Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

OTP skrev:
mati skrev:
NiclasS skrev:
Här en bild på min Navarrablå med svart optik paket.
Den var riktigt fin. Synd att det inte fanns det svarta optikpaketet för ett år sedan när jag beställde. Den stora krom-grillen är kanske inte den snyggaste detaljen på min bil.
Jag har oxå svårt för den stora kromade grillen, gör den sig bättre mot någon färg?
I mina ögon så passar den stora kromade grillen på vit bil. Jag är i alla fall nöjd. Svart optik fanns inte ens som alternativ när jag beställde.

Bild
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Såg en orange för ett tag sen. Rätt cool faktiskt. Uppiggande.
Folierad antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

Mr S skrev:
OTP skrev:
mati skrev:
NiclasS skrev:
Här en bild på min Navarrablå med svart optik paket.
Den var riktigt fin. Synd att det inte fanns det svarta optikpaketet för ett år sedan när jag beställde. Den stora krom-grillen är kanske inte den snyggaste detaljen på min bil.
Jag har oxå svårt för den stora kromade grillen, gör den sig bättre mot någon färg?
I mina ögon så passar den stora kromade grillen på vit bil. Jag är i alla fall nöjd. Svart optik fanns inte ens som alternativ när jag beställde.

Bild
Ja det kanske är färgen den gör sig bäst på.. tycker den funkar till navarrablå oxå men det blir ju lite gubbigare :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Såg en orange för ett tag sen. Rätt cool faktiskt. Uppiggande.
Folierad antar jag.
Tror inte det. Finns två på blocket.
Tex https://www.blocket.se/vi/87956626.htm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Såg en orange för ett tag sen. Rätt cool faktiskt. Uppiggande.
Folierad antar jag.
Tror inte det. Finns två på blocket.
Tex https://www.blocket.se/vi/87956626.htm
catalunyaröd.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

orange?
orange.JPG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Jag tycker den ser orange ut iaf. Ännu tydligare IRL.
På blocket ser man tom att den blir lite gul i ljus.

Jämför med tex:
Bild


Jag hade hursomhelst valt den färgen och det svarta optikpaketet, samt ljus inredning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med ljus lack på e-tron blir det aningen bättre, fast varför ska det vara en sådan enorm grill som ändå är täckt till stora delar kan jag undra.
Tak-2.jpg
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
cata2.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Med ljus lack på e-tron blir det aningen bättre, fast varför ska det vara en sådan enorm grill som ändå är täckt till stora delar kan jag undra.
Audis designspråk. Lite tråkigt att det är just grillen som används som igenkänningsfaktor. En detail som absolut inte behövs på en elbil och som inte kommer att finnas på framtidens bilar. Men bilindustrin är ju tyvärr konservativ. Det ska låta brum brum, det ska komma ut rök där bak ur många feta skorstenar. Ju fler desto häftigare. Till och med Model S hade ju en fejk-grill en gång i tiden. Det var visserligen inte fult, men jag har ändå aldrig fattat varför de har gjort så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.
Jag tycker definitivt den är orange på bilden också. Och gul där spottarna lyser. Riktigt snygg färg hursomhelst, och ännu bättre IRL.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.

Jag tycker den där "röda" ligger nära BMW:s Sakhir Orange. Kanske att den ser lite mer röd ut i flatljus. Men i skarpt ljus så går den helt klart mot orange/gul.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
orange?

Den skiftar åt orange i solljus/spotlights skulle jag tro.

Bilen i annonsen som länkas sägs iaf vara Catalunya-röd.
Grannen har en röd E-Tron och även under gynnsamma förhållanden så har den aldrig sett orange ut. Om man inte tycker att bilen på bilden är orange då.

Jag tycker den där "röda" ligger nära BMW:s Sakhir Orange. Kanske att den ser lite mer röd ut i flatljus. Men i skarpt ljus så går den helt klart mot orange/gul.
Grannens är betydligt mer lik Imolaröd, men kan ju ha att göra med att den inte sett sol sen han fick hem den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min galaxblåa e-tron är i mina ögon minst lika grön som blå. Mer grön än blå skulle jag nästan vilja påstå. Vi kallar färgen för blön. Ibland kan den till och med nästan se svart ut. Audi har verkligen lyckats att förvilla ögat. Det är kanske samma sak med den där orange-röda. Jag har sett en röd e-tron irl och den var faktiskt röd. Men på bilderna tycker jag också att den ser orange ut.
Kommer ni ihåg den guld-vita klänningen? För visst är den guld-vit. ;)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... klanningen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5171
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Blå och svart :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pertan »

Måste man välja Proline för att få adaptiv farthållare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Pertan skrev:
Måste man välja Proline för att få adaptiv farthållare?
Nej. Men du måste kanske bocka i den som tillval när du inte väljer Proline-utförandet. Alla tillval kan väljas i alla utföranden vad jag förstår. Men ibland kan det vara billigare att välja en dyrare utrustningsnivå som redan har de tillval du är intresserad av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Jag har tänkt lite åt samma håll men signade upp i november så har det till november 2020 och tänker säga upp det innan. Jag kan använda det på skidresa nu i mars.
Får göra ny bedömning i oktober om det är värt ett år till med abonnemang.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
macky skrev:
Angående Ionitys prishöjning. Ngn här som aktiverat audi charging service? När jag läser på hemsidan tolkar jag det som att man får 12 mån gratis och att första ägaren till e-tron kan aktivera detta fram till årsskiftet. Då tänker jag vänta till våren/sommaren då inga långresor kommer göras innan. Fjällen påverkas inte eftersom de ändå inte byggt några vettiga stationer där än. När abonnemanget sedan ska börja kosta avslutar jag det och har då drygt ett år kvar av leasingen. Observera att man måste avsluta i tid annars binds det 12 mån till. Undra hur det ser ut då? Borde väl dykt upp annan möjlighet att få typ motsvarande ionitypris tycker man. Laddar så lite DC men ändå surt att betala så mycket när det är dags. Elbil ska alltid vara billigare i drift... ;)
Jag har tänkt lite åt samma håll men signade upp i november så har det till november 2020 och tänker säga upp det innan. Jag kan använda det på skidresa nu i mars.
Får göra ny bedömning i oktober om det är värt ett år till med abonnemang.
Samma här. Vi kommer lägga vår semester lite senare i år, säg i slutet av juli. Jag aktiverar e-tron charging service precis innan semestern. Sen lägger jag en påminnelse i min kalender så att jag inte glömmer att säga upp avtalet i tid, innan det börjar kosta en årsavgift. Nästa år tar vi semester lite tidigare så att man fortfarande har servicen aktiverad. Därefter är det bara ett halvår kvar tills leasingen på vår e-tron går ut. Under den tiden får jag i värsta fall improvisera, men kommer sannolikt inte behöva ladda hos Ionity. Sen får vi se hur läget ser ut och vilken bil man ska leasa. Förhoppningsvis har allting stabiliserats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av OTP »

Själv ska jag försöka undvika laddning på ionity oavsett de där 12 månaderna.. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Själv ska jag försöka undvika laddning på ionity oavsett de där 12 månaderna.. :D
Jag tänker likadant. Det är en principsak nu. Jag tror att jag laddar hellre med 50kW nånstans och väntar en timme. Och har man väl bestämt sig för detta så kan man till och med göra sig besväret och leta efter gratis laddare. De finns ju fortfarande lite överallt. Tar vi dessutom e-Golfen istället så behöver vi inte ladda så mycket heller. Den förbrukar ju bara hälften. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Snap02 »

Vad förbrukar din bil i snitt på vintern resp sommar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Vad förbrukar din bil i snitt på vintern resp sommar?
22,4kWh hade jag som snitt mellan april och oktober. Nu har det ökat till 24,5 eller nåt. Men svårt att säga eftersom jag för det första aldrig har nollställt räknaren och dessutom har jag kört några turer med släp och husvagn sen oktober.
Jag skulle säga runt 26-27 på vintern är realistiskt. Vi körde 200 mil Tyskland t o r förra veckan och det blev prick 27kWh/100km. Men det är ju ingen vinter direkt. Ingen aning vad som händer i -20 grader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar