig räckvidd du undrar över snarare än räckvidd på pappret).Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Edit: Jag kör dagligen väldigt korta sträckor som säkert driver upp snittet.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.mati skrev:347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Tror båda är bra. För mig skulle det vara en ren räkneövning, medan det för andra kan finnas värde i att äga bilen eller i minskad risk med att leasa osv, det svarar du väl bäst på själv.M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Men grovt så betalar du då 234.000:- vid privatleasing. Lånar du så får du en kapitalkostnad på ca 16.000:- efter skatt.
Återstår då frågan om du skulle få mer än 697.000-218.000 = 478.000:- efter tre år och 3600 mil. Personligen skulle jag gissa att du får något mer, men att skillnaden blir nog ganska marginell.
Utöver då eventuell skillnad för försäkring, service mm beroende på hur leasingen är upplagd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nect skrev:Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.mati skrev:347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?
Re: Audi e-tron
Det brukar finnas två räckvidder angivet på transportstyrelsen. En räckvidd och en räckvidd stad. Räckvidd stad är väl den som biltillverkaren går ut med då den är längst? Sedan är Räckvidd likställd med blandad förbrukning hos en fosilbil? (Som ger en sämre räckvidd)Dastysk skrev:Nect skrev:Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.mati skrev:347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det brukar finnas två räckvidder angivet på transportstyrelsen. En räckvidd och en räckvidd stad. Räckvidd stad är väl den som biltillverkaren går ut med då den är längst? Sedan är Räckvidd likställd med blandad förbrukning hos en fosilbil?Dastysk skrev:Nect skrev:Håller med, på sommaren räknar jag med ca 30 mil räckvidd på motorväg (E-tron 55) för att ha marginal. Men slår jag ut snittförbrukning på resorna med enbart motorväg sommartid så har jag ca 34 mil räckvidd vid 100-0.mati skrev:347km låter extremt mycket. I verkligheten kommer du inte ens nära, möjligen på sommarn med ägg under pedalen och medvind. Det är inte särskilt realistiskt ens för en 55:a, såvida man inte håller sig till småvägar, vilket jag oftast gör. Jag räknar med 300-350km verklig räckvidd för min 55:a.Dastysk skrev:Funderar på en E-tron 50 Sportback 2020. Vad jag fattat har de 347km räckvidd men på transportstyrelsen står det 292km? Någon som kan förtydliga detta innan frugan köper den??
Jag skulle tro att 250km i årsmedel skulle vara en hyfsat realistisk siffra för en 50 med mitt körmönster.
Jo jag har en Model3 LR så jag har rätt bra koll på verklig vs WLTP samt vinter körning. Men på denna etron står det 292 på transportstyrelsens bilinfo… den siffran hittar jag ingenstans på nätet på Etron. Vad jag förstod ska den ha 340 nånting på pappret?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Tack!! Jag landar också i slutsatsen att det är väldigt lika… Ägande känns lite mer flexibelt. Man kan sälja bilen vid ändrade förutsättningar eller behålla den längre om man så önskar.Legato skrev:Tror båda är bra. För mig skulle det vara en ren räkneövning, medan det för andra kan finnas värde i att äga bilen eller i minskad risk med att leasa osv, det svarar du väl bäst på själv.M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Men grovt så betalar du då 234.000:- vid privatleasing. Lånar du så får du en kapitalkostnad på ca 16.000:- efter skatt.
Återstår då frågan om du skulle få mer än 697.000-218.000 = 478.000:- efter tre år och 3600 mil. Personligen skulle jag gissa att du får något mer, men att skillnaden blir nog ganska marginell.
Utöver då eventuell skillnad för försäkring, service mm beroende på hur leasingen är upplagd.
En annan fråga:
Vet någon om det är skillnad på MY21 och MY22 på etron 55? Om det finns två exakt likadana bilar men MY22 kostar 15 000 mer. Är det värt det för att få en nyare årsmodell tillverkad 3 månader senare. Samma fordonsår / tillverkningsår på båda, 2021.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Har Audi sänkt priset med 200 000:- på E-tron 55 nu?M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Eller gäller det någon enstaka lagerbil?
Re: Audi e-tron
Kampanjerna avlöser väl varandra konstant? När jag leasade min i somras så var rabatten ca 150.000:-, men då var å andra sidan leasingen extra förmånlig (4000:- ex moms).Off Grid Byggaren skrev:Har Audi sänkt priset med 200 000:- på E-tron 55 nu?M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Eller gäller det någon enstaka lagerbil?
