Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Bättre ränta är också en typ av rabatt som ju även tesla har lämnat. Vinterdäck till specialpris är ju också vanligt.
Själv fick jag serviceavtal i i ett år för 1kr /mån.
Köper man privat finns det ju ofta en inbytesbil där det finns möjligheter att dribbla lite.
Själv fick jag serviceavtal i i ett år för 1kr /mån.
Köper man privat finns det ju ofta en inbytesbil där det finns möjligheter att dribbla lite.
Re: Audi e-tron
Fick du faktura varje månad på 1kr + fakturaavgift på 149Fredrik j skrev:Bättre ränta är också en typ av rabatt som ju även tesla har lämnat. Vinterdäck till specialpris är ju också vanligt.
Själv fick jag serviceavtal i i ett år för 1kr /mån.
Köper man privat finns det ju ofta en inbytesbil där det finns möjligheter att dribbla lite.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nej. Ingen fakturaavgift. Jag betalar lån, försäkring, serviceavtal och bränsle genom volvofinans. Mitt kort belastas och jag för över pengarna. Fakturaavgift kanske det blir om man vill ha en räkning på posten? Om det ens går. Använder e-faktura.HelectriC skrev:Fick du faktura varje månad på 1kr + fakturaavgift på 149Fredrik j skrev:Bättre ränta är också en typ av rabatt som ju även tesla har lämnat. Vinterdäck till specialpris är ju också vanligt.
Själv fick jag serviceavtal i i ett år för 1kr /mån.
Köper man privat finns det ju ofta en inbytesbil där det finns möjligheter att dribbla lite.
Re: Audi e-tron
Ok, uttryckte mig dåligt, jag menade administrationsavgift. Sån ha vi på tex alla billån här i Norge. Just nu pga låg ränta, så betalar jag mer i avgift per månad än själva räntan, så nominell och effektiv ränta skiljer sig med ca dubbla ofta brukar dom ta igen låg kostnad på en löjlig avgift iställetFredrik j skrev:Nej. Ingen fakturaavgift. Jag betalar lån, försäkring, serviceavtal och bränsle genom volvofinans. Mitt kort belastas och jag för över pengarna. Fakturaavgift kanske det blir om man vill ha en räkning på posten? Om det ens går. Använder e-faktura.HelectriC skrev:Fick du faktura varje månad på 1kr + fakturaavgift på 149Fredrik j skrev:Bättre ränta är också en typ av rabatt som ju även tesla har lämnat. Vinterdäck till specialpris är ju också vanligt.
Själv fick jag serviceavtal i i ett år för 1kr /mån.
Köper man privat finns det ju ofta en inbytesbil där det finns möjligheter att dribbla lite.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nej inget sånt.
Syftet med rabatter och erbjudanden är att man vill locka till affär. Det är upplägget. Då sätter man ett lite högre pris från början så man har lite att ge tillbaka.
Syftet med rabatter och erbjudanden är att man vill locka till affär. Det är upplägget. Då sätter man ett lite högre pris från början så man har lite att ge tillbaka.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Audi e-tron
Finns motsvarande för 5221 nu. Har inte jämfört villkoren dockElektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
Model S Standard Range Raven
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Audi e-tron
Länk? Kanske är företagsleasing om det är så lågt, brukar vara så.jeppe_sthlm skrev:Finns motsvarande för 5221 nu. Har inte jämfört villkoren dockElektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
Re: Audi e-tron
Skulle ju få batteristatus vid uppdatering av MMI men det gick inget vidare. Beställde en OBD eleven istället och har nu lyckats identifiera hur det står till med batterihälsan efter drygt 2000 mil och 8 mån. Den visar på 95,7% kvar av nominell kapacitet, kan även fås fram genom nominal kapciteten i Ah som ger 229.8 mot startvärde på 240.
Eftersom jag var nyfiken gjorde jag ett test idag och körde bilen från 100% till 10% och förbrukningen gånger sträckan ger rätt andel av batteriet förbrukat. Även sträcka plus återstående sträcka ger samma resultat. Eller de ligger inom felmarginalen beaktat att man inte har ngn decimal på SoC och bara en på förbrukning.
Testade även chargepoint i torsdags på Ionity och vid 99% hade jag fortfarande 55kW laddeffekt.
Så lite batteri tappat men inget som märks på räckvidd eller laddning. Nu får man följa det framöver. Ska väl vara i början det mesta händer.
Eftersom jag var nyfiken gjorde jag ett test idag och körde bilen från 100% till 10% och förbrukningen gånger sträckan ger rätt andel av batteriet förbrukat. Även sträcka plus återstående sträcka ger samma resultat. Eller de ligger inom felmarginalen beaktat att man inte har ngn decimal på SoC och bara en på förbrukning.
Testade även chargepoint i torsdags på Ionity och vid 99% hade jag fortfarande 55kW laddeffekt.
Så lite batteri tappat men inget som märks på räckvidd eller laddning. Nu får man följa det framöver. Ska väl vara i början det mesta händer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Över 4% på 8 månader? Det låter mycket, speciellt när andra verkar ha obefintlig
degradering (sedan kan man ju undra om dom har lika vetenskapligt mått på det såklart)...
degradering (sedan kan man ju undra om dom har lika vetenskapligt mått på det såklart)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Ja, har inte själv sett mycket att jämföra med för e-tron. Sett på tyskt forum ngt liknande efter 1 år och 3800 mil. Men vad jag kan läsa mig till så krävs det ur och iladdningscykel över 85% SoC för att det ska kalibreras. Ska läsa av igen efter att jag laddat bilen. Men räckvidden och tillgängligt batteri är oförändrat och så länge det inte fortsätter nedåt i samma takt ska det väl vara ok.Bjelke skrev:Över 4% på 8 månader? Det låter mycket, speciellt när andra verkar ha obefintlig
degradering (sedan kan man ju undra om dom har lika vetenskapligt mått på det såklart)...
Re: Audi e-tron
Uppdatering idag. Nominal kapacitet efter uppladdning nu 232.1 Ah. Ger drygt 3% mot 240. Kul verktyg iaf där man kan kolla allt, gäller bara att förstå vad man ser.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Audi e-tron
Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.Koriander skrev:Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Enligt detta så godkände dock NHSTA (amerikanska trafiksäkerhetsverket) avancerade strålkastare som matris, laser etc redan 2018mati skrev:Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.fth skrev:Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
https://www.nydailynews.com/autos/news/ ... -1.4043781
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Lite om snabbladdningen från Ny teknikmati skrev:E-tron laddar till max 95-96% för att maximera batteriets livslängd (så som de flesta andra elbilar gör) och lyckas samtidigt hålla en fin och platt laddkurva. Vi som kör e-tron upplever det som en styrka hos bilen. En medlem tycker att det är bedrägligt av Audi och värker fram en hel uppsats kring detta med allehanda konstiga argument där han framhäver att Tesla är mycket bättre.KnightRider skrev:Nu fanns möjligheten men ditt förslag är att inte utnyttja möjligheten.taliz skrev:Poängen var att möjligheten finns, det betyder inte att man nödvändigtvis måste utnyttja den.
Många väljer tydligen att göra det.
Medlemmen säger i en annan tråd att han själv aldrig laddar till mer än 95% och att man inte ska utnyttja den möjligheten som Tesla ger för att maximera batteriets livslängd. Yeah right.
Jag får intrycket att någon här har som mål att trolla sönder en tråd som från början överhuvudtaget inte handlade om Tesla. Och när jag läser igenom de senaste femtioelva sidorna med start där den här cirkusen började var det ingen som har försökt att dra några jämförelser mellan e-tron och Tesla. Det var bara trollet som gjorde det och sedan tog trollet det egna trolleriet som startskott för att trolla vidare.
Jag har återupptäckt funktionen som ignorerar vissa användare. Tråden blir mycket mer läsbar nu.
Hoppas att nästa inlägg handlar om e-tron och inte om nånting helt annat. Det är nämligen annars en ganska bra tråd för alla oss som har eller som vill skaffa en e-tron.
"Enligt Audi-ingenjören borde kunder därför inte titta på toppeffekt utan hur länge den kan upprätthållas. För att understryka sin poäng visar Silvia upp en animation där laddkurvan från en Audi E-tron jämförs med en icke namngiva rival vars högsta laddeffekt ligger uppåt 200 kW under det givna förhållandet.
Till en början sticker konkurrentens laddning iväg – för att sedan dala rejält. Samtidigt håller sig Audikurvan ganska platt, och den fortsätter att hålla runt 140 kW en bra bit längre innan den börjar avta.
Resultatet av detta är att laddningen 0-80 procent går lika snabbt för de båda elbilarna, men 80-100 procent går mycket snabbare i Audin.
I jämförelse med sin konkurrent framgick det att oavsett laddkurva gick 0-80 procents laddning ungefär på en halvtimme. Att få fullt batteri i Audi E-tron tog sedan ytterligare 15 minuter – medan det tog en timme för rivalen.
Läs mer: Efter beskedet – Tesla högst värderade fordonstillverkaren i världen
Hur är det med slitage? Att snabbladda är mer krävande än vad normalladdning hemma är. Audi säger dock att det inte ska spela roll. Skälet är det kylsystem som Audi har på batterierna.
– Vi har en batterigaranti som gäller åtta år eller 16 000 mil. Under den här tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Och den påverkas inte av snabbladdning eller har något krav på att man bara får snabbladda ett visst antal gånger, säger Frank Kindermann som har jobbat med högspänningsbatterierna på Audi.
Re: Audi e-tron
Audi använder inte samma batterikemi. På vilket sätt den skiljer sig exakt från Teslas batterier kan jag inte svara på, men jag tror att de innehåller bl.a. mer kobolt vilket är en fördel för temperaturkänsligheten (men en nackdel i andra sammanhang). Jag hörde ett uttalande från nån Audi-snubbe i samband med lanseringen av e-tron där han rätt så föraktsfullt dissade Teslas batterier och påstod att det var batterier för hemlektronik medan Audi använder sig av batterier som är framtagna specifikt för elbilar. Det är naturligtvis BS men kontentan var att kemin inte är samma, och det stämmer säkert. Om inget annat så ser man det på laddkurvan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Audi använder inte samma batterikemi. På vilket sätt den skiljer sig exakt från Teslas batterier kan jag inte svara på, men jag tror att de innehåller bl.a. mer kobolt vilket är en fördel för temperaturkänsligheten (men en nackdel i andra sammanhang). Jag hörde ett uttalande från nån Audi-snubbe i samband med lanseringen av e-tron där han rätt så föraktsfullt dissade Teslas batterier och påstod att det var batterier för hemlektronik medan Audi använder sig av batterier som är framtagna specifikt för elbilar. Det är naturligtvis BS men kontentan var att kemin inte är samma, och det stämmer säkert. Om inget annat så ser man det på laddkurvan.
Det är LGs NCM622 som sitter i étron. Samma som i Zoe, e-up, ioniq... dom laddar inte särskilt fort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.KnightRider skrev:Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.Koriander skrev:Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh
Re: Audi e-tron
Det är nog ändå lite förväntat med tanke på temperaturerna ute. Just nu är det precis lagom för batterierna, varken för varmt eller för kallt. Min bil indikerar just nu en räckvidd på 33 mil vid 80% SOC. Det skulle motsvara 41 mil totalt. Det var likadant förra sommarn. Då körde jag 40 mil i sträck med 3 mil kvar i batteriet när jag anlände till laddaren.Koriander skrev:Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Synd att det inte alltid ser ut såhär. En del av dessa siffror är till och med körning med släp, man ser nästan vilka. Den högsta stapeln var en kort tur på 1km grusväg med en massa stockar på släpet. Den sticker ut något.
Den näst-högsta på 24,8 var ett släp lastat med 800kg småsten. Helt galet att förbrukningen inte blev högre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, vilken skillnad det är med sommar och varmt. Körde Sthlm till Sundborn igår via Enköping (knappt 22 mil) och hade 45% kvar vid framkomst (ABRP gissade 33%). Förbrukning på 21.3 med mellan 115 och 75 i hastighet hela vägen. Hade nått 40 mil iaf om det varit fortsatt landsväg jag skulle köra. Det med 21-tummare.mati skrev:Det är nog ändå lite förväntat med tanke på temperaturerna ute. Just nu är det precis lagom för batterierna, varken för varmt eller för kallt. Min bil indikerar just nu en räckvidd på 33 mil vid 80% SOC. Det skulle motsvara 41 mil totalt. Det var likadant förra sommarn. Då körde jag 40 mil i sträck med 3 mil kvar i batteriet när jag anlände till laddaren.Koriander skrev:Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.
Synd att det inte alltid ser ut såhär. En del av dessa siffror är till och med körning med släp, man ser nästan vilka. Den högsta stapeln var en kort tur på 1km grusväg med en massa stockar på släpet. Den sticker ut något.
Den näst-högsta på 24,8 var ett släp lastat med 800kg småsten. Helt galet att förbrukningen inte blev högre.
Re: Audi e-tron
Ett tips inför nästa gång är att Eon har satt upp 4 st 175 kW laddare vid Rasta utanför Värnamo. De är än så länge gratis.Koriander skrev:Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.KnightRider skrev:Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.Koriander skrev:Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi e-tron
Audi säger att de kan ladda e-tron i 150 kW under en stor del av laddtiden beror på att man har bra kylnining av batterierna.
Det är inte hela sanningen.
Tittar man på vilken temp Björn Nyland hade på sina batterier under laddning med V3 250 kW laddning, så maxade han inte tempen hela tiden.
Alltså skulle ännu bättre kylning inte ge så mycket snabbare laddning.
Det är även andra saker än tempen som begränsar laddhastigheten.
Och vore det bara temperaturen som är problemet, varför satte Audi inte in ännu bättre kylning så man kunde ladda i 270kW som Porsche kan?
Tesla laddar med 250 kW.
Maxar tempen runt 60%, sen sjunker tempen.
Det är inte hela sanningen.
Tittar man på vilken temp Björn Nyland hade på sina batterier under laddning med V3 250 kW laddning, så maxade han inte tempen hela tiden.
Alltså skulle ännu bättre kylning inte ge så mycket snabbare laddning.
Det är även andra saker än tempen som begränsar laddhastigheten.
Och vore det bara temperaturen som är problemet, varför satte Audi inte in ännu bättre kylning så man kunde ladda i 270kW som Porsche kan?
Tesla laddar med 250 kW.
Maxar tempen runt 60%, sen sjunker tempen.
https://www.quattrodaily.com/audi-e-tron-fast-charging/
Learn How the Audi e-tron Charges More Consistently Than Competitors.
However, one of the main points Audi made very clear was that fast, convenient charging has more to do with consistency than outright speed. If the car can charge at its highest rate of speed for longer, and do so more consistently, customers will get faster overall charges. While most EVs only charge at their max charging speed for short periods of time, both the Audi e-tron and e-tron Sportback can charge at their max 150 kW speed for almost the entire duration of the charge.
In ideal conditions, the Audi e-tron siblings can charge at 150 kW from between 5-70 percent state of charged (SOC). The goal with Audi was to be able to, at a fast-charger capable of 150 kW, charge up 110 kilometers of range (around 68 miles) in just ten minutes. Or, to charge from near-flat to 80-percent in 30 minutes. A full charge at one of these stations will take 45 minutes, simply because the last 30-percent needs to charge slower for battery health and longevity.
The key in getting the Audi e-tron to charge so quickly and so consistently is thermal management. As batteries are charged, they get incredibly hot, which makes the charging speed slow down for safety. However, the e-tron has outstanding battery thermal management. Using liquid cooling and a heat pump, Audi is able to keep temps down and charging speeds up for far longer than its competitors. That same thermal management is also why the e-tron (and the Porsche Tacyan, too) is able to perform at its max capacity for longer than its competitors.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Klurigt värre asså...mati skrev:Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19