Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Man kan även ändra motorstyrningen. Inverterns sinusvåg bestämmer ju hur motorn beter sig och den kan modifieras med mjukvara. Gissningsvis så finns det ganska mycket förbättringspotential. Synd bara att Audi inte vill uppdatera befintliga bilar. Antingen så går det inte rent tekniskt, vilket jag inte tror, eller så är det helt enkelt nånting de har bestämt. Om detta är fallet så tror jag att de skjuter sig själv i foten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Man kan även ändra motorstyrningen. Inverterns sinusvåg bestämmer ju hur motorn beter sig och den kan modifieras med mjukvara. Gissningsvis så finns det ganska mycket förbättringspotential. Synd bara att Audi inte vill uppdatera befintliga bilar. Antingen så går det inte rent tekniskt, vilket jag inte tror, eller så är det helt enkelt nånting de har bestämt. Om detta är fallet så tror jag att de skjuter sig själv i foten.
Så har de tyvärr betett sig historiskt om det inte gällt förändringar av typen återkallelser. Allt för att hålla uppe intresset för det senaste. Men hoppas att de förstår att det inte kommer vara en framgångsrik väg.
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Intressant med mycket ny info!

Undrar om de E-Tron 50 som blir leverade nu har samma netto kapacitet som de specar på sportbacken.

Ni andra som fått era bilar, hur lång tid tar det från att man får mailet om att bilen börjat produceras till den ät klar? Finns det något sätt att spåra på någon hemsida med order.nr?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Johan B skrev:
Intressant med mycket ny info!

Undrar om de E-Tron 50 som blir leverade nu har samma netto kapacitet som de specar på sportbacken.

Ni andra som fått era bilar, hur lång tid tar det från att man får mailet om att bilen börjat produceras till den ät klar? Finns det något sätt att spåra på någon hemsida med order.nr?
Verkar inte göra det längre. Min tog nog 7-8 veckor efter produktion till leverans. Normalt är 4 veckor. Hittade faktiskt ngt kontrolldokument i ett fack i bilen (franska och tyska) där det stod ngt om gas-pedal (heter det ens det på en elbil) så uppenbarligen behövde ngt fixas efter produktion. Det var dock inte ngt jag fick höra om alls. Säljaren var bara frågande varför det tog så lång tid.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

Enligt denna artikel från MestMotor:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ka-priser/

Så ska även "vanliga" e-tron få tillgång till vissa av förbättringarna. Frågan är bara om detta gäller redan befintliga bilar eller enbart nya som ska tillverkas.
Vissa av dom bör väl kunna gälla alla, andra kanske är mer specifika till nybyggda bilar:

Förbättringarna i korthet:

• Bättre luftmotstånd (det går inte att överföra till vanliga e-tron, tyvärr).
• Framhjulsdrivningen är bortkopplad under en större andel av körningen.
• Nya bromsar som drar isär bromsklossarna effektivare och minskar friktionsförlusterna.
• Högre utnyttjande av batterikapaciteten (86,5 kWh netto).
• Effektivare vattencirkulation till batteripaketet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är att Audi e-tron är en fossilbils dödare av rang.
But more interestingly, more than 90% of Audi’s e-tron SUV buyers are coming from gas cars.
This does stand to reason since gas cars are still a vast majority of the market.
https://ww.electrek.co/2019/11/21/audi- ... r-new-evs/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Hej,
Ny på forumet med en E-tron beställd som ska produceras v 48, nästa vecka. Har läst att det tar ca 4 veckor från fabrik till leverans - är det den allmänna uppfattningen? (Hoppas så klart på leverans innan jul)
Vidare, har också hört att vissa tillverkare håller tillbaka leveranser innan årsskiftet. Är det något ni hört?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hej och välkommen.
4-6 veckor kan du räkna med. Har inte hört att Audi håller inne leveranser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

E_tron_CW skrev:
Hej,
Ny på forumet med en E-tron beställd som ska produceras v 48, nästa vecka. Har läst att det tar ca 4 veckor från fabrik till leverans - är det den allmänna uppfattningen? (Hoppas så klart på leverans innan jul)
Vidare, har också hört att vissa tillverkare håller tillbaka leveranser innan årsskiftet. Är det något ni hört?
Min är producerad i början av oktober och tog ganska exakt 4v innan jak kunde hämta den. Så här en månad senare, mycket nöjd
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Låter bra, precis de svar jag hoppades på. Jag får be till högre makter för effektiva transporter. Kul att du är nöjd också.

Gällande laddning, har någon privat E-tron charging service eller finns det något annat bättre val? (Jag reser rätt mycket så behöver ladda betydligt mer än bara hemma)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Alltså jag anser att e-tron charging service är ett skämt. Priserna är ju helt absurda. Jag föredrar andra laddbrickor. Använder främst Plugsurfing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det gäller verkligen att använda rätt laddkort vid varje laddare just nu. Det är väldigt olika priser annars.

Laddinfrastrukturen för oss som inte kör Tesla är inte så väl utbyggd ännu, men den förbättras ju för varje månad som går.

E-tron charging service lösning är inte den mest kostnadseffektiva i Sverige, men de har ju avtal med väldigt många operatörer i hela Europa.

Verkar vara bäst pris för Norska laddstationer, tidigare fanns även en variant med fast månadsavgift och fri laddning. Vet inte om den finns kvar?

Så det beror ju lite på var du ska köra någonstans och hur bilen ska laddas. Vid tjänsteresa med övernattning brukar jag välja hotell med laddplats, vissa har även gratis laddning.

Själv har jag laddkort hos BEE och Incharge, en tagg från Plugsurfing och några appar som Easypark.
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Ok. Tack för svaren. Det var väl för mycket att hoppas på att den heliga graalen just skulle erbjudas av Audi. Låter som att det blir ett pussel med olika operatörer vilket kanske funkar för mig men mer orolig för hustrun. Låt se, annars tycker jag tanken med E-tron charging service är god.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med E-tron 55 skapliga räckvidd blir det inte så ofta som den behöver laddas under dagarna.

Har du hemmaladdning är det endast de dagar med resor längre än 300 km som borde vara aktuella. Det är inte som en avgasbil med ständiga besök på dyra mackar.

Mina 1000 första mil med E-tron har inte varit några problem alls, med lite enkel planering och några appar över laddplatser har det funkat från Skåne till Jämtland.

Och att ha ett par laddkort liggandes i bilen är inte heller något bekymmer.

Det är mer praktiska problem egentligen, som upptagna laddplatser, trasiga laddplatser, att det inte går att få igång laddningen etc.

Men låt bli att köra på de allra sista elektronerna i batteriet, då är det bara att köra till en annan laddplats.
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Jag tror inte det kommer levereras många e-tron i December, vore ju nästan dumt av Audi om de verkligen inte behöver i och med utsläppsrätterna 2020.

Min bil började produceras för ca 1,5 vecka sedan och har fått besked Januari från min säljare, men man kan ju alltid hoppas att det går fortare...
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Ok Johan. Fick du leveransbesked efter att din bil producerats? Har du fått VIN nummer, får man det innan leverans?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

E_tron_CW skrev:
Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
De Matrix LED jag har på bilen som byggdes april 2019 funkar riktigt bra. Även den automatiska avbländningen är imponerade.

Läste igenom vad som skulle vara nytt, och jag hittar ingen skillnad mot befintliga Matrix LED, förutom att när bilen är parkerad kan den nya projicera några mönster på garageporten.

Möjligen ett nytt LED-chip, men jag tycker de ser likadana ut. Fast det kommer ju nya hela tiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E_tron_CW skrev:
Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
Det är laser matrix som inte finns ännu, dvs de som kan projicera bilder på vägen. De vanliga Matrix LED är fantastiska som de är. De fungerar till 100%. Man sätter på helljuset den dagen man får bilen levererad och så rör man spaken aldrig mer. Helljuset i sig är det bästa jag haft på en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

mati skrev:
E_tron_CW skrev:
Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
Det är laser matrix som inte finns ännu, dvs de som kan projicera bilder på vägen. De vanliga Matrix LED är fantastiska som de är. De fungerar till 100%. Man sätter på helljuset den dagen man får bilen levererad och så rör man spaken aldrig mer. Helljuset i sig är det bästa jag haft på en bil.
Bra, låter ju som att det är mer än gott nog.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E_tron_CW skrev:
mati skrev:
E_tron_CW skrev:
Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
Det är laser matrix som inte finns ännu, dvs de som kan projicera bilder på vägen. De vanliga Matrix LED är fantastiska som de är. De fungerar till 100%. Man sätter på helljuset den dagen man får bilen levererad och så rör man spaken aldrig mer. Helljuset i sig är det bästa jag haft på en bil.
Bra, låter ju som att det är mer än gott nog.
Ja, det är verkligen inget du kommer att bli besviken över. Mitt enda bekymmer är att det kanske inte kommer att finnas i en framtida bil som jag kommer att skaffa efter e-tron. Samma sak gäller Night Vision.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Gör mig ont att jag inte kryssade i Night Vision men å andra sidan blir kanske mitt motiv att byta en dag :)
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

E_tron_CW skrev:
Ok Johan. Fick du leveransbesked efter att din bil producerats? Har du fått VIN nummer, får man det innan leverans?
Jag fick beskedet innan bilen började produceras, jag skickar ett mail och hör om det är något nytt som gäller. Jag har ännu inte fått något VIN nummer.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Johan B skrev:
E_tron_CW skrev:
Ok Johan. Fick du leveransbesked efter att din bil producerats? Har du fått VIN nummer, får man det innan leverans?
Jag fick beskedet innan bilen började produceras, jag skickar ett mail och hör om det är något nytt som gäller. Jag har ännu inte fått något VIN nummer.
Det här med att man får VIN nummer innan leverans är väl något nytt som tesla introducerat. När jag köpt ny bil har jag fått se både reg-nummer och VIN på dokumenten jag skrivit på först vid leverans.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Man får inget VIN i förväg. Det är först i samband med leverans eller inregistrering hos transportstyrelsen som man ser bilens VIN.
Jag fick det lite tidigare, säljaren skickade mig en skärmdump där leveransstatusen framgick, och där visades även VIN:et. Men det var bara några dagar innan leverans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar