Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen..

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Påminner en hel del av de problem som denna killen haft med vattenläckor i sin etron:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

martinot skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen..

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Påminner en hel del av de problem som denna killen haft med vattenläckor i sin etron:
Ja, känt fel som nu har en standardåtgärd hos Audi (bekräftat av Audi Göteborg) . De hade faktiskt inne en annan e-tron med exakt samma problem när jag lämnade in bilen idag. Tyvärr ringde de mig senare och meddelade att de inte hade alla delar inne så de fick beställa från Tyskland.
Och nej jag fick ingen e-tron som lånebil (men jag påpekade att i Stockholm får de minsann detBild). Leveranstid på de saknade delarna var tydligen ca 3 dagar så jag får väl slita på lånebilen så länge.
Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »


Audi May Cut Production Of E-Tron In 2021 — Rumor

https://cleantechnica.com/2020/10/26/au ... ron-rumor/


Kommer produktionen av Audi 50-55 Quattro minska nu när man lanserar Audi Q4 som jag tycker är en billigare och bättre bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Moelito skrev:
martinot skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen..

Skickat från min whatever
Påminner en hel del av de problem som denna killen haft med vattenläckor i sin etron:
Ja, känt fel som nu har en standardåtgärd hos Audi (bekräftat av Audi Göteborg) . De hade faktiskt inne en annan e-tron med exakt samma problem när jag lämnade in bilen idag. Tyvärr ringde de mig senare och meddelade att de inte hade alla delar inne så de fick beställa från Tyskland.
Och nej jag fick ingen e-tron som lånebil (men jag påpekade att i Stockholm får de minsann detBild). Leveranstid på de saknade delarna var tydligen ca 3 dagar så jag får väl slita på lånebilen så länge.

Skickat från min whatever
Borde det inte stå humiliation istället för courtesy på lånebilen? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Då är det skönt att inte ha 25 mil till verkstaden... Jag har dragit ut på ett besök på en av mina Teslor sedan Februari typ...
Precis. Det är retligt när bilen strular, men samtidigt är det skönt när verkstaden är nära och man i princip bara kan lämna bilen på studs utan minsta krångel. Det tar ju ingen tid i anspråk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Har hämtat ut min E-tron i måndags.

Vilken härlig bil det är ! Ingen WoW känsla när det gäller elbil men som bil är den wow. Går magiskt på vägen och väldigt tyst. Hunnit avverka 60 mil redan och jag kunde inte vara mer än nöjd över mitt val utav bil.

Jag skall göra en mer djupdykande recension utav den längre fram.
Fördelar
Många !


Några nackdelar
Förstår inte varför man gjort som man gjort med växelreglaget och handtaget som hör till.
Carplay har ingen haptisk feedback.
Förbrukningen, kanske går ner om ett tag men skulle gärna sett lite lägre förbrukning. Vet dock inte om det kommer påverka mig i det stora hela.
Farthållaren har lite mer att önska.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Moelito skrev:
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande takluckaBild
Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.

Blir att ringa Audi igen..

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Påminner en hel del av de problem som denna killen haft med vattenläckor i sin etron:
Inte bara Tesla som drabbas av tillverkningsfel med andra ord. Mvh
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Esterox skrev:
Har hämtat ut min E-tron i måndags.

Vilken härlig bil det är ! Ingen WoW känsla när det gäller elbil men som bil är den wow. Går magiskt på vägen och väldigt tyst. Hunnit avverka 60 mil redan och jag kunde inte vara mer än nöjd över mitt val utav bil.

Jag skall göra en mer djupdykande recension utav den längre fram.
Fördelar
Många !


Några nackdelar
Förstår inte varför man gjort som man gjort med växelreglaget och handtaget som hör till.
Carplay har ingen haptisk feedback.
Förbrukningen, kanske går ner om ett tag men skulle gärna sett lite lägre förbrukning. Vet dock inte om det kommer påverka mig i det stora hela.
Farthållaren har lite mer att önska.
Härligt att höra.

Förbrukningen kommer nog tyvärr inte gå ner förrän till våren men då kommer det som en trevlig överraskning. :)

Haptisk feedback är ett otyg, det var en funktion jag stängde av innan jag lämnade parkeringen när jag hämtade bilen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Nilp skrev:
Esterox skrev:
Har hämtat ut min E-tron i måndags.

Vilken härlig bil det är ! Ingen WoW känsla när det gäller elbil men som bil är den wow. Går magiskt på vägen och väldigt tyst. Hunnit avverka 60 mil redan och jag kunde inte vara mer än nöjd över mitt val utav bil.

Jag skall göra en mer djupdykande recension utav den längre fram.
Fördelar
Många !


Några nackdelar
Förstår inte varför man gjort som man gjort med växelreglaget och handtaget som hör till.
Carplay har ingen haptisk feedback.
Förbrukningen, kanske går ner om ett tag men skulle gärna sett lite lägre förbrukning. Vet dock inte om det kommer påverka mig i det stora hela.
Farthållaren har lite mer att önska.
Härligt att höra.

Förbrukningen kommer nog tyvärr inte gå ner förrän till våren men då kommer det som en trevlig överraskning. :)

Haptisk feedback är ett otyg, det var en funktion jag stängde av innan jag lämnade parkeringen när jag hämtade bilen.

ja, det gör ju bara att skärmen känns sjukt trög och långsam. Gillade inte heller det i eTron.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Håller på att ladda ner Matrix-uppgradering av systemet nu, ska bli kul att testa ! 14 kr är det värt att testa.

Fan va tid det tar att ladda ner? Har laddat ner i 2 timar nu?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Fick ner den nu, ja hajar inte vad som är Welcome home/ away ljus?

Trodde det balla bildspelet som finns på youtube skulle inkluderas ;) Verkar dock inte ingå
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Martin E-tron skrev:
Fick ner den nu, ja hajar inte vad som är Welcome home/ away ljus?

Trodde det balla bildspelet som finns på youtube skulle inkluderas ;) Verkar dock inte ingå
Det är på de nya uppdaterade matrix som kommer som tillval med MY -21. Annan hårdvara alltså. Är funktionerna tillgängliga i svenska appen nu?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag undrar ju när och om detta med FOD någonsin kommer finnas tillgängligt för oss med 2019-bilar. Bilen har ju ändå sålts med löftet att detta skulle vara möjligt "snart". Nu har det snart gått 2 år och ingenting finns tillgängligt. Skiter Audi bara i oss kunder som "vågade" vara bland de allra första som köpte en e-tron? Svaret är nog ja, de skiter fullständigt i oss.
För mig personligen är det strunt samma, jag vill ändå inte köpa nånting och jag försöker ju tvärtom bli av med bilen så småningom. Men alla andra som gick på skitsnacket och som inte beställde matrix LED och andra fina funktioner från start, är nog mindre nöjda nu när FOD finns tillgängligt för alla utom oss med "gamla" bilar. Det ger inga pluspoäng för Audi direkt, om man får säga så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Blev precis av med min provperiod på både Matrix och "Lysfunkjonsspakke" som jag beställde från den Norska siten. Testade att ställa om datum i bilen, men självklart var det inte så enkelt att få ha kvar dem, utan de försvann snällt på utlovat datum :)

Det som jag uppfattade kom med i Matrix paketet var automatiskt samt adaptivt helljus och dynamisk blinkers.
Lysfunktionspakke var kurvljus (tror även de tre nedre "ränderna" på framlyktorna är med här) samt tror samt att att ljusrampen bak och även lyktorna fram gjode en liten hälsning när man låste / låste upp.

Hade problem med att få ner Matrix först. Stod att det var okänt fel när jag kollade på siten. Lät den stå över natten men det installerade fortfarande inte.
Beställde därfter ljuspaketet och då tog det bara ett par minuter så ramlade båda paketen ned till bilen.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

mati skrev:
Jag undrar ju när och om detta med FOD någonsin kommer finnas tillgängligt för oss med 2019-bilar. Bilen har ju ändå sålts med löftet att detta skulle vara möjligt "snart". Nu har det snart gått 2 år och ingenting finns tillgängligt. Skiter Audi bara i oss kunder som "vågade" vara bland de allra första som köpte en e-tron? Svaret är nog ja, de skiter fullständigt i oss.
För mig personligen är det strunt samma, jag vill ändå inte köpa nånting och jag försöker ju tvärtom bli av med bilen så småningom. Men alla andra som gick på skitsnacket och som inte beställde matrix LED och andra fina funktioner från start, är nog mindre nöjda nu när FOD finns tillgängligt för alla utom oss med "gamla" bilar. Det ger inga pluspoäng för Audi direkt, om man får säga så.
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?

Edit: Jag har inte FOD tillgängligt på den svenska siten ännu.
Senast redigerad av dfa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?
Ja, det har jag såklart testat. Det står bara att det inte finns tillgängligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

mati skrev:
dfa skrev:
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?
Ja, det har jag såklart testat. Det står bara att det inte finns tillgängligt.
Trist :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dfa skrev:
mati skrev:
dfa skrev:
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?
Ja, det har jag såklart testat. Det står bara att det inte finns tillgängligt.
Trist :(
För min bil står förresten också "FOD-funktioner online tillgängliga" i specen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Ja logga in på norska siren o allt gick bra att ladda ner.

Att ljusspelet inte gick att få va lite tråkigt, dock fattar ja inte vad insteg/utsteg ljus är ? De har kommit till i menyn efter nerladdning men fattar inte funktionen?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
dfa skrev:
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?
Ja, det har jag såklart testat. Det står bara att det inte finns tillgängligt.
Ska finnas/komma ngn uppdatering för -19 enligt tyskt forum. Ingen där verkar ha fått igång det ännu dock för -19. Själv funderar jag på om man ska köpa i norska appen när testperioden går ut. Vill ha matrix och ännu tomt i svenska appen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Ja logga in på norska siren o allt gick bra att ladda ner.

Att ljusspelet inte gick att få va lite tråkigt, dock fattar ja inte vad insteg/utsteg ljus är ? De har kommit till i menyn efter nerladdning men fattar inte funktionen?
Såhär ser det ut för mig när jag loggar in där.
Screenshot_20201102-192602_Chrome.jpg
Och så ser det ut i bilens spec
20201102_194401.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

macky skrev:
mati skrev:
dfa skrev:
Har du testat att logga in på norska siten, om de finns där?
Jag har även följande i specen på min bil: "FOD-funktioner online tillgängliga" så det kanske är en feature som kom med MY20?
Ja, det har jag såklart testat. Det står bara att det inte finns tillgängligt.
Ska finnas/komma ngn uppdatering för -19 enligt tyskt forum. Ingen där verkar ha fått igång det ännu dock för -19. Själv funderar jag på om man ska köpa i norska appen när testperioden går ut. Vill ha matrix och ännu tomt i svenska appen.
Skall komma till sverige i November enligt min ÅF, men exakt när är inte säkert.
Finns väl ingen anledning att tvivla på det med tanke på att FOD redan finns på andra marknader, så frågan är om du kan/vill vänta.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Vad är det för svensk/norsk sida ni pratar om?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag undrar ju när och om detta med FOD någonsin kommer finnas tillgängligt för oss med 2019-bilar. Bilen har ju ändå sålts med löftet att detta skulle vara möjligt "snart". Nu har det snart gått 2 år och ingenting finns tillgängligt. Skiter Audi bara i oss kunder som "vågade" vara bland de allra första som köpte en e-tron? Svaret är nog ja, de skiter fullständigt i oss.
För mig personligen är det strunt samma, jag vill ändå inte köpa nånting och jag försöker ju tvärtom bli av med bilen så småningom. Men alla andra som gick på skitsnacket och som inte beställde matrix LED och andra fina funktioner från start, är nog mindre nöjda nu när FOD finns tillgängligt för alla utom oss med "gamla" bilar. Det ger inga pluspoäng för Audi direkt, om man får säga så.
Känns lite bekant på något sätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Känns lite bekant på något sätt :lol:
"Coming soon" menar du? Ja, varför tror du jag beställde alla villhöver-funktioner tillsammans med bilen? Just för att jag anade att detta med FOD kanske aldrig kommer bli verklighet under de max tre åren som jag kommer ha bilen. Dålig erfarenhet kan man kalla det.
Det är precis samma farhågor jag har nu med VWs ID-serie. Totalt bristfällig mjukvara som ska fixas "sen". Nja, jag vet inte. E-tron har ju åtminstone fördelen att alla finesser fanns att beställa, och de fungerade från dag ett. Och jag är såååå glad att jag bockade i allting den dagen jag beställde bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar