Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Du kommer bli förvånad över skillnaden. E-tron är tyst, och i jämförelse med Tesla är den totalt ljudlös. Och fjädringen gör resten. I början känns det som att man står stilla eftersom man knappt får nån återkoppling från vägen, varken akustiskt eller haptiskt (heter det så?). Den sävliga drivlinan, som avsiktligt är gjord på det viset, förmedlar inte heller någon större dynamik. Man bara glider fram. Det är en helt annan bil än Model S. Man märker att den är nästan ett halvt ton tyngre.
Jag hade ju bara en S90D, och räckvidden i e-tron var inte vansinnigt mycket sämre så som jag använde den. Några mil kanske. Men det var stor skillnad på motorvägen. Nu har de ju fått ny mjukvara och därmed också bättre räckvidd. Men förvänta dig inte samma räckvidd som i din Model S, framförallt inte på vintern och på motorvägen.
Förbrukningen låg för mig ganska exakt 25% högre jämfört med Model S. Om det är mycket eller inte får var och en avgöra själv. Jag tyckte att det var lite väl i överkant, och jag är glad att jag bytte till en snål bil nu när elpriserna går bananas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Du kommer bli förvånad över skillnaden. E-tron är tyst, och i jämförelse med Tesla är den totalt ljudlös. Och fjädringen gör resten. I början känns det som att man står stilla eftersom man knappt får nån återkoppling från vägen, varken akustiskt eller haptiskt (heter det så?). Den sävliga drivlinan, som avsiktligt är gjord på det viset, förmedlar inte heller någon större dynamik. Man bara glider fram. Det är en helt annan bil än Model S. Man märker att den är nästan ett halvt ton tyngre.
Jag hade ju bara en S90D, och räckvidden i e-tron var inte vansinnigt mycket sämre så som jag använde den. Några mil kanske. Men det var stor skillnad på motorvägen. Nu har de ju fått ny mjukvara och därmed också bättre räckvidd. Men förvänta dig inte samma räckvidd som i din Model S, framförallt inte på vintern och på motorvägen.
Förbrukningen låg för mig ganska exakt 25% högre jämfört med Model S. Om det är mycket eller inte får var och en avgöra själv. Jag tyckte att det var lite väl i överkant, och jag är glad att jag bytte till en snål bil nu när elpriserna går bananas.
Det som stör tystnaden är spårvagns/truck-ljudet från motorerna i lägre fart. Körkänslan rent allmänt var typ lastbil, känns som man rullar runt med en last av flera ton järn.
Sen är det väl tex startknapp vad jag minns? Klumpig växelväljare. Liten skärm framför ratten i helt fel vinkel(för mig iaf). Diverse små störningsmoment helt enkelt.
När jag hoppade tillbaka i min M3P efter att ha kört etron kändes det som en tidstransport 30 år in i framtiden. :lol:
Med det sagt hade jag lätt kunnat köra en, bryr mig inte så noga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Du kommer bli förvånad över skillnaden. E-tron är tyst, och i jämförelse med Tesla är den totalt ljudlös. Och fjädringen gör resten. I början känns det som att man står stilla eftersom man knappt får nån återkoppling från vägen, varken akustiskt eller haptiskt (heter det så?). Den sävliga drivlinan, som avsiktligt är gjord på det viset, förmedlar inte heller någon större dynamik. Man bara glider fram. Det är en helt annan bil än Model S. Man märker att den är nästan ett halvt ton tyngre.
Jag hade ju bara en S90D, och räckvidden i e-tron var inte vansinnigt mycket sämre så som jag använde den. Några mil kanske. Men det var stor skillnad på motorvägen. Nu har de ju fått ny mjukvara och därmed också bättre räckvidd. Men förvänta dig inte samma räckvidd som i din Model S, framförallt inte på vintern och på motorvägen.
Förbrukningen låg för mig ganska exakt 25% högre jämfört med Model S. Om det är mycket eller inte får var och en avgöra själv. Jag tyckte att det var lite väl i överkant, och jag är glad att jag bytte till en snål bil nu när elpriserna går bananas.
Det som stör tystnaden är spårvagns/truck-ljudet från motorerna i lägre fart. Körkänslan rent allmänt var typ lastbil, känns som man rullar runt med en last av flera ton järn.
Sen är det väl tex startknapp vad jag minns? Klumpig växelväljare. Liten skärm framför ratten i helt fel vinkel(för mig iaf). Diverse små störningsmoment helt enkelt.
När jag hoppade tillbaka i min M3P efter att ha kört etron kändes det som en tidstransport 30 år in i framtiden. :lol:
Med det sagt hade jag lätt kunnat köra en, bryr mig inte så noga.
30 år bakåt menar du? Eller mer. Trälist som är tagen från nån 70-tals funkis villa… :lol:

Växelväljaren är klumpig, men efter man vant sig är den solid och en rolig detalj. Funkar väldigt bra och inget störande. Skärmarna tycker jag har bra vinkel. Skärmarna i Id-bilarna samt Skoda Enyaq är hopplöst dåliga. Skärmen sitter rakt upp och är en pina att titta på eller använda. Så kontentan smaken är som baken DELAD :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nä nu är ångesten total. Var precis till Trosta och hämtade en M3P. Den är ju rätt lika MYP på många sätt och ärligt talat så gillade jag inte den nu. :( Kommer dock ihåg att jag faktiskt gillade Y bättre än 3 vid provkörningen men som det är nu törs jag inte chansa så jag måste behålla min S utifall jag inte gillar Y:n heller.

Ser inte ut att bli nån Audi alltså.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Nect skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Du kommer bli förvånad över skillnaden. E-tron är tyst, och i jämförelse med Tesla är den totalt ljudlös. Och fjädringen gör resten. I början känns det som att man står stilla eftersom man knappt får nån återkoppling från vägen, varken akustiskt eller haptiskt (heter det så?). Den sävliga drivlinan, som avsiktligt är gjord på det viset, förmedlar inte heller någon större dynamik. Man bara glider fram. Det är en helt annan bil än Model S. Man märker att den är nästan ett halvt ton tyngre.
Jag hade ju bara en S90D, och räckvidden i e-tron var inte vansinnigt mycket sämre så som jag använde den. Några mil kanske. Men det var stor skillnad på motorvägen. Nu har de ju fått ny mjukvara och därmed också bättre räckvidd. Men förvänta dig inte samma räckvidd som i din Model S, framförallt inte på vintern och på motorvägen.
Förbrukningen låg för mig ganska exakt 25% högre jämfört med Model S. Om det är mycket eller inte får var och en avgöra själv. Jag tyckte att det var lite väl i överkant, och jag är glad att jag bytte till en snål bil nu när elpriserna går bananas.
Det som stör tystnaden är spårvagns/truck-ljudet från motorerna i lägre fart. Körkänslan rent allmänt var typ lastbil, känns som man rullar runt med en last av flera ton järn.
Sen är det väl tex startknapp vad jag minns? Klumpig växelväljare. Liten skärm framför ratten i helt fel vinkel(för mig iaf). Diverse små störningsmoment helt enkelt.
När jag hoppade tillbaka i min M3P efter att ha kört etron kändes det som en tidstransport 30 år in i framtiden. :lol:
Med det sagt hade jag lätt kunnat köra en, bryr mig inte så noga.
30 år bakåt menar du? Eller mer. Trälist som är tagen från nån 70-tals funkis villa… :lol:

Växelväljaren är klumpig, men efter man vant sig är den solid och en rolig detalj. Funkar väldigt bra och inget störande. Skärmarna tycker jag har bra vinkel. Skärmarna i Id-bilarna samt Skoda Enyaq är hopplöst dåliga. Skärmen sitter rakt upp och är en pina att titta på eller använda. Så kontentan smaken är som baken DELAD :lol:
Enig i allt. Jag gillar dessutom ljudet i låg fart. Tycker skärmen är superbra, framförallt att man kan ha navigation i den.

Lastbilskänsla är det även i X tyvärr imo, jag föredrar absolut sedaner men man kan inte få allt :D

Ska bli spännande när man får Plaiden att jämföra med. Är inte alls övertygad om att jag kommer föredra den jämfört med e-Tron på det stora hela. Men ska iaf bli sjukt kul med monsteracceleration ett tag :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Hittade detta i tråd om FL. Ngn som snappat upp hos ÅF i Belgien vad den består i. 50-varianten blir som dagens 55 avseende batteri. 55 får 115 kWh brutto och en räckvidd på 55-57 mil beroende på vanlig eller SB. Svårt att översätta belgiska priser men 88000 EUR låter ju ganska likt den befintliga. Får jag 115 kWh och lite bättre effektivitet till ca samma pris så är jag sugen.
AD892ADB-F18B-4425-8E0E-B722432787FC.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Att e-tron känns som en lastbil är ju inte så konstigt med tanke på vad den väger. Även utan bagage går den loss på otroliga 2700kg ungefär. Jag har vägt den en massa gånger i jobbet.
Konstigt egentligen att den inte känns ännu mer lastbilsaktig. Den är ju trots sin vikt rätt pigg när man tvingar den. Det är väl främst i kurvorna som man märker att fysikens lagar inte går att ändra på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Förresten, vad fasiken kommer hetsen av att oavsett elbil så är det så låg förbrukning som möjligt som gäller? (Förutom räckvidden).

Tänker om jag köpt en Porsche Cayenne så är det inte för att ha en låg förbrukning eller lång räckvidd utan för känslan. Inte så att valet skulle stå emellan en GLE eller Cayenne bara för att ena drog lite mindre. Är det förbrukningen som ska vara låg så är väl en Toyota Aygo att föredra…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Hittade detta i tråd om FL. Ngn som snappat upp hos ÅF i Belgien vad den består i. 50-varianten blir som dagens 55 avseende batteri. 55 får 115 kWh brutto och en räckvidd på 55-57 mil beroende på vanlig eller SB. Svårt att översätta belgiska priser men 88000 EUR låter ju ganska likt den befintliga. Får jag 115 kWh och lite bättre effektivitet till ca samma pris så är jag sugen.
Man gör ett hopp tre generationer fram i cellteknik låter det som. Från NCM622 till NCMA.
Blir intressant om dom får upp laddhastigheten.
Nya snålare motorer bör den få med(gissningsvis från MEB), förhoppningsvis tystare.
88k euro blir nog 990k här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Förresten, vad fasiken kommer hetsen av att oavsett elbil så är det så låg förbrukning som möjligt som gäller? (Förutom räckvidden).

Tänker om jag köpt en Porsche Cayenne så är det inte för att ha en låg förbrukning eller lång räckvidd utan för känslan. Inte så att valet skulle stå emellan en GLE eller Cayenne bara för att ena drog lite mindre. Är det förbrukningen som ska vara låg så är väl en Toyota Aygo att föredra…
Ja, om en Toyota Aygo bjuder på samma utrymmen, komfort och köregenskaper.
Grejen är att e-tron helt enkelt är en törstig rackare jämfört med konkurrenterna. Min Audi-åf sa nånting i stil med att en e-tron är ju typ dubbelt så stor som en Ioniq5, då får den också dra dubbelt så mycket ström. Visst, om den verkligen hade varit dubbelt så stor. Men i praktiken är den inte ett dyft större.
Man får helt enkelt se e-tron som Audis första elbil. De har lyckats otroligt bra med den, men drivlinan har sina brister. Så länge de lär sig av misstagen är det okej antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nect skrev:
Förresten, vad fasiken kommer hetsen av att oavsett elbil så är det så låg förbrukning som möjligt som gäller? (Förutom räckvidden).

Tänker om jag köpt en Porsche Cayenne så är det inte för att ha en låg förbrukning eller lång räckvidd utan för känslan. Inte så att valet skulle stå emellan en GLE eller Cayenne bara för att ena drog lite mindre. Är det förbrukningen som ska vara låg så är väl en Toyota Aygo att föredra…
Ja, om en Toyota Aygo bjuder på samma utrymmen, komfort och köregenskaper.
Grejen är att e-tron helt enkelt är en törstig rackare jämfört med konkurrenterna. Min Audi-åf sa nånting i stil med att en e-tron är ju typ dubbelt så stor som en Ioniq5, då får den också dra dubbelt så mycket ström. Visst, om den verkligen hade varit dubbelt så stor. Men i praktiken är den inte ett dyft större.
Man får helt enkelt se e-tron som Audis första elbil. De har lyckats otroligt bra med den, men drivlinan har sina brister. Så länge de lär sig av misstagen är det okej antar jag.
Nu var väl kanske min fundering mer generell och inte enbart mot e-tron.

Det jag ville få fram var att en Aygo aldrig kommer kunna vara intressant för en spekulant av en Porsche oavsett om storleken var den samma. Porschen köps av andra anledningar :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?

Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.

Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.

Tänk om de lyckats få bort 500 kg vikt också, det hade varit en intressant elbil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Nä nu är ångesten total. Var precis till Trosta och hämtade en M3P. Den är ju rätt lika MYP på många sätt och ärligt talat så gillade jag inte den nu. :( Kommer dock ihåg att jag faktiskt gillade Y bättre än 3 vid provkörningen men som det är nu törs jag inte chansa så jag måste behålla min S utifall jag inte gillar Y:n heller.

Ser inte ut att bli nån Audi alltså.
Fegis :D :D ;)

Men du var nära.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Nect skrev:
Förresten, vad fasiken kommer hetsen av att oavsett elbil så är det så låg förbrukning som möjligt som gäller? (Förutom räckvidden).

Tänker om jag köpt en Porsche Cayenne så är det inte för att ha en låg förbrukning eller lång räckvidd utan för känslan. Inte så att valet skulle stå emellan en GLE eller Cayenne bara för att ena drog lite mindre. Är det förbrukningen som ska vara låg så är väl en Toyota Aygo att föredra…
Ja, om en Toyota Aygo bjuder på samma utrymmen, komfort och köregenskaper.
Grejen är att e-tron helt enkelt är en törstig rackare jämfört med konkurrenterna. Min Audi-åf sa nånting i stil med att en e-tron är ju typ dubbelt så stor som en Ioniq5, då får den också dra dubbelt så mycket ström. Visst, om den verkligen hade varit dubbelt så stor. Men i praktiken är den inte ett dyft större.
Man får helt enkelt se e-tron som Audis första elbil. De har lyckats otroligt bra med den, men drivlinan har sina brister. Så länge de lär sig av misstagen är det okej antar jag.
Snart är det dags att vi ses mati och jämför bilar och kanske också tumstockar. E-tron är helt klart större men absolut inte dubbelt så stor. Att du får in dina hundar ör julförsäljningen att ingen över 120 cm kan sitta i baksätet, typ. ;) Personligen bryr jag mig inte om förbrukningen, ligger väl på 2.6 kWh per mil i snitt. Det jag bryr mig om är räckvidden, som såklart har ett beroende av förbrukning men för mig hade ett batteri på 115 kWh löst problemet.

Var ändå ett tag sedan jag var på slätta.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
macky skrev:
Hittade detta i tråd om FL. Ngn som snappat upp hos ÅF i Belgien vad den består i. 50-varianten blir som dagens 55 avseende batteri. 55 får 115 kWh brutto och en räckvidd på 55-57 mil beroende på vanlig eller SB. Svårt att översätta belgiska priser men 88000 EUR låter ju ganska likt den befintliga. Får jag 115 kWh och lite bättre effektivitet till ca samma pris så är jag sugen.
Man gör ett hopp tre generationer fram i cellteknik låter det som. Från NCM622 till NCMA.
Blir intressant om dom får upp laddhastigheten.
Nya snålare motorer bör den få med(gissningsvis från MEB), förhoppningsvis tystare.
88k euro blir nog 990k här...
Undrar om denna E50 blir lika kall som nuvarande och som BMW IX40 som också verkar iskall efter bonusen. Med 55 mil på 115 kWh batteri ger ca 45 mil på 95kwh vilket inte är mycket mer än vad nuvarande E55 har, så antingen är det verkligare siffror ön wltp vilket är troligare och då bör den bli intressant En så här stor och dyr bil 2022 behöver ha 40+ verkliga mil i 90-100 km/h.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.
Hade du provkört etron innan du köpte?

Har varken provkört eller köpt. Blir en 6 månaders hyra i praktiken. Så dålig kan inte bilen vara att den inte duger en vinter. Är sällan särskilt "sportig" körning vintertid här uppe ändå. :lol:

Får erkänna att jag har lite ångest över att släppa min S med fri SuC. Känns inte riktigt lika rätt idag som det gjorde igår men det är nog ändå dags. Har ju bundet elpris här hemma, annars hade jag ju kunnat ladda den på SuC i vardagen och tjänat en bra slant.
Du kommer bli förvånad över skillnaden. E-tron är tyst, och i jämförelse med Tesla är den totalt ljudlös. Och fjädringen gör resten. I början känns det som att man står stilla eftersom man knappt får nån återkoppling från vägen, varken akustiskt eller haptiskt (heter det så?). Den sävliga drivlinan, som avsiktligt är gjord på det viset, förmedlar inte heller någon större dynamik. Man bara glider fram. Det är en helt annan bil än Model S. Man märker att den är nästan ett halvt ton tyngre.
Jag hade ju bara en S90D, och räckvidden i e-tron var inte vansinnigt mycket sämre så som jag använde den. Några mil kanske. Men det var stor skillnad på motorvägen. Nu har de ju fått ny mjukvara och därmed också bättre räckvidd. Men förvänta dig inte samma räckvidd som i din Model S, framförallt inte på vintern och på motorvägen.
Förbrukningen låg för mig ganska exakt 25% högre jämfört med Model S. Om det är mycket eller inte får var och en avgöra själv. Jag tyckte att det var lite väl i överkant, och jag är glad att jag bytte till en snål bil nu när elpriserna går bananas.
Det som stör tystnaden är spårvagns/truck-ljudet från motorerna i lägre fart. Körkänslan rent allmänt var typ lastbil, känns som man rullar runt med en last av flera ton järn.
Sen är det väl tex startknapp vad jag minns? Klumpig växelväljare. Liten skärm framför ratten i helt fel vinkel(för mig iaf). Diverse små störningsmoment helt enkelt.
När jag hoppade tillbaka i min M3P efter att ha kört etron kändes det som en tidstransport 30 år in i framtiden. :lol:
Med det sagt hade jag lätt kunnat köra en, bryr mig inte så noga.
30 år bakåt menar du? Eller mer. Trälist som är tagen från nån 70-tals funkis villa… :lol:

Växelväljaren är klumpig, men efter man vant sig är den solid och en rolig detalj. Funkar väldigt bra och inget störande. Skärmarna tycker jag har bra vinkel. Skärmarna i Id-bilarna samt Skoda Enyaq är hopplöst dåliga. Skärmen sitter rakt upp och är en pina att titta på eller använda. Så kontentan smaken är som baken DELAD :lol:

Alla har vi olika preferenser vad gäller skärmar, de i Audi passar mig bra och är väl gammalmodig då jag tycker det är trevligt att info framför ratten, inte så mycket hastighet men telefonlistor, radio mm.

Men ang skärmen i Enyaq, jag försökte var förnuftig och övervägde den då den har ganska bra bagage mm men den display som där sitter framför ratten, vill inte kalla den skärm för det är den för liten för. Jag behöver i princip ha läsglasögon för att kunna se den. Siffrorna i M3 och MY skulle även dessa kunna få vara lite större.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?

Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.

Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.

Tänk om de lyckats få bort 500 kg vikt också, det hade varit en intressant elbil.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tittar i allra högsta grad på förbrukningen. Räckvidden är faktiskt mindre intressant för mig eftersom jag ytterst sällan kör så långa sträckor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Generellt håller jag med off-grid byggaren. Jag tycker allt fokus i recensioner etc ligger på räckvidden. Få bryr sig om förbrukningen.

Dock tror jag detta kan komma att förändras om de höga elpriserna permanentas.

Något som fler också kanske reflekterar över då är phantom drain. Skönt tycker jag med VW-bilarna att man inte märker någon förbrukning alls när bilen är parkerad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Noterade också att det inte var några signifikanta effektiviseringar. Om 50 har nuvarande 55:s batteri så är det bara ngn mil eller två i ökning med 45 mils räckvidd. Man får se när det är officiellt. Blir väl fat fat e-tron av den.

De får slita hårt nu legacy-tillverkarna. Jobbigt med fokus på både ICE och elbilarna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Generellt håller jag med off-grid byggaren. Jag tycker allt fokus i recensioner etc ligger på räckvidden. Få bryr sig om förbrukningen.

Dock tror jag detta kan komma att förändras om de höga elpriserna permanentas.

Något som fler också kanske reflekterar över då är phantom drain. Skönt tycker jag med VW-bilarna att man inte märker någon förbrukning alls när bilen är parkerad.

Tycker min Model S blivit mycket bättre på att hålla i elektronerna när den står stilla. Förr kändes den som ett såll. Nu är det någorlunda ok.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Alla elbilar tappar el när bilen står stilla.
Dock är det skillnad på hur man redovisar detta.
Inga problem att redovisa NOLL tapp.
Men när man börjar köra, då har man hög förbrukning i början, för att "komma ikapp" det man förlorade när bilen stod stilla.

Så biltillverkarna luras lite om hur många kWh man har kvar och vilken förbrukning man har.
När min Tesla var ny och fulladdad, då visade den onormalt låg förbrukning den första milen.
Dessutom visade den onormalt låg förbrukning under 30km i räckvidd.
Nu efter drygt 5 år så har dessa "extra mil" försvunnit och förbrukningen är mera rättvisande.

Dessutom har ju Teslan tricket att om jag har 200km i räckvidd och tar en timmes lunch, så kan den kanske visa 195km i räckvidd efter lunchen.
5 km har inte försvunnit, utan min kallstart på vintern tar kanske 5km. Vilket den då redan räknat in, för att få en mera realistisk räckvidd.

Men visst kan det vara skillnad mellan olika bilar, men att man inte tappar kWh när bilen står stilla, är inte sant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Noterade också att det inte var några signifikanta effektiviseringar. Om 50 har nuvarande 55:s batteri så är det bara ngn mil eller två i ökning med 45 mils räckvidd. Man får se när det är officiellt. Blir väl fat fat e-tron av den.

De får slita hårt nu legacy-tillverkarna. Jobbigt med fokus på både ICE och elbilarna.
Lite tråkigt om dom inte gör mer än byter celler.
Inte kul om den får samma ineffektiva, högljudda, motorer.

Förövrigt om "nya" 50 får de gamla cellerna är det ju mer eller mindre samma bil som 55. Dvs lika tung. Om den får nya celler med samma totala kapacitet som gamla 55, så kan den ju åtminstone bli lättare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
macky skrev:
Noterade också att det inte var några signifikanta effektiviseringar. Om 50 har nuvarande 55:s batteri så är det bara ngn mil eller två i ökning med 45 mils räckvidd. Man får se när det är officiellt. Blir väl fat fat e-tron av den.

De får slita hårt nu legacy-tillverkarna. Jobbigt med fokus på både ICE och elbilarna.
Lite tråkigt om dom inte gör mer än byter celler.
Inte kul om den får samma ineffektiva, högljudda, motorer.

Förövrigt om "nya" 50 får de gamla cellerna är det ju mer eller mindre samma bil som 55. Dvs lika tung. Om den får nya celler med samma totala kapacitet som gamla 55, så kan den ju åtminstone bli lättare.

Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig. ;)
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
taliz skrev:
macky skrev:
Noterade också att det inte var några signifikanta effektiviseringar. Om 50 har nuvarande 55:s batteri så är det bara ngn mil eller två i ökning med 45 mils räckvidd. Man får se när det är officiellt. Blir väl fat fat e-tron av den.

De får slita hårt nu legacy-tillverkarna. Jobbigt med fokus på både ICE och elbilarna.
Lite tråkigt om dom inte gör mer än byter celler.
Inte kul om den får samma ineffektiva, högljudda, motorer.

Förövrigt om "nya" 50 får de gamla cellerna är det ju mer eller mindre samma bil som 55. Dvs lika tung. Om den får nya celler med samma totala kapacitet som gamla 55, så kan den ju åtminstone bli lättare.

Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig. ;)
Hmm, tycker mer att det låter som ett pendeltåg… ;)
Ärligt talat så tycker jag inte att det är så farligt fram. Nån gång när jag åkt bak har jag reagerat på att det hörs en hel del i en i övrigt så tyst bil. Läser man skvallerinfo om facelift är nya motorer att vänta. Skvallret jag skickade pekade ju dock på samma effektnivåer vilket är lite konstigt kanske om man tagit fram nya motorer. S-modellen har avsevärt lägre räckvidd vilket pekar fortsatt på 3 motorer tex.
Skriv svar