Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Vet inte om det fungerar så. Det kanske blir bara värre när man stressar ett trött batteri med en massa effekt. Bortsett från att det inte finns någon Ionity som jag passerar. Mariestad är åt fel håll och jag åker ju inte upp dit bara för att ladda. Batteriet skulle ändå aldrig hinna bli varmt.
Jag är mer inne på att ladda långsamt upp till 100% igen. Just nu är den på 50% med en uppskattad räckvidd på 166 km, alltså 33 mil vid fulladdat. Det låter lite mer rimligt med den förbrukningen jag haft. Extrapolerat skulle det motsvara 82,6 kWh tillgängligt. Och det är ju precis det man ska förvänta sig.

Update: Jag har laddat till 70% nu. Mer än så vill jag inte ladda nu eftersom jag inte kommer använda bilen förrän fredag nästa vecka, och då ska jag åka ner till Go:tegorg igen. Hursomhelst så är bilen fortfarande inne på en maximal räckvidd runt 33 mil. Extrapolerat tillgänglig maximal kapacitet ~82kWh. Lite oklart eftersom jag inte riktigt vet vilken förbrukning den beräknade räckvidden beräknas på. Men jag antar att det är min förbrukning från igår. Det kanske var falskt larm och allting hade sin orsak i ett fullständigt okalibrerat batteri. Då vet man i alla fall att det är en bra idé att tömma batteriet helt och hållet någon gång ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?

Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)
Vadå, hur menar du nu? Var nånstans tycker du att jag ser extrema degraderingar på mina elbilar? Att min Model S90D hade tappat en massa kapacitet efter ganska kort tid är väl inget konstigt med tanke på att 90-batteriet är erkänt kasst.
E-Golfen har fortfarande samma räckvidd efter 6000 mil och tre år, den har inte tappat någonting alls såvitt jag kan se. Och jag har aldrig sagt nånting annat heller.

Nu verkar ju e-tron ha besinnat sig som det ser ut nu. Jag ska testa nästa vecka igen. Blir spännande om det blir samma beteende igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Macki skrev:
Om du lämnar in bilen så fråga verkstaden om du kan få den uppdateringen, om de ens känner till den? Om det ens är en uppdatering? :?:
Sen är det ju absolut läge med vinterdäck :D

La upp en film igår på när den kör själv i 5 minuter, lite långtråkig att kolla på men bilen gör ett bra jobb iallafall.

Som sagt hade varit intressant och höra andra med etron som nyligen varit inne på service om deras bilar fungerar på samma sätt

Är detta en uppdatering och vad heter den isåfalll?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Stämmer, ska nog upp på bärgare med flak.
OBD11 är som en konsumentversion av det verktyg verkstaden använder. Går att läsa felkoder, koda om saker samt kolla lite mer batteriinfo som temp mm. Kopplar upp mot app i telefonen efter inkoppling i bilen. Kodning ska man vara lite försiktig med. Såg ngn norrman i somras som fått till trailer assist på sin e-tron. Dvs att bilen håller släpet i vald vinkel. Kag testade och fastnade 3/4 in och backade alla ändringar. Då funkade inte längre assistanssystemen. Vet dock en firma som jobbar med att eftermontera originalgrejer på audi/porsche och fick hjälp. Krävde uppkoppling mot audis servrar för att återställa. Så nu ligger jag lågt. ;). Frågade honom vad audi hade tagit. Svaret var initial felsökning x-tusen och om man hade tur som fick en bra tekniker hittat fel. Annars oklart.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
Jag vet faktiskt inte. Hade väl tänkt att bufferten äts upp. Det skulle ju minska risken för audi att kunderna kommer under nivån för batterigarantin. Borde ju isf märkas på hastigheten på dc-laddning uppåt 100%. Är väl delvis den stora toppbufferten som gör att laddningen är så snabb hela vägen till 100.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Kolla manualen. Min Tesla får bogseras max 5 km/tim max 50 meter eller nåt. D.v.s. till en bärgningsbil som kan ta bilen på flaket. Om jag fattat rätt så är den bakre motorn permanentmagnetiserad och går som generator även utan magnetiseringsström.
Därmed inte sagt att alla elbilar fungerar på samma sätt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
Jo, det gjorde jag. Hade värmaren på i över en timme innan avfärd. Och då estimerade den en räckvidd runt 33 mil. Allt i sin ordning alltså.. Men sen stannade jag 2-3 timmar hos min kund i Mölndal och startade därifrån utan att förvärma (såklart). Det var då bilen började tappa räckvidd. Det kan bero på att BMS:en plötsligt upptäckte att det fanns mindre kräm kvar i batteriet än vad den hade trott i början. Eller så blev batteriet allt kallare och tappade kapacitet på grund av det. Och i takt med att räckvidden sjönk så körde jag allt långsammare. Men det gör ju att batteriet kanske blev ännu kallare. En ond cirkel kanske.
Samtidigt så kom ju den ursprungliga räckvidden tydligen tillbaka bara genom att jag laddade batteriet hemma. Det talar emot den teorin.
Nu ska jag åka samma sträcka ytterligare två gånger nästa vecka (spännande, först kör man inte en meter på flera månader och sen plötsligt närmare 100 mil på en vecka). Det blir spännande om bilen klarar sträckan nu eller om jag måste slöladda hos McDonalds i Alingsås. Jag tänker inte köra slut på batteriet igen.
Det var faktiskt en stor fördel med Teslan. Det spelade ingen roll hur långt den kom. Jag kunde alltid toppa hos SUC i Jung utan att förlora tid. E-tron måste klara sig hela vägen utan tillgång till vettiga laddmöjligheter. Och tyvärr finns ingen AC laddning hos min kund heller.
Vi får se, det ser ut att bli ett såntdär trevligt evighetsuppdrag hos min kund. Visar det sig att jag regelbundet måste köra till Mölndal nu så blir det kanske intressant med en Tesla igen i framtiden. SC ligger bara ett stenkast därifrån. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Hände en gång häromdagen men det var första på mer än en månad och jag använder den varje dag ofta flera gånger. Brukar lösas efter att man öpnnat dörren och testar igen. För ett år sen kunde den ju ligga nere i flera dagar och funkade periodvis sporadiskt.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Skulle inte se det som ett I-landsproblem om jag skulle typ jobba tre trappor upp och sedan ha runt 500m till parkeringen. Utan då skulle det nog kunna sluta med bilbyte. Skulle bli sjukt less på att skrapa rutor och köra kall bil. ;)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
Ingen aning vad förbrukningen var i de farterna men batteriet var ju i alla fall varmkört inför laddning. ;)
Och vann gjorde jag. I alla fall i den bemärkelsen att jag låg först när vi skiljdes åt. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....
Är det bara kontakt med bilen som är problemet eller har du kvar alla de andra problemen(systemfel och dylikt) i appen som man hade innan uppdateringen.
Du kanske ska åka in till verkstaden och få den uppdaterad igen.

Nu är jag långt ifrån nån datasnubbe men jag har haft nog många mobiltelefoner och datorer för att se ett mönster i att de alltid blir sämre över tid.
Och i och med att det blir bara mer och mer data och elektronik i bilen så kommer vi nog få se mycket av dessa problem i framtiden. Tesla verkar ju dock hantera det här föredömligt.
Skriv svar