Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.motorauthority.com/news/113 ... 20Currents

Ersättaren kommer alltså heta Q8 etron, och vara lite större.
Dvs det är bekräftat att Q6 etron inte är ersättaren till dagens etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
Ja, det var det min Audi-säljare sa också.
Kan faktiskt vara ett riktigt guldläge att sälja den nu om du hämtar ut Ionicen alltså :)
Etron är ju trots allt fortfarande en jäkligt bra bil liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
Ja, det var det min Audi-säljare sa också.
Kan faktiskt vara ett riktigt guldläge att sälja den nu om du hämtar ut Ionicen alltså :)
Etron är ju trots allt fortfarande en jäkligt bra bil liksom…
Det verkar inte vara särskilt bra ändå. Högsta budet kommer fortfarande från Fordonsbolaget. Jag tar nog det. Då blir det ungefär plus minus noll. Det duger. Bättre än befarat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nu är bilen uppdaterad. Bara kört korta sträckor men tycker mig märka en viss skillnad även där. Högre angiven räckvidd iaf. Samma nu efter uppdateringen som man hade i somras ungefär. Blir en sväng till landet i helgen så får man se. Den sträckan kan jag rätt bra :D.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Körde ut ett lass grus till stugan i helgen, förbrukningen hamnade nu på 2,92 kWh / mil efter uppgraderingen.

Brukar inte vara under 3,0 för mig med släpet lastat tidigare.

Kanske inbillning, men tycker e-tron känns aningen lite mer bakhjulsdriven nu mot tidigare.

I vissa hastigheter kan det höras ett svagt vinande ljud från bakre motorn, tycket det hörs lite mer nu. Inget som stör, men bilen går ju så tyst så varje litet ljud hörs ju.

Med radion på hörs inget.
Grus.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
Nu är bilen uppdaterad. Bara kört korta sträckor men tycker mig märka en viss skillnad även där. Högre angiven räckvidd iaf. Samma nu efter uppdateringen som man hade i somras ungefär. Blir en sväng till landet i helgen så får man se. Den sträckan kan jag rätt bra :D.
Väntar med spänning på utlåtande.
27,8 kWp solceller
Soppis
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 nov 2021 22:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Soppis »

Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 9301 betyder ??
Soppis
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 nov 2021 22:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Soppis »

Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N
Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 9301 betyder ??
Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N1 betyder ??
1 betyder ??
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Soppis skrev:
Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N
Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 9301 betyder ??
Soppis skrev:
Hej jag har fått en likadan varning, har ni fått reda på vad 93N1 betyder ??
1 betyder ??
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.
Tror att det är en bugg som leder till att batteriindikatorn plötsligt visar 0 trots att batteriet är laddat. Ngt sådant hände faktiskt mig en gång på motorvägen när bilen var nästan ny. Återstående räckvidd hoppade ner till 0 helt plötsligt men på några sekunder rättade det tilm sig. Aldrig hänt sesan dess, 5000 mil senare.
Soppis
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 nov 2021 22:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Soppis »

Har inte upplevt att batteriet har Nollats, är det bara att lämna in bilen?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Soppis skrev:
Har inte upplevt att batteriet har Nollats, är det bara att lämna in bilen?
Om du har uppdateringen i appen så bör det ju bara vara att boka.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Fick med mig fel torkarblad från ÅF, ska tydligen passa till e-tron sportback. Antar att de passar senare årsmodeller e-tron också. Jag får nya på posten så om ngn är intresserad av dessa finns de att hämta i norrort. Art nr på det långa syns på bilden. Passar iaf inte på min MY-20. Skicka pm om intresse. Trist att slänga.
30EE95D9-E395-457C-92D1-D485A0121D39.jpeg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.

viewtopic.php?f=22&t=27571
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Nu har väl jag haft lite mer tur med min bil som hade dragkrok vid leverans samt att vi kunnat nyttja den. Men appen har inte fungerat på några dagar nu och får börja med en kall bil varje morgon. Så just nu ska det bli ett nöje att lämna tillbaka den. Hoppas på att vi har tur och får ett fint exemplar av Model Y. Lycka till med din Ioniq 5
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med åren ;).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

macky skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med åren ;).

Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster. :)

(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med åren ;).

Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster. :)

(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
Det är inte alls säkert att jag ska ta Hyundaien. Vi har inte kommit överens ännu. Någon större entusiasm för Ioniq 5 har jag inte. Det är i så fall mer ett förnuft-köp, en bil som jag kommer ha "så länge" som en del säger, men ingen bil jag direkt längtar efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
MWall skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Lycka till med det nya då! Får tacka för all bra info man fått ifrån dig gällande just e-tron. Var matnyttigt när man själv var i valet och kvalet samt senare inför leverans. Tråkigt att din entusiasm för bilen avtagit ngt med åren ;).

Något säger mig att matis entuasism kommer avta för Hyundaien också. Börjar ana ett mönster. :)

(Skulle inte mati avbeställa sin Hyundai pga sin sambo förresten? Har inte hängt med riktigt.)
Det är inte alls säkert att jag ska ta Hyundaien. Vi har inte kommit överens ännu. Någon större entusiasm för Ioniq 5 har jag inte. Det är i så fall mer ett förnuft-köp, en bil som jag kommer ha "så länge" som en del säger, men ingen bil jag direkt längtar efter.
Vad för bil skulle du längta efter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Vad för bil skulle du längta efter?
Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Vad för bil skulle du längta efter?
Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.
Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Vad för bil skulle du längta efter?
Ingen aning. Jag hade inte haft nånting emot att behålla Audin om den hade kostat hälften. En del verkar ha missuppfattat det hela. Jag är inte missnöjd med e-tron. Den har sina brister, men det är en jättefin bil. Enda nackdelen är att den kostar mer än den smakar.
Hade den varit så dyr om du köpt ut den privat till marknadsvärde då?
Om jag hade haft 600k i madrassen så hade den kanske varit ett ganska bra köp. Men jag har inte de pengarna helt enkelt. Man kan ju inte heller låna hela beloppet. Som privatperson måste man ju lägga en kontantinsats.
Dessutom är den ju inte direkt billig i försäkring heller, och om nånting skulle gå sönder så skulle verkstadskostnaderna bli astronomiska antar jag. Hur man än vrider och vänder det så är det en jäkligt dyr bil som inte längre passar min plånbok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

macky skrev:
Kört första längre turen efter uppdatering. Fram och tillbaka till landet. Skulle säga att bilen blivit kanske 7-10% snålare på denna sträckan vintertid. Var mellan -3 och 0. Jämförde förra årets vinterkörningar i appen. Sträckan är 15 mil varav 8-9 mil motorväg och resten 80-90 väg. Addera på det 3kWh mer tillgängligt så är det helt klart en ordentlig förbättring.
Verkar vara en riktigt bra och högst reell förbättring. Bra jobbat av VAG! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Mr S skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Säljer mitt takräcke då jag ska lämna tillbaka min E-tron.
Då är min e-tron såld. Hämtas nästa vecka.
Vi var ju bland de första som fick sina e-tronsar, och nu är vi också bland de första som byter till ett annat märke. Jag är inte ens vemodig, och det brukar man ju annars vara när man säljer en bil. Inget jättebra betyg för Audi kanske.
Det kommer bli underbart att slippa ha en bil i garaget som bara bränner pengar.
Nu har väl jag haft lite mer tur med min bil som hade dragkrok vid leverans samt att vi kunnat nyttja den. Men appen har inte fungerat på några dagar nu och får börja med en kall bil varje morgon. Så just nu ska det bli ett nöje att lämna tillbaka den. Hoppas på att vi har tur och får ett fint exemplar av Model Y. Lycka till med din Ioniq 5
Ja, dags att boka nästa bil nu så leasingen går ut i Juli. Håller med Mati, inget fel med etronen, riktigt bra bil. Något törstig och dyr dock, iaf för oss som har de första innan alla kampanjpriser dök upp!
Jag har iof inte direkt haft tur med min heller, varit en hel del på verkstad och även nu igen.
Lutar mot att det blir en Y i sommar.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Skriv svar