Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.E_tron_CW skrev:Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Aha då förstår jag, tack. Har inte fått min egen bil ännu men pga att transporten från Halmstad verkar vara lika lätt som att på nytt sätta folk på månen så fick vi en demobil över jul. Den bilen har en sån här blå kontakt - kan vara hoppas att vi får en röd vilket jag behöver mer.mati skrev:Vissa bilar verkar felaktigt levereras med en blå 16A enfas-adapter. Det är nog en sån du har fått. Men på svenska marknaden ska det vara en röd trefas adapter som följer med bilen. Det ska alltså gå att byta om man har fått en blå adapter istället för en röd. Själv har jag en röd adapter, men jag skulle gärna vilja ha en blå också. Praktiskt när man är på en campingplats. Det är där de brukar finnas.E_tron_CW skrev:Hej,
Undrar vad för knepig kontakt man får med för E-tron, ser nästa ut som en trefas (blå) men inte riktigt - är det en trefas eller något annat? Finns någon typ av adapter till sedvanlig trefas? (Om det nu är trefas?
Tack för snabbt svar mati.
Re: Audi e-tron
Jämfört med min gamla Model S 90D är e-tron mycket snabbare på långresor, förutsatt att man håller sig till HPC stationerna. Den laddar med 150kW i snitt, något lägre under 50% SOC och något högre däröver. Mellan 80 och 100% faller laddkurvan, men aldrig under 50kW. Det går alltså utmärkt at ladda fullt, eller nästan fullt, utan att det blir segt. 0-80% tar 30 minuter, 0-100% tar 45 minuter. I praktiken laddar man oftast 20-25 minuter.Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Numera finns ju rätt många HPC nere i Europa, men även i södra Sverige har Ionity börjat få ganska bra täckning. Norr om Stockholm ser det dock lite dystert ut. I Dalarna står några 100-kilowattare, det funkar det med.
Nedan en skärmdump som visar alla HPC med >100kW som funkar med Plugsurfing eller helt utan abonnemang. Det börjar bli tätt mellan laddarna nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
Just en sån blå var det jag mötte idag i lånebilen, trodde det var den jag skulle få med i min men då kanske man kallt kan räkna med en röd som tur är.Off Grid Byggaren skrev:Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Du får väl provamati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Vad fick du för förbrukning med skotern på? Och vilka förutsättningar hade du?Limokungen skrev:Gustafsson skrev:Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Kört 3500mil med min nu, och en del resor mellan SÖDERTÄLJE och Göteborg, har haft två MS och i jämförelse så kommer jag fram fortare med Audin!
Kör också till Orsa, och det funkar också kanon, även med kärra med skoter på!
Re: Audi e-tron
Jag får nog göra det.Bjelke skrev:Du får väl provamati skrev:Är det nån som har testat vad som händer när man använder trefasadaptern med bara en fas inkopplad? Jag kommer ihåg att Teslan snällt accepterade bortfallet av de två andra faserna, den laddade helt enkelt vidare på en fas.
Men hur fungerar Audis UMC då? Min idé är nämligen att bygga en adapter så att jag kan ladda med den röda trefaskabeln i ett blått 16A enfasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Ser ut som att den Norska Ionity utbyggnaden är lite för gles där jag brukar köra än så länge. Tror att Audin och min 100 D bör ladda ung lika snabbt i km räknat om man utnyttjar det snabbladdande SOC området klokast.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Audins fördel för mig skulle vara tystare kupé, matrisljus och night vision. Viktiga saker då jag kör ca 3000 mil/år. Annars är jag mycket nöjd med Teslan också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Konstigt att det är så långa kablar innan styrboxen. Jag hade för mig att det bara skulle vara 30cm spänningssatt ledning innan styrelektroniken som kontrollerar att en bil är ansluten.Off Grid Byggaren skrev:Så här ser några Audi adaptrar ut, den i mitten följer normalt inte med på Svenska bilar. Jag har fått låna en blå av min Audisäljare som hade den i en demobil.
Det verkar även finnas, på vissa marknader, den stora 32 A 1-fas kontakten. Vet inte om det är en annan EVSE-adapter då också, E-tron kan även ladda med 1-fas 32 A.
Re: Audi e-tron
@Gustafsson: Audin laddar 10km/minut kan man säga på ett ungefär. Samma sak gäller väl även Teslorna när man tar ett snitt, men jag ser Audins platta laddkurva som en trevlig fördel eftersom man inte behöver planera lika mycket när man vill optimera resetiden. Det är bara ladda, det går lika fort oavsett om man börjar med 70% SOC och ska bara toppa lite eller om man anländer med tomt batteri.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
Ionity är lite glest i Norge, men har du kollat andra operatörer? Ionity är ju bara en av många andra. Jag har lite svårt att tro att det ska vara svårt att hitta laddning i Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Tex. BKK.no (elbolag) har ganska många 150kW:areGustafsson skrev:Har inte kollat andra leverantörer för 100 kW +, det är ett måste. Knappa 50 kW är inte ett alternativ.
Edit:utan att ha undersökt jättemkt så är detta översikten över ”lynladere” från bkk dvs över 150kW
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Tack.
Re: Audi e-tron
Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Re: Audi e-tron
Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?vigge50 skrev:Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.E_tron_CW skrev:Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?vigge50 skrev:Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.
Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A
Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Re: Audi e-tron
Utmärkt, tack. Ska kanske hålla mig vid 50% 5 A som den står ställd på nu då. Din bild ser inget vidare julig utOff Grid Byggaren skrev:Om du har e-tron kompakt laddare (Tesla benämning UMC) och ansluter med vanliga schucko stickproppen kan du välja 5 eller 10 A laddström.E_tron_CW skrev:Ok, tack. Hur ställer jag strömmen?vigge50 skrev:Om du syftar på att ladda till 50 eller 100% så är det nog strunt samma, det som har betydelse är hur många ampere du laddar med via schuko. Om det är en bra nyare installation så bör inte 13A vara några problem så länge säkringen klarar det. I en äldre byggnad bör du kanske nöja dig med 8 eller 10 Ampere.E_tron_CW skrev:Finns det allmänna råd eller visdom kring laddningen shucko (?) kontakten hemma? Är det rådigt att ladda med 100% eller ska man hålla sig till 50%? Läst lite på olika forum och somliga varnar men andra ser inga större problem så länge kontakt och installation inte är alltför gammalt. På stället jag är verkar årgången vara slutet 90 talet.
Tack.
Väljs genom att hålla knappen mellan 50% och 100% indikeringen på svarta klumpen intryckt i några sekunder tills den skiftar läge.
Förvalt med stickpropp brukar vara 10 A och med röd 3-fas handske 3 x 8 A
Var försiktig med att köra 10 A under många timmar i en vanlig schuko, kan bli väldigt hett.
Re: Audi e-tron
Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Åka in till verkstan? Man kan börja tro att det är 2010 igen när Audi är igång...mati skrev:Jag chattade lite på yt igår och klagade lite över Audis oförmåga att fixa buggar i mjukvaran. Jag fick då svar från en som verkar vara insatt. Han berättade att GPS:en får en ordentlig uppdatering nu i februari med nya funktioner. Oklart vilka. Uppdateringen är så.stor att den måste göras på verkstan. Inte OTA. Till hösten ska självstyrningen få en stor update, bland annat ska bilen då klara av att ta betydligt snävare kurvor än idag. Alla ska få uppdateringarna, allstå inte bara nya bilar. Han utgick dessutom ifrån att även vi med "gamla" bilar så småningom kommer att få uppdateringarna så att bilen får längre räckvidd och lägre förbrukning.
Vi får se om det stämmer. Vi får ta det med en stoooor skopa salt.
Re: Audi e-tron
Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi e-tron
mati skrev:Inget större problem eftersom det i Audis fall inte innebär att jag måste åka tiotals mil och ta ledigt hela dagen. Det går att fixa över en lunchrast.
Räcker med att trycka på en knapp i mobilappen för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.