Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag fått på Opti-coat lackskydd hos Rosenberg i Täby. Passade på att få dit stenskottsfilm också på front och huv.

De har gjort ett toppenfint jobb med bilen.

Då jag kör mycket grusvägar så blev det stänkskydd runt om. Min rutor är fabrikstonade, rätt lagom mörka och med bra sikt ut genom fönstren.
Polerad.JPG
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Mr S skrev:
NiclasS skrev:
Hämtade idag ut bilen efter att den fått stenskottsfilm monterat.
Hade först tänkt att ta standard-kittet men efter att ha kört bilen i en vecka valde jag att ta extended-kit.
Anledningen är att jag var obekväm med hur mycket skit det var som sprutade upp på sparklådorna.

Passade även på att lägga på ett keramiskt lackskydd på hela bilen samt ta bort e-tron och 55 på bagageluckan.
Nu väntar toning av samtliga rutor utom framrutan.
Snyggt! Hur mkt fick du ge för stenskottsfilmen?
31400 kr för stenskottsfilmen.

Off Grid Byggaren skrev:
Nu har jag fått på Opti-coat lackskydd hos Rosenberg i Täby. Passade på att få dit stenskottsfilm också på front och huv.

De har gjort ett toppenfint jobb med bilen.

Då jag kör mycket grusvägar så blev det stänkskydd runt om. Min rutor är fabrikstonade, rätt lagom mörka och med bra sikt ut genom fönstren.
Polerad.JPG
Roligt att du är nöjd!

På din bild ser det ut som att du har orginal framstänkskydd. Stämmer det? Jag har också de monterade på bilen från fabrik och för mig hjälpte de inte alls till. De är alldeles för små. På förra bilen hade jag större stänkskydd monterade och dom gjorde verkligen i stor skillnad.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det stämmer att främre små stänkskydden är de som satt på vid leverans. De gör lite nytta med 19 tums fälgar men nog kunde de vara större.

De bakre är också Audi original för e-tron, men är lite större. Det finns att köpa Audi främre stänkskydd, men de är precis lika de små som sitter på vid leverans.
Stankskydd2.jpg
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

För er som undrar...

E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
etronsales.png
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Wilson skrev:
För er som undrar...

E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
etronsales.png
Oj!!! Otroligt kul!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Wilson skrev:
För er som undrar...

E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
etronsales.png
Ja de får passa på första månaden i ett kvartal när Tesla i princip inte levererar några bilar i Europa/Norge ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

hooked skrev:
Wilson skrev:
För er som undrar...

E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
etronsales.png
Ja de får passa på första månaden i ett kvartal när Tesla i princip inte levererar några bilar i Europa/Norge ;)
Precis.
Kanske dom kommit igång med étron 50 nu? Fortfarande inga tester av den nånstans?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Tack för era kommentarer gällande att jag tänkt rätt gällande räckvidden!
Har kört 6 400 mil på 3,5 år i min nuvarande. Dock lite längre jobb till nu än tidigare, typ 3,5 mil men det lär den ju klara även med full gas hela vägen.... :D

Har alltid haft Nokian Hakka R men dessa verkar ej finnas i rätt dimension, det vill säga 255 55 19”.

Bilen jag testade hade Matrix LED och kan bara hålla med, sjukt vilket ljus! Nu fick jag tyvärr hoppa det valet denna gång men har Xenon på min Allroad som är sjukt dåligt så standard LED är nog bättre än nuvarande i alla fall... egentligen pinsamt dåligt på nuvarande bil som börjar på 500 000 i pris...

Känns som att boxen som Tibber har är bra och prisvärd, speciellt om man blir kund. Bra pris på kabeln samt lastbalansering också

Känns som jag fick bra på på bilen, kan meddela att listpriset är 795 för 50. 695 är bara en begränsad upplaga. Totalt 120 000(baserat på 795) i rabatt på min bil känns som en bra deal för en bil som precis är lanserad
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Johan B skrev:
Tack för era kommentarer gällande att jag tänkt rätt gällande räckvidden!
Har kört 6 400 mil på 3,5 år i min nuvarande. Dock lite längre jobb till nu än tidigare, typ 3,5 mil men det lär den ju klara även med full gas hela vägen.... :D

Har alltid haft Nokian Hakka R men dessa verkar ej finnas i rätt dimension, det vill säga 255 55 19”.

Bilen jag testade hade Matrix LED och kan bara hålla med, sjukt vilket ljus! Nu fick jag tyvärr hoppa det valet denna gång men har Xenon på min Allroad som är sjukt dåligt så standard LED är nog bättre än nuvarande i alla fall... egentligen pinsamt dåligt på nuvarande bil som börjar på 500 000 i pris...

Känns som att boxen som Tibber har är bra och prisvärd, speciellt om man blir kund. Bra pris på kabeln samt lastbalansering också

Känns som jag fick bra på på bilen, kan meddela att listpriset är 795 för 50. 695 är bara en begränsad upplaga. Totalt 120 000(baserat på 795) i rabatt på min bil känns som en bra deal för en bil som precis är lanserad
Fick du adaptiv farthållare åtminstone?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Johan B skrev:
Bilen jag testade hade Matrix LED och kan bara hålla med, sjukt vilket ljus! Nu fick jag tyvärr hoppa det valet denna gång men har Xenon på min Allroad som är sjukt dåligt så standard LED är nog bättre än nuvarande i alla fall... egentligen pinsamt dåligt på nuvarande bil som börjar på 500 000 i pris...
Det är ju ändå samma strålkastare, matrix-funktionen är enbart mjukvara. Du kommer alltså få samma fantastiska helljus, fast automatiken är begränsad till på/av.
Om nu Audi någon gång kommer igång med sin utlovade tjänst att man ska kunna köpa till funktioner så kan du få matrix LED den vägen. Det ska gå att abonnera också, dvs bara på vinterhalvåret till exempel. Frågan är vad det kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

hooked skrev:
Ja de får passa på första månaden i ett kvartal när Tesla i princip inte levererar några bilar i Europa/Norge ;)
Visst, men det är kul att se att Audi bygger/vill sälja bilar. Jämför Kona, e-Niro som borde vara längst upp på listan. Ok, kan se annorlunda ut globalt sett men nog borde väl Norge vara en prioriterad marknad för Kia/Hyundai.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 931
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Johan B skrev:
Bilen jag testade hade Matrix LED och kan bara hålla med, sjukt vilket ljus! Nu fick jag tyvärr hoppa det valet denna gång men har Xenon på min Allroad som är sjukt dåligt så standard LED är nog bättre än nuvarande i alla fall... egentligen pinsamt dåligt på nuvarande bil som börjar på 500 000 i pris...
Det är ju ändå samma strålkastare, matrix-funktionen är enbart mjukvara. Du kommer alltså få samma fantastiska helljus, fast automatiken är begränsad till på/av.
Om nu Audi någon gång kommer igång med sin utlovade tjänst att man ska kunna köpa till funktioner så kan du få matrix LED den vägen. Det ska gå att abonnera också, dvs bara på vinterhalvåret till exempel. Frågan är vad det kostar.
Gällande priset såg jag en skärmdump från tysk marknadsföring, som jag inte hittar nu, men det var en del billigare att köpa 3*6 mån (tänkt leasingperiod) än att köpa från fabrik. Köpa till för livstid var så klart en del dyrare. Fanns även kortare intervall att välja. Återstår att se när det kommer igång bara. Jag hade det ju på min förra audi och det är det bästa tillvalet jag haft när det väl behövs. Snålade på det nu just för att jag tänkte välja till vid behov ist.

Kan för övrigt berätta att det gick utmärkt att köra från 3 mil norr om Sthlm till Karlskrona med ett stopp på Ionity Mantorp. Första sträckan 25 mil motorväg och ca 20% kvar av batteriet. Lagligt plus 5 på farthållaren. Laddning till 100% klar inom ca 30 min, snabbare än familjen hann äta lunch iaf. Sen 28 mil ner till Karlskrona med 20% kvar av batteriet även här. Det var ordentligt blåsigt med motvind på E4:an och mot/sidvind i Småland. Lite blöta vägar ibland men inte ngt kraftigt regn. Jag är mycket nöjd beaktat att det inte var idealiska förhållanden. 80 kr i laddning på Ionity och sen 70 för ett dygn i garage med laddning. Elbil är trevligt! :D
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

macky skrev:
mati skrev:
Johan B skrev:
Bilen jag testade hade Matrix LED och kan bara hålla med, sjukt vilket ljus! Nu fick jag tyvärr hoppa det valet denna gång men har Xenon på min Allroad som är sjukt dåligt så standard LED är nog bättre än nuvarande i alla fall... egentligen pinsamt dåligt på nuvarande bil som börjar på 500 000 i pris...
Det är ju ändå samma strålkastare, matrix-funktionen är enbart mjukvara. Du kommer alltså få samma fantastiska helljus, fast automatiken är begränsad till på/av.
Om nu Audi någon gång kommer igång med sin utlovade tjänst att man ska kunna köpa till funktioner så kan du få matrix LED den vägen. Det ska gå att abonnera också, dvs bara på vinterhalvåret till exempel. Frågan är vad det kostar.
Gällande priset såg jag en skärmdump från tysk marknadsföring, som jag inte hittar nu, men det var en del billigare att köpa 3*6 mån (tänkt leasingperiod) än att köpa från fabrik. Köpa till för livstid var så klart en del dyrare. Fanns även kortare intervall att välja. Återstår att se när det kommer igång bara. Jag hade det ju på min förra audi och det är det bästa tillvalet jag haft när det väl behövs. Snålade på det nu just för att jag tänkte välja till vid behov ist.

Kan för övrigt berätta att det gick utmärkt att köra från 3 mil norr om Sthlm till Karlskrona med ett stopp på Ionity Mantorp. Första sträckan 25 mil motorväg och ca 20% kvar av batteriet. Lagligt plus 5 på farthållaren. Laddning till 100% klar inom ca 30 min, snabbare än familjen hann äta lunch iaf. Sen 28 mil ner till Karlskrona med 20% kvar av batteriet även här. Det var ordentligt blåsigt med motvind på E4:an och mot/sidvind i Småland. Lite blöta vägar ibland men inte ngt kraftigt regn. Jag är mycket nöjd beaktat att det inte var idealiska förhållanden. 80 kr i laddning på Ionity och sen 70 för ett dygn i garage med laddning. Elbil är trevligt! :D
Kul!

Jag kommer nog också köra Stockholm -> Karlskrona några gånger och såg att de nu börjat bygga Ionity i Norrköping samt Oskarshamn så den sträckan om man väljer det kommer förmodligen vara täckt inom kort.
macky
Inlägg: 931
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ja den vägen är ju lite kortare och ”större” men personligen tyckte jag det var skönare att köra fin landsväg genom Småland istället. Passade bilen utmärkt, bara åka med i jämnt tempo. E22:an är ju trist med sina 2+1 vägar även om det onekligen är snabbare. Får se nästa gång vad valet blir om infrastrukturen är klar då.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dagstid är E22 miserabel, men nattetid kan man blåsa på rätt bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Audi e-tron

Inlägg av Speedy »

Aanuka skrev:
Jag kommer nog också köra Stockholm -> Karlskrona några gånger och såg att de nu börjat bygga Ionity i Norrköping samt Oskarshamn så den sträckan om man väljer det kommer förmodligen vara täckt inom kort.
Vart kan man se att Oskarshamn ska få Ionity?
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Visst är det som att glida på moln? Jag tycker nu med vinterdäcken har bilen blivit ännu bekvämare.
Vad har du för spec? Matrix LED, night vision? Jag har aldrig tyckt om att köra i mörker, jag har så dåligt mörkerseende. Och under sommarhalvåret har jag kört i princip uteslutande i dagsljus.
Men nu på hösten har man ju inget val längre. Och vad ska man säga. Med E-tron är det nästan roligt att köra på natten. Matrix-LED är verkligen fenomenalt bra. Och värmekameran fungera mycket bättre nu än på sommarn när alla stenar och träd var varma och "ljusa".
Nu fick jag ju ta över bilen efter en kollega som slutade så jag specade den inte själv. Han hade föreställt förra året och fick den i Juli.

Men jag klagar inte, inget fel på specen.

Spec:
Proline Advanced (så matrix led Finns ju med där)
Mytsvart metallic
Drag
Svart innetak
Skinnklädd instrumentpanel
21 tummare
Phone box
Smart phone interface
HUD
Komfortnyckel

Så rätt välkryssad men ingen night vision tyvärr.

Hade Matrix led på Passaten men Audis känns bra mycket bättre.

Håller med, Matrix led (och adaptiv farthållare) är måsten nu! Svårt att gå tillbaka till en bil utan när man vant sig.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Vet inte om detta blivit postat tidigare, men här är lite nya bilder på en lite kamouflerad E-tron sportback som ska komma nästa år

Bild

Bild

Bild

Bild

https://www.autoblog.com/2019/10/11/202 ... py-photos/
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

Speedy skrev:
Aanuka skrev:
Jag kommer nog också köra Stockholm -> Karlskrona några gånger och såg att de nu börjat bygga Ionity i Norrköping samt Oskarshamn så den sträckan om man väljer det kommer förmodligen vara täckt inom kort.
Vart kan man se att Oskarshamn ska få Ionity?
Här:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Enda nackdelen som jag ser det med både Norrköping och Oskarshamn är väl att de inte ligger i direkt anslutning till de stora huvudvägarna så blir en liten de-tour men något jag tycker man kan leva med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Vet inte om detta blivit postat tidigare, men här är lite nya bilder på en lite kamouflerad E-tron sportback som ska komma nästa år
Det här är sista, jag lovar :-)
e-tron-gt-nogrill.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Enligt artikel i lokaltidning i Karlskrona ska det även byggas Ioniy i Karlskrona.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Wilson skrev:
För er som undrar...

E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
Bilagan etronsales.png finns inte längre
Jag nämnde något om den globala marknaden, här är USA:
Screen Shot 2019-10-28 at 05.13.23.png
Ändå rätt ok tycker jag vad gäller e-Tron om man jämför med Model S/X. Längre ner i listan hittar man 190 Kona och 90 e-Niro för september månad. Compliance bilar skulle jag säga. Riktigt uselt.

Lite oroväckande dock att försäljningen stadigt har gått ner för e-Tron sedan i maj.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Det hade ju varit ganska intressant om man kan prenumerera på vissa tillval i efterhand.

Undrar om detta kan gå även för adaptiv farthållare, beror väl antagligen på om alla delar sitter där eller inte på alla bilar från start..

Man kan ju alltid hoppas på att få bilen snabbare om det säljs färre än prognostiserat... ;) ;)
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Någon som vet om det är standard med ladduttag på både höger och vänster sida? Hittar inte det som något tillval, skall beställa laddbox och behöver veta hur lång kabel jag kommer behöva.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Johan B skrev:
Någon som vet om det är standard med ladduttag på både höger och vänster sida? Hittar inte det som något tillval, skall beställa laddbox och behöver veta hur lång kabel jag kommer behöva.
Det är standard med endast på förarsidan. Osäker vad det är för tillval för att få på båda sidor.
Skriv svar