Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
Det har jag full förståelse för. Dina tester är mer relevanta för dig för det visar hur mycket bilarna drar med din körstil. Men ska man jämföra förbrukningen mellan olika modeller i en viss medelhastighet så bör man väl ändå använda tester som testar just det ? Som ex Next Move, Björn Nylands tester.
Nja, jag är tveksam till dessa tester. Varför envisas de till exempel med att köra i sportläge hela tiden? Det gör både Next Move och Tesla Björn. Trots att bilen bevisligen drar mer då. Andra tester visar helt andra förbrukningssiffror, även om de kanske inte är "vetenskapligt" gjorda, men då har det valts en lämpligare inställning. Bilen har en mängd olika körlägen, och jag skulle vilja påstå att sportläget är i princip lika olämpligt för räckviddstester som offroad-läget. Varför kör de inte i Auo-läge till exempel? Då väljer bilen den inställningen som är bäst. Det borde ju vara det rimligaste valet. Sportläget kan de använda när de jämför accelerationssiffror eller liknande, men inte för att testa förbrukningen.
Sen kan man naturligtvis hävda att bilen är jättedålig eftersom den har så många inställningsmöjligheter som gör att man kan välja fel körläge och därmed inte får den utlovade räckvidden, men det är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Nja, jag är tveksam till dessa tester. Varför envisas de till exempel med att köra i sportläge hela tiden? Det gör både Next Move och Tesla Björn. Trots att bilen bevisligen drar mer då. Andra tester visar helt andra förbrukningssiffror, även om de kanske inte är "vetenskapligt" gjorda, men då har det valts en lämpligare inställning. Bilen har en mängd olika körlägen, och jag skulle vilja påstå att sportläget är i princip lika olämpligt för räckviddstester som offroad-läget. Varför kör de inte i Auo-läge till exempel? Då väljer bilen den inställningen som är bäst. Det borde ju vara det rimligaste valet. Sportläget kan de använda när de jämför accelerationssiffror eller liknande, men inte för att testa förbrukningen.
Sen kan man naturligtvis hävda att bilen är jättedålig eftersom den har så många inställningsmöjligheter som gör att man kan välja fel körläge och därmed inte får den utlovade räckvidden, men det är en annan fråga.
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Håller med. Man ska inte behöva fippla med lägen och jag betvivlar att gemene man gör det. Läget som ger bilens utlovade acceleration bör vara grundvalet i ett test. Sen upplevde jag e-Tron som relativt seg även i sportläge men det är kanske en annan femma.

@mati: Dessutom så undrar jag om det verkligen kan göra så står skillnad när man kör mer konstant hastighet på motorväg som i Next Moves testet ?

Enligt ett av Next Move's tester drog e-Tron 2.84 kWh/mil i 115 km/h genomsnittshastighet. Valde man varianten med digitala backspeglar kom man ner i 2.75 kWh/mil. Model X förbrukade i samma test 2.41 kWh/mil. Baserat på bilarnas olika Cd känns detta ganska rimligt. Om du tycker att det är orimligt högt för e-Tron, vad borde ett rimligt resultat ha varit ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Det är ju så att som vanligt för Audi är bilen sirapsseg i allt annat än Sport, man hade ju hoppats på att när de nu gjorde en elbil kunde de ändrat på sig men icke. Nu är det ju inte lika illa som för bensinbilarna som är rent av farliga i ecoläget men ändå. Man skall inte behöva fippla med lägen fram och tillbaka, ”oj nu vill jag klämma mig in i luckan där framme, bäst att sätta på sport”.
Håller med. Man ska inte behöva fippla med lägen och jag betvivlar att gemene man gör det. Läget som ger bilens utlovade acceleration bör vara grundvalet i ett test.

@mati: Dessutom så undrar jag om det verkligen kan göra så står skillnad när man kör mer konstant hastighet på motorväg som i Next Moves testet ?

Enligt ett av Next Move's tester drog e-Tron 2.84 kWh/mil i 115 km/h genomsnittshastighet. Valde man varianten med digitala backspeglar kom man ner i 2.75 kWh/mil. Model X förbrukade i samma test 2.41 kWh/mil. Baserat på bilarnas olika Cd känns detta ganska rimligt. Om du tycker att det är orimligt högt för e-Tron, vad borde ett rimligt resultat ha varit ?
Det är svårt att säga, eftersom genomsnitthastigheten är som sagt oftast mycket lägre. I ABRP har jag knappat in 220Wh/km för referenshastigheten 110km/h. Det verkar stämma rätt bra överens med verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

Hej,
Jag är ny användare på forumet men har följt många trådar med stort intresse under en längre tid. Tänkte bidra med mina tankar och erfarenheter så långt.

När det kommer till diskussionen kring e-tron verkar det vara väldigt polariserat. På ena sidan de som argumenterar att bilen är en big fail, alldeles för kort räckvidd, för törstig och ett laddnätverk som suger och som alltid kommer suga. Till råga på allt från en tillverkare som alla vet innerst inne bara vill ont. På andra sidan de som äger bilen och som överlag verkar väldigt nöjda med sitt köp.

Egentligen är ju detta utmärkt, det innebär att alla har gjort rätt i sina val av bil! Men känns ibland onödigt att det ska behöva bli så polariserat och hårda ord när det viktiga (för mig i alla fall) är att vi får till en övergång från fossila bränslen, oavsett vilket bilmärke man fastnat för.

Jag har haft elbil sedan i höstas då vi skaffade en i3 -15 som andrabil. I våras var det dags att byta ut personalbilen, en Passat GTE, och kände då att det var dags för en elbil även där.

Har länge varit väldigt sugen på en Tesla, de gör väldigt fina bilar och jag är 100% ”committed to the cause” att vi behöver ställa om till fossilfritt. Med uteslutningsmetoden föll dock valet på en e-tron. Har hund och cyklar mycket (dragkrok var ett krav, för meckigt att ha hojarna på taket) så Model 3 och Model S föll bort. Återstod X men förmånsvärdet gjorde den för dyr för mig. iPace är fin men långsam snabbladdning och något för liten. Ensam kvar stod då e-tron så bokade mig på en sån och fick den i april. Utesluter verkligen inte att nästa bil blir en Tesla.

Efter 800 mil är jag väldigt nöjd. Oerhört komfortabel och ombonad. Löjligt tyst oavsett hastighet.

När det kommer till förbrukning. Bor utanför Malmö och har kört upp och ner till Göteborg ett par gånger. Brukar ställa farthållaren på 125 kmh när det är 110 och 130 kmh när det är 120. Snitt på sådana resor ligger på 2,7-2,8 kWh per mil. Kortare etapper på någon mil innan bilen är ”varm” låg betydligt högre när det var kallt ute.

Är just nu på resa till Italien och Frankrike. Lade en plan med ABRP och planerade för att köra i 150 kmh, lite för att vara på den säkra sidan med laddningen. Som många nämnt redan dock är snitthastigheten på Autobahn smärtsamt låg, med ändlösa vägarbeten.

Blev istället att jag körde så fort det gick och som kändes säkert, ca 160. Kanske onödigt men inget i bilen skvallrar om att det går fort förutom hastighetsmätaren, det känns väldigt odramatiskt. Snitt genom Tyskland landade på 2,8 med en snittfart under 100 men med massvis kraftiga inbromsningar och accelerationer. Hade alltid mer laddning kvar än beräknat vid varje stopp eftersom det gick långsammare än beräknat.

En höjdpunkt var att köra över San Bernardinopasset och fixa nervägen (1300 m höjdskillnad) utan att bromsskivorna fick jobba medan det luktade bränt från lastbilar och bilar framför.

Körde igår genom Italien, Lugano-Loano. Låg i vänsterfilen tillsammans med fossilbilarna, ca 140-150 kmh på slätten och 120 kmh närmare kusten när det är kuperat. 26 mil, 33 grader varmt och -300 höjdmeter. Mycket trafik runt Milano men sedan fritt blås. Enligt ABRP skulle det landa på 2,74 men kom in på förvånande 2,3. Jag upplever ABRP som relativt korrekt i Sverige men pessimistisk söderöver, förmodligen en kombination av lägre snitthastighet och slätare underlag.

Vad är dåligt? Laddplanering i bilen är bedrövlig och försöker inte ens använda den. Största irritationsmomentet är dock att bilen nästan aldrig svarar på anrop från appen, man får bara en oförståelig felkod. Gör att man inte kan se laddstatus eller klimatisera. Störigt minst sagt.

Hur är e-tron som långfärdsbil? Kanske mycket superlativ men kan inte tänka mig en bättre bil att köra ner till Rivieran med. Utöver bilens icke-elektriska kvaliteter som redan nämnts; med dagsetapper på max 75 mil har vi haft upp till 3 laddstopp per dag, ca var 2-3:e timme. Gjorde lite research innan och har laddat på de flesta hotell där vi bott. I övrigt 150 kW laddare hela vägen, en blandning av Ionity, Fastned (utanför Hannover) och SwissCharge (Lugano). Har tecknat upp mig på allsjöns laddkort i förväg men i praktiken bara använt Audis eftersom det haft bäst pris hittills. Med allas behov av toapauser, kaffe och lunch så har vi aldrig behövt vänta på bilen. Den har väntat på oss :).
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Här nere i Europa är även Model S löjligt tyst. Otrolig skillnad på underlag. Har nästan inget vindbrus heller. Hör elmotorn vina lite svagt även i 150+ km/h och nästan inget annat trots 21 " fälgar.

Kan dock absolut tänka mig en tysk elbil nästa gång. Mycket hänger på laddnätverken. SuC är verkligen grymt bra.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

MangeT skrev:
Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
Är väl 2021 som ordinarie sortiment ska elektrifieras, sen lär det synkas med nya generationer. A6 är ju ny så 2021 känns optimistiskt, vore väl i samband med facelift då.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Här nere i Europa är även Model S löjligt tyst. Otrolig skillnad på underlag. Har nästan inget vindbrus heller. Hör elmotorn vina lite svagt även i 150+ km/h och nästan inget annat trots 21 " fälgar.
Tycker samma om 3:an. Nästan så att e-Tron är mer byggd för Sverige än Tyskland :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tack för trevlig läsning @Bengil.

Har beställt en E-tron och även här föll valet på just Audin då förmånsvärdet var bättre än X. Inte bara därför men kände att den fyllde våra behov bäst.

Kul att höra att höra att det också fungerar bra som långfärdsbil söderut. Med tanke på att laddinfrastuktur utbyggnaden går framåt så kommer det bara bli bättre. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

@Bengil, kul läsning. Men det du skriver om appen förstår jag inte. Den brukar funka jättebra för mig. Det är extremt sällan att den inte får kontakt med bilen, och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget. Hade samma problem med Teslan, likaså med Golfen. Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Kanske är det nåt fel på din bil. Du ska nog kolla upp det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Kul att läsa om positiva erfarenheter från långresa. Hade i början problem med appen på min nuvarande bil av samma märke men det blev bra när den nuvarande appen lanserades för typ 2 år sen. Då funkar den så länge man har täckning. Krävs inte särskilt bra täckning däremot, funkar på landet där det inte går att ringa.
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

@nilp, tackar. Håller med om laddinfrastrukturen. För ett år sedan fanns inte Ionity mer eller mindre, nu finns det 125 färdiga ställen med 50 till under uppbyggnad. Jag hänger på Rivieran och körde dit i en icke Tesla utan mankemang som ett resultat, gick inte för bara några månader sen :) . Extrapolerar man den kurvan och lägger till alla andra aktörer som bygger också behöver man inte vara en superoptimist för att tro att det här kommer se väldigt bra ut ganska snart.
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

mati skrev:
@Bengil, kul läsning. Men det du skriver om appen förstår jag inte. Den brukar funka jättebra för mig. Det är extremt sällan att den inte får kontakt med bilen, och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget. Hade samma problem med Teslan, likaså med Golfen. Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Kanske är det nåt fel på din bil. Du ska nog kolla upp det.
Tackar, tack själv @mati för många läsvärda poster. Lovande att det funkar mycket bättre för dig med appen, ska se till att kolla upp det!
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

MangeT skrev:
Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
En e-tron är ju lite av en crossover, inte fullt så hög som Q5/7/8. Med fjädringen i lägsta läget gissar jag att den inte är mycket högre än en A6 allroad. Har alltid varit skeptisk till SUV innan, inte förstått vad det ska vara bra för. Nu tycker jag det är ganska skönt, man får en bra överblick. 38 år och redan gubbe, vem kunde gissa att det skulle gå så fort...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Bengil skrev:
En e-tron är ju lite av en crossover, inte fullt så hög som Q5/7/8. Med fjädringen i lägsta läget gissar jag att den inte är mycket högre än en A6 allroad. Har alltid varit skeptisk till SUV innan, inte förstått vad det ska vara bra för. Nu tycker jag det är ganska skönt, man får en bra överblick. 38 år och redan gubbe, vem kunde gissa att det skulle gå så fort...
Jag har gått andra vägen, från Outlander PHEV till Model 3. Och nu funderar jag på vad man ska ha en SUV till :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Hehe lite så. Jag var bra sugen på SUV innan då jag hade ont i ryggen och var i allmänt dålig form.
Nu i bättre form och utan ryggvärk känns SUV plötsligt onödigt klumpigt. Klart smidigare och roligare med en ”liten” sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ryktas om start av functions on demand i september enligt vad jag läser på motor talk. Köpa till matrix-led för 258 eur per vintersäsong kan ju locka lite. :D
Undra vad skatteverket tycker om detta?
FD8A0EB4-4B29-4265-A9AB-8AFD1AAC02A3.png
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Är väl 2021 som ordinarie sortiment ska elektrifieras, sen lär det synkas med nya generationer. A6 är ju ny så 2021 känns optimistiskt, vore väl i samband med facelift då.
Tänker mig att det kan dröja innan A6 elektrifieras. Försäljningen har gått från toppnoteringen 2006 på 138k bilar/år i Europa till 71k 2018. 2016 var det 93k. A4 har gått från toppnotering på 274k 2002 till 112k 2019. Tiguan har å andra sidan gått från just över 100k 2009 till 250k 2018. Följer T-Roc nuvarande trend på 17+k/månad så blir det just över 200k 2019. Och det är i Europa. I USA, Kina antar jag att A4/A6 är svårsålda.

Så det blir nog ID Crozz, Q4 e-Tron som ska ta de kunder som skulle ha köpt A4/A6 men som vill ha en ren elbil. Åtminstone de närmsta 4-5 åren. Men vem vet, kanske kommer en kombi trend snart. Försäljningen hade väl ökat drastiskt i USA de senaste åren. Dock fortfarande låg volym totalt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Visst, ja hemma. Men så kan det ju hända att man inte har mobiltäckning lite var som helst, inte bara hemma i garaget. Och det kan man inte göra så hemskt mycket åt. Det var det jag menade. Jag har försökt att motverka detta genom att sätta in ett eget SIM-kort i bilen, eftersom jag tyckte att det inbyggda hade dålig täckning på rätt många ställen. Med mitt SIM-kort blev det bättre, men det finns ju hål i alla täckningskartor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Visst, ja hemma. Men så kan det ju hända att man inte har mobiltäckning lite var som helst, inte bara hemma i garaget. Och det kan man inte göra så hemskt mycket åt. Det var det jag menade. Jag har försökt att motverka detta genom att sätta in ett eget SIM-kort i bilen, eftersom jag tyckte att det inbyggda hade dålig täckning på rätt många ställen. Med mitt SIM-kort blev det bättre, men det finns ju hål i alla täckningskartor.
Ah, när du skrev: "...och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget" så tänkte jag av nån konstig anledning att det var där du menade ;)

Men bara sätt en liten aktiv förstärkare på bilen, så har du det alltid med dig. Bara ett vänligt litet tips :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Resa i Ångermanland och Dalarna

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte från Ångermanland med full laddning, 23 mil till Sundsvall. Började 350 meter över havet och ned till nästan havsnivå, e-tron drog då 2,27 kWh per mil enligt färddatorn, med sportläget aktiverat hela sträckan, då det är en rätt inspirerande väg.

Vid Birsta finns en 50 kW CCS-laddare som var ledig, men jag svängde in vid Audihandlaren intill då det stod en helt ny laddare där. Den gick inte att få igång med BEE eller Pluggsurfing taggen, pratade med en försäljare och den var endast avsedd för deras demobilar. Men de kunde gärna bjuda på en laddning, så han gick ut och körde igång laddaren.

Den matade på med 48,1 kW och appen beräknade 1,06 tim till full laddning, så färddatorn verkar stämma rätt bra. Finns en trevlig lunchservering precis bakom bilhallen.
Birsta.jpg
Vi skulle sedan vidare till Tällberg vid Siljan, ganska precis 30 mil och färddatorn säger 37 mil räckvidd. Det är 80 och 100 vägar dit och jag provade att slå på Economiläget, men det verkade inte ge så mycket extra om inte körstilen samtidigt förändras till riktigt lugn körning helt utan några omkörningar.

Kom fram med 45 km kvar och medelhastighet 74 km/h.

Dalarna är väl utrustat för elbilar, många CCS-laddare och vid flera hotell finns typ 2 uttag eller motorvärmaruttag. Green hotell hade 18 laddplatser med typ 2 kontakt, fyra med 11 kW och fjorton med 3,7 kW. Alla var fjärrstyrda från receptionen, det var cirka 1 elbil per dag som kom dit i sommar berättade de.
Hotell.jpg
Åkte några utflykter runt Rättvik och toppade upp vid vårt hotell innan hemresa. Räckvidden verkar beräknas efter senaste körningarna, nu sa färddatorn 40,7 mil och vi hade 27 mil till Stockholm. Kom fram med 9,6 mil kvar medelhastighet 77 km/h.

Appen har varit krånglig de senaste dagarna för mig också, den får inte kontakt med bilen även om det är bra mobiltäckning. Efter att jag startat och stängt av bilen en gång får den kontakt igen ett tag, sen händer samma sak igen.

Slog på AC:n från appen en stund innan vi skulle åka på förmiddagen, då funkade allt, men vid lunchen funkade det inte. Nu ikväll funkar det perfekt och bilen står i garaget.
Siljan.jpg
Kollar jag min statistik ligger förbrukningen mellan 1,69 till 3,56 kWh per mil på de 455 mil jag kört sedan maj, och totala snittet ligger just nu på 2,48 kWh per mil. Har varit en hel del med släpkärra, men det är ingen konst att få e-tron att förbruka elektroner.

Men det går att hushålla lite med några enkla knep, max regen när det är möjligt, dra ner toppfarten lite och inte så häftiga accelerationer. Det är lätt att bli fartblind i e-tron, plötsligt är det väldiga höga farter utan att det var meningen.

Ecoläget kräver speciell körstil, jag får oftast lägre förbrukning i sportläget då min körstil inte är helt kompatibel med snålaste körningen, även om jag lyckats med 1,69 kWh per mil en gång i tre mil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Resa i Ångermanland och Dalarna

Inlägg av Laban »

Off Grid Byggaren skrev:
Vi skulle sedan vidare till Tällberg vid Siljan, ganska precis 30 mil och färddatorn säger 37 mil räckvidd. Det är 80 och 100 vägar dit och jag provade att slå på Economiläget, men det verkade inte ge så mycket extra om inte körstilen samtidigt förändras till riktigt lugn körning helt utan några omkörningar.
Björn Nyland sa nyligen att han aldrig hade blivit omkörd av en e-Tron, "they drive like grandmas". Är detta orsaken då kanske ? :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

Om Audin drar mycket vad är i så fall orsaken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar