Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 19 apr 2021 08:38

Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D


Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 19 apr 2021 09:37

MWall skrev:
Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D


Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.


Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)
Audi E-tron 55 -21
Nect
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 19 apr 2021 09:52

Nect skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D


Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.


Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)


Ja jag vet inte. Många verkar tycka det är nåt slags magi över en högbyggd SUV och att det är "något helt annat". Det är det inte. Det är bara dumt och de fyller exakt samma funktioner. Skillnaden är bara kosmetisk och känslomässig. En Model S är större (7 cm längre och 3 cm bredare iaf. Däremot 17 cm lägre.) och har större bagage än en E-Tron (inkl frunk så är det 894 vs 660 liter till Teslans fördel).

Model X är storleken större än en E-Tron (15 cm längre, 7 cm bredare, 7 cm högre) och drar säkert mer. Jag skulle inte köpa en sån heller. Intresserar mig inte det minsta. Men den har åtminstone ett utbyggt laddnätverk.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Ghia64 » 19 apr 2021 11:12

Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 22:00
Ort: Ytterby

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 19 apr 2021 11:21

Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....



Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 19 apr 2021 11:58

Det var faktiskt en av anledningarna till att jag själv beställde en e-tron 55. Fick ett sådant bra pris att jag inte kunna säga nej... och att nya S/X inte kommer först i slutet av året (om ens det?)
Audi E-tron 55 -21
Nect
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Ghia64 » 19 apr 2021 13:31

MWall skrev:
Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....



Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?


Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 apr 2014 22:00
Ort: Ytterby

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 19 apr 2021 14:56

Ghia64 skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....



Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?


Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.


Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.

Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt. :D

Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav AwesomePossum » 19 apr 2021 15:42

MWall skrev:Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...


Att förlita sig enbart på Ionity är, som du skriver, läskigt. I kombination med andra laddnätverk funkar det ganska bra, åtminstone längst västkusten och Skåne där mina resor oftast går.

Circle K har öppnat upp ett par laddstationer i/nära större städer. InCharge verkar ha vaknat till liv igen börjat inviga (nya) laddstationer med 175-kW-laddare utanför storstadsområden. Mer (f.d. Grön Kontakt) har gjort intåg i Sverige och köpt upp Bee så expansionen får sannolikt en ny skjuts. OKQ8 räknar jag inte med förrän om nått år.

Jag ser det som positivt att Ionity får lite konkurrens och tillverkarnas, framför allt VAG-koncernens, ladd-abonnemang ses över. Just nu är brytpunkten för Audis Transit-abonnemang ca. 100 kWh per månad. Snart finns det nog med alternativ så det inte är lönt att binda upp sig ytterligare ett år.
AwesomePossum
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 19 apr 2021 16:32

Ja förra helgen när jag körde Lomma-Stockholm t/r nyttjade jag incharge, circle k & bee(hade en gratisladdning). Inga problem, förutom att det enligt incharge-appen skulle vara en 175kw laddare i Värnamo. På laddaren stod det 120kw, men jag fick ca 60kw...

Men skulle förstås inte vilja förlita mig på dem om jag hade bråttom eller ofta körde långt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 8115
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.