Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Hemmabygge?
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.
Audi appen nyttjar samma konto som kortet. Du behöver antingen city eller transit för att starta laddningen via app eller kort. Enligt vad priserna som anges för city och transit så är det samma taxa per kWh i ”grupp 1” som Eon tillhör.
Egentligen är det bara Ionity som blir billigare med Transit.
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Hemmabygge?
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil.
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
Ja herregud asså!
I den jämförelsen känns min första bil, en Amazon, som en räcer ju
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
Ja herregud asså!
I den jämförelsen känns min första bil, en Amazon, som en räcer ju
Ja. Jag har kört ganska mycket e-tron på sistone, och jag får erkänna att jag hade glömt hur rapp denna tunga bilen faktiskt är. Jag kör nog för mycket e-Golf och är så van vid dess prestanda att det blir som en aha-upplevelse varje gång jag sätter mig i Audin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Idag funkade appen perfekt för mig, vid luchtid.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul.
Säkert en norsk reset
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Det är kanske Nissan som utvecklat systemet?
Nja, snarare 1742 inhyrda indier och 2378 ukrainare, specen var otydlig (för deras behov), produktägaren är ekonom och begriper ingenting, budgeten är supertajt och det ska vara klart igår. Testa behöver man inte för projektledaren sa att det var klart.
Ja, man har varit med ett tag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Någon här som har koll på om det finns någon buffert under 0%? På E-tron 55 Eller stannar den mer eller mindre direkt?
Det finns en liiiten buffert som Off Grid Byggaren säger. Man kan köra någon kilometer till efter omstart. Men bilen varnar redan innan, det blir sköldpadda och varningar och så. Jag lyckades en gång (ofrivilligt) att pricka in detta så jag kom precis hem. Hade jag bott i grannhuset hade jag fått gå sista biten. Och det är faktiskt lite dåligt eftersom åtminstone min bil tappar räckvidd snabbare än beräknat mot slutet. Under 20% SOC försvinner för varje körd kilometer ungefär 1,5 km räckvidd, lite grovt. Men det är hanterbart, bara man vet om det. Det rekommenderas m a o att ha en reserv på åtminstone 10%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14