Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
macky skrev:
Kollar e-tron tråden och ser 3 nya sidor. Kul tänker jag för en stund tills jag upptäcker trollfesten. Blir ju bara brus i denna tråd. Så sjukt tröttsamt. Hittade dock norskt forum där det fanns en hel del matnyttigt. Kan rekommenderas om man söker info om e-tron. Säljer ju rätt bra i Norge och finns således en hel del erfarenhet. Elbilforum.no
Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt? ;)
Det är ju inte helt ovanligt att det finns bra åsikter om ett konkurrerande märke även på ett märkesforum. Men visst kräver det att man har en känsla för vem/vilka som är trovärdiga och att man kan skilja tycke och smak från opjektiva åsikter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt? ;)
Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Walker skrev:
Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt? ;)
Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?
Så illa är det väl inte? Tycker jag har lärt mig otroligt mycket om Etron genom den här tråden. Dessutom en av de få som inte hela tiden är OT. Klart intressant då Etron är det enda alternativet till Tesla just nu.
Men gärna åter till ämnet nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker skrev:
Nu är ju detta TCS. Dvs ingen trollfest utan helt vanligt brus eller OT. Men du har helt rätt. Om man vill veta mer om ett specifikt märke kanske man gör klokast i att söka sig till JUST DET MÄRKETS hemsidor. (Ursäkta det något höga tonläget, men detta är ju inget Audi-forum, utan ett TESLA-forum). Kanske därav du (och många andra) gör denna upptäckt? ;)
Så du menar att den här tråden existerar bara för teslaägarna så de kan smutskasta e-tron enligt konstens alla regler?
Nej, det menar jag inte. Du vet vad jag menar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4dy »

Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Jag kan inte heller få det till en nackdel att Etron laddar snabbare än andra bilar. Här finns det utrymme för förbättring för andra tillverkare helt klart.
Visst laddar Audin snabbt, men Tesla laddar ännu snabbare, upp till 1.900km/h.
Vilket också Björn Nyland visat på 1000km resor.

Dock är det mycket intressant att se om Hyundai/Kia med 800V laddning klarar 0-80% på 15 minuter.

De kanske sätter en ny standard med 15 minuters laddningar för hyfsat billiga bilar!

1900 km/h i hur länge då? 2 minuter? :lol:
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av KnightRider »

Jag tycker det är fantastiskt bra av Audi att ha så hög laddeffekt så länge. Laddtiden blir ju ändå ganska kort.
Det jag funderar lite kring är vaför Tesla och Audi har valt så helt olika strategier för laddningen. Tesla har ju ändå ganska lång erfarenhet av batterier och laddning. De skulle ju lätt kunna köra t.ex. 130 kW laddning upp till 80% eller 90% SoC för att sedan rampa ner när man närmar sig 100% men ändå hålla uppe hastigheten ända in i kaklet. Kylning av batteriet finns under laddning så ingen skillnad där mot Audi. Tesla har även en övre buffert om än lite mindre än Audis.

Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?

Om det inte är några problem i längden så hoppas jag att Tesla tar efter Audi och höjer effekten över hela laddtiden.

Bra jobbat Audi.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

I den länkade artikeln där Audi berättar om sina batterier kan man läsa:
"Vi har en batterigaranti på åtta år eller 16 000 mil, och under den tiden garanterar vi 70 procents kapacitet. Det påverkas inte av snabbladdning."

Det låter som att man är nöjd med att garantera 70%...

Efter 16000 mil med en viss antagen andel snabbladdning garanterar man alltså bara 70% av totala batterikapaciteten.

Är det inte så att väldigt få Teslor även efter 15000 mil+ fortfarande har en kapacitet runt 90% eller i många fall även mer?

Om en E-tron efter 15000 mil bara har 70-80% kapacitet, men forfarande bibehållen laddkurva så vet jag inte vad som är bäst egentligen. Om Tesla hade kört på Audis strategi med en hög effektkurva samt en högre outnyttjad buffert på toppen så hade troligtvis batterierna degraderats snabbare.

Att prata procent är för övrigt ganska missvisande. Att en E-tron laddar med en viss hastighet till 80% är väl att jämföra med vad en Tesla med 100-batteri laddar till 60%

Två olika strategier helt enkelt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

KnightRider skrev:
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

KnightRider skrev:
Jag tycker det är fantastiskt bra av Audi att ha så hög laddeffekt så länge. Laddtiden blir ju ändå ganska kort.
Det jag funderar lite kring är vaför Tesla och Audi har valt så helt olika strategier för laddningen. Tesla har ju ändå ganska lång erfarenhet av batterier och laddning. De skulle ju lätt kunna köra t.ex. 130 kW laddning upp till 80% eller 90% SoC för att sedan rampa ner när man närmar sig 100% men ändå hålla uppe hastigheten ända in i kaklet. Kylning av batteriet finns under laddning så ingen skillnad där mot Audi. Tesla har även en övre buffert om än lite mindre än Audis.

Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?

Om det inte är några problem i längden så hoppas jag att Tesla tar efter Audi och höjer effekten över hela laddtiden.

Bra jobbat Audi.
Med tanke på att Tesla aktivt börjar strypa laddhastighet via mjukvara efter relativt få antal laddade kWh redan idag så tror jag inte de lär börja brassa på ännu mer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
KnightRider skrev:
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.
Eftersom Audi bara laddar till 80% så klarar man räckviddsgarantin enkelt, men hur går det med laddhastigheten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
KnightRider skrev:
Men någonting är det alltså som gör att Tesla ändå inte vill göra som Audi gör. Audi är en ganska ny spelare och kortare erfarenhet kring rena batteribilar. Kan det komma en backlash för Audi iom att man laddar för hårt?
Man bör tänka på att 80% kan betyda olika saker beroende på hur tillverkaren har valt att konfigurera batteripacket. e-Trons laddkurva kommer till stor del av att de har valt en relativt stor buffert på topp (användbara vs totala antalet kWh). Då får man en finare laddkurva, hållbarare batteri men lägre räckvidd. Tesla har valt att tillåta laddning till nästan 100% men då med varning att man inte bör göra det alltför ofta. Det ger längre räckvidd men inte lika jämn och fin laddkurva. Var och en får avgöra vad man föredrar där.
Eftersom Audi bara laddar till 80% så klarar man räckviddsgarantin enkelt, men hur går det med laddhastigheten?
Jag kanske har missat nånting, men på vilket sätt laddar Audi bara till 80%? Bufferten är på 12% på 2019-modeller. Den är mindre på årsmodell 2020. Det är alltså 88% eller mer av den totala kapaciteten som används. Men även en Tesla använder inte hela batteriet, det finns en bricking-protection på några kWh i botten. Samma sak i e-tron, som däremot även har en ~4% buffert på toppen. Man kan alltså säga att den laddar till 95 eller 96% om man inte räknar med bufferten i botten (som ju uppenbarligen inte görs på en Tesla heller). Men var kommer 80% ifrån?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
Hur stort är batteriet. Vad jag kan hitta är det 95 kWh och den laddar väl 95 kWh?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre... :lol:
Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av thnis »

Walker skrev:
taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre... :lol:
Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst. ;)
Harklar mig lite.. Ni vet väl att man tidigare kunde köpa en Tesla MS 60 kWh? Det var egentligen ett 75 kWh batteri som var mjukvarulåst till 60 kWh. Snacka om en hyfsad buffert :D just saying
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
För det första har ju Tesla också en buffert, ergo kan man enligt ditt resonemang omöjligen ladda till 100% i en Tesla också. Sen laddar såvitt jag vet E-tron snabbare vid 90% även medräknat toppbuffert jämfört med Teslan så man har ju samma effekt.

För det andra är det ju så att även om toppbufferten skulle vara 10% (verkar vara mindre än så i toppen) och vi således jämför 95% på E-tron displayen med 85% på Model 3 och Model S så verkar E-tron ladda med över 60 kW medan Model 3 och Model S båda ligger under 40 kW.

Tycker det är en ganska stor bedrift faktiskt, sen får ví se om de kommer göra som Tesla och aktivt mjukvarubegränsa laddhastigheterna senare.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Det enda som är intressant (enligt mig då) är ju tillgänglig batterikapacitet och hur långt du kommer med den. Tesla är ju marknadsledande här får erkännas.
Har svårt att hetsa upp mig i övrigt över att jämföra olika bilar, vem (tillverkaren) som sagt vad till någon och varför.

Ser fram emot min e-tron. Enda igentliga bristerna på förhand verkar vara att appen inte är så bra samt förbrukningen, men det går att leva med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Har sett flera av Björn Nylands 1000km filmer.
Känns som att han lite väl ofta har problem med CCS laddningen.

Är det inte appen som strular så avbryts laddningen eller nåt annat strul.

Jag skulle inte känna mig lika trygg som med Teslas SuC när jag åker på mina långa jobb resor.

Det värsta jag råkat ut för med SuC är att kontakten är trasig och jag fått byta till en annan stolpe.

I Umeå där jag bor finns idag 3st CCS 50kW laddare, alla har bara en stolpe, är den upptagen eller trasig, får man chansa och åka till nästa och hoppas att man kan ladda där.
Känns inte optimalt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Audi e-tron

Inlägg av roder99 »

Hittade denna i mitt digitala flöde.

https://www.klaravik.se/auction/product ... e-tron-55/

auktionen avslutad


Ledande bud
639 000 kr
Reservationspris ej uppnått
Senast redigerad av roder99, redigerad totalt 1 gånger.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Har sett flera av Björn Nylands 1000km filmer.
Känns som att han lite väl ofta har problem med CCS laddningen.

Är det inte appen som strular så avbryts laddningen eller nåt annat strul.

Jag skulle inte känna mig lika trygg som med Teslas SuC när jag åker på mina långa jobb resor.

Det värsta jag råkat ut för med SuC är att kontakten är trasig och jag fått byta till en annan stolpe.

I Umeå där jag bor finns idag 3st CCS 50kW laddare, alla har bara en stolpe, är den upptagen eller trasig, får man chansa och åka till nästa och hoppas att man kan ladda där.
Känns inte optimalt.
Där finns inte så mycket att tillägga. Så är det. Enda gången jag inte har kunnat ladda med Teslan var när det var strömavbrott i hela regionen. Då funkade inte SuC heller, men det är ju knappast nånting man kan anklaga Tesla för. Med e-Golfen har CCS-laddning strulat en gång. Varken jag eller supporten lyckades få igång den. Men Golfen används ju nästan aldrig på långfärd ändå.
E-tron har hittills strulat i princip på varje resa på ett eller annat sätt. Nån gång fick jag byta laddare, en gång startade inte laddningen alls, då fick jag hjälp av Teslabjörn som råkade stå bredvid mig. Tillsammans lyckades vi till sist. Ibland gick det att ladda, men effekten var mycket låg, osv. Allt strul jag upplevt med Audin var hos Ionity. Alla andra laddare har alltid funkat problemfritt.
Men att Tesla befinner sig på en helt annan nivå när det gäller laddinfrastruktur är ganska uppenbart och ingen hemlighet.
Jag pratade med vår VW-säljare igår, och han är själv besviken över att det inte händer nånting på elbilsfronten. Också med tanke på att det är billigare med en dieselbil på långfärd. Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.
:lol: Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.

Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"? ;)
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Bättre att kunna ladda bilen till den räckvidd som är angiven varje gång än att ha en maxräckvidd som bara nås vid första laddningen över natten. Kan tycka att det senare är något mer vilseledande. Max räckvidd endast tillgänglig då du inte behöver det typ. Visst kan du ladda din tesla till 100% (eller 97% eller vad det nu är, för övrigt 91% i e-tron numera) vid en snabbladdare men då får du ta det jävligt lugnt och kanske passa på att boka ett hotellrum :lol:.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Sambon förklarade då för honom att vi kommer skaffa en dieselbil igen nästa gång vi byter bil, dvs när e-tron ska bort. Jag vet inte var hon har fått det ifrån, jag har inte sagt det, men hon har snackat om det tidigare. Vi får hoppas att vi inte hamnar där, och i slutändan är det nog den som betalar som får bestämma (alltså jag), men jag tror jag förstår hur hon resonerar.
:lol: Ni pratar tydligen helt förbi varandra i den frågan. Du har ju berättat liknande förr.

Bäst att jobba på det där innan det växer till ett oöverstigligt problem! Eller tänker du bara fortsätta med strategin "money talks"? ;)
Nja, det är ju den bilen jag ska köra och då tycker jag att jag får bestämma vad det ska vara för bil. Hon har ju e-Golfen, och den vill hon ju inte sälja.
Men hon har på nåt sätt fått för sig att elbilar är på väg bort. Lite oklart varför. Men jag har ju fått förbud att prata om elbilar hemma, så sett konfronteras hon inte längre med detta på samma sätt som tidigare och hon kan därför ha fått den felaktiga bilden att elbilar håller på att försvinna ur samhället. Hon har flera gånger sagt att det är ju ingen som köper elbil längre, så varför ska vi hålla fast vid det. Hon har i grunden ingenting emot att vi har elbil tror jag. Men som jag sa tidigare, hon struntar i om bilen går på el, koskit, råolja eller plutonium. Bara den är "fin". Drivlinan är ointressant. Och så anser hon att jag ska "tänka om" och "vara öppen" för andra alternativ, precis som hon själv. Men så lätt är det ju inte. Åtminstone inte för mig. Och framförallt inte när resonemanget bygger på felaktiga grunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

thnis skrev:
Walker skrev:
taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
Så ja, så ja. Ta dina lugnande piller nu så känns det snart bättre... :lol:
Låt dem hålla på, vi vet ju ändå vilken bil som är bäst. ;)
Harklar mig lite.. Ni vet väl att man tidigare kunde köpa en Tesla MS 60 kWh? Det var egentligen ett 75 kWh batteri som var mjukvarulåst till 60 kWh. Snacka om en hyfsad buffert :D just saying
De gick inte ut och hävdade att den laddade väldigt mkt fortare till 100% vad jag minns. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Jag har inget problem med att Audi har strypt på detta sett. Det som stör mig är att de gång på gång marknadsför att de laddar snabbt till 100%.
DET ÄR OMÖJLIGT! REN OCH SKÄR LÖGN! CA 12% AV BATTERIET ÄR LÅST I EN ETRON! HUR MAN ÄN LADDAR KAN MAN OMÖJLIGEN LADDA TILL 100%!%#%

Tesla skulle kunna bygga ett ”etron mode” som minskar tillgänglig kapacitet hos batteriet på samma vis, och sen hävda att bilen laddar jättesnabbt. Varför inte visa tex 60% som 100%? Borde ge ungefär samma range som etron.
Voilà, Tesla laddar plötsligt MYCKET snabbare än etron till 100%!
För det första har ju Tesla också en buffert, ergo kan man enligt ditt resonemang omöjligen ladda till 100% i en Tesla också. Sen laddar såvitt jag vet E-tron snabbare vid 90% även medräknat toppbuffert jämfört med Teslan så man har ju samma effekt.

För det andra är det ju så att även om toppbufferten skulle vara 10% (verkar vara mindre än så i toppen) och vi således jämför 95% på E-tron displayen med 85% på Model 3 och Model S så verkar E-tron ladda med över 60 kW medan Model 3 och Model S båda ligger under 40 kW.

Tycker det är en ganska stor bedrift faktiskt, sen får ví se om de kommer göra som Tesla och aktivt mjukvarubegränsa laddhastigheterna senare.
Tesla har ingen toppbuffer, dvs man kan faktiskt ladda batteriet hela vägen till 100%, vilket också är anledningen till att det tar lång tid.

Jag säger som sagt inte att det är fel rent tekniskt att göra som Audi. Men att skapa jämförelsematerial och inför potentiella kunder hävda att man är snabbast till 100%, när man gjort det omöjligt att ladda till just 100%, är extremt vilseledande.
I mina ögon är det som när man sålde dieselbilar som "Clean Diesel", trots att man gasat ihjäl mängder av apor i egna laboratorium. Dvs man visste gott och väl att det är ett dödligt gift.

Antagligen ligger det djupt i företagskulturen efter Ferdinand Piech. Han skydde inga medel att få som han ville. Han ljög, bedrog, baktalade, mobbade och stötte ut folk på löpande band. Han var rätt och slätt en tyrann. Det är inget som försvinner på några år. Kort sagt ligger det i Audis DNA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar