Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.

Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km

Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….
355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.

När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare kört :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Legato skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.

Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km

Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….
355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.

När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare kört :)
Precis, men lite lurigt på autobahn om man drar på lite. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.

Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km

Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….
355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.

När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Fick ut 27 mil med plus 10 km/h och lite regn bitvis, blåste nog en del. Låg på 310 w/ km :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Audi var ju först ut med paketet (som iofs inte är helt lika i kapacitet iaf). Jag tror att de gjorde en mer rak laddkurva (lite strypt vid lägre SoC) för att de trodde (rätt eller fel) att kunderna skulle ha svårt att förstå hur en mer spetsig kurva funkar. Varför laddar den så segt nu, när man rullar in med 45% SoC till laddaren. Förra gången var det mycket bättre fart. Minskad risk för gnäll från kunderna som inte haft elbil innan helt enkelt. Säkert samma tanke med den stora toppbufferten som möjliggjort hög laddeffekt hela vägen till 100%. Audi har historiskt inte varit så öppna med vad som sker "under huven" mot sina kunder. Kanske är lite tyskt, jag vet inte. Det rätta nu hade väl varit att trimma upp den men också addera en mjukladdningskurva (med lite förbättrad effekt mot idag får man hoppas) som inställningsval som man kan använda om man vill. Som porsche har gjort på Taycan. Den verkar ju ge ungefär samma laddtid till 90%+ som den mer aggressiva men mycket långsammare om du ska in och ta en kort paus på 15 min. Vad jag sett skvallermässigt om facelift så krymper toppbufferten en del (läste ngt om 100kWh tillgängligt med total 105kWh) så hastigheten lär väl gå ned en del mot slutet jmf idag. Om FL inte blir laddningsbar till 100% för att det går segt som andra bilar då har man tappat 10% av kapaciteten på långresor vilket är halva ryktade räckviddsökningen. Så det skulle inte vara en bra lösning ur mitt perspektiv. Jag vill kunna planera avfärd med 100% och stanna en gång för mat då man laddar till 100% och kör vidare. Sen är jag framme.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Audi var ju först ut med paketet (som iofs inte är helt lika i kapacitet iaf). Jag tror att de gjorde en mer rak laddkurva (lite strypt vid lägre SoC) för att de trodde (rätt eller fel) att kunderna skulle ha svårt att förstå hur en mer spetsig kurva funkar. Varför laddar den så segt nu, när man rullar in med 45% SoC till laddaren. Förra gången var det mycket bättre fart. Minskad risk för gnäll från kunderna som inte haft elbil innan helt enkelt. Säkert samma tanke med den stora toppbufferten som möjliggjort hög laddeffekt hela vägen till 100%. Audi har historiskt inte varit så öppna med vad som sker "under huven" mot sina kunder. Kanske är lite tyskt, jag vet inte. Det rätta nu hade väl varit att trimma upp den men också addera en mjukladdningskurva (med lite förbättrad effekt mot idag får man hoppas) som inställningsval som man kan använda om man vill. Som porsche har gjort på Taycan. Den verkar ju ge ungefär samma laddtid till 90%+ som den mer aggressiva men mycket långsammare om du ska in och ta en kort paus på 15 min. Vad jag sett skvallermässigt om facelift så krymper toppbufferten en del (läste ngt om 100kWh tillgängligt med total 105kWh) så hastigheten lär väl gå ned en del mot slutet jmf idag. Om FL inte blir laddningsbar till 100% för att det går segt som andra bilar då har man tappat 10% av kapaciteten på långresor vilket är halva ryktade räckviddsökningen. Så det skulle inte vara en bra lösning ur mitt perspektiv. Jag vill kunna planera avfärd med 100% och stanna en gång för mat då man laddar till 100% och kör vidare. Sen är jag framme.
Det fanns väl inte så ånga laddare som kunde ge mer 150 kW 2018-19 heller. Jag tänker att dom håller ner effekten i början från vad dom borde kunna uppnå borde hålla nere temperaturen så dom kan ha högre effekt högre upp i SuC än dom kunnat haft annars. Håller med dig om ev nackdel med lägre laddhastigeht vid högre soc. Det som felar på IX men där kommer jag klara de flesta resor utan att snabbladda.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Tror inte man ska hänga upp sig på procentsatser. Den nya lär ladda mer räckvidd/min och det är ju det enda som räknas. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
Tror inte man ska hänga upp sig på procentsatser. Den nya lär ladda mer räckvidd/min och det är ju det enda som räknas. ;)
Hehe, precis. Det måttet kommer bli bättre kan vi utgå ifrån.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Det har väl varit ganska uppenbart hittills också att dom som satsat på 800V naturligtvis gärna vill
få ”massan” att tro att just detta är magiskt och gör så att man kan ladda snabbare, speciellt när
Tesla (och flera andra såklart) kör med 400V, man vill (nästan desperat) så gärna marknadsföra
detta som avgörande fördel…
Den nästan enda skillnaden är tjocklek på kablar till och från batteri-packet (och motorn med drivkretsar osv).
Jag tycker man kan jämföra med kraftledningar, hög spänning på dom stora sträckorna men fortfarande
230V hemma. Tvättmaskinen skulle mycket väl kunna gå på 1000V tex men varken tvätta snabbare eller
bättre för det (den haltar lite dock).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Nej det är inte samma batteripaket eller kapacitet på fatboy och e-tron GT/ Porsche Taycan.

Fatboy har 95 kWh och E-tron GT 93 kWh.

Fatboy har 36st moduler med 12st celler per modul. E-tron GT har 33st moduler och 12st celler per modul.

Fatboy har därmed ca 0,22 kWh per cell.
E-tron GT har ca 0,23 kWh per cell.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Nect skrev:
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.

Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.

Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V :)
Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.

800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
Det har väl varit ganska uppenbart hittills också att dom som satsat på 800V naturligtvis gärna vill
få ”massan” att tro att just detta är magiskt och gör så att man kan ladda snabbare, speciellt när
Tesla (och flera andra såklart) kör med 400V, man vill (nästan desperat) så gärna marknadsföra
detta som avgörande fördel…
Den nästan enda skillnaden är tjocklek på kablar till och från batteri-packet (och motorn med drivkretsar osv).
Jag tycker man kan jämföra med kraftledningar, hög spänning på dom stora sträckorna men fortfarande
230V hemma. Tvättmaskinen skulle mycket väl kunna gå på 1000V tex men varken tvätta snabbare eller
bättre för det (den haltar lite dock).
Ja det där är lite lustigt faktiskt… Antingen är det som med kamerors Mpixel ett bra försäljningsargument. Men det känns som det måste vara nått mera? Ju högre spänning ju lägre förluster så kablarna kan göras mindre (om man vill). Men samtidigt så kan man nog få lägre värmeförluster om allt dimensioneras rätt. Vilket medför att mindre energi går till spillo och mindre kylning krävs?

Hur förresten får man upp 800 V är det en inverter som omvandlar spänningen i packet till 800 V eller är modulerna i sig kopplade för att kunna ge ut mer spänning totalt? (Dvs är batteriets nominella spänning, ej cellens oförändrad om bilen nyttjar 400 eller 800V?)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)

Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt. ;)
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)

Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt. ;)
Bild
Men, hade du fel? :lol:

Haha ja!, enligt den grafen så ligger E-tron efter rejält!. Men den laddar fort. :mrgreen: Men jag får inte riktigt ihop den (inte bara e-tron, utan hela grafen). Det står att den ska baseras på en WLTP förbrukning. Men vilken? Och har man använt samma för alla bilar? Bilarna har olika WLTP-förbrukningar angivna för olika förhållanden.

Men vi har tur att E-tron (efter 2019) iaf ligger lite bättre än den i grafen då man ökade räckvidden genom att koppla ur ena motorn vid lugn körning.

Edit: Måste vara WLTP räckvidden som brukar anges i försäljningen som använts i grafen för att baklänges räkna ut förbrukningen. Så då handlar det mest om vem som lyckats få bäst siffror. Men eftersom biltillverkarna anger räckvidden så får man nog använda den om man ska kunna jämföra olika bilar i mellan under optimala förhållanden. Men utslaget på ett år så ligger nog de flesta lite sämre till då laddhastigheten generellt inte inte ligger på ”topp” så ofta. Speciellt Ioniq 5.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 5 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När Mercedes lanserade EQS så nämndes att de valt 400 volt för att de skulle kunna laddare snabbare!

Vet inte vad som avsågs, möjligen om laddstationen endast har 400 volt?

Andra tillverkare har sagt att endast om batteriet är över 100kWh är det någon egentlig fördel med 800 volt.

Den högre spänningen underlättar ju lite för elektronerna under transporten fram till battericellerna.

Det är väl inte omöjligt att det i sig självt snabbar upp laddningen 0,5-2%
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)

Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt. ;)
Bild

Eftersom diskussionen till stor del handlade om att jag med flera ville ladda skapligt snabbt vid högre soc så visar ju denna bild det klart och tydligt att vid 75% och uppåt så är det bara Ioniq5 som är något snabbare till 80 medans alla andra är långsammare.

Och du jämför ju äpplen och päron fortfarande, ev kan man får in en hundbur i ioniq5 men glöm det i m3. Är ju helt ointressant jämförelse, när ska du inse det. Är ju som att säga att du kommer längre per dl bensin med en motorcykel än en range Rover.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Off Grid Byggaren skrev:
När Mercedes lanserade EQS så nämndes att de valt 400 volt för att de skulle kunna laddare snabbare!

Vet inte vad som avsågs, möjligen om laddstationen endast har 400 volt?

Andra tillverkare har sagt att endast om batteriet är över 100kWh är det någon egentlig fördel med 800 volt.

Den högre spänningen underlättar ju lite för elektronerna under transporten fram till battericellerna.

Det är väl inte omöjligt att det i sig självt snabbar upp laddningen 0,5-2%
Ett enkelt teoretiskt exempel:
Du har två batteripackar på 50kWh och 400V
Dom ska placeras i bilen och du kan paralellkoppla dom och få 100kWh med 400V systemspänning eller seriekoppla dom tilk 100kWh och 800V systemspänning.

Varför skulle laddningen i respektive pack gå fortare med 800V då varje pack får 400V vardera.
800V delat på två i serie blir ju 400V individuellt.
Precis som dom skulle få i parallellfallet?

Det är bara lägre förluster i kablar till batteriet och elektroniken så påverkas positivt av en högre spänning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Ja du har rätt, det är inte exakt samma kapacitet. Faktiskt verkar det ev. som taycan(och etron gt) använder NCM712 och inte NCM622 som fat etron. Dvs en generation nyare celler.
(Model 3 LR och Y använder förövrigt NCMA, dvs ytterligare en generation nyare)

Hittade förresten denna som visar hur långt efter fat etron ligger när det gäller att ladda snabbt. ;)
Bild

Eftersom diskussionen till stor del handlade om att jag med flera ville ladda skapligt snabbt vid högre soc så visar ju denna bild det klart och tydligt att vid 75% och uppåt så är det bara Ioniq5 som är något snabbare till 80 medans alla andra är långsammare.

Och du jämför ju äpplen och päron fortfarande, ev kan man får in en hundbur i ioniq5 men glöm det i m3. Är ju helt ointressant jämförelse, när ska du inse det. Är ju som att säga att du kommer längre per dl bensin med en motorcykel än en range Rover.
Nej, diskussionen handlar om räckvidd/minut.
Om du måste vänta 40 min för att få samma räckvidd som jag får på 20 min, vad har då högre effekt vid högre SOC för relevans?
Men det är nog en nybörjargrej, att du hänger upp dig på alltid ladda till en viss %. Din etron är väl din första elbil?

Y laddar lika snabbt som 3 och är betydligt större.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Den här grafen är lite mer korrekt då den har baserats på verkligt uppmätt förbrukning enligt ett Test som tyska NDAC gjort under motorvägskörning. Istället för sist hamnar E-tron i mitten. En stor del av förklaringen var att Model 3 drog ca 20% mer än WLTP förbrukningen. Där E-tron låg 4% över WLTP Och var den näst bästa bilen för att ligga nära WLTP.

På totalt 20 min så laddade Model 3 bara 18% snabbare räckvidd/min än E-tron 55.

Så beroende på hur testerna utförs och presenteras så går det nästan få vilket resultat man vill…
4E431068-1D71-44E3-A42E-8EAEAF3A2F35.png
E563DD05-4765-4544-BDFB-57FBFFCCC1FB.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
Den här grafen är lite mer korrekt då den har baserats på verkligt uppmätt förbrukning enligt ett Test som tyska NDAC gjort under motorvägskörning. Istället för sist hamnar E-tron i mitten. En stor del av förklaringen var att Model 3 drog ca 20% mer än WLTP förbrukningen. Där E-tron låg 4% över WLTP Och var den näst bästa bilen för att ligga nära WLTP.

På totalt 20 min så laddade Model 3 bara 18% snabbare räckvidd/min än E-tron 55.

Så beroende på hur testerna utförs och presenteras så går det nästan få vilket resultat man vill…

Fast där gäller det ju att du kommer in med låg SOC med de andra bilarna för att du ska få lika snabb laddning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Nect skrev:
Den här grafen är lite mer korrekt då den har baserats på verkligt uppmätt förbrukning enligt ett Test som tyska NDAC gjort under motorvägskörning. Istället för sist hamnar E-tron i mitten. En stor del av förklaringen var att Model 3 drog ca 20% mer än WLTP förbrukningen. Där E-tron låg 4% över WLTP Och var den näst bästa bilen för att ligga nära WLTP.

På totalt 20 min så laddade Model 3 bara 18% snabbare räckvidd/min än E-tron 55.

Så beroende på hur testerna utförs och presenteras så går det nästan få vilket resultat man vill…

Fast där gäller det ju att du kommer in med låg SOC med de andra bilarna för att du ska få lika snabb laddning.
Precis, testet utgår ifrån att alla bilar började med 10% SOC när laddningen påbörjades. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Den här grafen är lite mer korrekt då den har baserats på verkligt uppmätt förbrukning enligt ett Test som tyska NDAC gjort under motorvägskörning. Istället för sist hamnar E-tron i mitten. En stor del av förklaringen var att Model 3 drog ca 20% mer än WLTP förbrukningen. Där E-tron låg 4% över WLTP Och var den näst bästa bilen för att ligga nära WLTP.

På totalt 20 min så laddade Model 3 bara 18% snabbare räckvidd/min än E-tron 55.

Så beroende på hur testerna utförs och presenteras så går det nästan få vilket resultat man vill…
Men då är ju tanken att man ska ladda supersnabbt var 10:e mil för att optimera sin restid. Bortse från allt strul med att stanna när man inte vill eller att det tar några min extra att köra av vägen och starta/stoppa laddaren. Viktigast är att det på pappret är snabbare. Obs kan innehålla spår av ironi. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Abrp räknar som default med 5 minuter extra restid för "ställtid" vid laddning.

Skulle vara väldigt intressant med mer faktisk data på detta. Tror faktiskt det är avsevärt mer, även exklusive eventuellt köande. Även när laddarna är nära vägen så försvinner en hel del tid genom att sakta ner inför avfart, hitta laddaren, ställa bilen till rätta, aktivera laddning, avsluta laddning och sen återigen uppnå machfarten på motorvägen.

"Nyttan" av bra räckvidd och bra laddkurva tror jag underskattas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nect skrev:
Den här grafen är lite mer korrekt då den har baserats på verkligt uppmätt förbrukning enligt ett Test som tyska NDAC gjort under motorvägskörning. Istället för sist hamnar E-tron i mitten. En stor del av förklaringen var att Model 3 drog ca 20% mer än WLTP förbrukningen. Där E-tron låg 4% över WLTP Och var den näst bästa bilen för att ligga nära WLTP.

På totalt 20 min så laddade Model 3 bara 18% snabbare räckvidd/min än E-tron 55.

Så beroende på hur testerna utförs och presenteras så går det nästan få vilket resultat man vill…
Men då är ju tanken att man ska ladda supersnabbt var 10:e mil för att optimera sin restid. Bortse från allt strul med att stanna när man inte vill eller att det tar några min extra att köra av vägen och starta/stoppa laddaren. Viktigast är att det på pappret är snabbare. Obs kan innehålla spår av ironi. ;)
Helst ska man aldrig lämna laddaren för att alltid ha lång räckvidd! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar