Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
Antalet trefaskablar av olika längd här hemma har ökat ganska kraftigt sen jag skaffade elbil kan jag säga. Inte att man använder dem direkt ofta, men bra att ha. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är ju en liten kabelstump som byts ut. Köp en kort trefas förlängningssladd istället. Det löser ditt problem.
En sån är ju dessutom alltid bra att ha liggandes i bilen :)
(om man nu tar loss den varje dag och lägger i bilen vill säga, annars skaffar man två såna :) )
Antalet trefaskablar av olika längd här hemma har ökat ganska kraftigt sen jag skaffade elbil kan jag säga. Inte att man använder dem direkt ofta, men bra att ha. :lol:
:lol: Sant.... Jag hade en enda före elbilslivet (till ved-kapen typ) och nu vettifan... kanske 7-8 stycken eller nåt...
Den till ved-kapen har förresten fått byta livsstil till att gå till min WC-box enligt den fantastiska metoden som nämns lite här och var :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Hämtade ut min bil igår. Riktigt trevligt med elbil, så tyst, härligt drag när man behöver annars väldigt mjuk körning! Har bara kört kort sträckor än så länge så kan inte säg så mycket om räckvidd osv. Kraften känns bra, spontant inget super stor skillnad mot 55an. Dock är det ju flera månader sedan jag körde den.

Dock får jag ingen kontakt med bilen vi appen, senaste status visar alltid när jag senast körde iväg med bilen. Sedan kan jag inte uppdatera, den är inte heller uppdaterad vid parkering av bilen, utan endast vid start.

Fler med samma problem?
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Johan B skrev:
Hämtade ut min bil igår. Riktigt trevligt med elbil, så tyst, härligt drag när man behöver annars väldigt mjuk körning! Har bara kört kort sträckor än så länge så kan inte säg så mycket om räckvidd osv. Kraften känns bra, spontant inget super stor skillnad mot 55an. Dock är det ju flera månader sedan jag körde den.

Dock får jag ingen kontakt med bilen vi appen, senaste status visar alltid när jag senast körde iväg med bilen. Sedan kan jag inte uppdatera, den är inte heller uppdaterad vid parkering av bilen, utan endast vid start.

Fler med samma problem?
Hej Johan, jag har också haft bekymmer med appen under mina första dagar där appen inte kommit i kontakt med bilen. De senaste 1.5 veckorna har det dock fungerar klanderfritt. Med det sagt, har läst om många som haft problem. Min säljare berättade att Audi köpt företaget som driftar Volvo On Call i Sverige och han hoppades (huruvida han visste något framgick inte) att de flyttar över de svenska användarna dit. Då blir det nog bättre. Låt se.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Appen är lite sisådär ibland. När den funkar så tycker jag att den funkar bra, men det har hänt rätt ofta på senare tid att den inte har fått kontakt med servern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Appen har varit strulig under hösten men peppar peppar så tycker jag att den funkat nära nog 100% under drygt senaste månaden. Vet att det kan ta ett par dagar att få igång allt med registrering av huvudanvändare osv. Finns support att ringa/maila hos audi Sverige om det inte blir bättre.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

En ovetenskaplig förbrukningssituation observerad. Etron 55

Körde 2*70 km motorväg igår. Torr vägbana och ca 8 grader varmt. Men 7-8 m/s motvind på ena sträckan och förmodar medvind på tillbaka vägen. Farthållare på 115km/h. Ingen förvärmning av batteri på något av sträckorna

Motvind snittförbrukning. 298wh/km
Medvind snittförbrukning. 230wh/km
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
Hehe, körde just Lomma>Stockholm med min M3P. Drog just 280/km. Dock i regn, motvind och 140-150 på farthållaren.
När regnet försvann sjönk förbrukningen till ca 220-230.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

mati skrev:
Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
Tack!
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Känner mig lite som ”dieselmannen” ibland. Vill ha mer range!
Även med Model 3 LR skulle jag gärna ha ca dubbla åtminstone.
Vill helst kunna köra ca 4 timmar i ca 160kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
När jag skriver 110-120 avser det hastighetsgränsen. Min fart 5-10 över på mätaren hela vägen. I Sthlm lite mer moms. Sist körde jag Norrköping-Södertälje med 137 (udda fart jag vet) på farthållaren med medvind och hade 29 i förbrukning. Men det är ju bara att köra 5 mil i tänkt hastighet och se vad man ligger på och justera hastigheten om det behövs. 25 mil motorväg är lugnt även på vintern. Brasklapp att det inte varit kallt på riktigt denna vinter.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De höga förbrukningarna är kallstart utan förvärmning och 15 km sträckor.

De lägre är motorväg i 120 + 80, med eller motvind gör en del skillnad.
MyAudiE.jpg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Rena skrev:
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Jag har kört exakt den sträckan flera gånger i liknande hastighet med vår 55:a. Aldrig varit några problem att komma fram utan att ladda.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Såhär der det ut för min bil. Och jag får väl säga samma sak, grovt sagt gäller ju kortare sträcka desto högre förbrukning.
20200125_084213.png
Långtidsminnet ligger på 24,7kWh/100km efter 1800 mil.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Veckans jobbpendling, började bra :)
F251757B-20BE-4003-BD6F-30A0F3502E5C.png
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: Audi e-tron

Inlägg av Rena »

Tack för input!
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Har ju haft min 50 en dryg vecka nu.

Bilen är ju verkligen bra och komforten är ju något utöver det vanliga!

Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.

Fick min Tibber box inkopplad idag, den är ju föredömligt enkel och bra!

Fråga gällande förvärmning av batteriet, sker detta både om man sätter laddtimern för fullladdat batteri vid en viss tid och även vid förvärmning av kupén?

Finns också något som kallas elektrisk temperaturreglering att välja i appen för laddtimern, vad innebär detta val?

Har ju noterat ett förbrukning blir väldigt hög med kallt batteri och korta sträckor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Johan B skrev:
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Är det unikt för étron eller samma problem med avgasbilarna?
Tycker man hört om det lääänge nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar