Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Den rymmer rätt mycket, det är ju en stor kombibil egentligen.Gustafsson skrev:Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
Re: Audi e-tron
Tänker om snittförbrukningen är 220 wh/km och 84 kWh tillgängligt av batteriet borde det ge en räckvidd på ca 382km. Helt ok skulle jag säga.
Ger även lite marginal så borde åtminstone ge 300km även på vintern. Eller vad säger ni?
Ger även lite marginal så borde åtminstone ge 300km även på vintern. Eller vad säger ni?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Resa till Ångermanland
Norrut längs E4:an är det lite sämre med CCS laddinfrastrukturen.
Åkte från Stockholm med 100% laddning, fullpackad bil, tre vuxna, motvind och regnskurar. stannade till i Gävle då 120 motorvägen slukar elektroner.
Den ena av två laddare var trasig i Gävle, men den hela var ledigt och matade på med 51.5 kW ända till full tank vilket tog 52 minuter.
Fortsatte E4:an till Sundsvall, långa sträckor är det trefälts vägar och det var mycket husvagnar ute. Blev en del omkörningar och det är skönt med bra acceleration i de långa stigningsfälten.
Men det förbrukar en del förstås.
Vid Birsta finns en CCS-laddare som var upptagen av en Iconic. Efter 10 minuter blev den ledig och jag fyllde på 34 minuter som gav 30 kWh. Tre elbilar kom under tiden och ställde sig i kö, två BMW i3 från Luleå och en Kia Niro från Umeå.
Fanns två platser med 22 kW AC som kunde användas under väntan.
Därefter mindre norrländska vägar i hällregn, fick ha vindrutetorkarna på högsta farten rätt länge.
Kom fram efter 60 mil med 55 km kvar och snittförbrukning 25,4 kWh / 100 km och körtid 6:44 Tim. Bilen hade räknat ut att 48 km skulle finnas kvar så det verkar stämma bra. Slog på Eco läget de två sista milen, det ger lite extra räckvidd.
Gick in på en mindre OKQ8 mack längs vägen och frågade om de hade något 3-fas uttag jag kunde låna. Men de hade så knappt med ström (3x35A) att de knappt räckte för livsmedelskylan, bakeoff ugnen, elgrillen, biltvätten och bensinpumparna. Strax nedanför ligger älven uppdämd och kraftverkets turbiner viner. Men strömmen leds iväg till större städer.
Nästa resa är det nog säkrast att tanka fullt innan E4:an lämnas.
Åkte från Stockholm med 100% laddning, fullpackad bil, tre vuxna, motvind och regnskurar. stannade till i Gävle då 120 motorvägen slukar elektroner.
Den ena av två laddare var trasig i Gävle, men den hela var ledigt och matade på med 51.5 kW ända till full tank vilket tog 52 minuter.
Fortsatte E4:an till Sundsvall, långa sträckor är det trefälts vägar och det var mycket husvagnar ute. Blev en del omkörningar och det är skönt med bra acceleration i de långa stigningsfälten.
Men det förbrukar en del förstås.
Vid Birsta finns en CCS-laddare som var upptagen av en Iconic. Efter 10 minuter blev den ledig och jag fyllde på 34 minuter som gav 30 kWh. Tre elbilar kom under tiden och ställde sig i kö, två BMW i3 från Luleå och en Kia Niro från Umeå.
Fanns två platser med 22 kW AC som kunde användas under väntan.
Därefter mindre norrländska vägar i hällregn, fick ha vindrutetorkarna på högsta farten rätt länge.
Kom fram efter 60 mil med 55 km kvar och snittförbrukning 25,4 kWh / 100 km och körtid 6:44 Tim. Bilen hade räknat ut att 48 km skulle finnas kvar så det verkar stämma bra. Slog på Eco läget de två sista milen, det ger lite extra räckvidd.
Gick in på en mindre OKQ8 mack längs vägen och frågade om de hade något 3-fas uttag jag kunde låna. Men de hade så knappt med ström (3x35A) att de knappt räckte för livsmedelskylan, bakeoff ugnen, elgrillen, biltvätten och bensinpumparna. Strax nedanför ligger älven uppdämd och kraftverkets turbiner viner. Men strömmen leds iväg till större städer.
Nästa resa är det nog säkrast att tanka fullt innan E4:an lämnas.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Will do kommer med en P100DLmati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Ett acceptabelt transportmedel.Bjelke skrev:Will do kommer med en P100DLmati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, så borde det vara. När jag kör enbart landsväg ligger förbrukningen oftast under 20. Räckvidden blir alltså över 40 mil då.Nilp skrev:Tänker om snittförbrukningen är 220 wh/km och 84 kWh tillgängligt av batteriet borde det ge en räckvidd på ca 382km. Helt ok skulle jag säga.
Ger även lite marginal så borde åtminstone ge 300km även på vintern. Eller vad säger ni?
Vi ska upp till Sveg nästa vecka. Det är 50 mil härifrån. Bara kostigar, inga motorvägar alls. Vi får väl se hur det funkar. Med Teslan kom jag ner till rekordlåga siffror på den sträckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jerker skrev:Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.Stevvee skrev:Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.Jerker skrev:Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.
Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Hade ju varit kul om de dragit fram vikten som på riktig pulling.
Borde ju ha kommit en bit ivarjefall, med antispinn avslaget.
Fast motorljudet från en toktrimmad traktor är ju en stor del av upplevelsen på dessa tillställningar. Kan inte ersättas med fotgängarvarnaren....
Re: Audi e-tron
Var det ionity 80kr per gång eller även andra stolpar? 800 låter ju inte så farligt. Har hört skräckhistorier om 2-300 per laddning, som ju över några hundra mil blir en del totalt sett.Mr S skrev:800 krHelectriC skrev:Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Totalt 800 kr.HelectriC skrev:Var det ionity 80kr per gång eller även andra stolpar? 800 låter ju inte så farligt. Har hört skräckhistorier om 2-300 per laddning, som ju över några hundra mil blir en del totalt sett.Mr S skrev:800 krHelectriC skrev:Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.dd88 skrev:Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Vi såg förresten inte heller några elbilar i Tyskland, bortsett från några (norska såklart) Teslor vid SuC i Braak. Eller jo, en Model 3 såg vi faktiskt. Just i Tyskland verkar det som att laddinfrastrukturen växer mycket snabbare än antalet elbilar. Här i Sverige är det väl snarare tvärtom.
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Lite den erfarenheten jag också gjort, de flesta vi träffar i Tyskland kan inte tänka sig att köpa en elbil av alla de klassiska orsakerna; dyr, räckvidd, jobbigt med laddning etc. Däremot i Österrike, som ju är de konservativas hemvist, så är folk väldigt positiva! Omvända världen helt enkeltmati skrev:Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.dd88 skrev:Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Vi såg förresten inte heller några elbilar i Tyskland, bortsett från några (norska såklart) Teslor vid SuC i Braak. Eller jo, en Model 3 såg vi faktiskt. Just i Tyskland verkar det som att laddinfrastrukturen växer mycket snabbare än antalet elbilar. Här i Sverige är det väl snarare tvärtom.
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Det börjar dock hända saker även i Tyskland:mati skrev:Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
https://www.teslarati.com/tesla-sales-l ... h-germany/
Teslas marknadsandel har gått från 0.03 % i April 2018 till 0.19% April 2019. Jämför med ex Lexus som har 0.11%.
VW, BMW, Mercedes, Audi har tillsammans 47% av marknaden. Räknar man även in Skoda, Opel, Seat så får man 59%. Resterande märken slåss om smulorna som blir över. Så det krävs väl att det kommer en satsning från de inhemska märkena och i volymklass prismässigt. ID.3 är förhoppningsvis en bra början. Q4 e-Tron som byggs på MEB plattformen kanske blir Audis första volymmodell. Rätt typ av bil, storleksklass. Även prisklass ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Som vanligt ser det ut som fossildrakarnar inte är intresserade av att tillhandahålla elbilar till konsument, utan bara se till att de slipper straffskatter genom att ha produkten i sitt sortiment. De tjänar tydligen för bra med existerande produktionslinor för att ställa om till nya. Därför trummar man ut att ”de flesta vill fortsätta köra benzin”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Handlar nog mycket om de investeringar som gjorts, man vill få ut dessa pengar. Sen tycker jag att de investerar ordentligt i elbilar även om de inte är så aggressiva som tesla.Walker skrev:Som vanligt ser det ut som fossildrakarnar inte är intresserade av att tillhandahålla elbilar till konsument, utan bara se till att de slipper straffskatter genom att ha produkten i sitt sortiment. De tjänar tydligen för bra med existerande produktionslinor för att ställa om till nya. Därför trummar man ut att ”de flesta vill fortsätta köra benzin”
Man Ja de är tråkigt de inte går snabbare och att de håller emot..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Strömsunds kommun i Jämtland
Har åkt några dagar i Jämtland, passerade Strömsunds kommun. Det är Sveriges sjunde största kommun till ytan.
Det finns väldigt många vattenkraftverk och år 2010 invigdes sveriges då största vindkraftverk i Havsnäs.
Men det finns inte någon publik elbilsladdning i hela kommunen ännu. I centralorten fanns en privat laddbox vid hotellet som var avsedd för deras gäster. Det är drygt 100 km att åka till närmsta publika laddare. Däremot kryllar det av motorvärmaruttag precis överallt, dessa borde kunna konverteras rätt enkelt.
Tog en sväng till Yxskafttjälen och där fanns en eldriven modelljärnväg uppbyggd som Inlandsbanan. (Där har det dock varit diesellok då Inlandsbanan inte varit elektrifierad)
http://www.lusthuset.se/rundvandring.html
Med lugn körning på småvägar hamnade jag på 18,4 kWh per mil, så med laddning i stugan funkar det utmärkt med utflykter upp mot 40 mil.
Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack. En liten automatstation i närmsta samhälle. Den fungerade dock inte, nästa mack ligger 50 km bort. Men att åka elbil 16 mil för att skaffa lite bensin kändes fel, det får vara blomsteräng runt stugan istället. Fick fylla dunken på resan förbi Strömsund istället, krävs mer planering för bensin än att bara sätta i kontakten till elbilen vid stugan i Ångermanland.
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Det finns väldigt många vattenkraftverk och år 2010 invigdes sveriges då största vindkraftverk i Havsnäs.
Men det finns inte någon publik elbilsladdning i hela kommunen ännu. I centralorten fanns en privat laddbox vid hotellet som var avsedd för deras gäster. Det är drygt 100 km att åka till närmsta publika laddare. Däremot kryllar det av motorvärmaruttag precis överallt, dessa borde kunna konverteras rätt enkelt.
Tog en sväng till Yxskafttjälen och där fanns en eldriven modelljärnväg uppbyggd som Inlandsbanan. (Där har det dock varit diesellok då Inlandsbanan inte varit elektrifierad)
http://www.lusthuset.se/rundvandring.html
Med lugn körning på småvägar hamnade jag på 18,4 kWh per mil, så med laddning i stugan funkar det utmärkt med utflykter upp mot 40 mil.
Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack. En liten automatstation i närmsta samhälle. Den fungerade dock inte, nästa mack ligger 50 km bort. Men att åka elbil 16 mil för att skaffa lite bensin kändes fel, det får vara blomsteräng runt stugan istället. Fick fylla dunken på resan förbi Strömsund istället, krävs mer planering för bensin än att bara sätta i kontakten till elbilen vid stugan i Ångermanland.
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Re: Audi e-tron
När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.Laban skrev:Det börjar dock hända saker även i Tyskland:mati skrev:Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
https://www.teslarati.com/tesla-sales-l ... h-germany/
Teslas marknadsandel har gått från 0.03 % i April 2018 till 0.19% April 2019. Jämför med ex Lexus som har 0.11%.
VW, BMW, Mercedes, Audi har tillsammans 47% av marknaden. Räknar man även in Skoda, Opel, Seat så får man 59%. Resterande märken slåss om smulorna som blir över. Så det krävs väl att det kommer en satsning från de inhemska märkena och i volymklass prismässigt. ID.3 är förhoppningsvis en bra början. Q4 e-Tron som byggs på MEB plattformen kanske blir Audis första volymmodell. Rätt typ av bil, storleksklass. Även prisklass ?
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Strömsunds kommun i Jämtland
Jag skaffade en batteridriven motorsåg, en batteridriven gräsklippare (båda Stiga) och en batteridriven trimmer (Huskvarna). De ersätter till 100% mina gamla bensinprylar. Framförallt med Stiga-prylarna funderar jag på om batteriet egentligen är ett litet kärnkraftverk eller nåt. Små evighetsmaskiner som verkar trotsa fysikens lagar.Off Grid Byggaren skrev:Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack...
Smidigare och roligare kan man inte få det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Re: Audi e-tron
Jag går i samma funderingar, också med tanke på att det är samma 80V-batteri som i gräsklipparen och motorsågen. Jag har inte testat snöslungan, men jag är så nöjd med gräsklipparen att jag kan tänka mig att chansa.miksch skrev:Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Ännu hellre skulle jag vilja ha en Stiga Park 220e, men priset på över 120k är helt enkelt inte ens i närheten av vad jag anser vore rimligt och acceptabelt. De har dessutom höjt priset med sisådär 50% sedan förra året. Och redan då var den på tok för dyr.
Lite OT nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Strömsunds kommun i Jämtland
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar.Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Strömsunds kommun i Jämtland
Tyvärr går fiberutbyggnaden långsamt i Strömsunds kommun. Har följt utvecklingen där i 20 år.Teslaspolen skrev:Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar.Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Mindre byar får troligen nöja sig med mobilradionätet.
Större orter byggs det lite fiber, tyvärr gjorde entreprenören som bygger fiber där konkurs för en tid sedan och ny entreprenör fått handlas upp.
Visst EU stöd finns dock för glesbygden.
Elnäten har faktiskt moderniserats rejält, istället för blanktråd i otillgänglig terräng är det nya stolplinjer med isolerade högspänningskablar längs vägarna. Så infrastruktur för elbilar börjar komma, och stabilare elnät för alla anslutna kunder.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Riktigt trevligt att träffas igen!mati skrev:Ett acceptabelt transportmedel.Bjelke skrev:Will do kommer med en P100DLmati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
Och riktigt imponerad av e-tron rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19