Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.
Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Ja, så tänkte man ju förr, eftersom det ger mer i vinst för bilförsäljaren. Men nu när bilar säljs på annat sätt blir det ju uppenbart varför det inte fungerar längre.
Tesla Y LR -22 EAP
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.
Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Nedan kommer en länk till en relativt ny studie där de drar följande slutsats: "The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery
lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by
only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the
driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing."

Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... rmxhLADi3X
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...
Problemet är ju att dessa bilnasare inte alltid är så himla kompetenta ens på sina egna produkter (finns många skräckexempel på det, bara i denna tråden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Fredrik j skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.
Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
Folk som kör porsche behöver inte takbox, de hyr skidor o har en barnskötare med sig på resan :D :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D
Martin E-tron skrev:
Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..
Martin E-tron skrev:
Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Är väl inte rails eller inte som är problemet.
Thule borde väl kunna få fram monteringsfötter hur lätt som helst till en e-tron precis som till vilken annan bil som helst, SUV eller inte. Har ni mailat dem och frågat om det är på G?

Hatar rails på bilar, tillför exakt inget vettigt alls annat än att vissa tycker det ser Cooooolt ut :)

//Benke
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Innan e-tron har jag en Porsche Macan med takreling.
Hade till den lastbågar från Thule och när jag sålde dessa på blocket gjorde jag misstaget att inte skriva att de passa till en Macan Med takreling. Det var så många köpare med Macan utan takreling som kontaktade mig och ville köpa. Slutade med att en V90 förare köpte då dessa även passade för den modellen.

Finns förövrigt kit till Macan utan takreling.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Förstår att du är sne på dom. Antar att du inte beställt bagage och förvarings paketet heller. Krävs för att få mugghållare bak. Eller variabla nackstöd. Saker som har varit standard på Audi förut.
Nu kan man ju undra varför man köper en Audi över huvud taget.
För min del var det att den passade mina behov bäst trots denna otroligt dåliga service på många plan.
Men se det från den ljusa sidan. Avsaknaden av takreling kan vara din vinstlott.
Funderar själv på att skaffa box till kulan istället. Fast jag har takreling. Tror man vinner några mil där per laddning och det kan vara mycket värt på fjällsemestern.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..
Martin E-tron skrev:
Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
Nu var det att den här 3 barns farsan inte var tekniknörd utan behöver takbox.. Inte direkt svårt att lägga märke till,?? Den kommentaren kommer inte från nån som bygg denna bil på nätet kan ja säga :roll:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

På en SUV tycker jag att takreling bör vara standard, liksom AWD och dragkrok (trots att jag personligen nästan aldrig använder dragkrok)
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Martin E-tron skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?
*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..
Martin E-tron skrev:
Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..
Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
Nu var det att den här 3 barns farsan inte var tekniknörd utan behöver takbox.. Inte direkt svårt att lägga märke till,?? Den kommentaren kommer inte från nån som bygg denna bil på nätet kan ja säga :roll:
Ja men skall man prompt ha något kontrollerar man väll det istället för att anta att saker är standard.

Precis som när man bygger hus, hos vissa är det klinker i WC och andra ej. Vill jag ha det så stället jag ju frågan.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?

Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?

Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.

Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Martin E-tron skrev:
Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?

Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?

Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.

Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar
LoL ja för takboxar ser man överallt......
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:
Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?
Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av M3apan »

Martin E-tron skrev:
Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?

Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?

Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.

Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar
Ja kanske är en av få som bad en säljare TA BORT takreling? Detta var förvisso för några bilar sedan, skulle beställa en Octavia RS kombi och säljaren "självklart ska du ha takreling, eftersom du köpt så mycket av mig bjuder jag på det". Varpå jag jag snällt, men bestämt, tackade nej till erbjudandet. Ville absolut inte ha det.

Jag har förvisso bara två barn...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.
Detta borde kommuniceras ut mycket hårdare. Jag har på senare tid på diverse yt-kanaler allt oftare hört att folk hyllar elbilar med längre räckvidd, inte för att de kan köra längre på långfärd, utan för att man kan ladda en gång i veckan istället för varje dag. Och då är detta ändå folk som har kört elbil i flera år och som har högst troligen möjlighet att ladda hemma. Helt obegripligt att man riskerar försämra sitt batteri helt i onödan, bara för att man tycker det är jobbigt att koppla in sladden varje dag. Då ska man kanske inte ha elbil då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år
Han vill ju sälja mer nya bilar. Vilken lurigfax till säljare! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar