Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Justja, glömde PS2.
Vi får se om den upplevs tillräckligt stor, och om de lyckas producera tillräckligt många.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.
Speciellt i det erfarna elbilslandet Norge där man rimligen lärt sig leva med elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

I Sverige har vi det relativt platt och långa motorvägar med 110-120kmh i hastighetsbegränsning. Dvs det går förhållandevis snabbt att köra långt med bil.
I Norge är det bergigt och ofta 80kmh i hastighetsbegränsning.
Ska man långt i Norge så tar man flyget istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.

Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.

Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.

Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.

För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
Jag tror det var likadant här hos vår Audi-handlare. Jag var mig veterligen den enda som bytte in en Tesla, alla andra e-tron köpare var mer eller mindre gamla Audi-kunder som bytte in en fossilbil såklart. Men jag är föga representativ i det sammanhanget, eftersom jag sällan byter till en bil av samma märke. Att jag ändå hade 2 Teslor på raken får man nästan se som ett extremt bra betyg för Tesla. Det har bara hänt två gånger tidigare att jag skaffade en bil av samma märke igen, med Volvo och Mazda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Körde igår Bergen-Göteborg och kan bekräfta att det verkligen har kommit MÅNGA etron på norska vägar. Det är i stort sett den elbil man ser flest av efter Tesla. Såg en (1) Taycan på hela vägen.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 931
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
macky skrev:
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Jag roade mig med att testa det jag annars räknat fram. På E4:an mellan Södertälje och Nyköping. Från och till där 110 börjar och slutar. Höll 123 på farthållaren. Ned gav en förbrukning på 28.8 med rak motvind 20 km/h enligt väderappen. Snittfarten blev 113 och temp 20 grader. Hem idag samma väg och samma fart. Temp 19 grader och samma vind fast från sidan. Snittfart 118 och förbrukning på 26.9. Sträckan är knappa 6 mil med samma höjdnivå i båda ändarna. 20-tummare borde dra ned typ 5% till.
B781BA58-1367-47CC-BD70-760A7C723F97.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »



S review
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:


S review
Det går helt klart åt rätt håll för min del. Maffigt med vridmomentet och kul med separata motorer för respektive bakhjul. Släpper de en RS-modell så blir jag nog sugen på riktigt :)

Helt off topic, men kul att se att han hade en fin Alpina-klocka runt armen. Om någon är nyfiken på dem så har vi Sveriges överlägset lägsta priser ;) https://www.regawatches.com/klockor/varumarken/alpina/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Om nu Skoda vågar lansera sin Enyaq som konceptbilen ser ut.
Så tycker jag Skoda Enyaq är snyggare än Audi e-tron.
skoda-vision-iv-concept.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4165
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Nu är det inte bara Tesla som inte har en traditionell grill. Kolla ex Porsche, även fossila då. VW's ID koncept:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Ser ut lite som en mussla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Ser ut lite som en mussla.
Haha. Kanske beror på de lite mer entoniga delarna i min amatörmässiga "photoshop", eller Gimp då. Man får kisa lite så ser det bättre ut :-)

Men oavsett det så tycker jag den blir betydligt snyggare utan grill.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Skillnaden mot vanliga verkar knappt noterbar. Känns som ett stort "meh ".
Kanske kanske de gjort detta som en förberedelse för en RS-modell dock?
När Tesla släpper Plaid, då kommer étron RS med 7-800hk och större batteri(med 800V från taycan).
Nog liten(obefintlig) risk, men då hade dom ju försökt åtminstone...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Nu är det ju inte storleken på grillen vi snackar om, utan dess vara eller icke vara.

Men med tanke på hur provocerade många blir av det så är det troligtvis som du skrev, det är arvet från fossilbilen som gör så ont. Tror det handlar mer om det än utseendet.

Sen håller jag med om att det finns fula grillar, men att principiellt vara mot grillen (oavsett om den fyller en funktion eller ej) tycker jag bara är orationellt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll. /...
...och det här kommer förhoppningsvis bli tydligt ju fler snygga elbilar som lanseras... Ford Mustang Mach-E tycker jag är en hint.

Jag ogillar dock personligen allt som är SUV eller det minsta likt en SUV. Tycker det är riktigt synd att Audi och Merc lanserade SUVar som sina första elbilar. Och rätt otroligt att det inte finns en enda vettig el-kombi med hyfsad dragvikt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Det har jag ingen åsikt om. :) Tycker S blev bra mycket snyggare utan noskonen. Men finns ju andra exempel på lyckade designer utan fejkgrill också, Hyundai Kona och VW ID3 dyker upp på en gång, eller Honda e.

Sedan finns det halvbra designer också. Hyundai Ioniq har en sorts fejkad grill (fast den är slät) på den äldre modellen. Den nya är betydligt mer påtagligt och ser i min mening rätt illa ut.

Sefan har vi som sagt traditionellt utseende på bilar, så som e-Tron och I-Pace. Gillar designen på båda, utom just fronten som bara ser konstigt ut med ett gapande hål.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

etron.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi är långt ifrån felfria.
Har själv kört en Audi Quattro och när den nästan nya bilen bara dog( på grund av att huvudkabeln till stora datorn lossnade).
Så ville man hävda att jag inte var berättigad till Non-stop garanti och att jag skulle stå för bärgning själv.
Efter en väldigt massa tjafs fick jag till slut rätt. Men varför ska man måsta bråka hela tiden om helt onödiga saker?

Och när jag körde en Audi e-tron 55 Quattro och den gick sönder och jag ringde Audi för att få bärgning.
Då var felet inte tillräckligt "allvarligt" så jag fick ingen bärgning.

Alla bilar går sönder, inklusive Toyota som jag håller högt.

Men det är stor skillnad på hur man som kund blir behandlad då det uppstår problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av d3marcus »

Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
48AF257A-401F-4478-AAE2-8DC4D2D8003E.jpeg
Skriv svar