Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
Vad hamnade billigaste leasingen på, och var det finansiell eller operationell? Mil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
Vad hamnade billigaste leasingen på, och var det finansiell eller operationell? Mil?
Du hittar svaret jag fick här:

viewtopic.php?f=27&t=24426&start=70#p508340
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av jbark »

Henriksson skrev:
Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
Låter som en bra deal. Var det 1000mil/år? Antar att de var e-tron 50?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick mail från Audi idag:
Mail.JPG
Jag uppmanades sedan att göra några tillval i samband med tidsbokningen:
Toppupp.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ska du slå till? Ser ut som en bra deal. ;)

Jag fick en inbjudan igår 8 mars att jag är välkommen att beskåda nya e-tron GT den 12-13 februari. Jo, det kan ju bli lite problematiskt såvida man inte har tillgång till en tidsmaskin. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det för ny app ni pratar om?

Detta är senaste jag kan hitta:
Screenshot_20210304-224854_Google Play Store.jpg
Vad märkligt. Jag har Version 4.0.0 på min Huawei P30 Pro. Android 10.
Idag dök den nya appen upp i min Samsung med Android.

Har någon testat den nya online - färdboken?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Fick mail från Audi idag:
Mail.JPG
Jag uppmanades sedan att göra några tillval i samband med tidsbokningen:
Toppupp.JPG
Underbart! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Halectric
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 feb 2021 18:53

Re: Audi e-tron

Inlägg av Halectric »

Beställde en 55:a i december med byggtid under vecka 5 och preliminär leverans vecka 9. Fick besked att bilen var färdigmonterad under vecka 6 men efter det vet inte min Audihandlare nånting var bilen befinner sig eller när den kommer. Är det någon mer än jag som går och väntar på bil/besked?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Du har verkligen valt ett forumnamn som liknar på mitt. Du får passa dig så du inte blir missuppfattad för att vara mig, jag är ju en notorisk idiot bland vissa eftersom jag övergivit Tesla :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Du har verkligen valt ett forumnamn som liknar på mitt. Du får passa dig så du inte blir missuppfattad för att vara mig, jag är ju en notorisk idiot bland vissa eftersom jag övergivit Tesla :lol:
Du är ju som tur är inte ensam. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Äh va? Var nånstans ser du det? Vad menar du med parkeringsassistans nerladdad?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
macky skrev:
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Jaha, snabbmenyn hade jag missat i röran. Jo, den underlättar. Att man nu kan ändra tempen är bra, eller snarare dåligt att det inte gick tidigare. Men vad är komfortklimatisering för nåt nu då? Jag får upp två stolar när jag aktiverar det. Men man kan inte klicka på dem, för den som trodde att det hade med stolsvärme att göra. Tydligen går det inte att välja.
Jag har alltid kunnat ändra temp på förvärmningen i appen. Jag har Android.
Fick uppdateringen automatiskt häromdagen. Direkt missade den att få kontakt med bilen. Men nu verkar det fungera igen. Peppar peppar.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Martin E-tron skrev:
Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Äh va? Var nånstans ser du det? Vad menar du med parkeringsassistans nerladdad?
Jo detta lät intressant. Har ens E-tron parkeringsassistenen? Jag har inte hittat den som tillval.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Martin E-tron skrev:
Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Äh va? Var nånstans ser du det? Vad menar du med parkeringsassistans nerladdad?
Jo detta lät intressant. Har ens E-tron parkeringsassistenen? Jag har inte hittat den som tillval.
Den funktionen var väl specifik för E-Tron GT har jag för mig.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Denna testade jag en månad, kul grej men helt värdelös ifall man kan köra bil.

Om man nu kan köra bilen fram o tillbaka utanför e det kul
Screenshot_20210311-124541.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Vår e-Golf har auto-parkering. Det fungerar fantastiskt bra får man säga, jag använder det ibland när jag är lat. Och jag skulle inte kunna göra det bättre själv.
Men att e-tron kan fås med auto-park har gått förbi mig helt. Jag har mig veterligen valt alla assistantsfunktioner som gick att bocka i. Parkering fanns nog inte med då. Måste vara nåt nytt som har kommit senare i så fall.
Jag var lite - kanske inte besviken - men förvånad, när jag upptäckte att min e-tron inte hade auto-park. För jag utgick faktiskt lite ifrån att det måste bara ingå i nåt av alla assistantspaket jag valt, också med tanke på att Golfen har det utan att jag medvetet valt det. Men sen insåg jag att det tydligen inte fanns för e-tron, som så mycket annat som borde vara standard.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Denna testade jag en månad, kul grej men helt värdelös ifall man kan köra bil.

Om man nu kan köra bilen fram o tillbaka utanför e det kul
Den finns inte till min bil. Jag får bara upp dab till min.
Jag har en med advanced-paketet tillverkad 2020-02.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Vår e-Golf har auto-parkering. Det fungerar fantastiskt bra får man säga, jag använder det ibland när jag är lat. Och jag skulle inte kunna göra det bättre själv.
Men att e-tron kan fås med auto-park har gått förbi mig helt. Jag har mig veterligen valt alla assistantsfunktioner som gick att bocka i. Parkering fanns nog inte med då. Måste vara nåt nytt som har kommit senare i så fall.
Jag var lite - kanske inte besviken - men förvånad, när jag upptäckte att min e-tron inte hade auto-park. För jag utgick faktiskt lite ifrån att det måste bara ingå i nåt av alla assistantspaket jag valt, också med tanke på att Golfen har det utan att jag medvetet valt det. Men sen insåg jag att det tydligen inte fanns för e-tron, som så mycket annat som borde vara standard.
Finns som tillval om man INTE väljer 360 vy.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har auto-parkering. Det fungerar fantastiskt bra får man säga, jag använder det ibland när jag är lat. Och jag skulle inte kunna göra det bättre själv.
Men att e-tron kan fås med auto-park har gått förbi mig helt. Jag har mig veterligen valt alla assistantsfunktioner som gick att bocka i. Parkering fanns nog inte med då. Måste vara nåt nytt som har kommit senare i så fall.
Jag var lite - kanske inte besviken - men förvånad, när jag upptäckte att min e-tron inte hade auto-park. För jag utgick faktiskt lite ifrån att det måste bara ingå i nåt av alla assistantspaket jag valt, också med tanke på att Golfen har det utan att jag medvetet valt det. Men sen insåg jag att det tydligen inte fanns för e-tron, som så mycket annat som borde vara standard.
Finns som tillval om man INTE väljer 360 vy.
Ahaaaa, dåså. Det är förklaringen. Jag tar hellre 360-vy alla dagar i veckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Ska testa när snöstormen e över, 100 kr kan va värt att parkera bilen med appen :P
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Martin E-tron skrev:
Ska testa när snöstormen e över, 100 kr kan va värt att parkera bilen med appen :P
Då blir du besviken. Parkeringsassistenten för "vanliga" e-tron har ingen remote parking. Gt och A8 tror jag har det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Skriv svar