Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

David_H skrev:
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Men vafan... säljstart för Q6 etron 2025 (!) skriver de. Betydligt senare än vad jag hade hoppats på. Någon som vet om det stämmer?
Det verkar ta lång tid ivarjefall. Audi i USA har nu presenterat 2023 års modell på den gamla e-tron 55.

Undrar om faceliftet kommer först på EU marknaden?

https://www.audiusa.com/us/web/en/model ... rview.html
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Erxon skrev:
Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?

Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.

Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vi har en iD4 Pro och en e-tron i familjen.

ID4 plattformen känns som en succé, väldigt modern med bra innerutrymmen, fin komfort och bra räckvidd.

Frugan stormtrivs med iD4 och jag gillar den också.

Men varje gång jag byter från att kört iD4 till e-tron inser jag att komforten är ytterligare några snäpp bättre i den.

Förutsätter dock att man gillar att glida fram i en SUV, vilket inte alla gör förstås. Fat E-tron är en glidarbil, inget för aktiv körning.
Bra jämförelse.

Den bil som är närmast e-tron tycker jag är Ioniq 5 som också är en klar glidarbil (och inte alls gjord eller bra för aktiv körning). Tror att den skulle kunna ara ett bra alternativ för de som tycker e-tron är för dyra, men vill ha en i övrigt bil med liknande egenskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
taliz skrev:
Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.
Att "alltid ladda till 80%" gör väl inte ens nybörjare? De laddar till 100%. :lol:

Själv brukar jag sätta speed till 130% i ABRP och ladda enligt det. ;)
Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.
Jo, det är sällan tidsmässigt lönsamt att ladda fullt vid snabbladdning på långresor. ABRP brukar optimera hyfsat rätt är min erfarenhet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).

Är nått jag kommer sakna med min 55:a. Den laddar likadant om det är vinter eller sommar (så länge man inte börjar ladda med kallt batteri då)
Verkar som batteriförvärmningen i MEB inte är speciellt bra, och det gör att man tyvärr tappar laddeffekt på vintern som jag förstått av de som testat. Förhoppningsvis så kan VAG lösa detta med kommande uppdateringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Enig i allt. Jag gillar dessutom ljudet i låg fart. Tycker skärmen är superbra, framförallt att man kan ha navigation i den.

Lastbilskänsla är det även i X tyvärr imo, jag föredrar absolut sedaner men man kan inte få allt :D
Just lastbilskänslan var en stor orsak att jag skippade/sköt på köpet av MYP (missad bonus och öppnandet av SuC var de andra).

Tänkte innan jag provkörde att det kan ju inte skilja sig allt för tokigt mycket i körkänsla mot vår M3:a, men det kändes verkligen mycket annorlunda till det negativa. Fick den klassiska SUV/lastbilskänslan att man nästan sitter och kör ovanpå bilen, och inte att man sitter i bilen och kör.

Nu skall det erkännas att MYP hade en klart mindre lastbilskänsla än alla andra SUV:ar jag kört, men för mig var det ändå mycket av en besvikelse jämfört med vad jag hade hoppats på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?

Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.

Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.
Nackdelen, förutom priset för batterierna (som alltid hamnar på dig som konsument i slutändan), är ju att vikten ökar och gör bilen än tyngre.

En annan är att laddtiderna ökar (jämfört med om man effektiviserat drivlinan istället), samt även kostnaden för snabbladdning på långresa (även om det nog är det minsta bekymret för de som sällan åker långt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Inte en tillstymmelse till lastbilskänsla i Model Y. Den känns snarare väldigt lättfotad och inspirerar till aktiv körning.
Model 3 är mer gokartkänsla.
Etron däremot, det är en bil man åker, inte kör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?

Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.

Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.
Nackdelen, förutom priset för batterierna (som alltid hamnar på dig som konsument i slutändan), är ju att vikten ökar och gör bilen än tyngre.

En annan är att laddtiderna ökar (jämfört med om man effektiviserat drivlinan istället), samt även kostnaden för snabbladdning på långresa (även om det nog är det minsta bekymret för de som sällan åker långt).
Jo allt du nämner stämmer förstås. Och e-tron skulle verkligen må bra av 500 kg lägre vikt.

Men det verkar vara väldigt få elbilsköpare som funderar på sådant.

Skulle vara kul att få veta vad folk egentligen prioriterar för egenskaper.

Dragkrok verkar många anse vara väldigt viktigt.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Dafro skrev:


Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig. ;)
Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.


Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Moelito skrev:
Dafro skrev:


Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig. ;)
Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.


Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Vilken uppdatering med drivlinan menar du? Har gjort 2 men dessa gällde batteriet.
27,8 kWp solceller
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Dafro skrev:
Moelito skrev:
Dafro skrev:


Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig. ;)
Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.


Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Vilken uppdatering med drivlinan menar du? Har gjort 2 men dessa gällde batteriet.
Osäker, man tror jag bara gjort en uppdatering. Den där de låste upp lite mer batteri samt ändrade så att ena motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukningen. (vad gör den andra uppdateringen? Inte hängt här sedan i våras upptäckte jag så kan ha missat något.

Kan ju vara jag som inbillar mig med. Alltid svårt det där. Förr när man hade äldre bilar tyckte jag mest hela tiden att det lät konstigt för att man hela tiden oroade sig för när nästa grej skulle rasaBild



Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det spårvagnsljudet kom efter uppdateringen att främre motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukning.

Nu måste den bakre motorn jobba lite hårdare.

Inget som stör mig, hörs ju endast i lägre hastigheterna. Den bättre räckvidden väger upp.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Off Grid Byggaren skrev:
Det spårvagnsljudet kom efter uppdateringen att främre motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukning.

Nu måste den bakre motorn jobba lite hårdare.

Inget som stör mig, hörs ju endast i lägre hastigheterna. Den bättre räckvidden väger upp.
Ah, då är det inte bara jagBild Gamla takter sitter kvar så jag oroar mig fortfarande för ljudförändringar. Jag har ju trots allt fått byta främre motorn en gång!

Håller ju så klart med, stör mig inte heller så mycket på ljudet och helt klart värt det för längre räckvidd.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Hade inte koll på att uppdatering innebar bortkoppling av motor utan trodde det bara var att man kan använda fler kWh. Detta var dock gjort innan jag köpte min bil. Jag tycker att mitt ljud även är i högre hastigheter, hur yttra det sig när du blev tvungen att byta motor?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.

Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.

Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.

https://e-cannonball.de/
Screenshot_20220927-143744_Outlook.jpg
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Dafro skrev:
Hade inte koll på att uppdatering innebar bortkoppling av motor utan trodde det bara var att man kan använda fler kWh. Detta var dock gjort innan jag köpte min bil. Jag tycker att mitt ljud även är i högre hastigheter, hur yttra det sig när du blev tvungen att byta motor?
Råkade ut för ett "typfel" på de tidigaste bilarna. Kylarvätska från batteriet kunde börja läcka och kunde skada främre motorn vilket hände, även högspänningsomvandlaren rök på kuppen. Yttrade sig med en plötslig julgran av felmeddelanden samt att bilen vägrade flytta sig en mm en morgon när jag försökte starta bilen.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.

Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.

Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.

https://e-cannonball.de/
Screenshot_20220927-143744_Outlook.jpg
De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.

Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.

Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.

https://e-cannonball.de/
Screenshot_20220927-143744_Outlook.jpg
De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.

Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.

Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.

https://e-cannonball.de/
Screenshot_20220927-143744_Outlook.jpg
De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.
Det var teamet som körde som berättade på instagram, så en inlaga från audi förvisso. Kanske har de kört hypermiling bakom en LKW på autobahn. Skulle säga att det är stört omöjligt att komma upp i mer än dryga 35 mil i det regniga väder som verkar ha varit med en 55 på 21 tum. Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80. Man ser i videon en förbrukningssiffra efter 2 timmar på 17,3kWh per 100km. Det är en mycket bra siffra för en e-tron i regn och moderata temperaturer, oaktat fart tycker jag. Inget som jag sett annat än om jag startar i nedförsbacke. Videon finns på audi_de på instagram. Men som sagt, det är en prototyp som vi inte vet ngt annat om egentligen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Legato skrev:
macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.

Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.

Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.

https://e-cannonball.de/
Screenshot_20220927-143744_Outlook.jpg
De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.
Det var teamet som körde som berättade på instagram, så en inlaga från audi förvisso. Kanske har de kört hypermiling bakom en LKW på autobahn. Skulle säga att det är stört omöjligt att komma upp i mer än dryga 35 mil i det regniga väder som verkar ha varit med en 55 på 21 tum. Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80. Man ser i videon en förbrukningssiffra efter 2 timmar på 17,3kWh per 100km. Det är en mycket bra siffra för en e-tron i regn och moderata temperaturer, oaktat fart tycker jag. Inget som jag sett annat än om jag startar i nedförsbacke. Videon finns på audi_de på instagram. Men som sagt, det är en prototyp som vi inte vet ngt annat om egentligen.
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."

Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.

I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev:
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."

Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.

I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.



Ca 57 min in klippet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Legato skrev:
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."

Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.

I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.



Ca 57 min in klippet.
Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.

Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."

Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.

I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Såg ngt i bruset om snitthastighet på ca 60. Säger i su
Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."

Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.

I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.



Ca 57 min in klippet.
Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.

Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.



Ca 57 min in klippet.
Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.

Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
Menade att man i praktiken inte kör så och detta var ju inte ett test för att maximera räckvidd. Fanns maxtid att förhålla sig till. Såg ngt om 60 i snitthastighet men det säger väldigt lite det med. Har det varit jämn fart eller blandat.

Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:

Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Mmm, har också blandade känslor för Mercedes nya elbilar.

Lycka till med Cupran och håller helt med ang A6, blir den lik konceptet och inte svindyr så kommer den vara klart intressant för mig också. Då är äldsta sonen så pass gammal att man kanske kan gå över på 5-sits "permanent" också ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
macky skrev:

Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Mmm, har också blandade känslor för Mercedes nya elbilar.

Lycka till med Cupran och håller helt med ang A6, blir den lik konceptet och inte svindyr så kommer den vara klart intressant för mig också. Då är äldsta sonen så pass gammal att man kanske kan gå över på 5-sits "permanent" också ;)
Är också nyfiken på A6 avant men är rädd för att bagaget blir lika litet som i nuvarande A6 och sedan mörker jag, efter att åkt en längre resa i en A6 att min kropp mår bättre av att sitta i E-tron, man sitter bättre helt enkelt, så jag får hoppas jag blir nöjd med IX för det här med att byta bil på några månader för att man inte ör nöjd går ju inte löngre….
27,8 kWp solceller
Skriv svar