För övrigt har jag reflekterat över att det måste vara sjukt många som nappat på leasing-deals, skulle säga att mer än 50% av de 55:or jag sett här i trakten är just svarta "bas"-Proline.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Off Grid Byggaren skrev:Har Audi sänkt priset med 200 000:- på E-tron 55 nu?M i c k e skrev:Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig räkna/tänka/resonera lite…
Jag har en offert på en ny etron 55 Proline och kan välja mellan
Privatleasing 6500/mån, 36 mån, 1000 mil, 20 kr per övermil. Klimatbonus inräknad för att sänka månadsavgiften. Räknar med 1200 mil per år.
eller
Kontantpris 767 000 efter rabatt men före bonus = 697 000.
Jag kan låna till 2% men skulle också kunna ta (merparten) av mina besparingar.
Spontant känns det som ett bra pris för en bil som nyss listade på 970 men frågan är vad bilen är värd om 3 år och vilket alternativ så är bäst rent ekonomiskt.
Hur ska man resonera här?
Med vänlig hälsning,
Micke
Eller gäller det någon enstaka lagerbil?
Det är en enstaka lagerbil…
Re: Audi e-tron
Verkar finnas väldigt många "enstaka lagerbil".M i c k e skrev:Det är en enstaka lagerbil…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
På tjänstebils-sidan så listar dom priset på en 55 Proline som 825300:- (kampanjpris?)taliz skrev:Verkar finnas väldigt många "enstaka lagerbil".M i c k e skrev:Det är en enstaka lagerbil…
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... dande.html
Det +7-8% rabatt då så är du nere en bra bit under 800tkr.
Någon som vet vilka kampanjer som finns nu? Det har väl i princip varit kampanjer på 50 och 55 omväxlande i minst ett år?
Re: Audi e-tron
Japp. Frågan är väl om det generellt sett går att få samma erbjudande som privatperson? Min lokala handlare där jag köpt två nya bilar tidigare verkar inte vilja ge mig det priset men jag har inte förhandlat än.dfa skrev:På tjänstebils-sidan så listar dom priset på en 55 Proline som 825300:- (kampanjpris?)taliz skrev:Verkar finnas väldigt många "enstaka lagerbil".M i c k e skrev:Det är en enstaka lagerbil…
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... dande.html
Det +7-8% rabatt då så är du nere en bra bit under 800tkr.
Någon som vet vilka kampanjer som finns nu? Det har väl i princip varit kampanjer på 50 och 55 omväxlande i minst ett år?
En annan faktor är det aviserade taket på 700 000 för att få bonus. Även om de fått så mycket skit att det inte införs till årsskiftet som aviserat kan det finnas en viss poäng i att hitta en bil med snabb leverans. Bara en tidsfråga innan taket kommer eller vad tror ni?
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Re: Audi e-tron
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.Robertrimmevik skrev:Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.macky skrev:Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.Robertrimmevik skrev:Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Fick appen till e-tron uppdaterad igår till 4.5.0
Tänkte jag skulle läsa igenom vilka nyheter som följer med:
Audi connect (2) services include features such as:
• Access to important vehicle data such as fuel level, estimated driving range, or oil level — directly on your mobile device
Är det någon annat som hänt och finns det REX till e-tron kan jag undra....
Tänkte jag skulle läsa igenom vilka nyheter som följer med:
Audi connect (2) services include features such as:
• Access to important vehicle data such as fuel level, estimated driving range, or oil level — directly on your mobile device
Är det någon annat som hänt och finns det REX till e-tron kan jag undra....
Re: Audi e-tron
Nått jag missar? Juicepass kostar ju 450kr/månaden? (Du får visserligen ladda för 145 kW i den avgiften. Men är fortfarande en helRobertrimmevik skrev:Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.macky skrev:Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.Robertrimmevik skrev:Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
del som ska betalas per månad. Allt över 145 kW kostar 7,9 kr kWh?
Räknat på att 1 euro = 10 kr
Edit: kan iofs vara bra för semesterresorna så klart…. Sedan säga upp och betala dyra Ionity priset resten av året de få gånger det blir.
Hittar ingen stans hur man säger upp avtalet och när det sägs upp i så fall? Byter man till ett annat flat abonnemang så går bytet fort. Men står inget om man vill byta till pay per use för att slippa en månadsavgift när man inte kommer ladda?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24