Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Där tycker ju jag iofs att e-tronen är något mer diskret vilket jag uppskattar. På avstånd är det ju inte jättenkelt att konstatera vilken modell det är, iaf inte för mig.
Ja, e-tron sticker kanske inte riktigt lika mycket i ögonen som en Tesla. Men den är ju ändå rätt maffig, och jag får erkänna att jag nästan alltid "gömmer" den i garaget istället för att parkera ute på gräsmattan, även om jag ska åka iväg snart igen. Jag vill inte att folk tror att jag bara vill skryta när den står ute.
Jag är f ö också kass på att se skillnaden mellan e-tron och Audis Q-modeller. Framförallt en Q5 ser nästan likadant ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Weak! På med 22-tums kromfälgar och pumpa rap på högsta volym, omedelbums!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Front242 »

Funkar perfekt då man cruisar runt ko-torget
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Å ena sidan:
Curik skrev:
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Uppskattar alltid din brutala ärlighet med vad du upplever, och att du inte faller för ett märke eller ett annat!

Jag kanske missat en del av historien, men vad gör att du inte skulle välja e-tron igen? Är det endast pga det höga priset, eller något mer tekniskt eller praktiskt?
Det är inget fel på bilen. Men priset är väldigt högt, ja. På alla sätt, dvs leasing, förmånsvärdet och drift. Inte så högt att jag inte skulle ha råd med den, men jag vill inte ha en så dyr bil. För det första så tycker jag det är opassande, jag bor i ett litet torp som är inte ens värt hälften så mycket som bilen har kostat. Det sticker fruktsanvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom.
Dessutom passar en bil i den prisklassen inte riktigt för det jag använder den till tycker jag. En bil som är mindre ömtålig hade varit att föredra.
Detta är visserligen inte specifikt för e-tron. Jag hade samma problem med Teslan.
En till anledning är att jag inte vill ha en SUV, och framförallt inte en som är så stor som e-tron. Jag behöver en kombi, ungefär i storleksordningen som en Golf variant. Det skulle vara toppen.
Uppskattar dina reflektioner och jag kan känna lite likadant ang. det där med att det sticker i ögonen på folk. Får höra att jag ska ta det med en klackspark men jag gillar det ändå inte.

Där tycker ju jag iofs att e-tronen är något mer diskret vilket jag uppskattar. På avstånd är det ju inte jättenkelt att konstatera vilken modell det är, iaf inte för mig.
Å andra sidan:
FN: Tolv år kvar – sedan är det för sent

Tolv år kvar, sedan är det förmodligen för sent att nå klimatmålen. Det är det bistra beskedet i en ny FN-rapport som efterlyser drastiska insatser. Samtidigt ökar koldioxidutsläppen igen för första gången på fyra år – och bara 57 länder tros ha nått sitt utsläppstak 2030. [...

Publicerad 2018-11-27 /...

Källa: https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
...Och så en reflektion på det:...
mati skrev:
.../ Det sticker fruktansvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom. /...
Om jag hade haft möjlighet att köra elbil (Tesla 3) hade jag brytt mig så här mycket om det: Ingenting!

De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av kikat »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ Det sticker fruktansvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom. /...
Om jag hade haft möjlighet att köra elbil (Tesla 3) hade jag brytt mig så här mycket om det: Ingenting!

De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
Har grannarna sagt att det sticker i ögonen när du kör en elbil eller är det bara du som tror det? Om det är bekräftat så beklagar jag att du bor i ett så trångsynt bostadsområde.

Jag vet inte om det sticker i ögonen på folk omkring mig när jag kör min Tesla och jag bryr mig inte om det heller. Köpte inte den för att imponera på folk.
Är otroligt barnsligt att bli avundsjuk på vad folk köper för sina egna pengar. Personligen orkar jag inte med såna människor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Jo mati, dom som inte varit invandrare har svårt att fatta vad du skriver om .Vi andra vet precis vad du pratar om.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Audi e-tron

Inlägg av wector »

Helt otroligt Mati, lider med dig.. Är väl nackdelen att bo på landet, man syns mer om man inte har samma (ibland mindre bra) vanor som alla andra.
Själv har jag blivit kallad "en sån där miljömupp", "miljöförstörare", "dumjävel", "rikjävel" osv sen jag flyttade till landet.
Många blir sjukt provocerade av att man åker/åkt Tesla.

Men många blir också glada och vill gärna snacka om hur det fungerar med elbil och verkar väldigt intresserade.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Curik »

nek0 skrev:
Jo mati, dom som inte varit invandrare har svårt att fatta vad du skriver om .Vi andra vet precis vad du pratar om.
Trams, jag är född här (även om min mor är invandrare) och får höra det hela tiden, precis som jag skrev ovan.

"hur har du råd?"
"sådär tokigt blir det när man har för mycket pengar"
"gud vad du måste ha hög lön"

o.s.v. Saker jag inte överhuvudtaget vill prata om med människor jag inte känner. Är man invandrare så är det säkert ännu värre. Några grannar till mina föräldrar har slutat hälsa o.s.v. Obegripligt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Curik skrev:
nek0 skrev:
Jo mati, dom som inte varit invandrare har svårt att fatta vad du skriver om .Vi andra vet precis vad du pratar om.
Trams, jag är född här (även om min mor är invandrare) och får höra det hela tiden, precis som jag skrev ovan.

"hur har du råd?"
"sådär tokigt blir det när man har för mycket pengar"
"gud vad du måste ha hög lön"

o.s.v. Saker jag inte överhuvudtaget vill prata om med människor jag inte känner. Är man invandrare så är det säkert ännu värre. Några grannar till mina föräldrar har slutat hälsa o.s.v. Obegripligt.
Och vad tycker du är trams i det jag skrev?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Säger folk sånt till er ansikte mot ansikte alltså? Aldrig varit med om.

Tror inte våra grannar bryr sig så mycket om oss. Vi ses väl som lite udda om något. Iofs har det dykt upp en till i3 på gatan men i övrigt är det fritt från rena elbilar. En och annan hybrid finns det väl dock.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Säger folk sånt till er ansikte mot ansikte alltså? Aldrig varit med om.

Tror inte våra grannar bryr sig så mycket om oss. Vi ses väl som lite udda om något. Iofs har det dykt upp en till i3 på gatan men i övrigt är det fritt från rena elbilar. En och annan hybrid finns det väl dock.
Jo då det säger man till mig fast jag kör en Skoda. Det är också vår fel att svenskarna är arbetslösa och massa annat. Tur att jag skiter i vad folk tycker om mig :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
Det låter ju helt bisarrt detta, jag lider verkligen med dig mati! :shock:

Det här beteendet måste du väl ändå polisanmäla? Det är ju som du skriver uppenbarligen störda människor som bor i din närhet, och även om du anser att du kan hantera det så kan andra människor råka ut för dessa psykfall.

Försök fånga detta på film och ring polisen, jag hade nog ringt redan vid första incidenten även utan filmbevis.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Samma sak när jag köpte Porsche. Betalade 350’ och flera kollegor och bekanta som själva hade nya XC60:or, segelbåtar och sommarstugor frågade om jag vunnit på lotto.
Dessutom var i stort sett samtliga som kommenterade helt övertygade att skryt är den enda orsaken till att man köper sportbil.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Vi skulle nog kunna ha en helt egen tråd om jantelagen. Har ju i sig inte så mycket med just e-tron att göra utan politikerna som urholkat glesbygden. Jag har självmant valt att bo där och får ta jantelagen på köpet. Tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna. Men det var jämnt skägg.
Så börjar politikerna snart inte göra nånting åt glesbygden så har vi snart ingen glesbygd kvar.

Intressant de någon sa om att ringa polisen. Här delar fyra kommuner på en poliskår. Finns inga resurser för att motverka argsinta grannar.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av David_H »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Herregud... Till och med värre än mina, ganska omfattande, fördomar om landsbygden.. Välkommen till Solna Matti! Här finns det gott om både invandrare, teslor och e-trons. Och typ Sveriges lägsta kommunalskatt! Trångt förvisso :)
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Samma sak när jag köpte Porsche. Betalade 350’ och flera kollegor och bekanta som själva hade nya XC60:or, segelbåtar och sommarstugor frågade om jag vunnit på lotto.
Dessutom var i stort sett samtliga som kommenterade helt övertygade att skryt är den enda orsaken till att man köper sportbil.
Folk är allmänt dåliga på att räkna efter i sin ekonomi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning.
Eller så är det de som blir kvar när de med ambitioner lämnat byhålan. Det vet man ju, att en hel del av dem som lockas till storstaden för t.ex. studier aldrig kommer tillbaka till landet. Tyvärr hade Anna Kinberg till viss del rätt i den där intervjun. Jag har också drabbats av knäppa grannar, speciellt min närmaste som dessbättre nu har flyttat. Jag sticker ju ut på andra sätt och har gjort det i hela mitt yrkesliv genom att jobba i kyrkan. Bara det stämplar en som avvikande och nån som man inte ska beblanda sig med i onödan. Nu har jag spätt på mitt utanförskap ytterliga genom att köra Tesla och så har jag byggt både pool och en alldeles för stor altan. I min valkrets röstade över 25% på SD i senaste valet och det ser ut så i de flesta landsbygdsvalkretsar.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Tesla-ägare är smartare än icke Tesla-ägare. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

PapaD skrev:
Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Har precis skapat en ny tråd där jag försökt skriva ett svar på det här...

Den tråden finns här (och fick heta "Om reaktioner på elbilsval"):

viewtopic.php?f=29&t=21843
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.

Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.

Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.

Positiva saker är:

Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)

Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))

Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))

Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))

Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))

Folk hör inte när man kommer.

Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.

Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)

Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.

Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.

Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.

Positiva saker är:

Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)

Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))

Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))

Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))

Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))

Folk hör inte när man kommer.

Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.

Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)

Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Kul att du är nöjd med bilen.
Du hade ju lite ångest innan köpet med en del funderingar över räckvidd med släp/skoter/takbox mm för långkörningar. Har du kommit fram till någon bra lösning eller ska du experimentera fram nåt i vinter?
Skriv svar