Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Uppdatering idag. Nominal kapacitet efter uppladdning nu 232.1 Ah. Ger drygt 3% mot 240. Kul verktyg iaf där man kan kolla allt, gäller bara att förstå vad man ser. :D
99FB366D-F533-4868-8D7F-583A8C34C35F.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Det lät ju helt ok iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Koriander
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 19:51

Re: Audi e-tron

Inlägg av Koriander »

Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

Koriander skrev:
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.
9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
fth skrev:
Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.
Enligt detta så godkände dock NHSTA (amerikanska trafiksäkerhetsverket) avancerade strålkastare som matris, laser etc redan 2018 :?
https://www.nydailynews.com/autos/news/ ... -1.4043781

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Poängen var att möjligheten finns, det betyder inte att man nödvändigtvis måste utnyttja den.
Många väljer tydligen att göra det.
Nu fanns möjligheten men ditt förslag är att inte utnyttja möjligheten.
E-tron laddar till max 95-96% för att maximera batteriets livslängd (så som de flesta andra elbilar gör) och lyckas samtidigt hålla en fin och platt laddkurva. Vi som kör e-tron upplever det som en styrka hos bilen. En medlem tycker att det är bedrägligt av Audi och värker fram en hel uppsats kring detta med allehanda konstiga argument där han framhäver att Tesla är mycket bättre.
Medlemmen säger i en annan tråd att han själv aldrig laddar till mer än 95% och att man inte ska utnyttja den möjligheten som Tesla ger för att maximera batteriets livslängd. Yeah right.
Jag får intrycket att någon här har som mål att trolla sönder en tråd som från början överhuvudtaget inte handlade om Tesla. Och när jag läser igenom de senaste femtioelva sidorna med start där den här cirkusen började var det ingen som har försökt att dra några jämförelser mellan e-tron och Tesla. Det var bara trollet som gjorde det och sedan tog trollet det egna trolleriet som startskott för att trolla vidare.
Jag har återupptäckt funktionen som ignorerar vissa användare. Tråden blir mycket mer läsbar nu.
Hoppas att nästa inlägg handlar om e-tron och inte om nånting helt annat. Det är nämligen annars en ganska bra tråd för alla oss som har eller som vill skaffa en e-tron.
Lite om snabbladdningen från Ny teknik
"Enligt Audi-ingenjören borde kunder därför inte titta på toppeffekt utan hur länge den kan upprätthållas. För att understryka sin poäng visar Silvia upp en animation där laddkurvan från en Audi E-tron jämförs med en icke namngiva rival vars högsta laddeffekt ligger uppåt 200 kW under det givna förhållandet.

Till en början sticker konkurrentens laddning iväg – för att sedan dala rejält. Samtidigt håller sig Audikurvan ganska platt, och den fortsätter att hålla runt 140 kW en bra bit längre innan den börjar avta.

Resultatet av detta är att laddningen 0-80 procent går lika snabbt för de båda elbilarna, men 80-100 procent går mycket snabbare i Audin.

I jämförelse med sin konkurrent framgick det att oavsett laddkurva gick 0-80 procents laddning ungefär på en halvtimme. Att få fullt batteri i Audi E-tron tog sedan ytterligare 15 minuter – medan det tog en timme för rivalen.

Läs mer: Efter beskedet – Tesla högst värderade fordonstillverkaren i världen

Hur är det med slitage? Att snabbladda är mer krävande än vad normalladdning hemma är. Audi säger dock att det inte ska spela roll. Skälet är det kylsystem som Audi har på batterierna.

– Vi har en batterigaranti som gäller åtta år eller 16 000 mil. Under den här tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Och den påverkas inte av snabbladdning eller har något krav på att man bara får snabbladda ett visst antal gånger, säger Frank Kindermann som har jobbat med högspänningsbatterierna på Audi.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Audi använder inte samma batterikemi. På vilket sätt den skiljer sig exakt från Teslas batterier kan jag inte svara på, men jag tror att de innehåller bl.a. mer kobolt vilket är en fördel för temperaturkänsligheten (men en nackdel i andra sammanhang). Jag hörde ett uttalande från nån Audi-snubbe i samband med lanseringen av e-tron där han rätt så föraktsfullt dissade Teslas batterier och påstod att det var batterier för hemlektronik medan Audi använder sig av batterier som är framtagna specifikt för elbilar. Det är naturligtvis BS men kontentan var att kemin inte är samma, och det stämmer säkert. Om inget annat så ser man det på laddkurvan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Audi använder inte samma batterikemi. På vilket sätt den skiljer sig exakt från Teslas batterier kan jag inte svara på, men jag tror att de innehåller bl.a. mer kobolt vilket är en fördel för temperaturkänsligheten (men en nackdel i andra sammanhang). Jag hörde ett uttalande från nån Audi-snubbe i samband med lanseringen av e-tron där han rätt så föraktsfullt dissade Teslas batterier och påstod att det var batterier för hemlektronik medan Audi använder sig av batterier som är framtagna specifikt för elbilar. Det är naturligtvis BS men kontentan var att kemin inte är samma, och det stämmer säkert. Om inget annat så ser man det på laddkurvan.

Det är LGs NCM622 som sitter i étron. Samma som i Zoe, e-up, ioniq... dom laddar inte särskilt fort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Koriander
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 19:51

Re: Audi e-tron

Inlägg av Koriander »

KnightRider skrev:
Koriander skrev:
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.
9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png
Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Koriander skrev:
Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Det är nog ändå lite förväntat med tanke på temperaturerna ute. Just nu är det precis lagom för batterierna, varken för varmt eller för kallt. Min bil indikerar just nu en räckvidd på 33 mil vid 80% SOC. Det skulle motsvara 41 mil totalt. Det var likadant förra sommarn. Då körde jag 40 mil i sträck med 3 mil kvar i batteriet när jag anlände till laddaren.
Synd att det inte alltid ser ut såhär. En del av dessa siffror är till och med körning med släp, man ser nästan vilka. Den högsta stapeln var en kort tur på 1km grusväg med en massa stockar på släpet. Den sticker ut något. :lol:
Den näst-högsta på 24,8 var ett släp lastat med 800kg småsten. Helt galet att förbrukningen inte blev högre.
20200619_065407.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Koriander skrev:
Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Det är nog ändå lite förväntat med tanke på temperaturerna ute. Just nu är det precis lagom för batterierna, varken för varmt eller för kallt. Min bil indikerar just nu en räckvidd på 33 mil vid 80% SOC. Det skulle motsvara 41 mil totalt. Det var likadant förra sommarn. Då körde jag 40 mil i sträck med 3 mil kvar i batteriet när jag anlände till laddaren.
Synd att det inte alltid ser ut såhär. En del av dessa siffror är till och med körning med släp, man ser nästan vilka. Den högsta stapeln var en kort tur på 1km grusväg med en massa stockar på släpet. Den sticker ut något. :lol:
Den näst-högsta på 24,8 var ett släp lastat med 800kg småsten. Helt galet att förbrukningen inte blev högre.
20200619_065407.png
Ja, vilken skillnad det är med sommar och varmt. Körde Sthlm till Sundborn igår via Enköping (knappt 22 mil) och hade 45% kvar vid framkomst (ABRP gissade 33%). Förbrukning på 21.3 med mellan 115 och 75 i hastighet hela vägen. Hade nått 40 mil iaf om det varit fortsatt landsväg jag skulle köra. Det med 21-tummare.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

Koriander skrev:
KnightRider skrev:
Koriander skrev:
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.
9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png
Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Ett tips inför nästa gång är att Eon har satt upp 4 st 175 kW laddare vid Rasta utanför Värnamo. De är än så länge gratis.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi säger att de kan ladda e-tron i 150 kW under en stor del av laddtiden beror på att man har bra kylnining av batterierna.

Det är inte hela sanningen.

Tittar man på vilken temp Björn Nyland hade på sina batterier under laddning med V3 250 kW laddning, så maxade han inte tempen hela tiden.

Alltså skulle ännu bättre kylning inte ge så mycket snabbare laddning.
Det är även andra saker än tempen som begränsar laddhastigheten.

Och vore det bara temperaturen som är problemet, varför satte Audi inte in ännu bättre kylning så man kunde ladda i 270kW som Porsche kan?


Tesla laddar med 250 kW.
Maxar tempen runt 60%, sen sjunker tempen.


Learn How the Audi e-tron Charges More Consistently Than Competitors.

However, one of the main points Audi made very clear was that fast, convenient charging has more to do with consistency than outright speed. If the car can charge at its highest rate of speed for longer, and do so more consistently, customers will get faster overall charges. While most EVs only charge at their max charging speed for short periods of time, both the Audi e-tron and e-tron Sportback can charge at their max 150 kW speed for almost the entire duration of the charge.

In ideal conditions, the Audi e-tron siblings can charge at 150 kW from between 5-70 percent state of charged (SOC). The goal with Audi was to be able to, at a fast-charger capable of 150 kW, charge up 110 kilometers of range (around 68 miles) in just ten minutes. Or, to charge from near-flat to 80-percent in 30 minutes. A full charge at one of these stations will take 45 minutes, simply because the last 30-percent needs to charge slower for battery health and longevity.

The key in getting the Audi e-tron to charge so quickly and so consistently is thermal management. As batteries are charged, they get incredibly hot, which makes the charging speed slow down for safety. However, the e-tron has outstanding battery thermal management. Using liquid cooling and a heat pump, Audi is able to keep temps down and charging speeds up for far longer than its competitors. That same thermal management is also why the e-tron (and the Porsche Tacyan, too) is able to perform at its max capacity for longer than its competitors.

https://www.quattrodaily.com/audi-e-tron-fast-charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Klurigt värre asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Det är faktiskt samma batterier. LG NCM622.
Som sagt samma som också sitter i Zoe, ioniq, eup/citigo/mii mfl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

KnightRider skrev:
Koriander skrev:
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.
9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png
Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken? Skummade igenom terms men hittade inget konstigt mer än att man verkade vara tvungen att ha 100kr insatt på kontot. Är inte så bra på engelska när det gäller avtalsspråk.
Det här kommer ju göra att det blir kö på ionity i sommar. Vad håller ionity på med egentligen? Var det inte tänkt att de var till för samarbetspartners bilmärken i första hand. Blir ju bara dyrare att ladda på Audis abonnemang.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken?
Jag känner likadant. Det är nåt som inte stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron

Inlägg av pubbe »

Jag laddade min 3:a vid ionity i Mariestad med chargepoint, hittills har dom dragit 100kr och jag har 17 kvar på kontot.

Har ingen aning om hur det hänger ihop men man kanske bara ska låta det vara?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

Samma för mig i maj. Laddade fyra gånger på Ionity och Chargepoint debiterade 100kr/gång varav 73kr gick åt till laddsessionen. Efter fyra laddningar har jag ca 100kr tillgodo. Sannolikt ett avtal som Ionity inte kommit ur och det är ju bara att utnyttja så länge det fungerar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av TechNerd »

TechNerd skrev:
Vet inte om det finns här i tråden, men skulle det inte vara mer intressant med en laddningskurva som visar antal km laddade för resp bil och tid istället för kwh?
Tesla Björn har ju gjort en sådan kurva såg jag nu, rätt intressant.
e-Tron är ungefär lika "långsam" som X/S i laddningen när man tittar hur mycket räckvidd man får per minut.

Gjorde om diagrammet så man ser vilken bil som är vilken:
RangeAdded.png
Är inte ute efter att starta något käbbel, var bara lite kul att jag hittade kurvan jag frågade efter.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av TechNerd »

Svenssons skrev:
Model S är väl inte med där och den laddar garanterat snabbare än Model X räknat i räckvidd per minut.
Ah, sant! Gjorde en tankevurpa där.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Men fortfarande en mycket bra typ av kurvor att titta på! :)
ABRP borde kunna exportera ut riktigt exakta sådana kurvor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Nu har priserna på Audi e-tron S kommit i Tyskland.

Audi e-tron S kostar minst 93 800 euro.

Efter att Audi presenterade de kraftfullare S-modellerna av e-tron och e-tron Sportback med tre elmotorer i februari, är den första informationen om priser och marknadslansering nu tillgänglig.

De tekniska uppgifterna för de nu tre elektriska motorerna har varit kända sedan tillkännagivandet av S-modellerna , endast utbudet för upp till 370 kW-modellerna (i boost) har nu lämnats in av Audi: e-tron S borde vara i WLTP-cykeln 360 kilometer, Sportback är 365 kilometer. Dessa är emellertid fortfarande preliminära värden, den slutliga homologeringen väntar fortfarande. Som jämförelse: upp till 300 kW e-tron 55 Quattro med två elmotorer har ett WLTP-betyg på upp till 436 kilometer.
De två elektriskt drivna S-modellerna kommer att lanseras på de europeiska marknaderna hösten 2020. I Tyskland är grundpriset för Audi e-tron S 93 800 euro, Audi e-tron S Sportback kostar från 96 050 euro. E-tron 55 Quattro är cirka 15 000 euro billigare, basmodellen e-tron 50 Quattro med 230 kW och ett mindre batteri är cirka 67 560 euro cirka 26 500 euro billigare än toppmodellen med tre motorer. Prisskillnaderna för SUV Coupé e-tron Sportback är lika.
https://www.electrive.net/2020/07/01/au ... -800-euro/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar