Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Audi e-tron

Inlägg av fnystrom »

Nu närmar sig äntligen lanseringen av en ny elbil, Audi e-tron.

Enligt ett pressmeddelande börjar den säljas i sommar. Passar mig perfekt då leasingen går ut på min nuvarande bil då.

http://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-tr ... as-sommar/

Med start idag (?) kan man anmäla sig till ett nyhetsbrev där man kommer få löpande information inför lanseringen.

Mer info här: https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... cepts.html

Ett säljargument för e-tron som man kan hitta på info-sidan:
De främre strålkastarna har högupplösta laserprojektorer som förstärker helljuset i hastigheter över 70 km/h. Det här systemet innebär att strålkastaren bryts ned i många små "pixlar" där varje enskild pixel kan styras, anpassas och stängas av individuellt. På så sätt kan vägen lysas upp betydligt mer även om du får möte – helljuset stängs av för vissa sektorer av vägen för att inte blända mötande bilister.

Personligen ser jag fram emot den här lanseringen. Jag har kört Audi i över 20 år och har på gott och ont vant mig vid det märket. Det blir bra att byta ut min dieseltraktor mot en stor el-traktor.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Audi e-tron

Inlägg av Patrik83 »

fnystrom skrev:
Nu närmar sig äntligen lanseringen av en ny elbil, Audi e-tron.

Enligt ett pressmeddelande börjar den säljas i sommar. Passar mig perfekt då leasingen går ut på min nuvarande bil då.

http://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-tr ... as-sommar/

Med start idag (?) kan man anmäla sig till ett nyhetsbrev där man kommer få löpande information inför lanseringen.

Mer info här: https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... cepts.html

Ett säljargument för e-tron som man kan hitta på info-sidan:
De främre strålkastarna har högupplösta laserprojektorer som förstärker helljuset i hastigheter över 70 km/h. Det här systemet innebär att strålkastaren bryts ned i många små "pixlar" där varje enskild pixel kan styras, anpassas och stängas av individuellt. På så sätt kan vägen lysas upp betydligt mer även om du får möte – helljuset stängs av för vissa sektorer av vägen för att inte blända mötande bilister.

Personligen ser jag fram emot den här lanseringen. Jag har kört Audi i över 20 år och har på gott och ont vant mig vid det märket. Det blir bra att byta ut min dieseltraktor mot en stor el-traktor.
Vet någon när ev reservation blir möjlig?
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
http://www.etron.se/

:D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hur duktiga är Audi på elbilar egentligen?

De har ju haft Audi R8 e-tron tidigare, men det blev ju endast något 100-tal tillverkade av den.

Hur var egentligen tekniken i R8 som elbil, har de kommit långt fram i sin utveckling?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -pa-45-mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Audi är ju samma som VW och de har ju tillverkat e-Golf och e-Up! så de borde väl kunna på den nivån i alla fall.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Utifrån att ha haft 4 e-Golf och 1 e-up skulle jag säga att man är väldigt duktiga på själva eldriften. Sen är man duktiga på upplevd ”detaljkvalitet” osv

Sen att de har ”små” batterier, ingen 3-fas laddning, inget SuC-närverk och inga OTA-uppdateringar är en annan sak så att säga.

Men skulle tro att e-tron säkert blir en riktigt bra elbil.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Man har kunnat reservera i Norge en stund nu för ca 20000 men att den skulle komma redan till sommaren är tveksamt. Jag har hört 2019.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Intressant med prisbilden... AMS rapporterar väl som vanligt 600-700k för att få folk att vänta istället för att köpa Tesla. I slutändan blir det väl som i-Pace att priset hamnar uppåt miljonen iaf...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 963
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Audi e-tron

Inlägg av Toja »

Garanterat minst 1 milj. Audi är inte prisdrivande. Då skulle WV o Skoda inte överleva
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Toja skrev:
Garanterat minst 1 milj. Audi är inte prisdrivande. Då skulle WV o Skoda inte överleva
Jo jag tror också det. Hamnar ju mellan i-Pace och Model X i storlek, dessutom något större batteri än i-Pace. Audi och Jaguar har ju i övrigt ungefär samma prispolicy och åtminstone på sikt så kommer såklart VWs aktieägare förvänta sig lika bra marginaler på elbilarna som övriga bilar... Så summa summarum tror jag priset hamnar i nivå med i-Pace eller tom lite högre, dvs runt miljonen. Ska dock tillägga att jag inte läst så mkt om e-tron, finns såklart en möjlighet att Audi vill "slå sig in" och initialt inte tar lika mycket betalt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av lobbin »

Dessutom brukar Audi vara duktiga på att ta betalt för tillbehör? När jag kollade på Audi som tjänstebil så har jag för mig att de hade typ kryssrutor för _allt_. Grymt jobbigt att få en överblick.

Kanske har hänt något på 5 år dock :)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av igu »

lobbin skrev:
Dessutom brukar Audi vara duktiga på att ta betalt för tillbehör? När jag kollade på Audi som tjänstebil så har jag för mig att de hade typ kryssrutor för _allt_. Grymt jobbigt att få en överblick.

Kanske har hänt något på 5 år dock :)
Kryssrutorna har om möjligt blivit fler... :roll:
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Pris och leveranstid kommer säkert att dra iväg. Man kan nog glömma att få den tills leasingperioden går ut om nåt halvår. Speciellt som de flesta bilarna går till Kina. Och det inte finns någon batteritillverkning värt namnet i Europa. Laddinfrastrukturen behöver också mångdublas. Det är lite att göra innan det står en Audi Bajskorv på uppfarten :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Agree. För mig gör detta det "nästan" omöjligt för mig att köpa en bil från VW-koncernen igen. Som "lök på laxen" har jag redan lovat mig själv det vid tidigare tillfälle efter upprepad otroligt stor frustration över deras servicenätverk.

Tror dock inte detta kommer bli någon begränsning för mig i praktiken annat än möjligtvis om 5-10 år när de kanske lärt sig bygga elbilar OCH fått bra laddnätverk på plats.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Audi e-tron

Inlägg av bullen »

Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

nu har Audi gått ut med "officiellt" pris att e-tron ska ha ett startpris på 80 000€. Med tanke på Audis tillbehörspriser och långa listor, så antar jag att det inte blir allt för många bilar som säljs för mindre än 100 000€.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
nu har Audi gått ut med "officiellt" pris att e-tron ska ha ett startpris på 80 000€. Med tanke på Audis tillbehörspriser och långa listor, så antar jag att det inte blir allt för många bilar som säljs för mindre än 100 000€.
Intressant. Var ändå klart lägre än jag trodde. i-Pace startar väl på €82.000 för den enklaste S-modellen?

Håller med om att Audi har en stor och "dyr" utrustningslista, men samma sak gäller ju för Jaguar.

Audin är ju något snabbare, något större, något större batteri, något mer kraftfull motor än i-Pacen. Gissningsvis ännu lite högre interiörkvalitet... i-Pacen är dock snyggare IMO. Är väl hyfsat stor chans att Audin kan ladda trefas också samt att man antagligen får fördelar jämfört med Jaguar-ägare i Ionity-nätverket.

Personligen föredrar jag Tesla, men om Tesla inte fanns hade jag vid första anblick varit betydligt mer intresserad av Audin än av Jaguaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
För min del som aldrig ägt (men kört) Audi tycker jag dessutom att koncernen gör skäl för det franska namnet. Fusket med utsläppen är ett slag i ansiktet som jag inte glömmer i första taget. Det är ju lika illa som i gamla tider när man gav hästarna arsenik för att pigga upp dem inför försäljning, men satt i system på global nivå. Riktigt fult gjort. De har en del att bevisa innan förtroendet återkommer.
Agree. För mig gör detta det "nästan" omöjligt för mig att köpa en bil från VW-koncernen igen.
Kan bara hålla med, det ska enormt mycket till för att jag ska köpa något från VW koncernen. Och att de fortsätter att tala om diesel efter dieselgate, testerna på apor osv gör inte direkt saken bättre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

bullen skrev:
Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilarBild
Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill. :D :lol:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Audi e-tron

Inlägg av fnystrom »

Undrar vad det blir för förmånsvärde på e-tron. Det är en stor SUV och risken är att förmånsvärdet sticker iväg, i alla fall jämfört med tex Model S.

Eftersom det är en Audi så kommer det säkert krävas en hel del extrautrustning också vilket gör att förmånsvärdet kommer bli högt, trots att det är en elbil.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Fick detta mejl från Audi Norge.
Audi e-tronen närmar sig

Electric Audi e-tronen blir en fullblods SUV med gott om plats för fem, mycket bagage och bra back clearance. Dessutom kommer bilen att ha möjlighet att hänga snabbt.

Audi-koncernen i Tyskland meddelade idag ett tyskt pris på 80 000 euro för Audi e-tron. Det här är en tysk prisindikering som inkluderar 19 procent moms, som nu är en elbil undantag på den norska marknaden. Observera att detta endast är en indikation. Därför kan ändringar inträffa innan vi öppnar för beställning. Samtidigt är vi övertygade om att numren som delades idag ger en god indikation på prisnivån för Audi etron. Vi förväntar oss mycket god tillgång till bilar på den norska marknaden, vilket innebär att vi kommer att kunna hantera fler kunder än de som har reserverat plats i Audi e-tronkön.

Audi presenterade en speciellt främjad prototyp av e-tron vid Genèves bilutställning förra veckan. Totalt kommer 250 prototyper av bilen att flytta över fem miljoner kilometer, delvis till extrema förhållanden i fyra olika kontinenter, inklusive noggrann testning på skandinaviska vintervägar.

"Det är en garanti för alla våra kunder att bilen går igenom omfattande tester under alla förhållanden. I vår del av världen är kalla, snö och stora avstånd gemensamma villkor. Det kommer också att vara för Audi etron. Vi talar om en stor SUV med gott om plats för fem personer, med ett brett utbud av möjligheter och 150 kW snabblastning, säger Elin Sinervo, chef för Audi i Norge, om bilen som lanserades i slutet av året.

Totalt testar du bilen 85 000 timmar på ett avstånd som motsvarar 125 rundor runt om i världen. Nu testar du Audi-e-tronen under temperaturer från -20 grader till +50 grader. Syftet är att se till att de elektriska SUV: s allsidiga kvaliteter inte utmanas av extrema förhållanden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Räknas man om €80000 från Audis prislista skulle det ge ett pris från ca 830 000:-.få se vad det blir för standardutrustning på den.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hedman »

chaffis75 skrev:
bullen skrev:
Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilarBild
Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill. :D :lol:
Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar