Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.
Jag tycker definitivt den är orange på bilden också. Och gul där spottarna lyser. Riktigt snygg färg hursomhelst, och ännu bättre IRL.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.

Jag tycker den där "röda" ligger nära BMW:s Sakhir Orange. Kanske att den ser lite mer röd ut i flatljus. Men i skarpt ljus så går den helt klart mot orange/gul.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.

Jag tycker den där "röda" ligger nära BMW:s Sakhir Orange. Kanske att den ser lite mer röd ut i flatljus. Men i skarpt ljus så går den helt klart mot orange/gul.
Grannens är betydligt mer lik Imolaröd, men kan ju ha att göra med att den inte sett sol sen han fick hem den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min galaxblåa e-tron är i mina ögon minst lika grön som blå. Mer grön än blå skulle jag nästan vilja påstå. Vi kallar färgen för blön. Ibland kan den till och med nästan se svart ut. Audi har verkligen lyckats att förvilla ögat. Det är kanske samma sak med den där orange-röda. Jag har sett en röd e-tron irl och den var faktiskt röd. Men på bilderna tycker jag också att den ser orange ut.
Kommer ni ihåg den guld-vita klänningen? För visst är den guld-vit. ;)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... klanningen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Blå och svart :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pertan »

Måste man välja Proline för att få adaptiv farthållare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Pertan skrev:
Måste man välja Proline för att få adaptiv farthållare?
Nej. Men du måste kanske bocka i den som tillval när du inte väljer Proline-utförandet. Alla tillval kan väljas i alla utföranden vad jag förstår. Men ibland kan det vara billigare att välja en dyrare utrustningsnivå som redan har de tillval du är intresserad av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Jag har tänkt lite åt samma håll men signade upp i november så har det till november 2020 och tänker säga upp det innan. Jag kan använda det på skidresa nu i mars.
Får göra ny bedömning i oktober om det är värt ett år till med abonnemang.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
macky skrev:
Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Jag har tänkt lite åt samma håll men signade upp i november så har det till november 2020 och tänker säga upp det innan. Jag kan använda det på skidresa nu i mars.
Får göra ny bedömning i oktober om det är värt ett år till med abonnemang.
Samma här. Vi kommer lägga vår semester lite senare i år, säg i slutet av juli. Jag aktiverar e-tron charging service precis innan semestern. Sen lägger jag en påminnelse i min kalender så att jag inte glömmer att säga upp avtalet i tid, innan det börjar kosta en årsavgift. Nästa år tar vi semester lite tidigare så att man fortfarande har servicen aktiverad. Därefter är det bara ett halvår kvar tills leasingen på vår e-tron går ut. Under den tiden får jag i värsta fall improvisera, men kommer sannolikt inte behöva ladda hos Ionity. Sen får vi se hur läget ser ut och vilken bil man ska leasa. Förhoppningsvis har allting stabiliserats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

Själv ska jag försöka undvika laddning på ionity oavsett de där 12 månaderna.. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Själv ska jag försöka undvika laddning på ionity oavsett de där 12 månaderna.. :D
Jag tänker likadant. Det är en principsak nu. Jag tror att jag laddar hellre med 50kW nånstans och väntar en timme. Och har man väl bestämt sig för detta så kan man till och med göra sig besväret och leta efter gratis laddare. De finns ju fortfarande lite överallt. Tar vi dessutom e-Golfen istället så behöver vi inte ladda så mycket heller. Den förbrukar ju bara hälften. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Snap02 »

Vad förbrukar din bil i snitt på vintern resp sommar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Vad förbrukar din bil i snitt på vintern resp sommar?
22,4kWh hade jag som snitt mellan april och oktober. Nu har det ökat till 24,5 eller nåt. Men svårt att säga eftersom jag för det första aldrig har nollställt räknaren och dessutom har jag kört några turer med släp och husvagn sen oktober.
Jag skulle säga runt 26-27 på vintern är realistiskt. Vi körde 200 mil Tyskland t o r förra veckan och det blev prick 27kWh/100km. Men det är ju ingen vinter direkt. Ingen aning vad som händer i -20 grader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

mati skrev:
OTP skrev:
Själv ska jag försöka undvika laddning på ionity oavsett de där 12 månaderna.. :D
Jag tänker likadant. Det är en principsak nu. Jag tror att jag laddar hellre med 50kW nånstans och väntar en timme. Och har man väl bestämt sig för detta så kan man till och med göra sig besväret och leta efter gratis laddare. De finns ju fortfarande lite överallt. Tar vi dessutom e-Golfen istället så behöver vi inte ladda så mycket heller. Den förbrukar ju bara hälften. :)
Jag kan bli barnsligt principfast på sånt.. sen vet jag inte om det är så stor uppoffring att hitta andra laddare.. vår återkommande långresa går igenom Värnamo och tror inte familjen vill äta på circle k så får väl bli laddning vid e on som ligger vid McDonalds :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Principfasthet har jag fått med i generna. Det är inte alltid så vansinnigt hälsosamt kanske, men sån är jag. Och det är också anledningen varför jag envisas med att köra elbil, jag har helt enkelt bestämt mig för det. Även om en konventionell bil hade rent ekonomiskt sett varit det klokare alternativet i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Principfasthet har jag fått med i generna. Det är inte alltid så vansinnigt hälsosamt kanske, men sån är jag. Och det är också anledningen varför jag envisas med att köra elbil, jag har helt enkelt bestämt mig för det. Även om en konventionell bil hade rent ekonomiskt sett varit det klokare alternativet i mitt fall.
Tyckte det lät som du funderade på en oljebrännare när étronen blivit såld?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Tyckte det lät som du funderade på en oljebrännare när étronen blivit såld?
Jag låter den frågan vara öppen i dagsläget. Det är ju två år kvar, och det kan hända en massa saker fram tills dess. Så som det ser ut nu står valet mellan en begagnad diesel (för att slippa malus), en laddhybrid med hyfsat stort batteri och en Model Y. Jag kan inte säga att något av valen känns direkt lockande, fast jag får erkänna att MY känns mindre dåligt än diesel-alternativet, trots att dieseln blir billigast. Men jag hoppas att situationen förändras så att jag inte behöver välja mellan pest och kolera.
Jag hade egentligen siktat in mig på en ID4, men det känns ganska orealistiskt så som det ser ut idag. De vill ju inte sälja elbilar, det har blivit ganska tydligt. Och då ska man inte köpa dem heller.
Men vi får avvakta och se. Jag tar inget ut i förväg. Just nu är jag bara förbannad, det kanske går över, men det är inte säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

Är det någon här som vet om man kan köpa en längre sladd till comfortladdaren som följer med? Det är ju en 1,6 m sladd mellan dosan och vägguttaget. Denna ska väl gå att byta mellan vanligt vägguttag och trefasuttag, är det själva stickproppen som byts ut eller sladden? Saknar nämligen någon meter till mitt trefasuttag
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
Antalet trefaskablar av olika längd här hemma har ökat ganska kraftigt sen jag skaffade elbil kan jag säga. Inte att man använder dem direkt ofta, men bra att ha. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
Antalet trefaskablar av olika längd här hemma har ökat ganska kraftigt sen jag skaffade elbil kan jag säga. Inte att man använder dem direkt ofta, men bra att ha. :lol:
:lol: Sant.... Jag hade en enda före elbilslivet (till ved-kapen typ) och nu vettifan... kanske 7-8 stycken eller nåt...
Den till ved-kapen har förresten fått byta livsstil till att gå till min WC-box enligt den fantastiska metoden som nämns lite här och var :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Hämtade ut min bil igår. Riktigt trevligt med elbil, så tyst, härligt drag när man behöver annars väldigt mjuk körning! Har bara kört kort sträckor än så länge så kan inte säg så mycket om räckvidd osv. Kraften känns bra, spontant inget super stor skillnad mot 55an. Dock är det ju flera månader sedan jag körde den.

Dock får jag ingen kontakt med bilen vi appen, senaste status visar alltid när jag senast körde iväg med bilen. Sedan kan jag inte uppdatera, den är inte heller uppdaterad vid parkering av bilen, utan endast vid start.

Fler med samma problem?
Skriv svar