Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Förresten bara jag som är sjukt peppad på att få se vad som blir nytt med nya faceliften?
Nope även jag, även nyfiken på prisbilden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nya förmånsvärdena dödar dyra bilar som jag ser det. Visst finns det en och annan som kan köpa en bil för över en miljon med skattade pengar men det är inte jag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Nya förmånsvärdena dödar dyra bilar som jag ser det. Visst finns det en och annan som kan köpa en bil för över en miljon med skattade pengar men det är inte jag.
Dödar är nog fel ord, finns ju inte många stora bilar under 8-900. Min beställda IX hoppade väl upp ca 1000 kr efter höjningen, tror inte att det räcker för att döda marknaden. Men visst kostar den mycket men man får ta mer på nöjeskontot så går det ihop.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Om jag har en bil som laddar till 80% på 20 min och det ger mig lika mycket, eller mer, räckvidd än du får med 100%(som tar ca 40min). Hur kan då toppeffekt eller ”platt kurva” ha någon som helst relevans?
Återigen, räckvidd/minut är det enda som ger nytta i praktiken.

Förövrigt har det väl varit LG sedan start, NCM622 celler(vilket väldigt många andra elbilar också nyttjar).
Men de som fått lägre hastighet antar jag fått andra celler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Om jag har en bil som laddar till 80% på 20 min och det ger mig lika mycket, eller mer, räckvidd än du får med 100%(som tar ca 40min). Hur kan då toppeffekt eller ”platt kurva” ha någon som helst relevans?
Återigen, räckvidd/minut är det enda som ger nytta i praktiken.

Förövrigt har det väl varit LG sedan start, NCM622 celler(vilket väldigt många andra elbilar också nyttjar).
Men de som fått lägre hastighet antar jag fått andra celler.
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Hoppar in här med lite info från MX-långresor.
Vi är på bilsemester i kroatien för tillfället och en typisk resedag på Autobahn på ca 65 mil innefattar två stopp.
Typiskt dag ser ut så här:
Startar ca kl 9 med 100% och åker ca 3 timmar.
Stannar ca 50min för lunch och får då upp till ca 75-90% igen. (Mkt beroende på om man hittar V3 stolpar eller en V2 SuC med hög beläggning och får dela effekten)
Åker 2 timmar till sen tar vi en fikapaus på 15min och laddar lite till.
Åker sista biten på 1,5h. Laddar på natten/kvällen.

Hade vi haft 150kw laddeffekt från 0 till 100% så hade vi väl i teorin kunnat klara oss med ett stopp för lunch men jag tror inte vi hade valt att köra så ändå.

Högre laddeffekt är alltid najs men de nivåer bilarna ligger på idag duger nog ganska bra åt de flesta.

Edit sen finns det alltid dom som vill köra 100mil utan att stanna men dom kommer alltid att gnälla om för små batterier osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.

Om jag har halva förbrukningen så laddar jag i praktiken lika snabbt med halverad laddeffekt. Dvs jag får samma räckvidd/minut med tex 70kw vs 140kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Fler laddstationer är mycket viktigare än att spara 10 minuter vid laddning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
Täck för rättelsen!, det var ju LG som var ordinarie leverantör men några har nu fått Samsung.

Nej räckvidd/min är inte allt, kanske för dig?
För att få optimal räckvidd/min måste laddstopp alltid planeras med att komma in med rätt SOC för att hamna i det spann som bilen laddar bäst. Köra korta laddstopp och ladda ofta. Vilken normal person orkar med det? Inte jag iaf…
Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.

Om jag har halva förbrukningen så laddar jag i praktiken lika snabbt med halverad laddeffekt. Dvs jag får samma räckvidd/minut med tex 70kw vs 140kw.
Nja. Räckvidd/min är ju helt beroende på ditt körmönster, förbrukning och hur länge du laddar… Att alltid räkna 0-100% är inte verklighetsbaserat.

Om samma bil spenderar sin laddning under den optimala laddkurvan eller på toppen? Laddar du 200 kW under hela ditt stopp på tex 10 min. Eller 50 kW på 10 min för att du hade för hög SOC så påverkar det så klart din räckvidd/min som laddstoppet ger.


I det ena fallet får du 4ggr så hög räckvidd/min under samma längd på stoppet…

Man ska inte behöva fundera på när man behöver ladda för att komma fram snabbast…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

[JM] skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Hoppar in här med lite info från MX-långresor.
Vi är på bilsemester i kroatien för tillfället och en typisk resedag på Autobahn på ca 65 mil innefattar två stopp.
Typiskt dag ser ut så här:
Startar ca kl 9 med 100% och åker ca 3 timmar.
Stannar ca 50min för lunch och får då upp till ca 75-90% igen. (Mkt beroende på om man hittar V3 stolpar eller en V2 SuC med hög beläggning och får dela effekten)
Åker 2 timmar till sen tar vi en fikapaus på 15min och laddar lite till.
Åker sista biten på 1,5h. Laddar på natten/kvällen.

Hade vi haft 150kw laddeffekt från 0 till 100% så hade vi väl i teorin kunnat klara oss med ett stopp för lunch men jag tror inte vi hade valt att köra så ändå.

Högre laddeffekt är alltid najs men de nivåer bilarna ligger på idag duger nog ganska bra åt de flesta.

Edit sen finns det alltid dom som vill köra 100mil utan att stanna men dom kommer alltid att gnälla om för små batterier osv.
Tack för lite data från verkligheten, det handlar väl mycket om körnönster och vanor. När barnen var mindre så visste man att varje stopp var ca en timma så då spelar det inte så stor roll, bara man kan ladda där man stannar.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Nu vet jag inte vilken bil du avser vilket vore intressant att veta för att jämföra med en lite m3 är ju inte relevant men laddar jag 90-100% så får jag nog snitt 75 lågt räknat, om din bil förbrukar hälften så behöver du bara ladda 90-95 men måste snitta 37 kW vilket inte många gör.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Det är ju precis det man behöver. Annars skulle inte restiden från A-B skilja så mycket i ARBP om du väljer ”snabbast ankomst”. Där den optimerar din restid som i slutändan handlar om restid/min efter varje bils förbrukning och laddkurva…

Återigen tror jag inte restid/min är det viktigaste för den stora massan, när det på en långresa kvittar då man ofta stannar på samma ställe och laddar lika länge oavsett bil med anledning av matstopp.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

För min del uppskattar jag den snabba laddningen även från 80-100% då jag behöver toppa upp helt för att kunna nå min slutdestination på vissa resor.

Men hade jag haft en snålare bil med längre räckvidd hade det inte behövts förstås.

Ska bli intressant om 10-15 år att få se hur batteriet håller.

Efter alla uppgraderingar är det ju nu ändå en hyfsad förbrukning och räckvidd på e-tron.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Rivabellosa. Första ggn med Audin på SUC gick fint, behövde inte ens blocka någon plats (även om det ser ut så...). :D

Väldigt nöjd med Ionity hela resan hittills annars!
PXL_20220703_140128079.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.

Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.

Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Det är ju precis det man behöver. Annars skulle inte restiden från A-B skilja så mycket i ARBP om du väljer ”snabbast ankomst”. Där den optimerar din restid som i slutändan handlar om restid/min efter varje bils förbrukning och laddkurva…

Återigen tror jag inte restid/min är det viktigaste för den stora massan, när det på en långresa kvittar då man ofta stannar på samma ställe och laddar lika länge oavsett bil med anledning av matstopp.
Det du säger är att det är bättre att INTE ha möjligheten att resa ännu snabbare.
Med en Taycan, Tesla eller andra riktigt snabbladdande bilar kan man ju välja om man vill resa långsamt som med en etron(dvs ladda när man stannar oavsett SOC), eller snabbare genom att optimera. Med en etron kan man inte välja.

Intressant att du nu säger att det inte spelar någon roll i slutändan. Då är alltså etrons "platta" laddkurva irrelevant precis såsom jag påstod?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Det är ju precis det man behöver. Annars skulle inte restiden från A-B skilja så mycket i ARBP om du väljer ”snabbast ankomst”. Där den optimerar din restid som i slutändan handlar om restid/min efter varje bils förbrukning och laddkurva…

Återigen tror jag inte restid/min är det viktigaste för den stora massan, när det på en långresa kvittar då man ofta stannar på samma ställe och laddar lika länge oavsett bil med anledning av matstopp.
Det du säger är att det är bättre att INTE ha möjligheten att resa ännu snabbare.
Med en Taycan, Tesla eller andra riktigt snabbladdande bilar kan man ju välja om man vill resa långsamt som med en etron(dvs ladda när man stannar oavsett SOC), eller snabbare genom att optimera. Med en etron kan man inte välja.

Intressant att du nu säger att det inte spelar någon roll i slutändan. Då är alltså etrons "platta" laddkurva irrelevant precis såsom jag påstod?
Nej, det är du som säger i mot dig själv?. Ditt argument var att SOC inte har med restid/min att göra. Jag hävdade att restid/min påverkas av flera faktorer (bland annat SOC) som inte är fasta. Det jag hävdar med e-tron att du inte behöver fundera på hur du ska komma fram snabbast. Då du laddar med samma effekt i stort sett oberoende av vilken SOC du kommer in med.

Ja, för de flesta barnfamiljer med ”modern” elbil spelar det ingen roll om bilen laddar klart efter 20, 30, 40 eller 50 min. Ett stopp tar i alla fall dryga timman för att alla ska få i sig maten…
Men för övriga är den skön att ha. Bara kolla vad Legato ovan har skrivit…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Det är ju precis det man behöver. Annars skulle inte restiden från A-B skilja så mycket i ARBP om du väljer ”snabbast ankomst”. Där den optimerar din restid som i slutändan handlar om restid/min efter varje bils förbrukning och laddkurva…

Återigen tror jag inte restid/min är det viktigaste för den stora massan, när det på en långresa kvittar då man ofta stannar på samma ställe och laddar lika länge oavsett bil med anledning av matstopp.
Det du säger är att det är bättre att INTE ha möjligheten att resa ännu snabbare.
Med en Taycan, Tesla eller andra riktigt snabbladdande bilar kan man ju välja om man vill resa långsamt som med en etron(dvs ladda när man stannar oavsett SOC), eller snabbare genom att optimera. Med en etron kan man inte välja.

Intressant att du nu säger att det inte spelar någon roll i slutändan. Då är alltså etrons "platta" laddkurva irrelevant precis såsom jag påstod?
Nej, det är du som säger i mot dig själv?. Ditt argument var att SOC inte har med restid/min att göra. Jag hävdade att restid/min påverkas av flera faktorer (bland annat SOC) som inte är fasta. Det jag hävdar med e-tron att du inte behöver fundera på hur du ska komma fram snabbast. Då du laddar med samma effekt i stort sett oberoende av vilken SOC du kommer in med.

Ja, för de flesta barnfamiljer med ”modern” elbil spelar det ingen roll om bilen laddar klart efter 20, 30, 40 eller 50 min. Ett stopp tar i alla fall dryga timman för att alla ska få i sig maten…
Men för övriga är den skön att ha. Bara kolla vad Legato ovan har skrivit…
Räckvidd/minut, inget annat.
Återigen, du behöver inte fundera med bilar som laddar snabbt och har lägre förbrukning heller. Hur du än gör reser du minst lika snabbt som med etron, och om du vill kan du resa ännu snabbare. Du har alltså möjligheten att optimera, om du vill, är det inte en bra sak?

Legato jämför ju med en gammal X, en 7 år äldre konstruktion än etron(som ändå är lika snabb/långsam på 1000km). Nya X laddar ju i 250kw. Model Y likaså. Sen har vi Ioniq 5...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Om jag kommer in med hög SOC i en bil som har lång räckvidd OCH låg förbrukning, så betyder det att jag inte behöver ladda så många kwh för att ändå komma längre.
Man behöver alltså inte "fundera"/planera efter SOC.
Det är ju precis det man behöver. Annars skulle inte restiden från A-B skilja så mycket i ARBP om du väljer ”snabbast ankomst”. Där den optimerar din restid som i slutändan handlar om restid/min efter varje bils förbrukning och laddkurva…

Återigen tror jag inte restid/min är det viktigaste för den stora massan, när det på en långresa kvittar då man ofta stannar på samma ställe och laddar lika länge oavsett bil med anledning av matstopp.
Det du säger är att det är bättre att INTE ha möjligheten att resa ännu snabbare.
Med en Taycan, Tesla eller andra riktigt snabbladdande bilar kan man ju välja om man vill resa långsamt som med en etron(dvs ladda när man stannar oavsett SOC), eller snabbare genom att optimera. Med en etron kan man inte välja.

Intressant att du nu säger att det inte spelar någon roll i slutändan. Då är alltså etrons "platta" laddkurva irrelevant precis såsom jag påstod?
Nej, det är du som säger i mot dig själv?. Ditt argument var att SOC inte har med restid/min att göra. Jag hävdade att restid/min påverkas av flera faktorer (bland annat SOC) som inte är fasta. Det jag hävdar med e-tron att du inte behöver fundera på hur du ska komma fram snabbast. Då du laddar med samma effekt i stort sett oberoende av vilken SOC du kommer in med.

Ja, för de flesta barnfamiljer med ”modern” elbil spelar det ingen roll om bilen laddar klart efter 20, 30, 40 eller 50 min. Ett stopp tar i alla fall dryga timman för att alla ska få i sig maten…
Men för övriga är den skön att ha. Bara kolla vad Legato ovan har skrivit…
Räckvidd/minut, inget annat.
Återigen, du behöver inte fundera med bilar som laddar snabbt och har lägre förbrukning heller. Hur du än gör reser du minst lika snabbt som med etron, och om du vill kan du resa ännu snabbare. Du har alltså möjligheten att optimera, om du vill, är det inte en bra sak?

Legato jämför ju med en gammal X, en 7 år äldre konstruktion än etron(som ändå är lika snabb/långsam på 1000km). Nya X laddar ju i 250kw. Model Y likaså. Sen har vi Ioniq 5...
Och vad ska räknas in i räckvidd/minut? Enbart när man har ett laddstopp där stoppet anger räckvidd per minut eller hela resan inkl. laddstopp? Räckvidd/min påverkas av största grad på hur laddstoppen planeras. Återigen räcker det enbart att kolla på ARBP. Och då är vi inne på kärnfrågan. Man ska inte behöva bry sig om att behöva optimera laddningen (eller hastigheten för den delen) för att få högst räckvidd/minut.

Och sen jämför du e-tron som är en tre år gammal model byggd på en fossilplattform mot nya elbilsmodeller. Vilket blir minst lika fel…


Men det kommer vara icke problem med tätare placering av laddare och kanske något bättre räckvidd på ca 50 verkliga mil. Jag personligen klarar mig på 30 mil då jag iaf stannar för bensträckare/kaffe efter 2h i bilen (även om jag kör själv).
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 4 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.

Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.

Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Om jag har en bil som laddar till 80% på 20 min och det ger mig lika mycket, eller mer, räckvidd än du får med 100%(som tar ca 40min). Hur kan då toppeffekt eller ”platt kurva” ha någon som helst relevans?
Återigen, räckvidd/minut är det enda som ger nytta i praktiken.

Förövrigt har det väl varit LG sedan start, NCM622 celler(vilket väldigt många andra elbilar också nyttjar).
Men de som fått lägre hastighet antar jag fått andra celler.
För att mitt körmönster vid långresa inte ser ut så. Vi gör ett längre stopp för att äta och då vill jag kunna maximera den tiden. E-tron fyller batteriet till 100 snabbt och jag kan nyttja hela batteriet två sträckor vilket räckt i 99% av fallen för mig. Det finns bilar som laddar mer km/min men de hade inte gjort resan snabbare för mig. Fåtalet hade gjort det i samma komfort och bekvämlighet däremot. Men inte lätt att förstå att människor har olika behov när man teoretiserar i excel. Har aldrig diskuterat ngn annan bil. Endast nämnt att jag inte är intresserad av spetsiga laddkurvor och att jag är väldigt nöjd med min e-tron. Bortsett från typfelen då. ;)
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.

Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.

Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.
Hur går resan annars? Är det många elbilar som trängs eller flyter det på bra? :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Noterar att det står att det inte går att varken bygga eller beställa en ny (fat) e-tron på audis hemsida just nu.
Någon som har koll på vad som kan ligga bakom?

edit: såg att det skrivits om det tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.

Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.

Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.

Resan från en närmast fanatisk Tesla-ägare till "nöjd över att jag inte tog Teslan" har gått fort. :lol:

I vilket fall, hur upplevs Audins räckvidd i motorvägsfart? Tänker att den skulle må mycket bra av sisådär 10 mil extra. Men det kanske fungerar bra nog?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Legato skrev:
Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.

Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.

Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.

Resan från en närmast fanatisk Tesla-ägare till "nöjd över att jag inte tog Teslan" har gått fort. :lol:

I vilket fall, hur upplevs Audins räckvidd i motorvägsfart? Tänker att den skulle må mycket bra av sisådär 10 mil extra. Men det kanske fungerar bra nog?
Resan från 30-40 mil räcker gott och väl för elbilar, till att bli minst 50 mil räckvidd har också gått fort från teslaägare.
Skriv svar