Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Råkade se att audi nu tagit bort advanced-versionen och ersatt med ett tillvalspaket kallat advanced för 85000. Innehåller allt jag hade velat ha men som fick stryka på foten pga för högt förmånsvärde. Tex, panorama, omgivningskamera, b&o, matrix, assistans city och 4-zons klimat. Att man alltid ska vara så tidigt ute...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Audin laddar i 150 kW och jag har mest laddat på ionity så laddhastigheten har hittills inte varit ett bekymmer.Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Vad tänker du är bättre med en modell X ur laddningsperspektiv? Teslas laddningsnätverk?
Re: Audi e-tron
Håller med, håller man sig i mellan- och sydsverige så planerar man 25-30 mils stinter. En matpaus mellan och du har fullt batteri på 30 min. Så mellan 50-60 mil med ett stopp funkar bra för mig särskilt nu när ionity byggts ut såpass snabbt. Återstår fjällresa med box att testa men kan leva med att den blir lite bökigare 1 gång om året. Sen kör jag ngt lugnare nu märker jag, kanske 10 över istället för 20-25 med bensinare. Gör en del för räckvidden.NiclasS skrev:Audin laddar i 150 kW och jag har mest laddat på ionity så laddhastigheten har hittills inte varit ett bekymmer.Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Vad tänker du är bättre med en modell X ur laddningsperspektiv? Teslas laddningsnätverk?
Re: Audi e-tron
Fast tillval för 85000 extra genererar ju också en hel del extra i förmånsvärde. Eller menar du att ADVANCED paketet är billigare än vad ADVANCED version var?macky skrev:Råkade se att audi nu tagit bort advanced-versionen och ersatt med ett tillvalspaket kallat advanced för 85000. Innehåller allt jag hade velat ha men som fick stryka på foten pga för högt förmånsvärde. Tex, panorama, omgivningskamera, b&o, matrix, assistans city och 4-zons klimat. Att man alltid ska vara så tidigt ute...
- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Audi e-tron
Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Kört 3500mil med min nu, och en del resor mellan SÖDERTÄLJE och Göteborg, har haft två MS och i jämförelse så kommer jag fram fortare med Audin!
Kör också till Orsa, och det funkar också kanon, även med kärra med skoter på!
Re: Audi e-tron
Ja det är det, dessutom prickar det ruggigt bra allt jag ville ha (och delvis har) bara dragkrok och svart optik kvar som jag har på min. Advanced låg väl på 1.1 mkr och det blir nu 1.045 ca (inga kameraspeglar). Räknar jag på det blir det till samma pris som jag betalade, men med allt jag nämner ovan utöver. Men så är det, är man tidigt ute missar man de bra paketen . Mest matrix jag saknar som jag utgick skulle gå att få genom functions on demand. Men det vete f om det blir av överhuvudtaget.Nilp skrev:Fast tillval för 85000 extra genererar ju också en hel del extra i förmånsvärde. Eller menar du att ADVANCED paketet är billigare än vad ADVANCED version var?macky skrev:Råkade se att audi nu tagit bort advanced-versionen och ersatt med ett tillvalspaket kallat advanced för 85000. Innehåller allt jag hade velat ha men som fick stryka på foten pga för högt förmånsvärde. Tex, panorama, omgivningskamera, b&o, matrix, assistans city och 4-zons klimat. Att man alltid ska vara så tidigt ute...
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Vi har haft vår e-tron sen juni och kört 1500 mil. Längsta redan gick till Verona i Italien utan några problem. När vi gjorde den resan var ionity inte alls lika väl utbyggt som idag.Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Får kolla in Ionitykartan igen ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Re: Audi e-tron
Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.E_tron_CW skrev:Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Aha då förstår jag, tack. Har inte fått min egen bil ännu men pga att transporten från Halmstad verkar vara lika lätt som att på nytt sätta folk på månen så fick vi en demobil över jul. Den bilen har en sån här blå kontakt - kan vara hoppas att vi får en röd vilket jag behöver mer.mati skrev:Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.E_tron_CW skrev:Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Tack för snabbt svar mati.
Re: Audi e-tron
Jämfört med min gamla Model S 90D är e-tron mycket snabbare på långresor, förutsatt att man håller sig till HPC stationerna. Den laddar med 150kW i snitt, något lägre under 50% SOC och något högre däröver. Mellan 80 och 100% faller laddkurvan, men aldrig under 50kW. Det går alltså utmärkt at ladda fullt, eller nästan fullt, utan att det blir segt. 0-80% tar 30 minuter, 0-100% tar 45 minuter. I praktiken laddar man oftast 20-25 minuter.Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Numera finns ju rätt många HPC nere i Europa, men även i södra Sverige har Ionity börjat få ganska bra täckning. Norr om Stockholm ser det dock lite dystert ut. I Dalarna står några 100-kilowattare, det funkar det med.
Nedan en skärmdump som visar alla HPC med >100kW som funkar med Plugsurfing eller helt utan abonnemang. Det börjar bli tätt mellan laddarna nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
Just en sån blå var det jag mötte idag i lånebilen, trodde det var den jag skulle få med i min men då kanske man kallt kan räkna med en röd som tur är.Off Grid Byggaren skrev:Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Du får väl provamati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Vad fick du för förbrukning med skotern på? Och vilka förutsättningar hade du?Limokungen skrev:Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Kört 3500mil med min nu, och en del resor mellan SÖDERTÄLJE och Göteborg, har haft två MS och i jämförelse så kommer jag fram fortare med Audin!
Kör också till Orsa, och det funkar också kanon, även med kärra med skoter på!
Re: Audi e-tron
Jag får nog göra det.Bjelke skrev:Du får väl provamati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Ser ut som att den Norska Ionity utbyggnaden är lite för gles där jag brukar köra än så länge. Tror att Audin och min 100 D bör ladda ung lika snabbt i km räknat om man utnyttjar det snabbladdande SOC området klokast.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Konstigt att det är så långa kablar innan styrboxen. Jag hade för mig att det bara skulle vara 30cm spänningssatt ledning innan styrelektroniken som kontrollerar att en bil är ansluten.Off Grid Byggaren skrev:Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
@Gustafsson: Audin laddar 10km/minut kan man säga på ett ungefär. Samma sak gäller väl även Teslorna när man tar ett snitt, men jag ser Audins platta laddkurva som en trevlig fördel eftersom man inte behöver planera lika mycket när man vill optimera resetiden. Det är bara ladda, det går lika fort oavsett om man börjar med 70% SOC och ska bara toppa lite eller om man anländer med tomt batteri.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Tex. BKK.no (elbolag) har ganska många 150kW:areGustafsson skrev:Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Edit:utan att ha undersökt jättemkt så är detta översikten över ”lynladere” från bkk dvs över 150kW
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Tack.