Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Har problem med att ändra laddeffekt på reseledaren. Ska man trycka eller är det bara touch och var ska man egentligen trycka, känns som om den gör som den vill. Är på 100% men behöver sänka den till 50%. Eller finns det något annat sätt att ändra nivån?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Du gör nog rätt. Håll inne en stund bara. Den runda knappen mellan procenten.Dafro skrev:Har problem med att ändra laddeffekt på reseledaren. Ska man trycka eller är det bara touch och var ska man egentligen trycka, känns som om den gör som den vill. Är på 100% men behöver sänka den till 50%. Eller finns det något annat sätt att ändra nivån?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Audi e-tron
Tack, får pröva igen.
Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Vad gör de mer konkret på servicen? Byter luftfilter och bromsvätska?Dafro skrev:Tack, får pröva igen.
Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Se bild
Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi.
Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Det ingår väl service i bilen. Men du kanske passerat ngt miltal för det? Vill minnas att jag kunde välja till serviceavtal för 100/mån om jag bedömde att jag skulle köra över 6000 mil tror jag på tre år. Det har jag gjort men bara gjort en service och den ingick. Valde inget tilläggsavtal vilket kanske var dumt nu när man sitter kvar med bilen tre år senare och 7000 mil. Så länge jag leasar blir det bruttopengar så jag kan leva med det. Men ta betalt kan de.Dafro skrev:Tack, får pröva igen.
Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Re: Audi e-tron
I min leasing blev man påtvingad ett serviceavtal trots att det egentligen inte skulle behövas service förrän i samband med återlämning... Blir en väldigt dyr service men orkade inte tjafsa om det då avtalet i övrigt var så förmånligt.macky skrev:Det ingår väl service i bilen. Men du kanske passerat ngt miltal för det? Vill minnas att jag kunde välja till serviceavtal för 100/mån om jag bedömde att jag skulle köra över 6000 mil tror jag på tre år. Det har jag gjort men bara gjort en service och den ingick. Valde inget tilläggsavtal vilket kanske var dumt nu när man sitter kvar med bilen tre år senare och 7000 mil. Så länge jag leasar blir det bruttopengar så jag kan leva med det. Men ta betalt kan de.Dafro skrev:Tack, får pröva igen.
Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Min är privatägd så inga serviceavtal. I det stor hela är det väl ingen konkurs men undrar vad dom har för timkostnad. BMWn är det tecknat för 4 år och 8000 mil för 8000 som nu känns billigt, och dessutom ännu billigare pga brutto.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Priset för byte av bromsolja och kupéfilter är väl rätt väntat och OK för att vara ett premumbilmärke tycker väl jag ändå, men är bra nyfiken på vad det är som ingår i "Inspektion"?Dafro skrev:Se bild
Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi.
Det låter spontant rätt orimligt dyrt med Inspektion för 3-4 papp för en elbil, men det kanske finns en god motivation och anledning till att den behövs?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
För det första är det inte olja i bromssystemet, och för det andra borde det räcka med att mäta vattenhalten de första åren.martinot skrev:Priset för byte av bromsolja och kupéfilter är väl rätt väntat och OK för att vara ett premumbilmärke tycker väl jag ändå, men är bra nyfiken på vad det är som ingår i "Inspektion"?Dafro skrev:Se bild
Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi.
Det låter spontant rätt orimligt dyrt med Inspektion för 3-4 papp för en elbil, men det kanske finns en god motivation och anledning till att den behövs?
Min V70 bytte jag bromsvätska på en gång under de 10 åren jag hade den.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Riktigt.mikebike skrev:För det första är det inte olja i bromssystemet, och för det andra borde det räcka med att mäta vattenhalten de första åren.
Min V70 bytte jag bromsvätska på en gång under de 10 åren jag hade den.
Tycker därför att mycket av dessa dyra obligatoriska servicar av elbilar känns som rätt mycket scam, och oklart vad verkstäderna verkligen gör för pengarna.
Är det att checka vattenhalt i bromsvätskan, och att byta kupéfilter kan jag köpa. Men resten känns ju som rena rama skojerierna!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Re: Audi e-tron
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Borde isåfall bli runt 62 mil WLTP räckvidd.
Det är väl inte bara större batteri, den är förmodligen snålare nu också.
Det är väl inte bara större batteri, den är förmodligen snålare nu också.
Re: Audi e-tron
Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Re: Audi e-tron
Det är ju innan jag får min ix50. Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.macky skrev:Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
När är det leverans för iX50:n då? Du var väl ganska tidig med beställning?Dafro skrev:Det är ju innan jag får min ix50. Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.macky skrev:Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Re: Audi e-tron
Nja dom som var först ute kör omkring i sina sedan någon månad. Jag beställde början av maj och fick 12-14 månaders levtid, räknar med midsommar men hoppas att den kommer tidigare.macky skrev:När är det leverans för iX50:n då? Du var väl ganska tidig med beställning?Dafro skrev:Det är ju innan jag får min ix50. Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.macky skrev:Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Re: Audi e-tron
907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.Rouleur skrev:4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Så har jag tolkat det med. Den nya med större batteri kommer döpas om till Q8. Medans den nya med mindre batteriet kommer fortsättningsvis heta E-tron 55. Men vi får se om alla rykten och info som sprids stämmer!Dafro skrev:907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.Rouleur skrev:4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Har extremt svårt att tro att samma modell med olika batteri skulle få helt olika modellbeteckning.Nect skrev:Så har jag tolkat det med. Den nya med större batteri kommer döpas om till Q8. Medans den nya med mindre batteriet kommer fortsättningsvis heta E-tron 55. Men vi får se om alla rykten och info som sprids stämmer!Dafro skrev:907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.Rouleur skrev:4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.Dafro skrev:Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.Rouleur skrev:Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Troligare isf med typ
Q8 e-tron 60
Q8 e-tron 55
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Re: Audi e-tron
Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...macky skrev:Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55Legato skrev:Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...macky skrev:Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna.
När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24