Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Audi e-tron

Inlägg av Datzun »

macky skrev:
Intressant film om elbilsdäck med jämförelse mot motsvarande vanliga suv-variant. Dessutom testat på en e-tron med 22-tummare :shock:. Visst är det reklam men intressant ändå att det börjar komma premium-däck (som väl hankook börjar bli) specifikt för elbilars behov. Ngn som kanske testat, sitter kanske på audis nu för tiden? Själv har jag Goodyear som väl överlever tredje säsongen nästa år men de är definitivt inte specifika elbilsvariant.

https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI
Jag har de däcken (Hankook Ventus S1 evo3 EV) på min ID.4 i 20" storlek. Jag har ju inte provat andra däck på samma bil så det är vanskligt att uttala sig men jag är nöjd med både ljudnivå och förbrukning.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Datzun skrev:
macky skrev:
Intressant film om elbilsdäck med jämförelse mot motsvarande vanliga suv-variant. Dessutom testat på en e-tron med 22-tummare :shock:. Visst är det reklam men intressant ändå att det börjar komma premium-däck (som väl hankook börjar bli) specifikt för elbilars behov. Ngn som kanske testat, sitter kanske på audis nu för tiden? Själv har jag Goodyear som väl överlever tredje säsongen nästa år men de är definitivt inte specifika elbilsvariant.

https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI
Jag har de däcken (Hankook Ventus S1 evo3 EV) på min ID.4 i 20" storlek. Jag har ju inte provat andra däck på samma bil så det är vanskligt att uttala sig men jag är nöjd med både ljudnivå och förbrukning.
Jag fick Bridgestone på min ID4, också 20”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag får det här:
20210903_192611933.jpeg
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig. :)
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.
Samma för mig. Du och jag har för gamla bilar helt enkelt:-) Får man för att vara early adopter.



Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag får det här:
20210903_192611933.jpeg
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig. :)
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.
Smartphone interface menar du? Android Auto finns inte fullt ut på våra årsmodeller, det funkar bara med sladd. Apple carplay funkar däremot. Lite för bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Moelito skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag får det här:
20210903_192611933.jpeg
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig. :)
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.
Samma för mig. Du och jag har för gamla bilar helt enkelt:-) Får man för att vara early adopter.



Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VAG erbjuder inga reservdelar/uppdateringar till senare infotainmenthårdvara (om det är den som är problemet och skiljer sig)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag får det här:
20210903_192611933.jpeg
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig. :)
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.
Samma för mig. Du och jag har för gamla bilar helt enkelt:-) Får man för att vara early adopter.
I funktionsbeskrivningen för min bil står att den har Functions On Demand. Det har stått där sen jag köpte den. En ren och skär lögn från Audis sida. När de ändå håller på och hittar på saker hade de lika gärna kunnat skriva att den har Warp 9 som maxhastighet och en flux capacitor. Typ.
Nu värderar jag inte FoD särskilt högt., det kvittar för mig. Men lite mer ärlighet från Audis sida hade ändå varit klädsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag får det här:
Bilagan 20210903_192611933.jpeg finns inte längre
Är det inte bara så enkelt att du redan har alla funktioner i din bil som går att välja till? Så är det för mig. :)
Nej, det tror jag inte. Jag har t.ex. inte Android Auto.
Samma för mig. Du och jag har för gamla bilar helt enkelt:-) Får man för att vara early adopter.
I funktionsbeskrivningen för min bil står att den har Functions On Demand. Det har stått där sen jag köpte den. En ren och skär lögn från Audis sida. När de ändå håller på och hittar på saker hade de lika gärna kunnat skriva att den har Warp 9 som maxhastighet och en flux capacitor. Typ.
Nu värderar jag inte FoD särskilt högt., det kvittar för mig. Men lite mer ärlighet från Audis sida hade ändå varit klädsamt.
Kan det vara några förseriebilar ni har fått?

Min e-tron är ju från Maj 2019, tillverkad mars 2019, och då funkar det.

Fast det finns inte så mycket att välja på:
Screenshot_20210915-200414_myAudi.jpg
Screenshot_20210915-200434_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Just de två grejerna (DAB och smartphone interface) borde ju finnas tillgängliga för min bil också. För det har inte jag.
Nej jag tror att det är en mjukvarugrej. Jag har för mig att du fick en uppdatering för nåt år sedan som bl.a. även innebar en förändring av "autopiloten" osv. Vill jag minnas. Min bil fick sin senaste uppdatering i februari 2020. Därefter har det enligt verkstaden inte kommit någon ny mjukvara till min bil. Men detta är ju inte sant. Audi har uppenbarligen vid något tillfälle helt enkelt beslutat att "gamla" bilar inte ska uppdateras längre. Detta måste alltså ha skett efter att du har fått din uppdatering, dvs i början på detta året eller så.
Bilen har troligen alltså aldrig fått någon mjukvara som är förberedd för FoD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Just de två grejerna (DAB och smartphone interface) borde ju finnas tillgängliga för min bil också. För det har inte jag.
Nej jag tror att det är en mjukvarugrej. Jag har för mig att du fick en uppdatering för nåt år sedan som bl.a. även innebar en förändring av "autopiloten" osv. Vill jag minnas. Min bil fick sin senaste uppdatering i februari 2020. Därefter har det enligt verkstaden inte kommit någon ny mjukvara till min bil. Men detta är ju inte sant. Audi har uppenbarligen vid något tillfälle helt enkelt beslutat att "gamla" bilar inte ska uppdateras längre. Detta måste alltså ha skett efter att du har fått din uppdatering, dvs i början på detta året eller så.
Bilen har troligen alltså aldrig fått någon mjukvara som är förberedd för FoD.
Det är onekligen ovanligt snurrigt med e-tron, förmodligen för att den pushades ut lite snabbt. Tyskarna brukar ju vara ganska ordentliga med att hålla sina uppdateringar relaterade till modellår. Men e-tron är verkligen ett undantag. Dels har vi ju uppenbarligen ngn form av skillnad för tidiga 19 byggda 2018 och de som byggdes lite senare. Sen frigjorde de plötsligt 2kWh i batteriet under hösten 20 men inte relaterat till ngn ny årsmodell. Min är ju en tidig -20 och har inte den högre tillgängliga kapaciteten. Inte vad jag vet iaf om de inte smugit in det vid ngn uppdatering. Utöver det kom där ngnstans även uppdaterad hårdvara till infotainment MIB3, kanske var i samband med modellår 21 iofs.

Håller med dig om att det är rätt kass att säga att bilen har FOD och sen inte leverera. Jag valde ju tex bort matrix för att minska förmånsvärdet för att sedan köpa till det under vinterhalvåret. Missade första säsongen då tjänsten inte kommit igång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Håller med dig om att det är rätt kass att säga att bilen har FOD och sen inte leverera. Jag valde ju tex bort matrix för att minska förmånsvärdet för att sedan köpa till det under vinterhalvåret. Missade första säsongen då tjänsten inte kommit igång.
Jag är sååååå glad att jag inte lyssnade på säljaren när han sa att matrix osv kan aktiveras senare via FoD. Tänkte inte på förmånsvärdet då (som väl iofs ändå påverkas när man köper utrustning i efterhand?) och bockade i allt jag ville ha. Och det är tur det. Jag hade blivit skogstokig nu när det visat sig att min bil inte har FoD. Jag har ju haft den i 2,5 år. Oavsett vad de hittar på nu så går ju ägandetiden mot slutet för mig. Det är riktigt dåligt att Audi aldrig har levererat det de har lovat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Håller med dig om att det är rätt kass att säga att bilen har FOD och sen inte leverera. Jag valde ju tex bort matrix för att minska förmånsvärdet för att sedan köpa till det under vinterhalvåret. Missade första säsongen då tjänsten inte kommit igång.
Jag är sååååå glad att jag inte lyssnade på säljaren när han sa att matrix osv kan aktiveras senare via FoD. Tänkte inte på förmånsvärdet då (som väl iofs ändå påverkas när man köper utrustning i efterhand?) och bockade i allt jag ville ha. Och det är tur det. Jag hade blivit skogstokig nu när det visat sig att min bil inte har FoD. Jag har ju haft den i 2,5 år. Oavsett vad de hittar på nu så går ju ägandetiden mot slutet för mig. Det är riktigt dåligt att Audi aldrig har levererat det de har lovat.
Det är ju en kantboll, men jag betalar inte förmånsvärde då jag skickat in kvitton på utläggen för köpen och betalar på bruttolön. Finns nog inte ngn praxis på detta riktigt men fick förmånsvärde på takräcken jag köpte såg jag. Riktig mardröm för administrationen av bilen när förmånsvärdet är volatilt mellan vinter och sommar. Man hade ju lika gärna kunna lagt till det från början, hade säkert gett lite bättre andrahandsvärde men bilen framstod som tillräckligt dyr ändå :D.

Också lite stökigt när bilen säljs. Har den matrix? Ja svarar säljaren. (Fast bara en månad till).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev:
mati skrev:
Just de två grejerna (DAB och smartphone interface) borde ju finnas tillgängliga för min bil också. För det har inte jag.
Nej jag tror att det är en mjukvarugrej. Jag har för mig att du fick en uppdatering för nåt år sedan som bl.a. även innebar en förändring av "autopiloten" osv. Vill jag minnas. Min bil fick sin senaste uppdatering i februari 2020. Därefter har det enligt verkstaden inte kommit någon ny mjukvara till min bil. Men detta är ju inte sant. Audi har uppenbarligen vid något tillfälle helt enkelt beslutat att "gamla" bilar inte ska uppdateras längre. Detta måste alltså ha skett efter att du har fått din uppdatering, dvs i början på detta året eller så.
Bilen har troligen alltså aldrig fått någon mjukvara som är förberedd för FoD.
Det är onekligen ovanligt snurrigt med e-tron, förmodligen för att den pushades ut lite snabbt. Tyskarna brukar ju vara ganska ordentliga med att hålla sina uppdateringar relaterade till modellår. Men e-tron är verkligen ett undantag. Dels har vi ju uppenbarligen ngn form av skillnad för tidiga 19 byggda 2018 och de som byggdes lite senare. Sen frigjorde de plötsligt 2kWh i batteriet under hösten 20 men inte relaterat till ngn ny årsmodell. Min är ju en tidig -20 och har inte den högre tillgängliga kapaciteten. Inte vad jag vet iaf om de inte smugit in det vid ngn uppdatering. Utöver det kom där ngnstans även uppdaterad hårdvara till infotainment MIB3, kanske var i samband med modellår 21 iofs.

Håller med dig om att det är rätt kass att säga att bilen har FOD och sen inte leverera. Jag valde ju tex bort matrix för att minska förmånsvärdet för att sedan köpa till det under vinterhalvåret. Missade första säsongen då tjänsten inte kommit igång.
Kan vara så att jag fått annan mjukvara, det har gjorts flera uppdateringar i de förtvivlade försöken att få igång min nattsiktskamera. Teknikern letade verkligen upp allt som gick att uppdatera.

Senaste var i maj 2021, och nu funkar äntligen kameran, FUD och jag ser inställt laddmål i appen, vilket inte syntes tidigare. Lite andra små förändringar i MMI har också dykt upp.
Autopiloten har blivit bra igen, lika som den var från början. Och de skumma inbromsningarna som kunde bli när någon 50 väg korsar motorvägen är också borta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Kan vara så att jag fått annan mjukvara, det har gjorts flera uppdateringar i de förtvivlade försöken att få igång min nattsiktskamera. Teknikern letade verkligen upp allt som gick att uppdatera.

Senaste var i maj 2021, och nu funkar äntligen kameran, FUD och jag ser inställt laddmål i appen, vilket inte syntes tidigare. Lite andra små förändringar i MMI har också dykt upp.
Autopiloten har blivit bra igen, lika som den var från början. Och de skumma inbromsningarna som kunde bli när någon 50 väg korsar motorvägen är också borta.
Ändå lite konstigt att det tydligen går att uppdatera bilen. Men min verkstad säger att det inte finns några uppdateringar. Och jag tror inte att de medvetet talar osanning. De tittar i sin datorburk som ansluts till bilen och så finns inga uppdateringar tillgängliga. Jag vet inte om det finns några knep för verkstaden att kringgå detta, ungefär som att installera appar på mobilen utan att gå via Google Play. Det är kanske så din tekniker har gjort.
Jag bryr mig inte så mycket. Jag ska ju ändå göra mig av med bilen. Det kvittar vilken mjukvara den har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Kan vara så att jag fått annan mjukvara, det har gjorts flera uppdateringar i de förtvivlade försöken att få igång min nattsiktskamera. Teknikern letade verkligen upp allt som gick att uppdatera.

Senaste var i maj 2021, och nu funkar äntligen kameran, FUD och jag ser inställt laddmål i appen, vilket inte syntes tidigare. Lite andra små förändringar i MMI har också dykt upp.
Autopiloten har blivit bra igen, lika som den var från början. Och de skumma inbromsningarna som kunde bli när någon 50 väg korsar motorvägen är också borta.
Ändå lite konstigt att det tydligen går att uppdatera bilen. Men min verkstad säger att det inte finns några uppdateringar. Och jag tror inte att de medvetet talar osanning. De tittar i sin datorburk som ansluts till bilen och så finns inga uppdateringar tillgängliga. Jag vet inte om det finns några knep för verkstaden att kringgå detta, ungefär som att installera appar på mobilen utan att gå via Google Play. Det är kanske så din tekniker har gjort.
Jag bryr mig inte så mycket. Jag ska ju ändå göra mig av med bilen. Det kvittar vilken mjukvara den har.
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
Nope. Att det inte funkade från början var mer eller mindre känt när bilen levererades. Men det skulle aktiveras snart, sa de då. När det nåt halvår senare aktiverades, men bara för 2020-årsmodeller, så började man ju förstå att vi som köpte de första bilarna, troligen inte skulle få nånting.
Men rent officiellt är det fortfarande "coming soon" status på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Fast lite surt ändå för du skulle antagligen kunna få lite mer för den om FoD funkade ju…
Det funkar ju enligt specen. :twisted:
Finns det verkligen inget skriftligt alls på att detta skulle komma senare på den bilmodellen?
Det känns som att det var känt redan när du beställde din liksom…
Nope. Att det inte funkade från början var mer eller mindre känt när bilen levererades. Men det skulle aktiveras snart, sa de då. När det nåt halvår senare aktiverades, men bara för 2020-årsmodeller, så började man ju förstå att vi som köpte de första bilarna, troligen inte skulle få nånting.
Men rent officiellt är det fortfarande "coming soon" status på detta.
Du är ju en fena på tyska så jag postar en bild från motor-talk. Ngn som efter lite tjat och påtryckning fick uppdatering som gav access till FOD. Han skriver iofs att bilen är från juli 2019 vilket ju borde vara en tidig -20. Men då borde det ju funkat utan uppdateringen tycker man. Frågan är nog hur lätt det är att få audi att uppdatera.
207802DC-3742-418F-9935-15A80C089F93.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Spännande. Han har uppenbarligen tjatat till sig en mjukvaruuppdatering. På samma sätt som i mitt fall påstods det tydligen först att det inte fanns någon update, och sen gick det plötsligt ändå. Dåligt skött av Audi helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
MWall skrev:
dfa skrev:
Någon som vågar spekulera i vad Audi kommer att göra med priset på fat etron om vi får ett 700kkr tak för miljöbonusen?

Känns som att det kan bli reducerade priser för att hålla liv i försäljningen tills facelift eller Q6 kommer under andra halvan av 2022?
Om inte annat kommer ju etron-försäljningen dö som en sten under nästa år.

Tyvärr har de ju en billigare elbil att sälja nu så de slipper dumpa "fat E-Tron" för att hålla volymerna uppe. Annars hade det nog varit fyndläge.
Tänker också att det måste vara bra för alla vi som har en dyrare elbil. Andrahandsvärdet borde ju hålla bättre när man inte får bonus på en ny. Men det är kanske bara önsketänkande från min sida och vill jag byta upp mig till en dyrare elbil igen så gör det ju detsamma.

Ja, det påverkar en del såklart. Fast den största påverkan kommer nog det minskade utbudet av nyare bilar stå för. Bonusen är inte så viktig som folk tror. Men avsaknaden av bonus kommer döda försäljningen och då kommer existerande bilar hålla värdet bättre. Och om det inte vore nog så höjs förmånsvärdet för E-Tron återigen vid halvårsskiftet. Nu med 9%.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Hoppas på en bra kampanj till årsskiftet då den inte går in i vår TCO längre och det börjar bli läge att beställa ny. Q4 känns verkligen som ett steg ner när man vant sig vid luftfjädring.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Sitter och klurar på fjällresa till Trysil. Huset har endast schuko att erbjuda vilket iofs är ok. Men hur är det? Funkar audis ”umc” i norska uttag?
Skriv svar