Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Säger folk sånt till er ansikte mot ansikte alltså? Aldrig varit med om.

Tror inte våra grannar bryr sig så mycket om oss. Vi ses väl som lite udda om något. Iofs har det dykt upp en till i3 på gatan men i övrigt är det fritt från rena elbilar. En och annan hybrid finns det väl dock.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Säger folk sånt till er ansikte mot ansikte alltså? Aldrig varit med om.

Tror inte våra grannar bryr sig så mycket om oss. Vi ses väl som lite udda om något. Iofs har det dykt upp en till i3 på gatan men i övrigt är det fritt från rena elbilar. En och annan hybrid finns det väl dock.
Jo då det säger man till mig fast jag kör en Skoda. Det är också vår fel att svenskarna är arbetslösa och massa annat. Tur att jag skiter i vad folk tycker om mig :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
Det låter ju helt bisarrt detta, jag lider verkligen med dig mati! :shock:

Det här beteendet måste du väl ändå polisanmäla? Det är ju som du skriver uppenbarligen störda människor som bor i din närhet, och även om du anser att du kan hantera det så kan andra människor råka ut för dessa psykfall.

Försök fånga detta på film och ring polisen, jag hade nog ringt redan vid första incidenten även utan filmbevis.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Samma sak när jag köpte Porsche. Betalade 350’ och flera kollegor och bekanta som själva hade nya XC60:or, segelbåtar och sommarstugor frågade om jag vunnit på lotto.
Dessutom var i stort sett samtliga som kommenterade helt övertygade att skryt är den enda orsaken till att man köper sportbil.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Vi skulle nog kunna ha en helt egen tråd om jantelagen. Har ju i sig inte så mycket med just e-tron att göra utan politikerna som urholkat glesbygden. Jag har självmant valt att bo där och får ta jantelagen på köpet. Tyckte att fördelarna övervägde nackdelarna. Men det var jämnt skägg.
Så börjar politikerna snart inte göra nånting åt glesbygden så har vi snart ingen glesbygd kvar.

Intressant de någon sa om att ringa polisen. Här delar fyra kommuner på en poliskår. Finns inga resurser för att motverka argsinta grannar.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av David_H »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Herregud... Till och med värre än mina, ganska omfattande, fördomar om landsbygden.. Välkommen till Solna Matti! Här finns det gott om både invandrare, teslor och e-trons. Och typ Sveriges lägsta kommunalskatt! Trångt förvisso :)
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Samma sak när jag köpte Porsche. Betalade 350’ och flera kollegor och bekanta som själva hade nya XC60:or, segelbåtar och sommarstugor frågade om jag vunnit på lotto.
Dessutom var i stort sett samtliga som kommenterade helt övertygade att skryt är den enda orsaken till att man köper sportbil.
Folk är allmänt dåliga på att räkna efter i sin ekonomi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning.
Eller så är det de som blir kvar när de med ambitioner lämnat byhålan. Det vet man ju, att en hel del av dem som lockas till storstaden för t.ex. studier aldrig kommer tillbaka till landet. Tyvärr hade Anna Kinberg till viss del rätt i den där intervjun. Jag har också drabbats av knäppa grannar, speciellt min närmaste som dessbättre nu har flyttat. Jag sticker ju ut på andra sätt och har gjort det i hela mitt yrkesliv genom att jobba i kyrkan. Bara det stämplar en som avvikande och nån som man inte ska beblanda sig med i onödan. Nu har jag spätt på mitt utanförskap ytterliga genom att köra Tesla och så har jag byggt både pool och en alldeles för stor altan. I min valkrets röstade över 25% på SD i senaste valet och det ser ut så i de flesta landsbygdsvalkretsar.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Tesla-ägare är smartare än icke Tesla-ägare. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

PapaD skrev:
Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De där människorna har rent objektivt fel.

Varför ska man ta hänsyn till det?
I princip helt rätt. Men det är inte riktigt lika enkelt. Det är ett litet samhälle jag bor i, utsträckt över en mil, med några hundra invånare och ett par handful direkta grannar. Med direkt granne menar jag någon/några kilometer. Alla känner alla, och det pratas en massa skit såklart. På senare år har allt fler slutat heja på mig, och av en händelse sammanfaller detta med tidpunkten när jag skaffade en Tesla och strax därefter började tapetsera hela ladugården med solceller, vilket ju är ytterst synligt för alla. Det faller inte alla i smaken, framförallt inte när medelinkomsten häromkring ligger på typ halva min inkomst. Jag har kanske blivit lite för "rik" för att vara accpeterad. Så länge jag ansågs vara en fattig invandrare utan jobb så gick det bra. Men jag jobbar som egenföretagare alltid hemifrån, vilket innebär att folk kan se mig mitt på dagen när jag rastar hundarna eller så. Hur kan jag ha råd med allt detta när jag inte ens jobbar? Jag har hört detta.
Det finns en del knepiga typer här. De dras väl ut på landet, eller så märks de bara av tydligare. Ingen aning. En granne har t.ex. vid flera tillfällen försökt köra på mig och sambon när vi gick med hundarna. Han missade bara med någon decimeter. Första gången trodde vi såklart att det var ett misstag. Andra och tredje gången förstod vi att det var avsiktligt. Nu hoppar vi i diket när vi ser att han kommer med sin vita bil. Att han är störd råder ingen tvekan om, men vad hjälper det liksom.
En annan granne har försökt att köra på en av mina hundar när jag var ute och gick. Jag kunde i sista sekunden rycka i kopplet så idioten missade med ett hårsmån.
En kärring har en gång polisanmält mig och påstått att jag tjuvjagar genom att hetsa mina hundar på älgar. När polisen kom (ja, då kom de!) bad de till sist faktiskt om ursäkt när de insåg att detta var fullständigt taget ur luften utan någon som helst verklighetsförankring.
Det är på den nivån förstår du. Jag sticker ut för mycket, och det är inte bra.
Alla är ju tack och lov inte så. Det finns vettiga grannar också, och såklart de som inte bryr sig. Annars hade man ju kanske inte velat bo här.
Jag skiter i stort sett i vad folk tror och tycker. Men det är bäst att inte procovera mer än nödvändigt.
Har precis skapat en ny tråd där jag försökt skriva ett svar på det här...

Den tråden finns här (och fick heta "Om reaktioner på elbilsval"):

viewtopic.php?f=29&t=21843
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.

Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.

Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.

Positiva saker är:

Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)

Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))

Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))

Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))

Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))

Folk hör inte när man kommer.

Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.

Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)

Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.

Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.

Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.

Positiva saker är:

Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)

Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))

Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))

Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))

Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))

Folk hör inte när man kommer.

Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.

Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)

Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Kul att du är nöjd med bilen.
Du hade ju lite ångest innan köpet med en del funderingar över räckvidd med släp/skoter/takbox mm för långkörningar. Har du kommit fram till någon bra lösning eller ska du experimentera fram nåt i vinter?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Flyttat till annan tråd
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Robertrimmevik skrev:
PapaD skrev:
Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.

Så tänkte jag också förut. När man jobbade på ett företag och var tvungen att besöka huvudkontoret i Stockholm. Där det började med att den näbbiga receptionisten hånade en för att man var från landsorten...

För att inte nämna när jag råkade säga att jag "klippt håret" med tjockt L i min blivande frus studentlägenhet i Uppsala inför 5 av hennes studentkompisar. Som kom från Värmland och andra provinser... Ja, de hade riktigt roligt åt mitt sätt att uttala L. Visste inte vad jag skulle säga.

Blev mer hånad för att jag var från Hälsingland när jag bodde i Gävle än i Uppsala. Helt enkelt för att Gävleborna har komplex medan de i Uppsala har en högre grundtrygghet. Sen är det iofs lite roligt att alla infödda Uppsala-bor längtar till Stockholm på ett eller annat sätt medan vi inflyttade känner oss mer nöjda. :)

Sen gifte jag mig med en fru vars hela släkt kommer från Stockholm. Mamma och pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, kusiner... Ja allt. Och alla var precis lika jordnära som folk hemma i Hälsingland. Som helt vanligt folk.

Sålde min första Tesla till VD:n för en sån där mäklarfirma som säljer våningar på strandvägen och typ slott. Han hade överklassnamn, överklass-smeknamn och sådär. Skittrevlig kille.

Det jag försöker få fram är att Stockholmare som är trygga i sig själva inte hånar en för att man pratar annorlunda eller råkar komma från en annan del av landet. Ger mig fan på att den där receptionisten som hånade oss kom från en annan del av landet själv. Eller som hade komplex för att hon var outbildad och hade ett "skitjobb" medan vi hade universitetsutbildning och så där.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Verdi skrev:
Robertrimmevik skrev:
PapaD skrev:
Lägg av nu, snälla. De som tror människor är olika för att de inte bor i större städer... De bekräftar bara att människor är i grunden flockdjur som har nära till hat mot alla som inte gör som man gör i sin flock. Tillbaks till ämnet tack.
Och i storstadsflocken är det betydligt mindre jantelag och mera av motsatsen. Vad det heter vet jag dock ej men den innebär ungefär så här: Är du inte märkvärdig och sticker ut på något vis så är du ingen.

Så tänkte jag också förut. När man jobbade på ett företag och var tvungen att besöka huvudkontoret i Stockholm. Där det började med att den näbbiga receptionisten hånade en för att man var från landsorten...

För att inte nämna när jag råkade säga att jag "klippt håret" med tjockt L i min blivande frus studentlägenhet i Uppsala inför 5 av hennes studentkompisar. Som kom från Värmland och andra provinser... Ja, de hade riktigt roligt åt mitt sätt att uttala L. Visste inte vad jag skulle säga.

Blev mer hånad för att jag var från Hälsingland när jag bodde i Gävle än i Uppsala. Helt enkelt för att Gävleborna har komplex medan de i Uppsala har en högre grundtrygghet. Sen är det iofs lite roligt att alla infödda Uppsala-bor längtar till Stockholm på ett eller annat sätt medan vi inflyttade känner oss mer nöjda. :)

Sen gifte jag mig med en fru vars hela släkt kommer från Stockholm. Mamma och pappa, mormor och morfar, farmor och farfar, kusiner... Ja allt. Och alla var precis lika jordnära som folk hemma i Hälsingland. Som helt vanligt folk.

Sålde min första Tesla till VD:n för en sån där mäklarfirma som säljer våningar på strandvägen och typ slott. Han hade överklassnamn, överklass-smeknamn och sådär. Skittrevlig kille.

Det jag försöker få fram är att Stockholmare som är trygga i sig själva inte hånar en för att man pratar annorlunda eller råkar komma från en annan del av landet. Ger mig fan på att den där receptionisten som hånade oss kom från en annan del av landet själv. Eller som hade komplex för att hon var outbildad och hade ett "skitjobb" medan vi hade universitetsutbildning och så där.
Menade inte riktigt så utan det kom nog ut lite fel. Jordnära och trevliga är man både i glesbygden och i storstan, och motsatsen finns både i glesbygden och storstan men däremot tror jag att grundinställningen skiljer sig mycket. Mer jante i glesbygden och mer elitistiskt i stan. Men sant som du säger, ödmjukhet kommer man nog längst med i Sverige överlag.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Läste en intressant artikel om glesbygdens problem. Många tänker på norrlands inland och liknande men i artikeln jämfördes levnadsförhållanden och där framträder glesbygd relativt nära storstadsområden. Blekinge och Småland pekades ut. Jag tycker det märks om man reser genom Småland. Dåligt underhållna bostäder och andra tecken på fattigdom. Det ser man mer sällan i Norrland.

Det är därför som jag bor i Norrlands inland. Billigt boende, hyffsat betalt och lite konkurrens om de bra jobben. Lätt att vara duktig när den mesta kompetensen går till storstan. Därav jantelag. Ganska logiskt egentligen.

Nu åter till topic.
Har kört e-tron 850mil nu och är riktigt nöjd.

Positiva saker är:

Räckvidden är betydligt bättre än väntat(därav min negativa inställning till EPA). Ligger på 2,58 med blandad hård körning(mest landsväg och motorväg 20-30km/h över hastighetsgränsen)

Ingen räckviddsångest. Gott om 50kWh-laddare att toppa upp på(Rasta hunden och en kaffe sedan vidare till Ionity och tanka fullt på 40min(käka under tiden))

Underbar att köra(så tyst och så bekväm och samtidigt riktigt vass i omkörningarna(race med Model 3 till Ionity Sundsvall och han fick ge sig(han svängde dock ej in till mitt stora förtret, for väll till Tesla Suc))

Tack Tesla club Sweden för tipsen om apparna Chargepoint och Enel X.(nu behöver jag inte aktivera mitt Audi ladd abonnemang förens till nyår, så nästa sommar är säkrad på Ionity( hoppas Audi och Ionity kommer till sina sinnes innan året därpå))

Negativa saker är:
Appen suger men det viste jag ju dock redan(ska göra en uppdatering på bilen(nån här sa att det fanns en, min är tillverkad i feb(visade sig att jag slapp fakeljudet)))

Folk hör inte när man kommer.

Upplever att förbrukningen går upp en stund efter supercharge. Kanske har att göra med nån särskild kylning av batteriet då.

Jag kommer nog tappa körkortet(trodde räckviddsångesten skulle lösa det problemet. men den uteblev)

Kan i övrigt rekommendera denna bil(och även andra elbilar som tex Tesla), mycket bang for the bucks. Det finns fortfarande några kvoterade e-tron 55 advance kvar, de kan man få lös för runt 950k innan miljöbonus.
Återkommer med rapport i Februari. Då får ni veta vad en realistisk förbrukning ligger på i riktig vinter.
Kul att du är nöjd med bilen.
Du hade ju lite ångest innan köpet med en del funderingar över räckvidd med släp/skoter/takbox mm för långkörningar. Har du kommit fram till någon bra lösning eller ska du experimentera fram nåt i vinter?

Hade planerat ganska långt innan jag köpte bilen.

För det första är det väldigt liten konkurrens om laddarna här uppe och med det massiva elbilsmotstånd som råder här lär det vara så ett bra tag till. ;)

Kommer att ha 19tums fälgar på vinterdäcken.

50kWh-laddaren i Åsele räddar resorna till Östersund/Åre, är den trasig får man i värsta fall ladda på deras 22kWh-laddare men jag får ju tyvärr bara ut 11. Nästa gång jag byter bil ska jag definitivt ha en 22kWh ombordladdare att få 4mil på en halvtimme kan vara mycket värt i en krissituation(min säljare har dock lovat mig lånebil till de resorna men det kommer ej att behövas tror jag)

Skellefteå över dagen ca 33mil inga som helst problem. Gratis 50kWh-laddare i Boliden. :D

Umeå över dagen ca 28mil inga som helst problem. Krisar det så slå ihjäl ett par timmar på IKEA och Avion shopping. Frun lär inte gråta.

Ö-vik åker jag sällan till över dagen. Tror inte 19 mil hem ska vara ett problem även om det är uppför och om det skulle vara snö eller kallt.(positivt är att det sällan snöar när det är riktigt kallt och den snön är oftast väldigt lätt) Skulle jag tveka så kan jag åka över Bjurholm. Det finns en 50kWh-laddare i Nordmaling.

Luleå över dagen skulle jag nog inte göra vintertid i dåligt väglag. Men vi brukar inte åka dit vintertid.

Den stora utmaningen är till Hemavan med skoter/takbox(Åker jag med skotersläp så går takboxinnehållet ner i pulkan så det blir antingen eller) dit har jag 25 mil vilket jag är helt hundra på att man inte tar i ett bräde varken med släp eller takbox eller knappt, utan nått av det. Då blir det till att åka tidigt så man är i Storuman innan Umeborna hinner lägga beslag eller parkera in 50kWh-laddaren på OKQ8. Väl där äter vi och laddar runt 50min. Borde räcka för att ha fullt batteri igen och klara de sista 15 milen(då får jag ha en snittförbrukning på 5,7kWh/mil!). Skulle det ändock krisa så finns 11kWh att tillgå i Tärnaby efter 12,5 mil.

Mycket hänger på att dom få 50kWh-laddarna som finns fungerar. Hade sluppit det med en Model X. Men ca 150k till var över min budget plus att den inte går in i mitt garage och att serviceverkstad inte finns på orten. Hade Model S haft drag hade jag lätt köpt den. Orkade heller inte vänta på Model Y. Ogillar inte Tesla önskar bara dom kunde dela med sig av SuC om så till ockerpriser precis som Ionity.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anonymous FTW »

E-tron säljer bra. Bäst säljande elektriska SUV i Europa första halvåret 2020. 86,8% försäljningsökning jämfört med samma period förra året och i år hade vi ändå corona som inverkade på sifforna.

E-tron innehar 92% av Audis försäljning i Norge.
93% på Island
12% i Sverige
och 14% i Israel

https://www.autodevot.com/2020/07/audi- ... uv-europe/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.

Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anonymous FTW »

Off Grid Byggaren skrev:
Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.

Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
1400 bilar i månaden är väl inte så lite i lilla Sverige. Däremot hade det varit roligare om det hade varit högre andel än 12% för E-tron, tyvärr så verkar 12% vara en hög siffra.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev:
Kan det stämma, nu finns det 2042 registrerade e-tron i Sverige.

Cirka 1000 sålda i år, säljer Audi så få bilar totalt att 12% är e-tron?
Är 8800 bilar hittills i år dåligt? Det är ju bättre än både BMW och MB.
Vad tycker du skulle varit godkänt?
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
...klipp...
Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.
Tummen upp :D
Skriv svar