Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Martin E-tron skrev:
Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Just den sträckan har jag kört väldigt många gånger senaste året. Dock från ett par mil norr om Sthlm till 2 mil förbi Nyk. Tot 15 mil enkel väg. Har med min 55 haft förbrukning mellan 2,0 kWh och 2,9kWh beroende på årstid. Brukar ligga 10 över alla gränser ca. Så på sommaren har det dragit ca 37-38 % av batteriet upp till dryga 50% som mest. Så fram och tillbaka samma dag kan kräva laddning på vintern och start med 100%. Det är å andra sidan den längsta endags körning fram och tillbaka jag ibland gör. Vid semster planerar man ju ändå paus och laddstopp. Så för mig funkar det problemfritt med räckvidden.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
Vi är så rörande överens så att vi nog kommit fram till några sanningar.
Jag tycker framför allt att det går mycket energi åt att värma kupén samtidigt när man kör. Förbrukningen går ner efter ca 3 km.
Så bästa sättet att få känslan av en lägre förbrukningen på småkörningar(på vintern)blir något i stil med att värma upp kupén ordentligt innan körning och sedan stänga av klimatanläggningen när man kör. Då har jag fortfarande en varm bil när jag kommer fram och en förbrukning på 2.5kwh/mil istället för 3.5kwh/mil men i praktiken blir nog energiåtgången densamma.
Så, så länge man inte har någon batterihälsa att ta hänsyn till om man förvärmer eller ej så spelar det nog ingen större roll hur man gör. Det blir bara en fråga om komfort.
Min känsla är i alla fall att batteriet inte mår så jättebra att användas kalla vid -20. Har varit med om allt för många iskalla bilnycklar som just så pass fungerar.
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Har ni värmepump i era e-tron?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Inte vad jag vet, men ja missa också :shock: att det inte ingår takreling....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.

Det är mycket man ska lära sig med elbil. Nästan så att det borde finnas ett kursmaterial för nybörjare med elbil.
Men det känns bra att det sitter i förvärmningen av bilen. För det är lite svårt att ibland tajma fulladdad till avfärd när man har lastbalansering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.
Nja, det behöver ju egentligen inte vara så. Och jag har bara genom tester och en del killgissning kommit fram till att e-tron gör så. Man ser ju inte nånstans att batterivärmaren körs. I Teslas app kan man se det. Då blir det tydligare.
Men rent generellt är det ju rimligt att göra på det viset. När man har timern inställd så att kupén ska vara varm vid en viss tidpunkt är det ju ganska uppenbart att man vill åka iväg vid den tiden. Då ska batteriet också vara hyfsat varmt.
Frågan är vad bilen ska göra med batterivärmaren när laddtimern är satt, men inte förvärmningen. Vill man åka eller bara ladda? Jag menar, man kan ju vilja ställa in det så att bilen ska ladda vid en viss tidpunkt, utan att man nödvändigtvis vill åka iväg. Men ingen förvärmer ju kupén bara för skojs skull. Då vill man ju verkligen använda bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Ja körde igång värmaren idag 07:00, går ut till bilen 07:25, då har milen sjunkit från 25 mil till 21,5 :o

Kör till förskolan med ungarna, då är förbrukningen ändå 71 kwh/100 (sträckan från hemmet o förskolan inte mer än 500 meter).

Från förskolan till skolan (massa barn har man) sjönk den till 44kwh, på vägen till jobbet gick den ner till 3 kwh.

Vi hade - 5 i morse, undrar hur förbrukningen blir om det smäller till med -10 eller kallare :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.

De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.



De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.
Heating circuit.JPG
Kylning.JPG
Batterikyla.JPG


Precis det ja tänkte... :roll:
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

PapaD skrev:
Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Grymt informativ! Får deras transportstyrelse verkligen ha den för spridning? Jag försökte hitta den via www.nhtsa.gov och via google men den dök inte upp. Hur fanken lyckades du? :-)
Önskar att jag hade något liknande över ID3. Tusen tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren; du är grym informationskälla och informationsgrävare! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tackar, jag har mina små knep!

Just denna länk var från Amerikanska e-tron forumet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Klart imponerande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.

Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.

Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)

Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Jag har kört ca 2500mil med min 50, jag tror att en 55 hade passat bättre för någon som kör så mycket motorväg! Säg 130 i 20 mil och sträng vinter.... Mmmm den blir nog tuff, då måste du landa på 320wh/km och under... Inte omöjligt men absolut på gränsen.
Hade jag varit dig så hade jag kikat på en 55.
Audis körassistenter funkar super, du blir inte besviken.
Vet inte hur mycket du laddar på snabbladdare? Där har ju Tesla bra mycket bättre nätverk!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Elexotico skrev:
Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.

Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.

Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)

Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?

Tacksam för svar.
Den största frågan är väl om du har Ionity-laddare på lämplig plats längs de vanligaste sträckorna du kör i jobbet. Om du har det funkar nog e-tron 55 bra. Har du inte det så tror jag personligen du kommer bli frustrerad av den avsevärt sämre räckvidden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.

E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.

Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.

Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.

För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

mati skrev:
Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.

E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.

Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.

Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.

För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill. :)
Ah men 55 är lite dyrare. Hade hoppats att inte lägga allt för mkt (om ens något) i mellanskillnaden..

Hur långt kommer man på en 55a?

Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Du har en Fortum med två stationer i Kristinehamn (150 kW), en i Västerås (125? kW) med två som alltid är trasig minst en av dessa. Eller söder om Mälaren finns det två Eon i Eskilstuna som jag inte testat på 150 kW? Fler vet jag inte på vägen mellan Sveriges två största städer. Välkommen till oss som inte kör Tesla... *viskar* "Han kommer bli så besviken..."
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vägen över Borås - Jönköping har väl lite fler laddare? Nu har ju Audi och VW öppnat upp alla deras 50 kW laddare också.

Nu ska väl inte 50kW laddarna dömmas ut helt och hållet. Med bra planering så kan det ju bli en lunchpaus eller arbetspaus under 60-70 minuter vid en sådan laddare.

Denna förbrukning är rätt rimlig, med de extra energisnåla 19 tums fälgarna kan det bli några mil till.
RANGE.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

mati skrev:
Elexotico skrev:
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..

Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu :D
Skriv svar