Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Man får väl eventuellt anpassa något när man reser hem på tex söndagar eller försöker ladda på den första delen av resan för att minimera risken med kö till laddare.längs e4 efter Jönköping.Nect skrev:Precis det som gjort mig mer nöjd med bilen. Finns HPC’s på minst 150 kW efter vägen så går det väldigt fort att ladda det man behöver för att ta sig vidare. Som jag nämnt tidigare stannar jag i vilket fall efter 25-30 mil för toa/kaffe. När det är avklarat är bilen klar. Så mina resor tar inte längre tid än med min diesel. Så för mig funkar räckvidden i e-tron 55. Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!Dafro skrev:och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.Nect skrev:MWall skrev:Jag tar en E-Tron före en Y. Lätt. Räckvidden är bara ett problem ett par ggr om året för min del. Alldeles för stor vikt läggs vid räckvidd.current skrev:Problemet med just E-tron skulle jag säga är den begränsade målgruppen för bilen. En 3 år gammal bil för 5-700k med drygt 40 mils WLTP räckvidd. 99 av 100 bilspekulanter lägger hellre 670k efter bonus för att få en Model Y med fulla garantier, vagnskada och laddnätverk.
Jag förstår komforten i E-tron är natt och dag mot Tesla men om man väger alla plus och minus är det svårt motivera något speciellt högt pris för E-tron.
Har själv kört E-tron ett halvår men den behöver större batteri med den förbrukningen.
Jag är kanske ett unikum? Folk verkar köra kors och tvärs över hela landet hela tiden...
Jag har samma uppfattning. Om laddinfrastrukturen byggs ut mer så finns det ingen anledning att åka runt med stora och tunga batterier som kanske kommer till nytta enstaka gånger per år.
Samma här, därför jag slår till på en gammal fat E-55, men visst kom jag 35 mil skulle jag inte behöva ladda 5-10 min på vägen till stugan, men kan nog stå ut med det.
Men finns bara 50 kW laddare så är det Inge kul om inte stoppet sker när det är dags för lunch/mat.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?Robertrimmevik skrev:Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Men är det inte så att degraderingen syns direkt på Teslabilar. Typ man får endast i t ex 95%.Nect skrev:Hur är det med övriga biltillverkare, erbjuder de samma test av batteriet som nu Audi inte längre verkar göra? T ex Tesla, Ford, VW etc?Robertrimmevik skrev:Bad min verkstad att kolla status på batteriet när jag var inne och gjorde senaste uppdateringen.
De sa att Audi har tagit bort den möjligheten.
Jag kan tro att de hittar på, att de nog aldrig har kunnat göra det.
Då är frågan hur ska man då kunna veta att man är nere på 70% och få batterigarantin?
Jag misstänker en viss degradering precis som Mati. Även fast den laddar till 100%.
Min förbrukning har passat in på 83kWh netto men jag ska tydligen ha 86kWh. Tillverkad feb 2020.
Blir ju väldigt svårt att kunna påvisa ett garantiärende om man inte har nått protokoll från ett test. Kan lova att om man åberopar batterigarantin så skulle de göra ett test, och deras resultat är det som skulle gälla…
Jag var ju så naiv när jag köpte e-tron att jag trodde att det funkade likadant på Audi och dessutom trodde jag också att man åt av bufferten vid en degradering. Det var en av anledningarna till att jag valde e-tron. Att man skulle ha bibehållen räckvidd även efter låt säga 4-5 år.
Re: Audi e-tron
Så trodde jag också arr det var, att degradering döljs av bufferten, varför ska dom annars vara så stora.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Nej, du kan ladda till 100% i en Tesla, oavsett batterihälsa. Men den uppskattade räckvidden beräknas utifrån en fast förbrukning. På det viset är det enkelt att se om batteriet tappar kapacitet eftersom den visade räckvidden minskar. I en e-tron ser du inte det på samma sätt eftersom man aldrig har exakt samma förbrukning.
Jag trodde f ö också att man hade valt en så rejäl buffert i e-tron för att kunna dölja degraderingen av batteriet. Det hade ju varit rimligt (och trevligt). Så som det är nu känns den stora bufferten bara onödig.
Jag trodde f ö också att man hade valt en så rejäl buffert i e-tron för att kunna dölja degraderingen av batteriet. Det hade ju varit rimligt (och trevligt). Så som det är nu känns den stora bufferten bara onödig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Det kan du glömma. Vi fick vänta i över två år på denna uppdatering som gav oss med 2019-bilar samma räckvidd och batterikapacitet som senare modeller. Jag hann aldrig få den eftersom bilen blev såld innan. Functions on demand är också en sån sak. Från dag ett stod det i specifikationen att bilen skulle ha den möjligheten. Det kom aldrig för oss med 2019-bilar.Dafro skrev:Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Att Audi skulle införa en funktion som låser upp hela batteriet, dessutom för äldre bilar, måste nog klassas som önsketänkande. Vi pratar om Audi här, inte om Tesla. De släpper inga nya funktioner i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Då tappar du ju laddkurvan och hastigheten.Dafro skrev:Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Audi beslutade ju att det är bilens USP och pga det tvingades de sätta en rejäl buffert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.Nect skrev:Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!Dafro skrev:
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.mati skrev:Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Ja det är verkligen frågan, hur batteriet verkligen påverkas på sikt!martinot skrev:Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.Nect skrev:Bilen kanske slås av många gällande räckvidd per tidsenhet. Men mentalt är det underbart när laddningen bara mosar på!Dafro skrev:
och den extremt platta och tillräckligt höga laddkurvan från 10-80% kompenserar väl för ev törstighet.
Jag vill inte vara konspiratorisk, men även om jag alltid framhävt den fantastiska platta laddkurvan som en stark fördel hos e-tron som kan ladda med extremt hög effekt under mycket längre tid än de flesta andra elbilar, så har jag alltid själv undrat om det på lång sikt verkligen är så nyttigt för degraderingen av batterierna.mati skrev:Det gick förr vet jag. Såg det på YT. Men det krävdes att man körde helt slut på batteriet så bilen kunde laddas kontrollerat på verkstan (kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men nåt sånt). Då kunde de ta fram batteristatus ner på cellnivå. Det blev en rapport på flera sidor.
Om det stämmer att Audi har tagit bort den möjligheten så kan man ju fråga sig varför. Rent spontant känns det ju orimligt, såvida de inte vill dölja nånting. Det kanske ändå är så att batterierna tappar mer än förväntat, och då är det ju enkelt att att sopa det under mattan genom att ta bort möjligheten att mäta batteristatus. Men om det är ett rimligt antagande vet jag inte. De borde ha lärt sig från dieselskandalen tycker man.
Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Man borde ju ändå kunna ladda lika snabbt upp till samma nivå i kWh men visst det blir väl bara upp till 60-70 %. Visst måste man få drömma lite.taliz skrev:Då tappar du ju laddkurvan och hastigheten.Dafro skrev:Får väl hoppas på en uppdatering. Jag hade gärna haft som i Tesla så man kan välja att använda hela batteriet vid långresor.
Audi beslutade ju att det är bilens USP och pga det tvingades de sätta en rejäl buffert.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Bra poäng. Det borde kanske lagstadgas.Nect skrev:Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Borde verkligen lagstadgas. Om jag skulle köpa en begagnad elbil för låt säga 700k så tycker jag att det är en rättighet att få veta om man har 85 eller 95 procent kvar av batteriet.taliz skrev:Bra poäng. Det borde kanske lagstadgas.Nect skrev:Borde vara enkelt att få till en funktion i alla bilar som visar detta. Lika som Apple gjort i iPhones. Där du kan se batterihälsan som % av ursprunglig kapacitet. Min IPhone X visade 81% när jag bytte ut den mot ny.
Det är ju omöjligt att se på estimerad räckvidd då den beräknas på den som kört innan.
Re: Audi e-tron
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja, det är otroligt praktiskt att bilen har en platt laddkurva. Man behöver aldrig pricka in rätt SoC när man börja ladda. Det blir alltid runt 150kW oavsett var nånstans man börjar. Även att bilen håller så hög laddhastighet ända upp till 100% är riktigt praktiskt.martinot skrev:Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
Men å andra sidan, vad hade man förlorat om bufferten hade varit mindre? Om man hade kunnat nyttja säg 92kWh istället för 86 (eller 82 så som det var på tidigare modeller)? Man hade inte kunnat ladda lika snabbt till 100%. Och vad hade hänt om bufferten i botten hade varit lite mindre? Man hade tappat lite effekt riktigt mot slutet. Så som det är nu kan man köra fullt blås ner till 0% utan att tappa effekt överhuvudtaget. En fördel? Nej, egentligen inte. Man är ju inte tvungen att utnyttja precis hela spannet. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat. För då hade man haft 4-5 mil längre räckvidd och kanske till och med sluppit snabbladda så ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Dessa 4-5 mil skulle jag verkligen vilja ha.mati skrev:Ja, det är otroligt praktiskt att bilen har en platt laddkurva. Man behöver aldrig pricka in rätt SoC när man börja ladda. Det blir alltid runt 150kW oavsett var nånstans man börjar. Även att bilen håller så hög laddhastighet ända upp till 100% är riktigt praktiskt.martinot skrev:Håller med helt. Den fantastiska laddkurvan kompenserar oftast helt för den högre förbrukningen, och i praktiken så blir e-tron väldigt snabb och effektiv att resa med tack vare det.
Men å andra sidan, vad hade man förlorat om bufferten hade varit mindre? Om man hade kunnat nyttja säg 92kWh istället för 86 (eller 82 så som det var på tidigare modeller)? Man hade inte kunnat ladda lika snabbt till 100%. Och vad hade hänt om bufferten i botten hade varit lite mindre? Man hade tappat lite effekt riktigt mot slutet. Så som det är nu kan man köra fullt blås ner till 0% utan att tappa effekt överhuvudtaget. En fördel? Nej, egentligen inte. Man är ju inte tvungen att utnyttja precis hela spannet. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat. För då hade man haft 4-5 mil längre räckvidd och kanske till och med sluppit snabbladda så ofta.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Audi e-tron
Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.Goblin skrev:E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
Re: Audi e-tron
De har nog i alla fall hunnit fördubbla sitt laddpris till sommaren!Hoppsan_84 skrev:Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.Goblin skrev:E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
Såg förresten att Jämtkraft tillsammans med Skistar ska sätta upp tillfälliga laddplatser i vinter. Där de söker/önskar input på vart dessa ska placeras. Man får knappa in vilken av Skistars anläggning man ska till och vilken väg man tar dit. Sedan önskemål på placering efter den rutten. Faktiskt jäkligt smart.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Dubbla laddpriset är kanske inte så dumt när tillgängligheten ör som den är.Nect skrev:De har nog i alla fall hunnit fördubbla sitt laddpris till sommaren!Hoppsan_84 skrev:Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.Goblin skrev:E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.
Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
Såg förresten att Jämtkraft tillsammans med Skistar ska sätta upp tillfälliga laddplatser i vinter. Där de söker/önskar input på vart dessa ska placeras. Man får knappa in vilken av Skistars anläggning man ska till och vilken väg man tar dit. Sedan önskemål på placering efter den rutten. Faktiskt jäkligt smart.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Re: Audi e-tron
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.dfa skrev:Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart fastmartinot skrev:Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.dfa skrev:Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
oddsen för det i år känns små tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Bjelke skrev:782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart fastmartinot skrev:Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.dfa skrev:Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
oddsen för det i år känns små tyvärr…
779 900:- ?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... i/98493430