Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E_tron_CW skrev:
Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

mati skrev:
E_tron_CW skrev:
Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.
Aha då förstår jag, tack. Har inte fått min egen bil ännu men pga att transporten från Halmstad verkar vara lika lätt som att på nytt sätta folk på månen så fick vi en demobil över jul. Den bilen har en sån här blå kontakt - kan vara hoppas att vi får en röd vilket jag behöver mer.

Tack för snabbt svar mati.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Jämfört med min gamla Model S 90D är e-tron mycket snabbare på långresor, förutsatt att man håller sig till HPC stationerna. Den laddar med 150kW i snitt, något lägre under 50% SOC och något högre däröver. Mellan 80 och 100% faller laddkurvan, men aldrig under 50kW. Det går alltså utmärkt at ladda fullt, eller nästan fullt, utan att det blir segt. 0-80% tar 30 minuter, 0-100% tar 45 minuter. I praktiken laddar man oftast 20-25 minuter.
Numera finns ju rätt många HPC nere i Europa, men även i södra Sverige har Ionity börjat få ganska bra täckning. Norr om Stockholm ser det dock lite dystert ut. I Dalarna står några 100-kilowattare, det funkar det med.
Nedan en skärmdump som visar alla HPC med >100kW som funkar med Plugsurfing eller helt utan abonnemang. Det börjar bli tätt mellan laddarna nu.
Screenshot_20191222-204135.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.

Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
20191008_183856.jpg
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Off Grid Byggaren skrev:
Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.

Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
20191008_183856.jpg
Just en sån blå var det jag mötte idag i lånebilen, trodde det var den jag skulle få med i min men då kanske man kallt kan räkna med en röd som tur är.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Du får väl prova :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Limokungen skrev:
Gustafsson skrev:
Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch

Kört 3500mil med min nu, och en del resor mellan SÖDERTÄLJE och Göteborg, har haft två MS och i jämförelse så kommer jag fram fortare med Audin!
Kör också till Orsa, och det funkar också kanon, även med kärra med skoter på!
Vad fick du för förbrukning med skotern på? Och vilka förutsättningar hade du?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Du får väl prova :)
Jag får nog göra det. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Ser ut som att den Norska Ionity utbyggnaden är lite för gles där jag brukar köra än så länge. Tror att Audin och min 100 D bör ladda ung lika snabbt i km räknat om man utnyttjar det snabbladdande SOC området klokast.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.

Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
20191008_183856.jpg
Konstigt att det är så långa kablar innan styrboxen. Jag hade för mig att det bara skulle vara 30cm spänningssatt ledning innan styrelektroniken som kontrollerar att en bil är ansluten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

@Gustafsson: Audin laddar 10km/minut kan man säga på ett ungefär. Samma sak gäller väl även Teslorna när man tar ett snitt, men jag ser Audins platta laddkurva som en trevlig fördel eftersom man inte behöver planera lika mycket när man vill optimera resetiden. Det är bara ladda, det går lika fort oavsett om man börjar med 70% SOC och ska bara toppa lite eller om man anländer med tomt batteri.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Tex. BKK.no (elbolag) har ganska många 150kW:are

Edit:utan att ha undersökt jättemkt så är detta översikten över ”lynladere” från bkk dvs över 150kW
A68AB053-67AD-4BA5-8738-E53DA59D34FE.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.

Tack.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Visst är det så att både Fortum och grön kontakt har +100kw laddare?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

E_tron_CW skrev:
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.

Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

vigge50 skrev:
E_tron_CW skrev:
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.

Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

E_tron_CW skrev:
vigge50 skrev:
E_tron_CW skrev:
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.

Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.

Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.

Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A

Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Jul.JPG
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Off Grid Byggaren skrev:
E_tron_CW skrev:
vigge50 skrev:
E_tron_CW skrev:
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.

Tack.
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?
Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.

Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.

Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A

Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Jul.JPG
Utmärkt, tack. Ska kanske hålla mig vid 50% 5 A som den står ställd på nu då. Din bild ser inget vidare julig ut :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Mati, hoppas din källa är säker... vore en fantastisk bra julklapp!
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Audi e-tron

Inlägg av Vidio »

mati skrev:
Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
Åka in till verkstan? Man kan börja tro att det är 2010 igen när Audi är igång...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast. :)

Räcker med att trycka på en knapp i mobilappen för mig. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar